۹۳۹۳۳۵
۲۶ نظر
۵۰۱۹
۲۶ نظر
۵۰۱۹
پ

بحث و جدل بر سر استعفای روحانی ادامه دارد

ایده «استعفای حسن روحانی» که در روز‌های اخیر از سوی عباس عبدی تحلیلگر و فعال سیاسی اصلاح‌طلب مطرح شده با واکنش‌ چهره های اصولگرا و اصلاح طلب رو به رو شده است.

برترین‌ها: ایده «استعفای حسن روحانی» که در روز‌های اخیر از سوی عباس عبدی تحلیلگر و فعال سیاسی اصلاح‌طلب مطرح شده با واکنش‌ چهره های اصولگرا و اصلاح طلب رو به رو شده است.

عباس عبدی چندی پیش در یادداشتی در روزنامه اعتماد با اشاره به بالا گرفتن سطح تنش‌های سیاسی در کشور به بررسی راهکار‌های خروج از این وضعیت پرداخت و نهایتا به این نتیجه رسید راه درست برای خروج از بحران موجود برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری است.

بحث و جدل بر سر استعفای روحانی ادامه دارد

این فعال سیاسی پس از طرح این پیشنهاد به بیان جزییات آن پرداخت گفت:

* مسئله اصلی این است که لازمه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، "عزل"، "استیضاح" و یا "استعفای" روحانی است. عبدی می‌گوید برخی وزرای دولت نیز به این نتیجه رسیده اند"که با ادامه این حد از تنش دیگر، کاری نمی‌شود کرد. شنیده‌ام که معاون اول رئیس‌جمهور هم، کم‌وبیش به چنین فکری رسیده است."

* ایده برگزاری انتخابات زود هنگام با ایده خروج از حاکمیت در دوران اصلاحات تفاوت دارد. چرا که خروج از حاکمیت ایده‌ای تهاجمی بود، اما در شرایط کنونی ادامه این وضع، اصلاً به نفع هیچ‌کس نیست." چرا که "دولت دیگر قادر نیست هیچ تصمیمی بگیرد؛ مگر تصمیمات بسیار خرد که هیچ دردی را دوا نمی‌کند.

* رییس جمهور می‌تواند استعفا دهد و کنار برود و بعد، تصمیم بگیرند انتخابات زودرس برگزار کنند. البته، در اصل ۱۳۱ قانون اساسی هست که مقام رهبری می‌توانند کسی را به عنوان رییس جمهور معرفی کنند تا زمانی که انتخابات مجدد برگزار شود. معاون اول هم همزمان استعفا دهد تا شایبه دیگری پیش نیاید. این راه هم وجود دارد. فکر نمی‌کنم این پیشنهاد، مشکل حقوقی داشته باشد. با استعفای روحانی هیچ تضمینی برای بهبود اوضاع وجود ندارد بحث این است که از این وضعیتی که به هیچ وجه قابل دفاع نیست، عبور کنیم.

بحث و جدل بر سر استعفای روحانی ادامه دارد

البته پیشنهاد عباس عبدی پیشتر توسط سعید حجاریان دیگر سیاستمدار اصلاح طلب مطرح شده بود. حجاریان با اشاره به اینکه در کشور حاکمیت دو گانه وجود دارد، معتقد است شاید «پایان دادن به این معضل، از معبر استعفای رئیس جمهور و برگزاری همزمان دو انتخابات در اسفندماه سال جاری بگذرد تا نتیجتاً، مجلس و دولتی همسو با رؤسای همسوتر بر مصدر امور قرار بگیرند.»

پیشنهاد عباس عبدی با واکنش‌ چهره‌های سیاسی و رسانه‌ها روبه رو شده که در ادامه می‌خوانید:

سید نظام موسوی ، فعال رسانه‌ای اصولگرا: «استعفای مقامات سیاسی عموماً دو دلیل دارد: یا بدلیل ناتوانی در انجام وظایف است یا محدودیت اختیارات. اختیارات آقای روحانی بویژه در حوزه‌های اقتصادی و سیاست خارجی تقریبا از همه روسای جمهور قبلی بیشتر بوده و هست. پس طرح استعفای روحانی از جانب برخی همپیمانان سیاسی او چه دلیلی دارد؟»

رمضان‌زاده سخنگوی دولت اصلاحات: «درست است که از روحانی ناراحتیم و به او انتقاد داریم و حتی بعضی از رای به او پشیمانیم، اما این دلیل همراهی ما با اقتدارگرایان حاکم بر دولت موازی پنهان نمیشود، اتفاقا زاویه ما با روحانی به دلیل سکوت و گاه همراهی او با آن اردوگاه و تخلف از وعده مقابله با آنان است.»

سید یاسر جبرئیلی ؛ فعال سیاسی اصولگرا: «از کسی که همه سرمایه اجتماعی خود را باخته باشد، انتحار سیاسی بعید نیست. به نظر من استعفا اسم رمز یک انتحار در آینده نزدیک است.»

صادق زیباکلام ؛ فعال سیاسی اصلاح طلب: به عقیده من با برگزاری انتخابات زودرس شرایط عوض نخواهد شد. به اعتقاد بنده در اسفندماه تندروترین مجلس بعد از انقلاب تشکیل می‌شود و اگر انتخابات ریاست جمهوری نیز برگزار شود، فردی تندرو‌تر از احمدی نژاد و قالیباف رئیس جمهور خواهد شد.

روزنامه کیهان هم با پیشنهاد استعفای رئیس جمهور مخالفت کرد و نوشت: طی روزهای اخیر و به ویژه پس از ماجرای افزایش ناگهانی و بی‌برنامه قیمت سوخت که به بهانه آشوب‌ها و اغتشاشات در شهرهای مختلف کشور تبدیل شد، طیف موسوم به اصلاح‌طلب بار دیگر پروژه استعفای روحانی را کلید زده‌اند.

اکبر ترکان از چهره های نزدیک به روحانی: پیشنهاداستعفای روحانی، پیشنهاد «تندروها و کارشناسان دوروزه» است.

گنجی مدیر مسئول روزنامه «جوان»: «استعفای روحانی مطالبه انقلابیون نیست.اگر مردم رای دهنده به مزایا و معایب دولت ناشی از رای خود برسند در انتخاب بعدی ریل را عوض می کنند.تغییر مردم سالاری باید این گونه محقق شود.انقلابیون به دنبال قهرمان سازی از بازندگان نیستند.علت اصرار همراهان روحانی بر استعفا فاصله گذاری تصنعی است.

عبدالله ناصری ؛ چهره اصلاح طلب: به صراحت می‌گویم که اکنون برگرداندن قیمت بنزین هم نمی‌تواند شوک بزرگی که به جامعه وارد شده است را رفع کند و فقط استعفای روحانی می‌تواند قدری جامعه را آرام کند و زمینه اصلاح امور را ایجاد کند.

در سال‌های گذشته نیز در مقاطع مختلف این مبحث مطرح می‌شد. به ویژه در سال ۹۶ پس از اعتراضات دی ماه این موضوع بیشتر از جانب رسانه‌های اصولگرا مورد توجه قرار گرفت. اما در آن مقطع روحانی با قاطعیت اعلام کرد که استعفا نخواهد دارد در درون حاکمیت نیز مخالفت‌هایی با این ایده صورت گرفت.

اما حالا اوضاع با سال ۹۶ تفاوت‌های زیادی دارد. دولت دوم روحانی عملا شکست خورده است. اَبَر پروژه این دولت یعنی" برجام" نفس‌های آخرش را می‌کشد و راهکار‌های اقتصادی دولت نیز به نتیجه نرسیده است. فشار خارجی نیز در اوج خود قرار دارد. از همه مهمتر نارضایتی مردم از عملکرد دولت است به گونه‌ای که حتی عده‌ای می‌گویند روحانی حالا منفورترین سیاستمدار تاریخ پس از انقلاب است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خوب روحانی و اصلاح طلب ها برن به جاش اصولگرایان بیان سر کار ببینیم چه گلی به سر ملت میزنن

      پاسخ ها

      • محمد

        همشون یه کرباسن. سرکاری

      • بدون نام

        اصولگراها که زمان احمدی نژاد قدرت داشتند چه گلی زدند که حالا بزنن؟ هنوز نفهمیدیم که مشکل افراد نیست ، مشکل اصلاح طلب یا اصولگرا نیست.

    • @

      کیهان خیلی ساده حرف میزنه من نمیدونم چرا یه عده حرفاشو متوجه نمیشن!! ...

    • بدون نام

      بیش از۹۰درصدمیگن استعفابدشمامیوین نه یعنسی چی بامردم نیستین مگه دنبال نابودی کامل هستین که دارمیش

      پاسخ ها

      • بی نام

        بنویس بابا آب داد.

      • بدون نام

        با این کارها مشکل حل نمیشه ، حالا می‌بینیم یکی دیگه هم میاد همین میشه

    • بدون نام

      روزنامه وابسته و قلم به مزد کیهان را مردم نمی خرند و برای شیشه تمیز کردن ماشین ها استفاده می‌شود.

    • بدون نام

      حسین جون ، دیگه حنات رنگی نداره ، همه میشناسنت ...

    • کریم کچل

      مگه بود و نبود روحانی فرقی برای مردم بدبخت داره ؟

    • بدون نام

      خیالت راحت تا روحانی مملکتوویران نکنه و همه ازگرسنگی بمیریم نمیره

    • بدون نام

      عجب گیهان این هم از مادر عروس شما که چندین ساله دارید دولت را می کوبید پس چی شد خوب بزار انجام بدن

    • محمدی

      أحسنت برای چنین تحلیلی
      درود بر شما

    • بدون نام

      چقدر تحلیل های کیهان آبکی شده ...قیاس مع الفارق ...

    • بدون نام

      کیهان همینه خودش مخالف روحانی بود ...

    • بدون نام

      روحانی هم مثل کیهان احمدی نژاد بقیه شون

    • رویا

      چه حسن کچل چه کچل حسن

    • بدون نام

      اگر استعفا بده کسی را نداره دربارش مطلب بنویس! انتقاد یا حمله کنه یکی از سوژه هاش وازدست میده، تا حالا آسمان ریسمان می بافتند که استعفا بده حالا چی شده مخالفت می کنند!؟دم خروس باور کنیم یا قسم... آقایان دراین شش سال هرچه که از دستشون اومد کوتاهی نکردند. سیاست یک بام دو هوا...

    • بدون نام

      اگه مطمئن هستید بارفتن روحانی کارا درست میشه . ارز میاد رو هزار تومن پراید میشه پنج ملیون تورم و گرانی ریشه کن میشه . خوب زودتر این کارو بکنید . اما اگه نمیدونید و شک دارید . خوب مگه مرض دارید جامعه روبا این حرفا ملتهب میکنید.

    • مهدی

      والا بر یا بمون به حال ما فقیر فقرا هیچ کم زیاد ندار
      کیه حرف ملت بد بخت گوش میده

    • بدون نام

      تروخدا روحانی جان بچت اگه میخونی استعفا بده برو

    • م

      این دروغگوی بزرگ را زودتر استیضاح کنید که مردم را نابود کرده خاک تو سرشون با دولتشون روز بروز بدتر داره میشه

    • حمید

      روحانی راهیچ کس نمیتاند برکنار کند.چون بدون اجازه که اب نمیخورد.واقتدار وسواد سیاست هم که نمی داند.بزارین بره ژاپن وبببنه شاید درست بشه.

    • رحیمی

      دعای ملت انشاالله برکناری ایشان است

    • بدون نام

      زودتر بره جم کنه

    • نظامزاده قائم شهر

      یعنی روحانی اینقدر درک را ندارد خودش تصمیم بگیرد و البته فرا ر به جلو را همه بلدند؟ـ ما که سیاسی نبودیم قبل انتخابات گفتیم از دست اصلاح طلبان در راسش روحانی و دارو دسته هاشمی کار بر نمی آید؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج