۹۳۸۳۲۶
۲۳ نظر
۵۰۱۶
۲۳ نظر
۵۰۱۶
پ

افزایش ۵۰درصدی قیمت اجاره‌بها در تهران

همزمان با رشد نسبی خرید و فروش مسکن در شهر تهران شاهد خانه‌های اجاره‌ای هستیم که نرخشان هوش از سر یک اجاره‌نشین خواهد پراند.

خبرگزاری ایسنا: همزمان با رشد نسبی خرید و فروش مسکن در شهر تهران شاهد خانه‌های اجاره‌ای هستیم که نرخشان هوش از سر یک اجاره‌نشین خواهد پراند.

از چند ماه پیش که بازار خرید و فروش خانه در رکود به سر می‎برد، بازار اجاره به تدریج تحریک شد و تحقیقات میدانی از افزایش ۲۰ تا ۵۰ درصدی قیمت‌ها حکایت دارد. گزارش بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد در تهران اجاره بها ۳۱ درصد بالا رفته است.

اما در شمال شهر تهران داستان‌هایی عجیب از خانه‌های لوکس اجاره‌ای شنیده می‌شود که نشان می‌دهد برخی ترجیح می‌دهند به جای سرمایه‌گذاری روی ملک و خانه، سرمایه خود را وارد بازار کنند و در خانه‎های اجاره‌ای بمانند.

تیرماه امسال از اجاره ماهیانه ۸۰ میلیون تومان با ودیعه ۸۰۰ میلیون تومانی یک خانه در تهران گزارش دادیم. البته طبق بررسی‌ها تعداد زیادی خانه در تهران وجود دارد که پول ودیعه آن‎ها بالاتر از یک میلیارد تومان است و ماهیانه نیز تا ۷۰ میلیون تومان باید برای اجاره آنها هزینه پرداخت شود.

بر اساس این گزارش، در یک آگهی خانه‌ای ۴۵۰ متری در زعفرانیه آگهی شده که ودیعه آن ۳ میلیارد و پانصد میلیون تومان و ماهیانه نیز اجاره آن ۲۰ میلیون تومان اعلام شده است. خانه‌ای که بر اساس اطلاعات موجود دارای مشاعات مجلل بوده و البته جزییاتی بیشتری درباره ویژگی‎های خاص آن منتشر نشده است.

یک آگهی دیگر نشان می‎دهد در شهرک غرب یک ویلای سه طبقه با استخر آبگرم و آب سرد و همه آپشن‌های فول با ودیعه ۲۰ میلیاردی و اجاره ۵۰ میلیون تومانی متقاضیان زیادی داشته و ظرف یک هفته اجاره رفته است.

در زعفرانیه برای یک خانه ۴۵۰ متری با چهار خواب، چهار مستر، لوکیشن تاپ، متریال برند، سازه بنام، مشاعات فول فعال، طبقات بالا، ویو، تراس، نقشه تفکیک شده، لابی و لابی من ۲۴ ساعته و ... مبلغ ۲ میلیارد تومان ودیعه و ماهیانه ۷۰ میلیون اجاره تعیین شده است.

در الهیه یک آپارتمان ۳۵۰ متری سه خوابه، سوئیت مجزا، چهار مستر پلان تفکیک شده، آشپزخانه تمام فرنیش، متریال روز اروپا، پارکینگ سندی، لابی مجلل، به همراه لابی من و خدمه ۲۴ ساعته مبلغ ۲ میلیارد تومان ودیعه و ۷۰ میلیون تومان اجاره ماهیانه، آگهی شده است

در بسیاری از آگهی‌ها، وقتی با مشاور املاکی که آگهی کرده تماس می گیریم، ارائه اطلاعات را منوط به حضور و یا ارسال اسکرین شات از موجودی حساب اعلام می کنند. در روزهایی که به نظر می رسد بازار اجاره خانه در بخش بدنه و اصلی فروکش کرده اما زعفرانیه و شهرک غرب و کامرانیه میزبان اجاره نشین‎های لوکس تهرانی است.

اجاره بها در مسیر رشد

با ایجاد ثبات نسبی قیمت در بخش فروش، تورم بازار ملک به بخش اجاره منتقل شده است. آمار رسمی که توسط بانک مرکزی در آبان ماه ۱۳۹۸ ارایه شده از افزایش ۳۱ درصدی نرخ سالیانه اجاره در تهران و ۳۲ درصدی در کل کشور حکایت دارد. با این وجود، بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد در مناطق پرتقاضای شهر تهران نرخ اجاره حدود ۵۰ درصد افزایش یافته و در بعضی موارد به بیش از این رقم می‌رسد. هرچند با توجه به اتمام فصل جابه‌جایی، نرخ اجاره نسبت به شهریورماه حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است.

به دنبال جهش‌های ادواری قیمت ملک، بازار اجاره معمولا پس از یک دوره ثبات، نهایتا با یک حرکت بطئی، خود را با تورم بخش خرید و فروش هماهنگ می‌کند. آمار نشان می‌دهد که قیمت مسکن شهر تهران از مردادماه امسال به ثبات رسیده، در حالی که منحنی نرخ رشد اجاره به آرامی رو به بالا حرکت می‌کند.

ایران، بهشت مالکان خانه‌های خالی

در حالی، مهم‌ترین دلیل رشد قیمت‌ها در بازار اجاره، فشار تقاضا عنوان می‌شود که در تهران ۵۰۰ هزار و در کل کشور دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد. طی سال‌های گذشته همواره از سوی دولت عنوان می‌شد که برای شناسایی خانه‌های خالی، برنامه وجود دارد اما هیچ‌گاه رنگ تحقق به خود نگرفت. با این حال وزارت راه و شهرسازی مجددا اعلام کرده برای ورود واحدهای خالی از سکنه به بازار مصرف، برنامه‌های خود را عملیاتی می‌کند. «ایجاد سامانه املاک و اسکان» برای شناسایی خانه‌های خالی و «اجاره‌داری حرفه‌ای» از جمله برنامه‌هایی است که محمد اسلامی دنبال می‌کند.

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت وزارتخانه را برای کنترل اجاره‌بهای مسکن را به ویژه در کلانشهرها، تشریح کرد و با اشاره به اینکه تولید و استفاده از مسکن پروسه‌ای میان‌مدت است، گفت: به منظور کنترل و ساماندهی بازار اجاره‌بها، برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی شامل اخذ مالیات از خانه‌های خالی، تکمیل واحدهای مسکونی مهر، تولید و عرضه مسکن با اجرای طرح اقدام ملی و در نهایت راه‌اندازی نظام اجاره‌داری حرفه‌ای است.

معاون مسکن و ساختمان با اعلام اینکه سامانه املاک و اسکان به منظور اخذ مالیات از خانه‌های خالی در حال تهیه است از راه اندازی آن تا پایان امسال خبر داد و افزود: در سال آتی سامانه جهت استفاده در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار می گیرد.

محمودزاده ادامه داد: با راه اندازی سامانه املاک و اسکان، شاهد تاثیر ویژه در بخش مسکن هستیم. زیرا این بیش از دو میلیون و ۶۰۰ واحد می‌تواند وارد بازار عرضه مسکن شود که خودبه خود با عرضه بیشتر، شاهد تاثیر آن بر بازار اجاره بها خواهیم بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ۰۰۰

      دست آقای روحانی درد نکنه

    • بدون نام

      مگه قرار ارزون بشه

    • بدون نام

      بازم مبارکتون باشه فقرا رو فقیرتر کردید

    • بدون نام

      مغزم سوت کشید..

    • بدون نام

      روحانی بیا جوابگو باش

    • بدون نام

      خدا لعنتتون کنه

    • متذکر

      تجربه امسال و سالهای قبل نشان داده که کسی ملک با قیمتهای رؤیائی رو نه می خرد و نه اجاره میکند!
      اگر افزایش قیمتی صورت بگیرد فقط بضرر فروشندگان، مؤجران، مالکان و سازندگان است!
      بهتره رؤیابافان از رؤیا خارج بشوند!

    • بدون نام

      آقا من ۲متر سیم درجه دو برق خریدم ۵هزار ، یه لامپ ۳۵هزار ، ۱۰۰۰ قلم در ساخت یه خانه از این اقلام هست ، چطور ارزان میشه همه چیز گران شده

    • بدون نام

      اول بذار اون خونه هایی که بصورت تخیلی برای اجاره گذاشته شدن اجاره برن بعد برا افزایش قیمت اجاره عجله کنید!!!!!
      کسی تا حالا خونه با قیمتهای تخیلی رو اجاره نکرده و همچنان خالی اند!

    • بدون نام

      چشم ودل مسئول مملکت‌روشن کلاهشوببره بالا

    • بدون نام

      اونهائی که قیمتها رو الکی بردن بالا تا حد خیال پشیمون شدن و نه توستن مکشون اجاره بدن و نه بفروشن!

    • بدون نام

      مردم بی پناه اگه خودشونم نخوان مسئولین باکفایت به زور میخوان دیوونشون کنن و صداشونو در بیارن

    • بدون نام

      خدایا خودت به فریادمان برس . اختلاف طبقاتی داره پایه و ستون کشور را نابود میکنه . تا وقتی قانون اخذ مالیات در کشور اجرا نشه روز به روز اختلاف طبقاتی بیشتر میشه و نتیجه این اختلافات فساد و فحشا و فقر مطلق هستش

    • بدون نام

      باید همگان مالیات پرداخت کنن از کارگر و کارمند گرفته تا سرمایه دار و نباید هیچگونه معافیتی در نظر گرفته بشه چون افراد سودجو از معافیتها سو استفاده کرده و با سند سازی جعلی از پرداخت مالیات فرار میکنن

    • بدون نام

      باید مسوولین قوانین محکمی تصویب و اجرایی کنن که هیچکس جرات نکنه از مالیات دادن فرار کنه . با وجود تکنولوژی الکترونیک باید تمامی معاملات و خرید و فروشها از طریق دستگاههای کارتخوان انجام بشه و تمامی دستگاههای به ادارات مالیات متصل بشن و مالیات تمام افراد و ارگانها ماهانه اخذ بشه

    • بدون نام

      سیستم اخذ مالیات قدیم باید دور ریخته بشه و قانونی وضع بشه که همگان ملزم به پرداخت مالیات باشن و کسانی که قبلا از مالیات معاف بودن به طرق دیگه ازشون حمایت بشه

    • بدون نام

      اخذ صحیح و اصولی مالیات هم باعث میشه که بودجه کشور و کلا اقتصاد از نفت بی نیاز بشه و دوما باعث اجرای عدالت در جامعه میشه . اون افراد و ارگانهای که فقط کارشون دلالیه و هم از تولید کننده سود میبرن و هم از مصرف کننده ، توازن را بهم میزنن و وظیفه مجریان قانون است که تا ریال اخر را ازشون مالیات بگیرن و اجازه ندن که کل امکانات کشور در اختیار این عده قرار بگیره

    • بدون نام

      متاسفانه به علت ضعف شدید قانون دلالها بدون اینکه کمترین زحمتی بکشن سود کلانی به جیب میزنن و یک ریال مالیات هم نمیدن و در ضمن خودشون را خیلی زرنگ و مرد رند حساب میکنن و با این رفتارشون نه تنها توازن اقتصادی را بهن میزنن بلکه گسترش دهنده فقر در کشور هستن وظیف کیه که جلوی این زالوها را بگیره

    • بدون نام

      فراریان از مالیات خطرشون برای کشور و مردم از کمونیست و صهیونیست بیشتره . اگر مالیات از همگان و عادلانه اخذ بشه برای عمران و آبادانی کشور اصلا نیازی به پول نفت نداریم و کل بودجه سالیانه کشور را میشه از طریق اخذ اثولی مالیات فراهم کرد

    • بدون نام

      در کشورمون فقط کارگر و کارمند و کلا حقوق بگیر داره مالیات درست میده اما کسانی که با کمترین زحمت بیشترین ثروت را کسب میکنن یک ریال مالیان نمیدن . من کارگر با حقوق سالیانه 36 میلیون ، حدود 9 میلیون درسال از حقوقم مالیات کسر شده اما فامیلمون که طلافروشه با در امد ماهانه 60 میلیون و در سال 720 میلیون ، 2 میلیون مالیات اونم به صورت قسطی پرداخت کرده. ایا این معنی عدالته . حقوق بگیر اول مالیاتش کسر میشه بعد حقوقش را میدن اما طلافروش مالیات سال 97 را سه چهار ماه که از یال 98 گذشته بصورت قسطی میده . چرا از همه ماهانه مالیات اخذ نمیشه

    • بدون نام

      تهران کلی خانه خالی داره که مالکان حاضر به فروش یا اجاره اش نیستن خودتون حساب کنید چه خبره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا! حاضر بفروش و یا اجاره هستند اما با قیمت رؤیائی! ولی مفت چنگ خودشون! کسی نه می خره و نه اجاره می کنه با قیمت رؤیائی! این مالکان فقط ضرر در انتظارشونه! منتظرن تا افرادی پیداشون بشه و ملکشونو با قیمت رؤیائی بخره! یا اجاره کنه! ولی فقط تو خواب به آرزوشون شاید برسن!!!!

    • امید

      شما بااین اخباراتون قصد دارید اجاره ها رو بالا ببرید .بیشتر دست خود دولت تو کاره .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج