۹ نظر
۹ نظر

استخراج ژنومِ کامل انسان از آدامس ۵۷۰۰ ساله

خبرگزاری ایسنا: محققان دانمارکی با بررسی یک صمغ ۵ هزار و ۷۰۰ ساله که به عنوان "آدامس" جویده می‌شده، موفق به استخراج ژنوم کامل انسانی شدند که آن را مصرف کرده است.

به نقل از دیلی‌میل، این محققان با تجزیه و تحلیل یک تکه صمغ قدیمی توانستند به ژنوم فردی که آن را به عنوان یک "آدامس" می‌جویده، پی ببرند.

این برای اولین بار است که محققان ژنوم کامل یک انسان باستانی را از چیزی به جز استخوان‌ها استخراج می‌کنند.

محققان با بررسی این تکه صمغ درخت توس دریافته‌اند که فردی که آن را به عنوان "آدامس" می‌جویده، یک دختر متعلق به عصر حجر است که با دختران مو بلوند فعلی در دانمارک بسیار متفاوت است.

این دختر نوجوان مو و پوست تیره و همچنین چشمان آبی داشته و محققان اسم او را "لولا"( Lola) انتخاب کرده‌اند و با تجزیه و تحلیل "دی‌ان‌ای"( DNA) وی دریافته‌اند که لولا یکی از افراد جامعه "شکارچی-گردآورنده " در اروپا بوده است.

استخراج ژنومِ کامل انسان از آدامس ۵۷۰۰ ساله

جامعه شکارچی-گردآورنده جامعه‌ای است که اصلی‌ترین روش معیشت آن تغذیه مستقیم از گیاهان خوراکی و حیوانات حیات وحش است. این جامعه در جستجوی گیاه و در پی شکار حیوان است و تلاش مهمی در پدید آوردن کشتزار یا اهلی کردن حیوانات نمی‌کند. بیش از هشتاد درصد از غذای افراد این جامعه از طریق جمع‌آوری فراهم می‌شود.

"هانس شرودر" از محققان دانشگاه "کپنهاگ" اظهار کرد، دریافت ژنوم کامل انسان از چیزی به جز استخوان، بسیار هیجان‌انگیز است.

وی افزود، ما همچنین DNA را از میکروب‌ها و پاتوژن‌های مهم انسانی بازیابی کردیم.

این DNA منبع بسیار با ارزشی از DNA باستانیان است زیرا هیچ‌گونه بازمانده‌ای از این دوره باقی نمانده است.

استخراج ژنومِ کامل انسان از آدامس ۵۷۰۰ ساله

محققان دانمارکی با بررسی این "آدامس" دریافتند که "لولا" اردک و فندق خورده بوده و دارای ویروس بوده است. با بررسی DNA موجود در آدامس ردپای ویروس "اپشتین-بار" پیدا شد که عامل بیماری "مونونوکلئوز عفونی" است.

"آدامس" کشف شده، صمغ درخت "توس" است و ۵ هزار و ۷۰۰ سال قدمت دارد.

کارشناسان این حوزه معتقدند که احتمالا مصرف این صمغ به عنوان آدامس سبب تسکین درد دندان یا دیگر بیماری‌های مزمن می‌گردید.

لازم به ذکر است این"آدامس"، قدیمی‌ترین "آدامسی" نیست که تاکنون کشف شده است.

نتایج این پژوهش در مجله " Nature Communications" انتشار یافت.

خیلی باحاله...عاشق ژنتیکم

این بابا از روی یک آدمس فهمید این چه شکلی و چه خورده بود دانشمندان ما بوی تهران را حس میکنند اما چند ساله نمیتوانند پیدا کنند:!!!

ماهم یک نوع آدامس در صحرا در تپه ها ی اطراف دهاتمون از پو ته ای با تیغ زدن به پو ته بیرون می آید در اطراف آوج نزدیک تاکستان (با تشکر آشوری )

واقعا جالبه, احسنت, چقدخوبه که اخبارباستانی روهم توبرنامه هاتون جابدید وهرباردرموردباستان وتمدنها وعجایب باستانی خبرگزاری کنید, ممنونم اززحماتتون

اونوقت مردم ما که دارای پتانسیل بالقوه علمی و دانشی هستند رو درگیر مسایل پوچ و بی ارزش و سطحی و پیش پا افتاده کردن تا نتونیم این اتفاقات هیجان انگیز و بزرگ علمی رو توی مملکت خودمون شاهد باشیم.

خب تو برو انجامش بده تا ما لذت ببریم از کارت

• جواد

زنده باد علم .

بابا دمتون گرم عالی بود

اونا از رو آدامسی که شش هزار سال پیش جویده شده، جنسیت و شکل و شمایل صاحبش رو تشخیص میدن، ما هم تا پلیس جلومونو نگیره و کلی مزاحم وقتمون نشه نمیتونه تشخیص بده بیمه و معاینه فنی داریم یا نه!!!!!