جاباما
۹۳۸۷۷۹
۱۵ نظر
۵۰۰۹
۱۵ نظر
۵۰۰۹
پ

تاج‌زاده: راهی جز بازگشت به رای ملت نداریم

یک فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: اصلاحات هم هنوز معتقد است که انتخابات موثر ترین، مستقیم ترین، کم هزینه‌تزین و مطمئن‌ترین راه برای حاکمیت مردم بر سرنوشت خودشان است اما با این وجود، شرکت در انتخابات و معرفی نامزد در انتخابات به هر قیمت، نه تنها مفید نیست، بلکه می‌تواند آثار زیان باری به همراه داشته باشد.

خبرگزاری ایسنا: یک فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: اصلاحات هم هنوز معتقد است که انتخابات موثر ترین، مستقیم ترین، کم هزینه‌تزین و مطمئن‌ترین راه برای حاکمیت مردم بر سرنوشت خودشان است اما با این وجود، شرکت در انتخابات و معرفی نامزد در انتخابات به هر قیمت، نه تنها مفید نیست، بلکه می‌تواند آثار زیان باری به همراه داشته باشد.

سید مصطفی تاج‌زاده فعال سیاسی اصلاح طلب صبح جمعه در بیست و هفتمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با بیان اینکه «در وضعیت بسیار دشوار پیچیده و بی سابقه‌ای به سر می‌بریم کشور و مردم شدیداً از مشکلات اقتصادی رنج می‌برند و تحریم ها نیز روز به روز فشار بیشتری وارد می‌کنند» به اعتراضات آبان ماه امسال اشاره کرد و خواستار تشکیل کمیته ای حقیقت‌یاب یا کمیسیونی جهت تحقیق و تفحص درباره حوادث آبان ماه ۹۸ شد.

وی در بخش‌هایی از صحبت‌های خود به ارائه‌ی تحلیل‌هایی درباره شرایط امروز جامعه ایران پرداخت و با طرح این پرسش که آیا در ایران امروز سیاست‌ورزی ممکن است؟ گفت: دست کم تا زمانی که بتوانیم سخن و روایت خود را از مسائل و حوادث، مستقل از سخن رسمی حاکمیت عرضه کنیم و تشکیلات، تجمعات و رسانه‌های خود را داشته باشیم، امکان سیاست ورزی وجود دارد. این موضوع زمانی ناممکن می‌شود که مانند زمان شاه، بعد از کودتای ۲۸ مرداد عملا مخالف او به رسمیت شناخته نشد و هیچ کسی نمی‌توانست سخنی بر خلاف سخن شاه مطرح کند.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: تا وقتی که نظام این فرصت را همچنان باقی گذاشته که بتوانیم سخن خود را مطرح کنیم، سیاست ورزی ممکن است. فضای مجازی نیز این امکان را خیلی گسترش داده است.

وی در ادامه با طرح این پرسش که اگر سیاست‌ورزی ممکن است، آیا اصلاحات نیز ممکن است؟ گفت: اگر چه این موضوع روز به روز دشوارتر و تا حدودی ناممکن تر می‌شود، اما همچنان امکان آن وجود دارد؛ مادامی که اصلاح طلبان بتوانند به عنوان یک جریان سیاسی تشکیلات خود را داشته باشند و در انتخابات ها شرکت کنند و صلاحیت نامزدهای آنها تائید شود مستقل از اینکه مردم به آنها رای بدهند یا خیر، برنامه های خود را برای برون رفت از مشکلات جامعه عرضه کنند، اصلاحات به لحاظ نظری ممکن است اما از نظر عملی با مشکلاتی مواجه است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه اصلاحات هنوز به بن بست نرسیده است، خاطر نشان کرد: عدم تمایل اکثریت ملت ایران به تغییرات خشونت‌آمیز باعث می‌شود که اصلاحات هنوز توان این را داشته باشد تا به شرط انجام اصلاحات لازم در خود، مطرح باشد. دلیل دیگر اینکه هنوز اصلاحات به پایان نرسیده است، که تجربه ما در طول سالیان گذشته به ویژه بعد از حوادث ۸۸ نشان داده که جمهوری اسلامی در شرایط سخت اگرچه دیر و با هزینه های غیر ضروری، اما توانسته تصمیمات درستی اتخاذ کند؛ با توجه به این تجربه، این امید ایجاد می‌شود که باز هم تصمیم درستی اتخاذ شود و راه برای اصلاحات بنیادین برای جامعه ما پیدا شود.

تاج‌زاده ادامه داد: در سال ۸۸ بعد از آن اتفاقات بسیاری فکر می‌کردند انتخابات در ایران به پایان رسیده، اما در سال ۹۲ کسی که روایت رسمی جامعه را نمایندگی نمی‌کرد، رئیس‌جمهور شد و انتخابات به نوعی احیا شد و مردم دوباره آشتی کردند. در مجموع مردم در ۶ انتخابات به گونه‌ای عمل کردند که ۸۸ را هرگز فراموش نکردند اما آن را پشت‌سر گذاشتند و برای حرکت رو به آینده وارد عصر جدیدی شدند.

وی در پاسخ به این پرسش که در چنین شرایطی آیا انتخابات ممکن است و می‌توان به آن دل بست و در آن مشارکت فعال کرد؟ با تاکید بر اینکه انتخابات نهاد بی بدیلی برای حاکمیت مردم در عرصه سرنوشت است، گفت: هنوز بشر هیچ نهادی را مهمتر از انتخابات برای حاکم کردن مردم بر سرنوشت کشورشان پیدا نکرده و به رغم تمام پیشرفت های دموکراتیک در کشورهای مختلف دنیا، همچنان چشم ها به سمت انتخابات‌ها است.

این فعال سیاسی با اشاره به رویکرد اصلاح طلبان در انتخابات اسفند ماه امسال، اظهار کرد: اصلاحات هم هنوز معتقد است که انتخابات موثرترین، مستقیم ترین، کم هزینه‌تزین و مطمئن‌ترین راه برای حاکمیت مردم بر سرنوشت خودشان است اما با این وجود، شرکت در انتخابات و معرفی نامزد در انتخابات به هر قیمت، نه تنها مفید نیست، بلکه می‌تواند آثار زیان باری به همراه داشته باشد.

تاج‌زاده با بیان اینکه «ما هرگز انتخابات را رها نمی‌کنیم» افزود: تاکید می‌کنم انتخابات موقعی در جمهوری اسلامی معنا دارد که امکان ایجاد تفاوت معنادار با انتخابات وجود داشته باشد اما اگر این امکان به هر دلیل منتفی شود، هیچ دلیلی برای شرکت در انتخابات وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: ما درباره اصل انتخابات هرگز تردید نمی‌کنیم و با شعارهای اصلاح طلبان انتخاباتی و غیر انتخاباتی فریب نمی‌خوریم اما معتقدیم اساس اصلاحات بر انتخابات آزاد است. ما حتی جنبش سبز را مدیون انتخابات هستیم؛ چراکه اگر انتخابات نبود مهندس موسوی در جایگاه امروز نبود و ما خاتمی و جنبش دوم خرداد نداشتیم و اگر انتخابات نبود، نمی‌توانستیم مسیر کشور را در سال ۹۲ تغییر دهیم.

این فعال سیاسی گفت: اگر مجلس مقدمه ای برای اصلاح سیاست های حکومتی شود، شرکت در انتخابات توجیه دارد، حتی اگر اکثریت جامعه رای ندهند؛ در این شرایط وظیفه ما این است که به محض آنکه حکومت گامی در جهت اصلاحات برداشت، از او استقبال کنیم. همچنین وظیفه دیگر ما این است که با مردم سخن بگوییم و آنها را تشویق کنیم تا در صحنه بیایند.

تاج‌زاده با تاکید بر اینکه «ملت صاحب کشور هستند و بر خلاف آنچه برخی می‌گویند، شرایط امروز کشور، حاصل انتخابات‌های غلط ملت نبوده است»، خاطرنشان کرد: مردم علی‌الاصول همواره در میزانی که می‌توانستند، بهترین‌ها را انتخاب کردند و اگر انتخابات آزاد باشد، حتما بهترین ها را انتخاب خواهند کرد. امروز می‌بینیم عزیزترین چهره‌های زنده یا از میان ما رفته، چه کسانی هستند؛ سلیقه ملت همان‌ها هستند؛ ببینید سلیقه ملت ما طالقانی و منتظری و بهشتی است یا مصباح و یزدی و جنتی؟

وی با بیان اینکه «ما راهی جز بازگشت به رای ملت نداریم»، به تجربیات کشورهای تونس و مراکش در پذیرش نظر مردم خود اشاره و اظهار کرد: در عرصه‌های داخلی و خارجی محکوم به گفت و گو و مذاکره هستیم و راهی جز آن نداریم. اشتباه شاه در سال ۱۳۵۸ دادن آزادی به مردم نبود، بلکه اشتباه او دیر دادن آزادی بود؛ اگر همان آزادی را سال ۵۶ داده بود و به محض شنیدن اعتراضات مردمی، به آنها می‌گفت بیایید دولت و مجلس را تشکیل دهید؛ در این صورت دیگر به ما انتقاد نمی‌شد که چرا به دنبال اصلاحات نرفتید.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: امروز برخی تلاش بی حاصلی می‌کنند و می‌خواهند بگویند که راه خروج از بن بست، این است که ملت ایران انتخاب‌هایشان را تغییر دهند؛ این درحالی است که راه خروج از این بن‌بست، پذیرفتن رای و حاکمیت ملت است؛ ملت ایران ملتی بزرگوار است که حاضر است خطاهای حکومت را ببخشد به شرط آنکه حکومت از حقوق و رای و خواست و نظر اکثریت ملت تمکین کند.

تاج‌زاده در پایان گفت: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی هنوز در بین اقشاری از جامعه پایگاه دارد و اراده بقا و امکان خاموش کردن صداهای معترض را دارد، یک توهم است که کسانی فکر کنند می‌توانند در کوتاه مدت او را سرنگون کنند؛ اما در صورت عدم اجرای اصلاحات ساختاری روز به روز هزینه اداره کشور بالا می‌رود و بر خشم جامعه افزوده می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واقعا جالبه بقول یک معتاد بهش گفتن شما آدم محترمی هستی نباید معتاد باشی گفت من نه بزرگم نه محترم ..مسیری طی میشه باید ساخت

    • بدون نام

      این فبری که بالای سرش داری روضه میخونی مرده توش نیس

    • بدون نام

      برو پی کارت

    • بدون نام

      مسئولین به اندازه یک سلول هم مردم رو درک نمیکنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ونخواهند کرد. هیچ وقت. این مورد رو از ذهنتون کاملا بیرون کنید لطفا

    • بدون نام

      این دولت نتیجه رای مردم هست جناب.چرا خودت به خواب می زنی.؟

    • حسین معصومی

      هندونه نفروش لطفا .مگه مردم مسخره شماها هستن

    • امیری

      چون اکثر افراد اهل مطالعه سیاسی نیستند و حافظه سیاسی مردم خیلی کوتاه است ایشان می تواند ادای دلسوز مردم را درآورد.
      هر وقت اینها رای بیاورند حکومت خوب عمل کرده و هرگاه رای نیاورند حکومت دیکتاتور است. بیچاره مردم که اینها را خوب نمی شناسند. همیشه بازی میخورند.

    • ع،ر

      کدوم،ملت،ماکه،جزاین،ملت،نیستیم،

    • بدون نام

      عجب که یادی از ملت کردید

      پاسخ ها

      • مجید

        ساده نباشید اینها هیچوقت به یاد ملت نبوده و نیستند و نخواهند بود چون فقط خودشونو میبینند.

    • بدون نام

      حاکمیت مردم بر سرنوشت خودشان؟؟!!!!میشه بفرمایی دقیقأ از کدوم سرنوشت داری حرف میزنی استاد بزرررررگواررررر؟؟؟!!!!!!!

    • بدون نام

      حاج آقا دراثر،فشارزندگی،وگرسنگی خرها،هم هوشیار میشوند چه رسد به مردم.

    • m

      انتخابات ؟؟؟
      مغزت کرم کرده

    • m

      انتخابات ؟؟؟
      مغزت کرم کرده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج