جاباما
۹۴۱۴۵
۴ نظر
۵۰۰۳
۴ نظر
۵۰۰۳
پ

تقلید انگلیسی ها از یک رسم ایرانی +عکس

ساسانیان مهر خانوادگی داشتند مهرهایی با کاربری تجاری و دینی که به منظور معرفی افراد یک خاندان مورد استفاده قرار می گرفت این مهرها بیشتر روی سنگهای گران قیمت در اندازه های کوچک ساخته می شد.

خبرگزاری مهر: ساسانیان مهر خانوادگی داشتند مهرهایی با کاربری تجاری و دینی که به منظور معرفی افراد یک خاندان مورد استفاده قرار می گرفت این مهرها بیشتر روی سنگهای گران قیمت در اندازه های کوچک ساخته می شد.

تا همین چند سال پیش خیلی از ایرانیان مهر مخصوص به خود داشتند که نام و نشان شان را روی آن حک می کردند و پای هر سند و مدرکی نقش می زدند.

مهرهایی از جنس برنج و یا مس و بعدها از جنس پلاستیک با جعبه جوهری به نام استامپ. اما داشتن مهر مخصوص افراد در ایران سابقه ای طولانی دارد. آنچه که از بررسی نقوش برجسته و مهرهای باقی مانده از دوره ساسانیان به دست آمده، نشان می دهد که خانواده های مرتبط با خاندان سلطنتی دوره های اول ساسانی هر کدام دارای نشان مخصوص هستند و اگر فرزند و یا افراد جدید به این خانواده اضافه می شد برای آنها هم نشانی مخصوص در نظر می گرفتند. مهرهایی از سنگهای قیمتی که بیشتر در اندازه های ۵ در ۵ و یا ۷ در ۷ سانتی متر بوده اند. این نشان های خانوادگی معمولا نقش هایی مانند سر عقاب و یا اشکال ساده دیگری داشته اند مانند نقش غنچه گل. منتها آنچنان که یکی از باستان شناسان می گوید هنوز در ایران نشانه شناس نداریم تا معنا و مفهوم نشان مهرها را تفسیر کند.

تقلید انگلیسی ها از یک رسم ایرانی +عکس

میلاد وندایی، یکی از باستان شناسانی است که درباره نشان های خانوادگی در نقوش برجسته دوره ساسانیان تحقیق کرده است او تعداد نقوش را بسیار زیاد دانست و به خبرنگار مهر توضیح داد: تعداد نقوش و نشان های بر روی مهرها بسیار زیاد است با این حال دسترسی به مهرهای ساسانی برای پژوهشگران ایرانی به صورت کامل وجود ندارد چون بخش زیادی از آنها در ویترین مخزن موزه های خارج از ایران و مجموعه های خصوصی است و کار تحقیقاتی زیادی روی آنها انجام نشده است شاید تنها ۴۰ تا ۵۰ درصد نقوش را در ایران بتوان بررسی کرد چرا که بیشتر آنها یا از دسترس باستان شناسان خارج است و یا در مجموعه هایی است که بررسی آنها امکان پذیر نیست.

وندایی با بیان اینکه در دوره ساسانی فرد دارای نشان باید دارای اصل و نسب مهمی بوده باشد بنابراین هر کسی نمی توانسته نشان خانوادگی داشته باشد گفت: در دوره ساسانیان چهارطبقه اجتماعی وجود داشت که برخی از افراد این طبقات اجتماعی اگر از سالهای قبل دارای نشان بودند، همان را به نسل های بعدی خود انتقال می دادند در مواردی، افرادی از سوی پادشاه مورد موهبت قرار می گرفتند و مفتخر به داشتن نشان می شدند، آنگاه می بایست نشانی برای آنان طراحی می شد؛ با این حال در کنار مهرها کتیبه هایی وجود دارد که توضیح داده این مهر متعلق به چه کسی بوده است.

وی افزود: کاربری مهرهای خانوادگی معمولا تجاری، دینی وسلطنتی بوده است به عنوان مثال کوزه ای از گندم معامله می شد و روی در کوزه را گل می گذاشتند و با مهر روی آن نقش می زدند. سپس آن کوزه اگر نزد هر کسی می رفت، با دیدن نقش مهر متوجه می شد از طرف چه کسی به دستش رسیده است. در حقیقت این مهر حکم امضای امروزی را داشته است.

تقلید انگلیسی ها از یک رسم ایرانی +عکس

وی معروف ترین مهری که از دوره ساسانیان دیده است را مهر متعلق به شاپور اول و والریان می داند که اکنون در موزه لوور نگهداری می شود. در این نقش شاپور اول نشان داده می شود که سوار بر اسب، دست والریان را گرفته است.

این باستان شناس جوان بیان کرد: نشان های خانوادگی که روی نقوش برجسته در فیروزآباد، نقش رجب یک و یا نقش رستم می توان دید با یکدیگر متفاوت هستند.

وندایی ۳۴ نقش برجسته را بررسی کرده که بخشی از آنها مرتبط با نقوش روی مهرهاست البته این نقوش و نشان ها در اواخر دوره ساسانی به ویژه بر روی مهرها و گچبری ها بیشتر می شود و کاربری متفاوت تری نسبت به دوران نخست شاهنشاهی دارند.

او مهمترین نقش مهر خانوادگیدر اوایل دوره ساسانی را نشانی شبیه به دیهیم شاهنشاهی اردشیر اول می داند که شامل یک حلقه با با پارچه های آویزان در دو طرفش است و در نقش برجسته جنگ سواران در فیروزآباد بر روی برگستوان اسب اردشیر اول می توان این نشان را مشاهده کرد.

به عقیده وندایی، از اوایل قرن چهارم میلادی به بعد، مهرها ماهیت دینی به خود گرفته اند و تاثیر دین بر روی آنها مشهودتر است کاربردی که در دوره اول ساسانی مشاهده نشده است.

وندایی با بیان اینکه نظام سلطنتی امروز بریتانیا کاملا از نظام فئودالی ساسانی تقلید شده است بیان کرد: داشتن نشان خانوادگی را امروزه می توان در انگلستان مشاهده کرد چرا که این رسم آنها تقلیدی از هنر ساسانیان و فرهنگ ایران باستان است ایران در دوران پسا باستان، مسیری را در پیش گرفته بود که یک هزاره بعد و در ابتدای دوران رنسانس اروپا و بویژه بریتانیا در پیش گرفت.

مهرهای خانوادگی ساسانیان تنها یک مهر و امضای مخصوص به افراد نیست آنها روایتگر بخشی از تاریخ ایران هستند بنابراین با تحقیقات بیشتر باستان شناسان روی مهرها و نقوشی که در گنجینه بسیاری از موزه های کشور حبس شده است می توان به سوالاتی درباره باورها و نشان های مخصوص ساسانیان پاسخ درست تری داد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سفر

      خدایش این این اینگیلیسیا چی داشتن از خودشون هر چی از نجوم و ریاضی و ... دارن کپی و ترجمه آثار ایرانیها و مسلموناس....واقعا از خودشون چیچی دارن اینا عایا!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با کمال تاسف و تاثر باید بگم که داشتم داشتم هنر نیست

      • بدون نام

        شما تاریخ رو از نصفه خوندید دوست عزیز (البته حق هم دارید در کتاب های درسی تاریخ رو از نصفه به ما درس دادند).از اول بخونید تا متوجه بشید که کی از کی گرفت (حد اقل در 1000 و اندی سال اخیر... تا قبل از اون تا اندازه ای حق با شماست؛ منتها تا قبل از اون اروپا (منظور سرزمینی که امروزه به نام اروپا میشناسیم) وزنه سنگینی در دنیا به شمار نمیرفت) برای مثال رجوع کنید به تاریخ دوره اموی و عباسی. و در ضمن به قول اون یکی کاربر داشتم داشتم حساب نیست. اگر ما اون همه داشتیم و امروز اینجاییم که اتفاقا بیشتر مایه شرم و سر افکندگی است!!

      • بدون نام

        هیچ اشکالی نداره که چیزهای خوب رو از هم یادبگیریم، مگه اشکالی داره؟
        بیائید ما هم چیزهای خوب رو از دیگران یاد بگیریم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج