جاباما
۹۳۸۸۴۰
۱۷ نظر
۵۰۱۱
۱۷ نظر
۵۰۱۱
پ

دخترانی که نخواستند «فرشته» باشند

«باید بفهمی چی می‌خوای، من نمی‌خواستم به کسی تکیه کنم، می‌خواستم خودم تکیه‌گاه باشم. خیلی از دخترا با این فکر بزرگ می‌شن که حتما باید شوهر کنن، من نخواستم اینطوری باشم.»

خبرآنلاین: «باید بفهمی چی می‌خوای، من نمی‌خواستم به کسی تکیه کنم، می‌خواستم خودم تکیه‌گاه باشم. خیلی از دخترا با این فکر بزرگ می‌شن که حتما باید شوهر کنن، من نخواستم اینطوری باشم.»

این‌ها را اعظم گفت؛ یکی از اعضای تیم ملی اسکیت هاکی دختران ایران در یکی از سکانس‌های فیلم «جایی برای فرشته ها نیست». فیلم مستند بلندی که برای اولین بار در سینما حقیقت و با حضور اعضای این تیم اکران شد. داستانی از یک تلاش بی‌وقفه و روایتی از امیدها، ترس‌ها و آرزوهای دخترانی که اول فیلم قیافه‌ای عبوس و غمگین دارند و آخرش، می‌خندند و گریه می‌کنند.

فیلم مستند «جایی برای فرشته ها نیست» درامی از یک تیم ورزشی زنانه را برای راه یافتن به مسابقات آسیایی به تصویر می‌کشد و شاید بارها اشک را به چشمان ببیندگان بنشاند اما همانطور که از جای جای آن و حرف‌های همین بازیکنان و حتی سرمربی تیم‌های ملی هاکی بر می‌آید، روایت، روایتی از «زن بودن» و بعد «ورزشکار زن بودن» است. او سراغ سوژه‌ای رفته که سالهاست بسیاری از تیم‌های ورزشی زنان در رشته‌های مختلف ورزشی با آن دست به گریبانند و حتی شاید مانند اعضای تیم ملی هاکی دختران ایران، نه برایشان خبری از کمپین «مبارزه از من، حمایت از تو» باشد، نه اسپانسری پیدا کنند که به مسابقات آسیایی بروند و نه مستندی از آن‌ها ساخته شود.

مثل بعضی از تیم‌های فوتبال زنان که با عقبه‌ای طولانی یک به یک تعطیل می‌شوند و آن‌هایی هم که باقی می‌مانند نه زمین تمرینی دارند و نه پولی در بساط که بتوانند به اعضای تیمشان بدهند. شاید اطلاع از همین وضعیت ناجور ورزش زنان و موقعیت نابرابرشان در مقابل ورزش مردان باشد که سام کلانتری، کارگردان این فیلم مستند دست روی یکی از محروم‌ترین رشته‌های ورزشی زنان گذاشته و آنطور که خودش گفته، خواسته توانمندی‌ها، قدرت و عملکرد این زنان را در اجتماع به تصویر بکشد.

اما آنچه که شاید بیش از هرچیزی در این فیلم بیشتر بر آن تاکید شده، جدای از مسائل مالی، سخن گفتن از فرهنگ مردانه و گنجاندن دیالوگ‌هایی در آن است که نه تنها از زبان اعضای تیم بلکه از زبان همسران آن‌ها و دیگر مردان حاضر در این مستند هم شنیده می‌شود. شاید بیننده در ابتدا انتظار داشته باشد بیشتر از کمبودها و مسائل مالی این تیم بشنود و ببیند اما کارگردان در کنار پرداختن به این موضوع، به درستی سراغ لزوم فرهنگ‌سازی و خودباوری در میان زنان رفته و مدام بر آن پافشاری کرده است.

دخترانی که نخواستند «فرشته» باشند

بطوریکه در بسیاری از قسمت‌های این فیلم از جنس دوم بودن، ضعیف انگاشته شدن و دیگر کلیشه‌های جنسیتی مربوط به زنان سخن گفته می‌شود و در تمام طول فیلم سعی کارگردان مرد این فیلم مستند بر عقب زدن این کلیشه‌هاست.

او خواسته بر کلیشه‌هایی دست بگذارد که در میان بسیاری از مردان و زنان ما ریشه دوانده و تلاش برای پس زدن و تغییر آن، چاره‌ای است که در قالب تک تک بازیکنان تیم ملی هاکی اسکیت زنان نمایان شده است. بطوریکه در چند جای این فیلم می‌بینیم که از این زنان می‌خواهند کلیشه «زن لطیف» را کنار بگذارند. زنانی که باید بدانند اگر بخواهند «فرشته» باشند، «جایشان» بر پله‌های قهرمانی «نیست».

الهه محمدی

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اصلا نمیتونم،میخام فرشته باشم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شیطان هم فرشته بود...پس مراقب باش..ای کاش یاد بگیریم که انسان باشیم

      • بدون نام

        شیطان جن بود

    • بدون نام

      لعنت ابدی خدا بر کسانی که می خواهند خلقت را عوض کنند. مردها را زن و زن ها را مرد کنند. فمینیست بزرگترین توهین به زن است. زن بودن به اندازه کافی زیبا و با ارزش است که زن ها نخواهند با عوض شدن و مرد شدن ارزشمند شوند. زن محصول عشق خالق است و مرد محصول عقل خالق. نه خالق زن بی تدبیر بوده نه خالق مرد بی احساس. بلکه هر یک را توانی و استعدادی داده تا در کنار هم کامل شوند. هیچ یک از زن و مرد بر دیگری ارجحیت ندارد تنها ایمان افراد است که ارزش آفرین است.

      پاسخ ها

      • یه دختر

        به ارزش انسانی کاری ندارم ...ولی تبعیضی که تو آفرینش وجود داره غیر قابل انکاره.
        به قول هولاکویی تو قسمت جنسی کاملا نابرابری هست
        یکی آزاد و رها
        یکی در بند و اسیر

    • بدون نام

      دم این دخترا گرم

    • نادیا

      اینکه هر جنسیتی به جنس مخالف خودش نیاز داره
      از درون ما میجوشه عزیزم
      حالا هرچند بخوای انکارش کنی ..مگه فقط مسائل مادی هست
      نیازهای عاطفی و روحیم هست
      ولی اگه جفت مناسب پیدا نشه همون بهتر ادم تنها بمونه
      چون جفت بد ادمو به جنون میکشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        داداش نادیا به اسم خودت نظر بزار برادر

      • روشن

        توحتماتنهامیمونی

      • بدون نام

        درود بر نادیا

    • حسین

      سلام شیر زنان ایران بر هر انچه بخواهند توانا هستند و می توانند به ان دست یابند. چه در ورزش چه در سیاست. انان توانمند هستند و انان هستند که این توانمندی را به فرزندان پسر و دختر خود هدیه و اموزش می دهند. انان با کمترین امکانات ببشترین توانمندی را ایجاد می نمایند. افرین بر مادران که ضمن فرشته بودن سخت کوشی و امید را لحظه ای فراموش نکردند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درود بر شما

    • امیرحیدریان

      متاسفانه تبعیض علیه زنان یک قانون شده*

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از قانون گذشته و بنیاد و ریشه و تاریخ ایران شده

    • بدون نام

      تو ایران انسان هم حساب نمیکنن زن رو البته که نمیخوایم فرشته باشیم چون زن هستیم

    • بدون نام

      همیشه خبر از شوهرای زنان ورشکار میاد که ممنوع الخروجشون کردن تا نتونن برن مسابقه اصلا فکر نکنید که اینا انسان هستند بقول اوشون توهین به مردان هستند این نرینه ها

    • بدون نام

      کتاب مارگارت آتوود به اسم سرگذشت ندیمه به گفته نویسنده از فرهنگ ایران کپی شده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج