۹۴۱۲۲۹
۷ نظر
۵۰۱۰
۷ نظر
۵۰۱۰
پ

ادعای رویترز درباره فعال‌سازی مکانیسم ماشه

رویترز به نقل از "برخی دیپلمات‌های اروپایی" مدعی شد که طرف‌های اروپایی احتمالا ماه آتی میلادی مکانیسم ماشه در ارتباط با برجام را فعال می‌کنند.

ایسنا: رویترز به نقل از "برخی دیپلمات‌های اروپایی" مدعی شد که طرف‌های اروپایی احتمالا ماه آتی میلادی مکانیسم ماشه در ارتباط با برجام را فعال می‌کنند.

به نقل از رویترز، دیپلمات‌های اروپایی که نامی از آنها برده نشده، گفته‌اند که شرکای اروپایی توافق هسته‌ای، احتمالا روند فعال‌سازی مکانیسم ماشه را در ماه ژانویه برای «مجبور کرن تهران» به بازگشتن از اقداماتش، آغاز خواهند کرد "اما برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل که موجب از بین رفتن توافق خواهد شد، عجله نخواهند کرد."

یک منبع دیپلماتیک اروپایی گفته است: آغاز این روند[فعال‌سازی مکانیسم ماشه]، با هدف حل کردن مسائل دردسرساز و حفظ توافق برجام است و تحریم‌های سازمان ملل به دنبال این اقدام به طور خود به خود فعال نخواهند شد. اگر تصمی بگیریم که این کار را بکنیم(اعمال دوباره تحریم‌های سازمان ملل) به معنای تصمیم برای زدن میخ آخر به تابوت خواهد بود.

ادعای رویترز درباره فعال‌سازی مکانیسم ماشه

بر اساس مقررات توافق هسته‌ای، اگر هر یک از اعضای توافق بر این باور باشد که طرف دیگر تعهداتش را اجرا نمی‌کند، می‌توانند این موضوع را به کمیسیون مشترک برجام، متشکل از ایران، روسیه، چین، تروئیکای اروپا و اتحادیه اروپا ارجاع دهد.

آن‌ها سپس پانزده روز فرصت دارند که اختلافات را حل کنند اما اگر بخواهند، می‌توانند مدت زمان این روند را با اتفاق آرای تمامی اعضا طولانی‌تر کنند.

اگرچه، در صورت عدم توافق طرف‌های برجام بر سر مسائل اختلافی آنها در نهایت می‌توانند به اعمال دوباره تحریم‌هایی روی بیاورند که در قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل موجود بود و از آن‌ها به عنوان «فوریت»،[مکانیسم ماشه] یاد می‌شود، مگر این که شورای امنیت سازمان ملل، تصمیمی بر خلاف این بگیرد.

دیپلمات‌ها گفته‌اند که اگر آن‌چه تخطی‌های آتی ایران نامیده شده است، از حدی غیرقابل قبول عبور کند، اروپایی‌ها ترجیح می‌دهند به جای تلاش در راستای تحریم‌ها، بر طولانی کردن روند یاد شده تمرکز کنند. هنوز مشخص نیست که آستانه تحمل قدرت‌های اروپایی دقیقا چیست.

علاوه بر این، دیپلمات دیگری اظهار کرد که «ما هنوز احساس می‌کنیم که دیپلماسی نمرده است».

سه دیپلمات دیگر نیز بیان کردند که تروئیکای اروپا[فرانسه، آلمان و انگلیس]، به ویژه فرانسه در حال لابی با روسیه و چین هستند تا آن‌ها را برای نشان دادن اتحاد پنج قدرت برجام همراه کنند، اگرچه مسکو و پکن، در حال حاضر با فعال کردن این روند مخالف هستند.

ایران در پی تعلل شرکای اروپایی برجام در عمل به تعهداتشان در انجام دادن اقداماتی که منجر به کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا بر ایران و عادی‌سازی تجارت با ایران شود، پس از یک سال تصمیم گرفت به طور تدریجی و در چند گام تعیین شده، تعهدات داوطلبانه خود را در توافق ‌هسته‌ای کاهش دهد.

علاوه بر این مقامات مربوطه در کشورمان تاکید کرده‌اند که این اقدامات ایران، به محض اجرای کامل برجام از سوی سایر اعضای توافق و عمل به وعده‌هایشان، برگشتن‌پذیر خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      شش ماه دیگه رفتیم سر کار علی برکت الله

    • بدون نام

      بالاخره اروپا هم فهمید ایران حرف زور فقط سرش میشه

    • بدون نام

      برای دولت چیزی نمیشه روز به روز وضع ما بدتر میشه

    • بدون نام

      شدیم مثل لاشه مرده هر کی یک تیکه ازش میخواد بکنه، کوروش کبیر همه خودمونو به خواب زدیم

    • بدون نام

      مگه قراره دیگه چی بشه ما فعلا از همجا تحریم هستیم این احمقها خودشون هم میدونن که مکانیسم ماشه فقط اسمش مونده والا همه تحریم‌ها در حال عمل هستش

    • آزاد

      تقابل با دنیا جز فقر و تبعیض برای مردم ،و چپاول بیت المال برای دزدان یقه سفید بهره دیگری ندارد

    • رض

      تابرجام درست‌بشه‌من مردم‌مگه ما‌چقدر‌عمرمیکنیم
      همه‌عمرانتظار‌کشیدیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج