۹۴۰۵۴۹
۲۲ نظر
۵۰۲۰
۲۲ نظر
۵۰۲۰
پ

قاتل «شب یلدا» را بشناسیم!

سنت‌ها به همین راحتی حذف می‌شود. کم کم یلدا، نوروز، چهارشنبه سوری و. به پایان خود می‌رسند و زندگی ماشین حساب و کتاب‌دار جای تمام سنت‌ها را می‌گیرد.

عصرایران: مصطفی داننده- یلدا نزدیک است. شب طولانی که ایرانی‌ها دور هم جمع می‎شوند، آمدن زمستان را جشن می‌گیرند، انار و هندوانه می‌خورند، با آجیل خود را سرگرم می‌کنند و القصه در آخرین شب پاییز حسابی خوش می‌گذرانند.

قاتل «شب یلدا» را بشناسیم!

این جشن کهن ایرانی در معرض خطر است. نه به خاطر هجوم فرهنگ‌های دیگر به ایران و نه تحت تاثیر ژانویه یا هالووین بلکه به خاطر مشکلات اقتصادی که مردم درگیر آن هستند.

یلدا یک جشن است اما کم کم در حال تبدیل شدن به یک دردسر برای خانواده شده است. پدر و مادر وقتی در حال حساب و کتاب خرج زندگی خود هستند، با خود می‌گویند حالا با این یلدا چه کنیم؟ آجیل را قیمت کردم کیلو خداد تومان! انار و هندوانه را که نگو.

یلدا

پدربزرگ و مادر بزرگ بازنشسته با هم حساب و کتاب می‌کنند که کجای خرج زندگی‌شان را بزنند تا یلدا را بر اساس سنت‌های قدیمی برگزار کنند. به بچه‌ها و نوه‌های خود شامی بدهند، آجیلی بخرند، هندوانه‌ای قاچ کنند و اناری دون کنند.

این مشکلات کم کم باعث می‌شود که بزرگ‌ترها زیر فشار اقتصادی سعی کنند سنت‌های هزینه دار را بپیچانند. وضع اگر به همین منوال باشد دیگر کم کم خود جامعه یلدا را حذف می‌کند. چند سال دیگر باید شاهد باشیم که یلدا تبدیل به یک خاطره شود.

شاید وقتی ما مویی سفید می‌کنیم به فرزندان و نوه‌های خود می‌گوییم یادش به خیر. آخرین شب پاییز جشنی بود به نام یلدا. همه خانواده‌ دور هم جمع می‌شدند، می‌گفتند و می‌خندیدند. آجیل می‌خوردیم، انار با گلپر.

سنت‌ها به همین راحتی حذف می‌شود. کم کم یلدا، نوروز، چهارشنبه سوری و .... به پایان خود می‌رسند و زندگی ماشین حساب و کتاب‌دار جای تمام سنت‌ها را می‌گیرد.

در زندگی امروز سرپرست‌های خانواده مجبور هستند برای رتق و قتق امور زندگی‌شان، قلم قرمز به دست بگیرند و خیلی از رسم‌ها و تفریحات خود را حذف کنند تا چرخ لنگ زندگی‌شان بچرخد.

مشکلات اقتصادی را نمی‌شود فقط در چارچوب اقتصاد تعریف کرد. مهم‌ترین ضربه بحران‌های اقتصادی به مسائل اجتماعی و فرهنگی است. یکی از اهالی بندر ماهشهر در گفت‌وگویی مستند به نکته‌ای اساسی اشاره کرد. او گفت:« مرد پول نداشت، کار نداشت، زنش را طلاق داد.»

وقتی خانواده مشکل مالی دارد، تصمیم می‌گیرد دختر کوچکش را به عقد پیرمردی در بیاورد تا او بار زندگی این خانواده را هم به دوش بکشد.

نمی‌دانم جای خالی سلوچ محمود دولت آبادی را خوانده‌ای یا نه؟ در این کتاب «سلوچ» پدر خانواده به دلیل مشکلات زندگی را ول می‌کند و می‌رود و بار زندگی به دوش «مرگان» همسر او می‌افتد. مادر خانواده مجبور است هم خرج زندگی را بدهد هم از فرزندانش محافظت کند.

بحران‌های اقتصادی کانون خانواده را هدف می‌گیرد. آنهایی که دستی بر آتش تصمیم‌گیری دارند باید این هشدارها را جدی بگیرند. آنها باید بدانند که خطر بزرگ کشور، جیب‌های خالی است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • احمد

      اخر دل خوش مانده شب یلدا یعنی چه

      پاسخ ها

      • ''''''''Shanjani................'

        ''''' شب یلدا' نه ''' شب چله صحیح میباشد''!! '' چهارشنبه آخرسال '' نه '' چهارشنبه سوری '' درست میباشد!!!!!

    • حمید

      به خدا شرمنده خانواده هستم قدرت خرید میوه شب یلداراهم ندارم چه برسد به شام وهزینه مهمان وشیرنی اجیل .فقط این رابگویم خدا بااز باعث وبانی این بلای گرانی وفقر وبیکاری نمیگذزیم خدایا توهم نگذر وتمام مسببین این وضع رانیست ونابودشان کن .خدا به خودت بیشترازاین شرمنده خانواده مان نکن .خدا نیکان ما بهترین رسوم رابرای ماایرانیان باقی گذاشتند .هرکس که باعث ازبین رفتن این رسوم شده رانابودشان کن .الهی آمین خدا فقط تو برس به داد این مردم بی پناه .

    • بدون نام

      این رسمو رسوم مال قدیما بود ک همه دور هم خوش بودن ...الان ک همه از فقر و نداری گرفتارن و دستو پنجه نرم میکنن

    • بدون نام

      این بدبختی از زمان دولت روحانی بوجود امد. با کل کل کردن با امریکا این بدبختایا را بوجود اورد

    • بدون نام

      اگر گشورمون سرش تو کار خودش بود این مصیبتها بوجود نمیامد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ربطی به این قضیه ندارد چه سرشان باشد چه نباشد همینه مردم ایران خار دارند

    • بدون نام

      گرانی باعث شده مردم دور هم جمع نشوند محبت خانوادها به بزرگترها کم شده قبلا مردم عقیده به صله رحم اعتقاد داشتند وباگرانی مردم ازهم بی خبر و خانه آزمندان بوجود امده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        گوشی های مسخره را کی روی زمین میزاره من میگم تولید کننده این گوشیها را خدا لعنت کنه آتیش به جون جوونا انداختن

    • آریو

      ای بابا، کو گوش شنوا.
      همه مسئولین تو هزارو چهارصدسال پیش موندند.داریم سنگ کیا رو به سینه میزنیم آخه

    • بدون نام

      وای چه متنی من کلمه به کلمه شو که خوندم اشک ریختم خدا بزرگه همچین اتفاقی نمیفته خدا جونم کمک کن

      پاسخ ها

      • پراید خسته

        خدا کمک میکنه خدا که نبود که الان از گشنگی مرده بودیم

      • پراید خسته

        خدا کمک میکنه خدا که نبود که الان از گشنگی مرده بودیم

      • بدون نام

        ای بابا کجای کاری تو بنده روحانی بدبخت چکارکند یه تعدادی که شکم شان پراست ازشکم خالی خبرندارن. صدسال دیگه نمیزارن روحانی سازش کند ازقدیم گفتن شکم سیر ازشکم خالی خبر ندارد سختی نکشیدن تا دیگران را درک کنن فقط بخدا پناه میبریم همین چی از دستمان مییاید

    • ع ک

      خدا باعث بانی این اوضاع رو ذلیل کنه که همه دلخوشیهای این مردم رو ازبین بردند

    • بدون نام

      سران کاری به داشتن یا نداشتن ما ندارند من یک کارگر ازکار افتاده زنم قند فشار چربی زانو درد دارد هالا سرما خوردگی شدید هم گرفته سه روز دیکه مانده به شب یلدا دارو پیدا نمی کنم به تک تک آنهایی که می شناسم سفارش انسولین میدهم اینست روزکار ما عجب بداد بیجاره ها رسیدید حسابی بداد مارسیدید.

    • بدون نام

      بابا عوض اینکه آن پول داره بخواد بیچاره اش کنید سعی کنید راهی برای پیشرفت فقرا پیدا کنید این همه سرود مند هارا گرفتید فرقی هم بحال ما کرد بازهم اگر آنها بودند بلاخره چند نفری را بکار میزدن هال همان کار هم نیست.

    • بی نام

      کو دیگه شب یلدا

    • بی نام

      من از خجالت خانواده گفتم دوغ درست کنه خانمم همه باهم بخوریم شب یلدا بخوابیم بهترین یلدا ست ولی قبلش برای باعث و بانی گرانی دعا میکنیم و به خدا میگیم که خون حسین تو کربلا اگر به حق باشه باید اینها به پسراشون برسند اگرم کذب و در غل که پس هیچی دیگه

    • بدون نام

      قبل ازاینکه بابای من به رحمت خدابره زنگ میزدیم فامیلها همه دورهم جمع می شدیم و هرکسی باخودش چیزی می آورد .نه اسراف و بریزبپاش همه دور هم از بودن درکنارهم لذت میبردیم امسال سه تا از عزیزامون نیست.خداعزیزای شمارونگه داره قدر همو بدونید

    • بدون نام

      تاحالا که می گفتیدیلداحرامه پس امسال چطورشده

    • بدون نام

      با این حقوق انارشو بدم آجیلشو بدم یا هندونشو بدم؟ کو پول آخه دلال ها هم تا آخرین قطره خون مردمو نکشن ول نمیکنن دنیا مسلمون و کافر عیدا همه چیو ارزان میکنن ایرانیا گران و گران تر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج