جاباما
۹۴۰۵۷۱
۱ نظر
۵۰۶۰
۱ نظر
۵۰۶۰
پ

وزغ منقرض‌شده، پس از ۳۰ سال دوباره آفتابی شد!

زیست شناسان بار دیگر این شانس را بدست آوردند تا وزغ خالدار شب‌های پرستاره یا Starry Night Harlequin Toad را مشاهده کنند. وزغی که برای چندین سال انقراض کامل گونه آن تایید شده بود.

وب‌سایت گجت نیوز - مختار منوچهرآبادی: زیست شناسان بار دیگر این شانس را بدست آوردند تا وزغ خالدار شب‌های پرستاره یا «Starry Night Harlequin Toad» را مشاهده کنند. وزغی که برای چندین سال انقراض کامل گونه آن تایید شده بود.

زیست شناسان تصور می‌کردند که وزغ خالدار شب‌های پرستاره برای همیشه منقرض شده است، اما اخیرا موفق شدند دوباره آن را مشاهده نموده و عدم انقراض این جاندار را تایید کنند.

در واقع از سه دهه گذشته، این وزغ خالدار دیگر مشاهده نشده بود. جالب اینکه این جاندار به خاطر رنگ متضاد سیاه و سفید خود، قادر نیست به راحتی مخفی شود و اینکه چرا از نظر‌ها پنهان بوده، خود معمایی شگفت انگیز است.

وزغ منقرض‌شده، پس از ۳۰ سال دوباره آفتابی شد!

این وزغ اخیرا در رشته کوه‌های بلند کلمبیا مشاهده شد که می‌توان آن را بلندترین رشته کوه ساحلی دنیا عنوان کرد. این گونه به هیچ عنوان پس از سال ۱۹۹۱ دیگر مشاهده نشده بود. بسیاری تصور می‌کردند به خاطر پاتوژن‌های قارچی خطرناک منقرض شده باشد.

اما به تدریج بومیان متوجه زنده بودن این جاندار شدند. در واقع بومیان این محل اهمیت بسیاری برای وزغ قائل هستند و این جاندار نقش مهمی در فرهنگ و آیین‌های روحانی آن‌ها بازی می‌کند. بومیان این محل برای قرن‌های طولانی با دوزیستان همزیستی داشتند و لذا برای آن‌ها احترام بسیاری قائلند. وزغ‌های این منطقه در واقع نگهبان‌های آب و سمبل‌های باروری تلقی می‌شوند.

زیست شناسان مدت زیادی را با بومیان محل به بحث پرداختند تا به آن‌ها اجازه مطالعه و مشاهده مجدد وزغ خالدار را بدهند. در نهایت آن‌ها زیست شناسان را برای مشاهده وزغ به جای مخصوص بردند. در جریان یک لحظه روایی وزغ خالدار مشاهده شد و از آن عکس برداری به عمل آمد.

اینجا همان جایی بود که دانشمندان و بومیان، یک صدا بر حفظ و مراقبت از این گونه وزغ تاکید کردند. نام علمی این گونه Atelopus aryescue است و زیست شناسان دست کم موفق به مشاهده ۳۰ وزغ سالم از این گونه شدند.

وزغ منقرض‌شده، پس از ۳۰ سال دوباره آفتابی شد!

دانشمندان یاد شده عقیده دارند که همکاری با بومیان سرزمین‌های مختلف به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا درک بهتری از حیوانات و شیوه حفاظت از آن‌ها داشته باشند. کما اینکه در برخی از فرهنگ‌ها توجه به حفظ محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع برخی از فرهنگ‌ها مملو از ارزش‌های زیست محیطی هستند که شناخت آن‌ها برای دانشمندان بسیار مهم است.

زیست شناسان یاد شده از بومیان محل به خاطر تشریک مساعی در مشاهده مجدد وزغ خالدار قدردانی کردند. اما ماجرا هیجانی روایت شده در اینجا به اتمام نمی‌رسد. این گونه از وزغ در معرض خطرات مختلف قرار دارد که از آن جمله می‌توان به بیماری‌های عفونی اشاره کرد. از سوی دیگر محیط زندگی این حیوان دائما در حال تخریب است. این گونه وزغ همچنین به خاطر رنگ خیره کننده‌اش دارای دشمنان بسیاری است و نیز تغییرات جوی آن‌ها را از خود متاثر می‌کند.

بطور کلی در این ناحیه ۸۰ تا ۹۶درصد گونه وزغ خالدار در خطر نابودی قرار دارند، اما به هر حال بیولوژیست‌ها در حال حاضر امیدوارند و خوشحالند، زیرا مشاهده مجدد وزغ آن‌ها را مبهوت خود ساخته است.

زیست شناسان در جریان ماجراجویی پر هیجان خود حتی انتظار نداشتند که در نهایت موفق به مشاهده یک وزغ شوند، اما در کمال ناباوری خود را با جمعیتی از ۳۰ وزغ خالدار شب‌های پرستاره مواجه دیدند.

برای دانشمندان این لحظه بسیار باشکوه بود، زیرا خود را در مقابل جمعیتی از وزغ‌ها می‌دیدند که در سلامت کامل بودند، وزغ‌هایی که برای مدت‌های طولانی تصور می‌شد دچار انقراض شده اند.

وزغ منقرض‌شده، پس از ۳۰ سال دوباره آفتابی شد!

به هر حال روایت وزغ‌ها و ارتباط آن‌ها با بومیان و فرهنگ آن‌ها و نیز عشق دو جانبه بومیان و دانشمندان به این جانداران نکات دراماتیک و تامل برانگیزی بسیاری دارد که ذهن هر خواننده‌ای را به خود مشغول می‌کند و تلنگری است برای تمامی انسان‌ها تا با همین حساسیت از گونه‌های حیوانی محیط اطراف خود مراقبت کنند.

منبع: iflscience

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چقدر زیباست کاش انسان منقرض بشه زشت ترین و بدطینت ترین موجوده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج