۹۳۸۶۱۰
۳ نظر
۵۰۳۱
۳ نظر
۵۰۳۱
پ

یک حقوق‌دان:

دو هزار عنوان مجرمانه داریم

یک حقوقدان گفت: ما در کشور ایران حدود ۲۰۰۰ عنوان مجرمانه داریم این بدان معناست که تکان بخوریم جرم است.

ایسنا: عباس شیخ الاسلامی، حقوقدان در سومین پیش‌همایش علوم اجتماعی و صلح که در سالن همایش‌های شهر کتاب برگزار شد، در خصوص حقوق و ارتباط آن با صلح گفت: روحیه گذشت در مردم در قانون جزایی کم است و قانون نیز خود به خشونت دامن زده است.

وی ادامه داد: ما در کشور ایران حدود ۲ هزار عنوان مجرمانه داریم این بدان معناست که تکان بخوریم جرم است و حدود ۱۵میلیون پرونده نشان از عدم صلح می‌دهد. اگر کشور بخواهد به ثبات برسد باید صلح و مصالحه جای خودش را به این زندگی پر از خشم و خشونت بدهد.

وی با بیان اینکه مبنای حقوق در روابط اجتماعی بر صلح است، عنوان کرد: ما اگر بخواهیم برای حقوق، جهان‌بینی تعریف کنیم، مهم تر از جهان بینیِ صلح نیست؛ یعنی باید مبانی حقوق را بر پایه صلح بگذاریم. در سطح روابط اجتماعی مردم، حقوق مدنی به وجود آمده است که روابط افراد را در حیطه زندگی اقتصادی و اجتماعی به یکدیگر پیوند می‌دهد و چون بر پایه صلح نیست باید در آن یک بازنگری صورت گیرد که مشکلات به وجود آمده را مرتفع سازد.

این استاد حقوق جزا و جرم شناسی با بیان اینکه در مشهد به عنوان شهر ترمیمی اقدامات خوبی صورت گرفته است، افزود: رشته جرم شناسی در تلاش است تا یک جرم‌شناسی صلح‌جویانه را ارائه دهد. همچنین ابزاری در خدمت این جرم‌شناسی صلح‌جویانه است که به تحول رشته‌های حقوقی کمک می‌کند.

وی بیان کرد: بحث عدالت ترمیمی در جرم‌شناسی ‌جویانه مطرح است که عدالتی اجتماعی‌ست و به جای اینکه دادگاه‌هایی بر پایه جدال و دفاع باشد، دادگاه‌هایی مردمی برپایه گفت‌وگو باشد، به جای صحنه محاکمات باید صحنه‌های میانجی گری و حلقه‌های سازش داشته باشیم. همچنین به جای محرومت مردم باید توانمندسازی داشته باشیم و به جای زندان در جامعه آن فرد را اصلاح نماییم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عجب پیشرفتی داشتیم تو این چند دهه ماشالله از کل دنیا جلوتریم از این بعد میتونیم بگیم که نمونه وجلودار و الگو شدیم خخخخخ

    • بدون نام

      مبنای حقوق باید عدالت و انصاف و هدف آن نیز اجرای عدالت و برقراری نظم است. این مهم از طریق تشکیل روشهای میانجیگری برای حل و فصل اختلافات میسر خواهد بود.

    • حمید

      یعنی همه مردم ایران مجرم هستند هرکس به طریق گوش میبرد برای همین است بیگانگان به ما میگویند تروریسم .ولی تروریسم های میلیاردی معصومند؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج