۹۳۹۰۳۶
۱۲ نظر
۵۰۰۶
۱۲ نظر
۵۰۰۶
پ

کشف یک تخلف عجیب در واردات خودرو

احسان سلطانی، کارشناس اقتصادی، از کد تعرفه ساختگی در صنعت خودرو سخن می‌گوید که از سال ۷۳ به ادبیات تجاری ایران اضافه شده است و این کد، ابزاری برای ورود خودروی کامل به اسم «سی‌کی‌دی» شده است. با این کد به نفع گروه‌های خاصی رانت توزیع شده است و اگر این کار نمی‌شد، با ارز اختصاصی به خودرو‌های آماده، می‌توانستند خودروسازان داخلی را بچرخانند و این گرفتاری‌ها پیش نیاید.

روزنامه شرق: احسان سلطاني، كارشناس اقتصادي، از كد تعرفه ساختگي در صنعت خودرو سخن مي‌گويد كه از سال ۷۳ به ادبيات تجاري ايران اضافه شده است و اين كد، ابزاري براي ورود خودروي كامل به اسم «سي‌كي‌دي» شده است. با اين كد به نفع گروه‌هاي خاصي رانت توزيع شده است و اگر اين كار نمي‌شد، با ارز اختصاصي به خودروهاي آماده، مي‌توانستند خودروسازان داخلي را بچرخانند و اين گرفتاري‌ها پيش نيايد.

به گفته او خودروي سي‌كي‌دي تعريفي دارد و آن اين است كه قطعات منفصله خودروها به كشورهاي متقاضي صادر مي‌شود اما ۲۰ تا ۴۰ درصد قطعات، در داخل كشور خريدار سي‌كي‌دي ساخته مي‌شود. اين در حالي است كه در ايران وضعيت به اين نحو نبوده است و خودروهاي كامل با كد تعرفه‌اي ساختگي كه با ۹۸ شروع مي‌شود، به ايران وارد شده است. اين كد تعرفه اصلا در دنيا وجود ندارد.

سلطاني درباره نحوه شناسايي اين كد تعرفه عنوان مي‌كند: با بررسي آمار چند سال گذشته كشور چين با مسئله جالبي مواجه شدیم. براساس آمارهاي اين كشور، در سال ۲۰۱۷ ميلادي ۶۰۰ هزار خودروي آماده به ايران صادر شده اما چنين آماري در گمرك ايران ثبت نشده بود. در آمار گمرك سالانه و ماهانه ايران بخشي با عنوان واردات خودرو و قطعات وجود دارد. در اين آمار هم اين اعداد اعلام‌شده از سوي دولت چين براي واردات خودرو وجود نداشت تا اينكه متوجه شديم با يك كد فرعي و ساختگي اين آمار را پنهان كرده بودند.

او اضافه مي‌كند: با توجه به اين كد تعرفه، بالغ بر حدود دو ميليارد دلار در سال‎هاي ۷۲ و ۷۳ واردات خودروي آماده از فرانسه داشتيم و پژوهايي كه مي‌آمد، خودروي آماده‌اي بود كه به اسم ساخت داخل به مردم مي‌فروختند و اين آمارها را هم پنهان مي‌كردند.

‌واردات 3ميلياردو 170 ميليون دلار خودروی آماده در يك سال

اين كارشناس اقتصادي به آمار تكان‌دهنده‌اي درباره واردات خودروي آماده به كشور در سال ۹۷ اشاره مي‌كند. به گفته او در اين سال، دوميلياردو ۷۳۰ ميليون دلار خودرو با عنوان قطعات منفصله به كشور وارد شده است و ۴۴۰ ميليون دلار هم خودروي سواري با كد تعرفه خودروي آماده به ايران وارد شده است. به اين ترتيب رقمي بالغ بر سه‌ميلياردو ۱۷۰ ميليون دلار خودروي آماده در اين سال به كشور وارد شده است.‌

او مي‌‎گويد: با اين رقم اگر يك مديريت درست مي‌كرديم، مي‌توانستيم براي بالغ بر ۵۰۰ هزار خودرو، قطعات و اجزائي كه امكان ساخت داخل آن وجود ندارد، وارد كنيم؛ يعني اگر سال پيش دولت به اين خودروسازان اجازه نمي‌داد با ارز دولتي واردات انجام دهند -زيرا بخش عمده اين خودروها با ارز دولتي وارد شده‌اند- مي‌توانستيم براي ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار خودرويي كه در ايران ساخته مي‌شود، قطعه تأمين كنيم و صنعت خودروسازي خود را حفظ مي‌كرديم.

سلطاني ادامه مي‌دهد: مونتاژ خودرو سود بالايي دارد. مقايسه قيمت خودروهاي چيني در اين كشور با ارقامي كه اين خودروها در ايران به فروش مي‌رود؛ تفاوت بهاي صد درصدي را نشان مي‌دهد.

او تأكيد مي‌كند: اين شكل واردات خودرو اشتغال‌زايي هم ندارد. خودرو آماده مي‌آيد و در نهايت رنگ مي‌شود. از مونتاژ خودرو اشتغال ايجاد نمي‌شود، بلكه يك زنجيره كامل با ساخت خودرو و قطعات، اشتغال ايجاد مي‌كند.

در دوره ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۷ بر اساس اعلام گمرك‌هاي ايران، ۲۵.۷ ميليارد دلار خودروي آماده به كشور وارد شده است. اين در حالي است كه گمرك‌هاي دنيا مي‌گويند ۵۷.۵ ميليارد دلار خودروي آماده به ايران وارد شده. اين رقم بسيار بزرگ و جالب است.

او عنوان مي‌كند: با توجه به ارقام اعلام‌شده از سوي گمرك‌هاي دنيا به اين نتيجه مي‌رسيم كه ۲۱.۸ ميليارد دلار كم‌اظهاري در بازار خودرو داشته‌ايم. بر اساس محاسبات ما، ۱۰ درصد اين رقم مربوط به خودروي آماده‌شده است و ۲۸ ميليارد دلار تحت عنوان قطعات منفصله خودرو به كشور وارد كرده‌ايم.سلطاني مي‌گويد: در كل دوره ۸۴ تا ۹۷ برآوردهاي ما نشان مي‌دهد بيش از ۵۰ ميليارد دلار تخلف گمركي در واردات قطعات، اجزا و قطعات منفصله انجام شده است. واقعيت تكان‌دهنده اين است كه بيش از ۱۰ ميليارد دلار آن فقط در سال ۹۶ و ۹۷ است. عمده واردات از كشور چين و بخشي هم از كشور فرانسه است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ممنون لطفا تا آخر پیگیری کنید تشکر ایرانواصل

    • عبدالله

      دولتها یکی ازیکی پاکپست ترند واقعا به این اوضاع غیرازفسادسیستماتیک چه اسمی میتوان نهادچراسران انکاردارندکه فسادگسترده وغیرقابل پیگیری است

      پاسخ ها

      • کدخدای قدیم

        تکذیب ........

    • محمد

      هیسسسس . اگه خودروسازی ها جریمشون کنن ۴۰۵ رو می کنن دویست میلیون با پولش جریمه ها رو می پردازن . پراید هم آمادس پتانسیلش داره صد تومن بشه چون یک ثانیه ای ثبت نام هاش پر میشه

    • بدون نام

      اختلاف امار در همه چیز ، از اسامی مورد علاقه جامعه تا.........تا امار مورچه های کشور ، بیانگر این موضوع است که فساد نه گسترده ، بلکه به حق و " لازم " تبدیل شده است .

    • بدون نام

      همه دزد هستند مگه عکسش ثابت شود

    • بدون نام

      بريد بگرديد بين خودتون پيداش كنيد مردم عادي كه از اين جور شامرتي بازيها بلد نيستن

    • بنده ایرانی خدا

      هردم ازاین باغ کسی میرسد
      تا ببینی چندتا از آقایان وآقازادها پشت این دزدی هستندوصدالبته طلبکار!!!!

    • رامين

      عجب ! یعنی ديگه از اين به بعد همه چيز درست ميشه؟

    • بدون نام

      عجب مسوولینی داریم
      600هزار خودرو وارد شده ولی تو گمرک ثبت نشده
      این یعنی چه؟
      مدیونین اگه فکر کتید دزدی و اختلاس شده
      از درب پشتی وارد شده کسی هم نفهمیده خخخخخخخخخخخخ

    • بدون نام

      خدا کنه صنعت خودرو سازی شما ورشکسته بشه که جون ملت و به لبشون رسونده چی تولید میکنید یک مشت اشغال ارابه مرگ . ول کنید بابا خودرو ملی خودرو ملی نظر م رو لطفا پخش کنید

    • بدون نام

      هیچ عجیب نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج