۹۳۹۹۸۱
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

معمای بازی نکردن بیرانوند مقابل سایپا

نیمکت‌نشینی علیرضا بیرانوند در بازی گذشته پرسپولیس برابر سایپا، تنور شایعات را داغ کرده است.

روزنامه پیروزی: نیمکت‌نشینی علیرضا بیرانوند در بازی گذشته پرسپولیس برابر سایپا، تنور شایعات را داغ کرده است.

به نظر دیگر جای نگرانی نیست. علیرضا بیرانوند مشکل حادی ندارد. حداقل ازنظر بدنی این‌طور است. آسیب‌دیدگی هم در کار باشد، در حدی نبود که بخواهد بازی را از دست بدهد، ولی این برای زمانی است که خیالت از حضور یک ذخیره مطمئن ناراحت باشد، نه وقتی‌که یک نفر مثل بوژیدار رادوشویچ حضور دارد تا حتی خیال دروازه‌بان شماره یک تیم راحت باشد.

راحت از این جهت که هم نفر بعدی از عهده کار بر خواهد آمد و هم از این جهت که علیه او اقدام نمی‌کند. قبل از این هم گفته بودیم که این دومی از ویژگی‌های بارز رادوشویچ است و چون این ویژگی در میان دروازه‌بان‌های ایرانی وجود دارد، باید برای حفظ چهره‌ای مثل بوژیدار، هزینه کرد.

معمای بازی نکردن بیرانوند مقابل سایپا

گفتیم جای نگرانی نیست از این جهت که علیرضا بیرانوند آسیب‌دیدگی خاصی ندارد، اما از جهات دیگر شاید جای نگرانی و سوال باشد. موضوع به میدان نرفتن و روی نیمکت ننشستن بیرانوند به کندوکاو بیشتری نیاز دارد. به‌صورت کلی، اعتقاد داریم در این ماجرا دلیلی برای پنهان کردن موضوع از هواداران نیست به‌ویژه اگر ماجرا همان باشد که نشان‌ها ما را به آن می‌رساند. البته ما با پاره‌ای ملاحظات وارد می‌شویم.

بیرانوند مصدوم نبود

آنچه اعلام شد، این بود که علیرضا بیرانوند مصدوم است و به این دلیل در بازی با سایپا، حضور ندارد، اما حالا می‌دانیم چنین نیست. البته شاید اسناد پارا کلینیکی هم وجود داشته باشد، ولی این‌ها، متر و معیار نمی‌شود. آسیب‌دیدگی همیشه برای بازیکنان وجود دارد. تک‌تک بازیکنان پرسپولیس، همین حالا آسیب‌دیده هستند، ولی نه آسیبی که به خاطر آن فوتبالیست کنار بنشیند.

همه جای دنیا، اینگونه است، آسیب‌دیدگی بیرانوند هم در بدترین حالت در همین حد بود. به عبارت خیلی ساده‌تر، دیگر تردیدی نیست که علیرضا بیرانوند، هیچ مشکلی برای بازی با سایپا نداشت. اگر مشکلی هم وجود داشت، دیروز مرتفع شد. دروازه‌بان شماره یک پرسپولیس در بازی دوستانه دیروز یکشنبه به میدان رفت و مشکل خاصی هم نداشت.

اولین دروازه‌بانی غیراجباری بوژیدار برای پرسپولیس

بوژیدار رادوشویچ در ۳ فصل و نیم حضور در پرسپولیس ۱۸ بار درون دروازه ایستاد، ولی این حضور با ۱۷ بار قبلی تا حد زیادی فرق داشت. این برای اولین بار بود که او درواقع خودش را تحمیل کرد نه اینکه در این سال‌ها، هیچ‌گاه شرایطی پیش نیامد که او در وضعیت برتری نباشد، چراکه فراز و نشیب بخشی از زندگی هر فوتبالیستی است و بیرانوند هم از آن مستثنی نیست.

با این وجود قاعده کلی درباره دروازه‌بان‌ها این است که آن‌ها را راحت کنار نمی‌گذارند. به‌ویژه اگر گزینه‌ای مثل علیرضا بیرانوند را در اختیار داشته باشید که در آسیا شماره یک است و این حقیقت را نباید فراموش کرد.

در این شرایط بازی کردن بوژیدار رادوشویچ عجیب بود، اما آمادگی او در تغییر معادله مؤثر بود. ازاین‌رو باید گفت او برای اولین بار بازی کرد، بدون آنکه اجبار خاصی، چون مصدومیت یا بازگشت دیرهنگام از اردوی تیم ملی، امکان بازی را از بیرانوند بگیرد.

دلیل فنی برای بازی نکردن بیرانوند؟

با توجه به آنچه گفته شد، یک سوال پیش می‌آید. اگر بیرانوند مصدوم نبود، پس چرا بازی نکرد یا حداقل روی نیمکت ننشست؟

اولین نکته‌ای که به ذهن می‌رسد، این است که بیرانوند نمی‌خواست، روی نیمکت رادوشویچ بنشیند.

در مورد بیرانوند این بحث در روز‌های قبل از بازی وجود داشت که بعد از ماجرا‌های مرد سال فوتبال آسیا، کمی از آن تمرکز و شادابی دور شد. از سوی دیگر هرگاه پنجره نقل و انتقالات نزدیک شود، این بحث وجود دارد که آیا او با پرسپولیس ادامه می‌دهد یا نه و این مساله می‌تواند روی تمرکز خود بازیکن و درنتیجه آمادگی ذهنی و روانی او تأثیر بگذارد.

درواقع این بحث مطرح می‌شود که کالدرون خواسته باشد یک‌جور‌هایی بیرانوند را به خودش بیاورد و باید در نظر بگیریم، او از فرهنگ فوتبال آرژانتین می‌آید. فرهنگی که در آن چند هفته بعد از شروع لیگ ممکن است سرمربی، بازیکن خود را در کنفرانس خبری به بدترین شکل مورد تخریب قرار بدهد.

در این شرایط یک بازی کنار گذاشتن از ترکیب اتفاق عجیب‌وغریبی نیست به‌هرحال بحث فنی برای دروازه‌بانی نکردن بیرانوند، به‌عنوان یک احتمال قوی مطرح می‌شود، ولی بازهم به دلایلی نمی‌توان از آن مطمئن بود.

بیرانوند روی نیمکت بوژیدار ننشست

با فرض درستی احتمال دلایل فنی، سوال بعدی پیش می‌آید که آیا طرح موضوع مصدومیت یک اقدام هماهنگ بود برای اینکه بیرانوند نیمکت نشین رادوشویچ نشود؟ درباره‌اش صحبت می‌شود، ولی بازهم نمی‌توان با قطعیت درباره آن سخن گفت. یکی از دلایل در درستی این احتمال، درون دروازه ایستادن بیرانوند برای بازی دوستانه بود. اگر قرار بر پنهان‌کاری بود، او نباید در این بازی حاضر می‌شد تا به همه‌چیز شک شود.

سوال بعدی این است که آیا گابریل کالدرون در جریان این مساله بوده است. یعنی او می‌دانست که مصدومیتی در کار نیست؟ اگر این‌طور است. چرا رضایت به اجرای این سناریو داد. درحالی‌که در صورت بروز هر اتفاقی برای بوژیدار، حضور یک دروازه‌بان جایگزین روی نیمکت ضروری بود. در پرسپولیس واقعاً چه خبر است. این خبر از چه کانال‌هایی در روز قبل از بازی لو رفته بود؟

از احترام به نظر سرمربی یا اقدام عجیب کالدرون

ریسک کالدرون چه دلیلی داشت؟ آیا در خبر به این شکل که کالدرون به بیرانوند استراحت داد، عامدانه بود تا مساله دیگری پنهان نگه‌داشته شود؟

نکته مثبت این است که بیرانوند، به تصمیم سرمربی احترام گذاشته است، اما دلیل تصمیم مربی جای بحث دارد؟

آیا فقط پای استراحت با مسایل فنی در میان است. آیا ممکن است دلیل این امر جلوگیری از ریسکی بزرگ‌تر باشد، مثلا اینکه فارغ از بحث آسیب‌دیدگی، مسایل پزشکی و دارویی در میان باشد؟ به‌هرحال این هم برای خود یک احتمال است. آیا ماجرای آسیب‌دیدگی با کالدرون هماهنگ شده بود؟ اگر این‌طور است، چرا؟

پیامک‌های بیرانوند

ماجرای پیامکی که علیرضا بیرانوند به مجری برنامه تلویزیونی فرستاد هم از مسایل موردبحث است. بعضی بازی نکردن بیرانوند را مرتبط با این موضوع دانسته‌اند. به‌هرحال او درباره جدایی برانکو، طرح موضوع کرده بود. این مساله هم می‌تواند باعث واکنش کالدرون شود و هم واکنش عضو هیات مدیره که به‌نوعی بعد از درگذشت زنده‌یاد جعفر کاشانی، ریاست هیات مدیره را بر عهده دارد. آن‌ها که این نظر را رد می‌کنند.

در توضیح استدلال خود، می‌آورند که بحث بازی نکردن بیرانوند در مصاف با سایپا قبل از این برنامه رسانه‌ای شده بود. اما این دلیل در مقابل یک بحث دیگر را به میان می‌کشد. اینکه شاید، رفتار علیرضا بیرانوند و طرح آن مسایل واکنشی به خروجش از ترکیب پرسپولیس بود.

به‌هرحال هر چه هست طبیعی است که همه به دنبال دلیل قطعی و اصلی بازی نکردن بیرانوند باشند. طبعاً این کنجکاوی هم از بزرگی نام بیرانوند نشات می‌گیرد، چون هیچ‌کس انتظار ندارد، او به‌راحتی از ترکیب بازی سرخپوشان خارج شود. درنهایت همه امیدواریم با یک ماجرا به پایان رسیده و ختم شده روبرو باشیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج