۹۴۰۱۳۹
۵ نظر
۵۰۱۱
۵ نظر
۵۰۱۱
پ

ماجرای جمع‌آوری محرمانه برخی دارو‌ها از بازار

رییس سازمان غذا و دارو در مورد ریکال محصولات تولیدی سال گذشته برخی شرکت‌های دارویی گفت: نظارت‌ها در حوزه واردات و تولید دارو در ماه‌های اخیر تشدید شده، قاعدتاً تعداد موارد ریکال (جمع آوری) دارو را افزایش داده و در زمینه کیفیت و ایمنی دارو مسامحه‌ای در این سازمان صورت نخواهد گرفت.

خبرگزاری ایسنا: رییس سازمان غذا و دارو در مورد ریکال محصولات تولیدی سال گذشته برخی شرکت‌های دارویی گفت: نظارت‌ها در حوزه واردات و تولید دارو در ماه‌های اخیر تشدید شده، قاعدتاً تعداد موارد ریکال (جمع آوری) دارو را افزایش داده و در زمینه کیفیت و ایمنی دارو مسامحه‌ای در این سازمان صورت نخواهد گرفت.

دکتر محمدرضا شانه‌ساز درباره ریکال محصولات تولیدی سال گذشته برخی شرکت‌های دارویی، گفت: نظارت ها در حوزه واردات و تولید دارو در ماه‌های اخیر تشدید شده و این موضوع قاعدتاً تعداد موارد ریکال دارو را افزایش داده است. باید توجه کرد که در زمینه کیفیت و ایمنی دارو مسامحه‌ای در سازمان غذا و دارو انجام نخواهد شد.

وی افزود: در همین راستا در محصولات سال گذشته یک شرکت، برخی از مواد متشکله در ساخت چند قلم دارو بعد از انجام تست‌های لازم و با انجام آزمایش مجدد توسط واحد تولیدی، مصرف شده بودند و اگرچه هیچ گزارش منفی و نگران کننده‌ای از عوارض و یا کنترل سطح بازار ( pms ) این اقلام دریافت نشده و مشکلی در این خصوص نبوده است، اما این اقدام برخلاف ضوابط و مقررات سازمان غذا و دارو بوده است. بنابراین به محض دریافت خبر مصرف آنها متوقف و دستور جمع آوری توسط اداره کل دارو صادر شده است.

شانه ساز ادامه داد: ریکال محرمانه یا غیرمحرمانه تفاوتی در اصل موضوع ندارد، محرمانه بودن نامه با تشخیص این سازمان و به این دلیل است که تا قبل از اطمینان از آزمایشات مجدد، جلوی توزیع و ادامه مصرف دارو گرفته شود و البته همزمان از سوء استفاده رقبای احتمالی از ریکال و تخریب یک شرکت و برند قدیمی یا تشویش اذهان عمومی باتوجه به عدم وجود هرگونه گزارش منفی، گرفته شود؛ بنابراین جمع آوری این داروها در حال حاضر الزاماً به منزله مشکل کیفی نبوده و به دلیل عدم رعایت مقررات سازمان غذا و دارو و گزارش مدیریت شرکت مذکور صورت پذیرفته است و موضوع کماکان تحت بررسی خواهد بود. البته بلافاصله موضوع در کمیسیون قانونی ساخت و ورود دارو مطرح و فرد یا افراد مقصر علاوه بر ممنوعیت در پذیرش مسئولیت جدید، جهت برخورد قانونی به مراجع ذی‌صلاح معرفی شدند.

وی در پایان تاکید کرد: متاسفانه عده‌ای نامه محرمانه دولتی را با اهداف و انگیزه‌های شخصی در داخل و خارج از کشور منتشر کردند که در جای خود قابل پیگیری است. از سوی دیگر کم و کیف موضوع این نامه و این ریکال نیز همچنان به طور دقیق تحت بررسی است و البته با خاطیان بدون اغماض، برخورد قانونی انجام خواهد شد. اطمینان داشته باشید هیچ نهادی به اندازه سازمان غذا و دارو در پی صیانت از ایمنی و سلامت دارو و ارتقای صنعت دارو نیست و به محض اطلاع از هر گونه شبهه‌ای در این زمینه، ابتدا توزیع دارو را متوقف و یا دارو را جمع آوری و پس از روشن شدن مطلب و ابعاد ماجرا، تصمیم نهایی را اتخاذ و اجرا خواهد کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      معمولا خانواده ها بقیه دارورادریخجال نگه داری می کنند لطفا اسم داروها را بگویید تا اگر نگه داشته اند دوربریزند

    • بنده ایرانی خدا

      مردم شدند موش آزمایشگاهی شما....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یک جا میگه آزمایش مجدد شده ولی چون مقررات رو رعایت نکرده درخواست محرمانه جمع آوری داده شده. پایینتر میگه باید آزمایش مجدد بشه و جمع آوری محرمانه به این علته.دروغ هم بلد نیستن بگن.

    • بدون نام

      یکی نیست به این انسان دوپا بگوید که تکلیف داروهایی که دست مردم هست چه می‌شود؟
      اگر مصرف کنند و اتفاقی بیفتد چه می‌شود؟
      چرا فراخوان نمیدهید؟

    • پژمان

      بنظرتان دیر اقدام نکردین؟ البته جای خوشوقتی است که اقدام کردین..

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج