جاباما
۹۳۸۳۰۹
۱۳ نظر
۵۰۰۶
۱۳ نظر
۵۰۰۶
پ

طبابت یا درآمد؛ پزشکانی که سوگندشان را از یاد برده‌اند

نگاه مادی گرایانه تعداد معدودی از پزشکان آنچنان برجسته می‌شود که گویی آن‌ها در مواجه با موضوع درمان بیماران بسان معامله گری در بازار عمل کرده و درمانگری خود را مشروط به تأمین خواسته‌های مادی می‌کنند.

رویداد۲۴ : این روزها شاید بتوان از «اخلاق پزشکی» به عنوان یکی از حلقه‌های نظام سلامت یاد کرد؛ موضوع حائز اهمیتی که کمتر مورد توجه جامعه پزشکان قرار دارد. هرچند، هنوز هم هستند پزشکانی که بدون هیچ چشم‌داشتی خدمات رایگان درمانی را به بیماران نیازمند ارائه می‌کنند یا با حضور در مناطق محروم دست یاری به سمت محرومین دراز می‌کنند.

*نگاه کالا محور پزشکان به بیمار

یکی از مهم‌ترین مفاد تعهدات پزشکان در سوگندنامه این است که آنها قسم می‌خورند هنگام درمان بیماران به درآمد او توجه نکنند و در صورت مواجه شدن با بیمار نیازمند، بدون در نظر گرفتن منافع مادی خود، او را درمان کنند؛ اما نگاه مادی گرایانه تعداد معدودی از پزشکان این باور را در اذهان ایجاد کرده است پزشک معالج به بیمار نگاه کالا محور دارد و به بیمار به عنوان یک منبع درآمد نگاه می‌کند، به طوری که وقتی پای افزایش درآمد یا سلامت بیمار وسط باشد ترجیح می‌دهد درآمد را انتخاب کند.

*بیمارستان خصوصی نقطهٔ اوج بهره وری سرمایه دارانه از بیمار است

مزدک دانشور پزشک، انسان‌شناس پزشکی و عضو انجمن جامعه‌‍‌شناسی ایران اعتقاد دارد کالایی‌شدن در سیستم درمانی ایران نفوذ کرده است؛ مشکل بعدی مساله نفوذ کالایی شدگی در امر درمان است. پزشکان همچون دیگر اصناف در نظام تولید سرمایه داری باید به فکر بازگشت سرمایه و تأمین سودآوری خود باشند.

*پزشکی به سمت بی روح شدن پیش می‌رود

کارشناسان معتقدند ریشه این مشکلات و رعایت نشدن حقوق بیماران در تضارب منافع پزشکان بوده، به این صورت که همین افراد مدیریت سازمان‌هایی را در آن مشغول به فعالیت هستند را بر عهده داشته و کسی بر نحوه فعالیت آن‌ها نظارتی ندارد.

*زد و بند برخی پزشکان با داروخانه‌ها

این استاد دانشگاه تشریح کرد: در حال حاضر مشاهده می‌شود که برخی پزشکان یک زد و بندی با داروخانه‌ها دارند. مثلا می‌گویند داروهایی که تاریخ مصرف آن‌ها رو به اتمام است را تجویز کنید که زودتر تمام شود بعد هم به حساب پزشک از داروخانه پول واریز می‌­کنند. در صحبتی که با یکی از بیماران داشتم می­‌گفت به داروخانه‌ای مراجعه کرده و دیده‌است که تمام این داروهایی که تاریخ مصرفشان گذشته را به بیماران می‌فروشند که این موضع عین خیانت به مردم است.

*پاسکاری بیماران در مراکز ارائه خدمات

فیاض گفت: پزشک هیچ مشکلی برای تجویز رادیولوژی یا تصویربرداری و ام آر آی ندارد در صورتی که در هیچ کجای دنیا به دلیل نظان‌مند بودن سیستم ارایه خدمت اینگونه نیست؛ متاسفانه می‌بینیم که چون همکار او مرکز رادیوگرافی دارد بنابراین بیمار باید آن­جا برود یک عکس هم بگیرد و بیاید. یعنی به قدری بیمار را به هم پاس می­‌دهند که حتی حوصله­ فهمیدن مشکل مریض و نگاه کردن و هیچی را ندارند.

*ریشه مشکلات در کجاست؟

استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران درباره ریشه این مشکلات و اینکه چرا سیستم درمانی کشور به این سمت و سو سوق داده شد توضیح داد: مشکل ما بحث مدیریت پزشک‌­ها است؛ قبل از انقلاب روند به این صورت نبود. یعنی مدیریت بیمارستان با پزشک نبود بلکه با کسی بود که مدیریت پزشکی داشت. پزشکان پس از انقلاب ریاست بیمارستان‌ها را بر عهده گرفتند، و همین موضوع باعث ایجاد مافیا می‌شود چون منافع وی در آن سیستم تامین می‌شود و نظارتی وجود ندارد.

*فاصله حقوق و دسمتزد عامل مخدوش شدن اخلاق حرفه‌ای

ارتباط مستقیم مالی بیمار با پزشک از جمله مواردی است که به عقیده برخی کارشناسان باعث بروز برخی تخلفات شده همچنین این افراد معتقدند فاصله درآمدی پزشکان در بخش دولتی و خصوصی می‌تواند عاملی برای دریافت هزینه‌های خارج از عرف باشد.

*حقوق بیمار کجاست؟!

موضوع رعایت حقوق بیمار و رعایت اخلاق پزشکی از جمله اقداماتی که سازمان نظام پزشکی بر رعایت آن باید نظارت کافی داشته باشد، مسائلی که طی سال‌های اخیر توجه زیادی به آن نشده است اما مسؤولان سازمان نظام پزشکی معتقدند این موضوعات درحال پیگیری بوده و نیازمند فرهنگ‌سازی است.

*برای تبیین اخلاق نباید سلبی حرکت کنیم

وی تصریح کرد: این منشور مبتنی بر اصول اخلاقی حرفه‌ای اسلامی تدوین شده و مباحث اخلاقی و از ابعاد مختلف در آن درنظر گرفته شده است و ما برای تدوین این موضوع تنها به چند محور کلی بسنده نکرده‌ایم.

*کلام آخر!

موضوع نگاه کالا محور به بیمار طی سال‌های اخیر بیش از پیش در جامعه پزشکی مشاهده می‌شود که بررسی ریشه‌‌ای این پدیده نیازمند مطالاعت بیشتری است اما آنچه نباید از آن غافل شد این نکته است که کار و اشتغال پزشکان ارتباط تنگاتنگی با سلامت و جان انسان‌ها دارد؛ کوچکترین خللی در فعالیت آنها باعث می‌شود تا زندگی یک فرد به خطر بیافتد حال آنکه این دسته از پزشکان نه تنها اعتماد بیماران را به جامعه پزشکی تضعیف می‌کنند بلکه بیمار را از دریافت خدمات درمان محروم خواهند کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بی ملاحضه ترین صنف صنف پزشکان هست متاسفانه در ایران به خاطر سیاست های غلط

    • بدون نام

      همون جورکه مسولیتن مجلسیا دولت ریس جمهوریادش رفته

    • بدون نام

      تیترتون اشتباهه!!!!باید تیتر میزدید طبابت یا تجارت!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه بهترش اینه
        تجارت با پوشش طبابت

    • بدون نام

      مگه پزشکی مونده که سوگندش یادش باشه!!؟؟

    • بدون نام

      میگن کارتخوان پزشکان معضل دوبرابر شد چون الان هم باید نقدی پول بدیم هم با کارتخوان.قبلا فقط نقدی بود خدا یکی بداد ملت برسه از دست این همه دزد بدتر از دزدان سرگردنه

    • بدون نام

      با احترام برای پزشکان عزیز و زحمتکش برخی از پزشکان بقدری وقیح و پول پرست شده اند که اگر صدتومن از پولت برای ویزیت کم باشه اصلا اجازه نمیدن وارد مطبشون بشی

    • بدون نام

      فقط درامد . فقط

    • بدون نام

      متاسفانه ی فرهنگ بدی که در جامعه رواج پیدا کرده اینکه پزشک حتما در محله بالا و لوکس شهرها زندگی کنه و ماشین لوکس سوار بشه و برای کسب چنین امتیازاتی نیاز به پول فراوان داره در نتیجه بیمار حکم کالا پیدا مبکنه و کلا سوگند پزشک یادش میره

    • بدون نام

      خود مردم هم مقصرن چون اگر مثلا ی پزشک سوار پراید بشه همین مردم مسخره اش میکنن

    • بدون نام

      پزشکی که پول کلانی پرداخت میکنه و صندلی دانشگاه را میخره بعداز دریافت مدرک مجبوره پول پرداختی را از جیب مردم بدبخت بیرون بکشه

    • بدون نام

      وقتی کنکور سهمیه ای شده دانشجوی پشت کنکوری مجبور میشه پول کلانی صرف کنه و ی ترم در کشورهای بلوک شرق پاس کنه و برای ادامه تحصیل به کشور برمیگرده بعد از گرفتن مدرک دنبال اینه که پولی که خرج کرده یجوری بدست میاره

    • بدون نام

      خیانت مافیای کنکور به مردم فقیر کشور

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج