۹۴۱۴۵۷
۵۶ نظر
۵۰۱۰
۵۶ نظر
۵۰۱۰
پ

مذاکره ایران - آمریکا، تحت‌ تاثیرِ مرگ «آوا»‌ی ۲ساله

گفت‌وگوی کوتاه نمایندگان ایران و آمریکا در حاشیه نشست شورای امنیت درباره مرگ دختر دو ساله ایرانی مبتلا به «ای‌بی» بر اثر تحریم‌ها بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی در پی داشت.

روزنامه ایران نوشت: گفت‌وگوی کوتاه نمایندگان ایران و آمریکا در حاشیه نشست شورای امنیت درباره مرگ دختر دو ساله ایرانی مبتلا به «ای‌بی» بر اثر تحریم‌ها بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی در پی داشت. پنجشنبه شب گذشته در نشست شورای امنیت در سازمان ملل، مجید تخت روانچی نماینده ایران در سازمان ملل در بخشی از سخنرانی اش به تأثیر منفی تحریم‌های امریکا و مرگ «آوا» دختر دو ساله اهوازی مبتلا به‌ای بی‌ (بیماری پروانه‌ای) اشاره کرد.

مذاکره ایران - آمریکا، تحت‌ تاثیرِ مرگ «آوا»‌ی ۲ساله

«آوا» یکی از همان ۱۵ کودکی است که در یک سال گذشته به‌دلیل خودداری شرکت تولیدکننده پانسمان ویژه این بیماران از ارسال کالا به ایران قربانی تحریم‌های ظالمانه امریکا شد. نرسیدن پانسمان‌ها و کمبود پانسمان میپلکس به‌دلیل تحریم‌های امریکا مرگ آوای دو ساله را رقم زد. اگرچه بعد از بازگشت دوباره تحریم‌ها از اردیبهشت ۹۷، ایران با عدم واردات پانسمان میپلکس مواجه شده است و از آن زمان تاکنون حرف‌های بسیاری درباره تأثیر تحریم‌ها بر حوزه سلامت و جان بیماران گفته شده است اما یادآوری این موضوع از سوی نماینده ایران در سازمان ملل متحد، توجه سفیر امریکا را به این موضوع جلب کرد.طوری که «کلی کرافت» سفیر امریکا در پایان جلسه پنجشنبه شب شورای امنیت نزد سفیر ایران رفت و درباره کودک بیماری که در سخنرانی مجید تخت روانچی مورد اشاره قرار گرفته بود سؤال کرد که سفیر ایران نیز در چارچوب مطالب سخنرانی خود به او پاسخ داد.

مجید تخت روانچی درباره حواشی این نشست به خبرنگار صدا و سیما توضیح داد: «در سخنرانی خود از «آوا» صحبت کردم، دختر ۲ ساله اهوازی که بیماری پروانه‌ای داشت. توضیح دادم که این نوع بیماران این روزها در ایران در اثر تحریم‌های ظالمانه امریکا چه مشکلاتی دارند و تشریح کردم فشارهای امریکا به شرکت‌های خارجی اجازه نمی‌دهد این نوع داروها را به ایران ارسال کنند و گفتم که این دختر کوچک ۲ ساله نهایتاً به‌دلیل نرسیدن تجهیزات درمانی لازم از دنیا رفت.»

او در ادامه با بیان اینکه ارعاب حاصل از تحریم‌ها برای شرکت‌های اروپایی موجب شده این شرکت‌ها از ارسال دارو به ایران خودداری کنند، تصریح کرد: «در این روزها، واردات این باندها برای بیماران پروانه‌ای تقریباً غیرممکن شده و حیات سایر کودکان بی‌گناه پروانه‌ای، نظیر آوا را به خطر انداخته است. هم‌اکنون کودکان پروانه‌ای درد ناشی از تحریم‌های غیرانسانی امریکا را با دل و جان خود لمس می‌کنند. خرداد سال‌جاری آوا از درد برای همیشه رهایی یافت و درگذشت. داستان وی فقط بخش بسیار کوچکی از کل ماجرا است، چرا که کودکان و بزرگسالان مبتلا به سرطان و بیماری‌های خاص در سکوت به مبارزه با مرگ می‌پردازند. کشتار کودکان و بیماران اقدام شجاعانه‌ای نیست!»

دسترسی محدود به پانسمان از اردیبهشت ماه

«مرتضی آریافر» پدر دختر بچه دو ساله‌ای که به‌دلیل ابتلا به ‌ای‌بی ‌و عفونت ریه خرداد ماه گذشته فوت کرد می‌گوید: بیماری آوا به گونه‌ای بود که تمام اعضای بیرونی و داخلی بدن از جمله سطح مری و چشم‌هایش پوست نداشت. او به‌خاطر پروانه‌ای یا شکنندگی پوستش نرمی حنجره نیز پیدا کرد. همچنین قرنیه چشم آوا نیز زخم شد طوری که قبل از فوتش او را برای عمل قرنیه چشم نزد برجسته‌ترین پزشک‌ها در تهران نیزآوردیم اما ضایعه چشم به قدری عود کرده بود که امکان عمل جراحی را هم نداشت.

پدر آوا با بیان اینکه او و همسرش ازدواج فامیلی داشته‌اند، می‌گوید: بیماری آوا از نوع پروانه‌ای نوع ۳ بود زخم‌ها باید مرتب پانسمان می‌شد با توجه به اینکه پانسمان این بیماران را بیش از دو شرکت در دنیا تولید نمی‌کند از اردیبهشت سال ۹۷ دسترسی ما به پانسمان محدود شد البته آن زمان که اوایل تحریم‌ها بود به خانه‌ ای بی‌ و وزارت بهداشت مراجعه می‌کردم و پانسمان می‌گرفتم اما بتدریج با افزایش تحریم‌ها دیگر نتوانستیم پانسمان دریافت کنیم هر چند وزارت بهداشت سعی می‌کرد از سهمیه بیمارستان‌ها برای آوا پانسمان فراهم کند.
آریافر درباره تهیه داروها و پمادهای مربوط به بیماران ای‌بی‌عنوان می‌کند: با وجود هزینه‌های بالای درمان بیماران ای‌بی‌ می‌توانستم گاز، وازلین و پماد گیاهی «سیلورسولفودیازین» را که برای ترمیم زخم بیماران ای‌بی‌است به‌صورت کارتنی از شرکت‌های تولیدکننده تهیه کنم. اما پس از تشدید تحریم‌ها خانه‌ ای بی‌ و وزارت بهداشت اعلام کردند که پانسمان بیماران ای بی‌ را در اختیارشان قرار نداده‌اند. هر چند وزارت بهداشت چند باری کمک کردند اما دیگر نتوانستیم پانسمان دریافت کنیم.

او با بیان اینکه تهیه پانسمان میپلکس برای دخترش آوا به سختی فراهم می‌شد، می‌گوید: برای تهیه پانسمان مرتب بین اهواز و تهران در رفت و آمد بودم اگرچه مشکل آوا مربوط به مشکلات دستگاه تنفسی اش بود ولی نبود این پانسمان‌ها مرگ او را جلوتر انداخت. با این حال والدین دیگر حتی این امکان را هم نداشتند که به تهران بیایند و پانسمان تهیه کنند. آن موقع دو تا بچه دیگر که اوضاع به مراتب وخیم تری از آوا داشتند حتماً به سرنوشت آوا دچار شدند. چرا که این بیماران اگر پانسمان نشوند زخم‌های‌شان عفونت می‌کند.

پدر آوا با بیان اینکه وزارت بهداشت و خانه‌ ای بی‌ در تأمین پانسمان کوتاهی نکرده‌اند در پاسخ به اینکه چگونه علت فوت آوا را به گوش سفیر ایران در سازمان ملل رسانده است، می‌افزاید: ما از طریق خانه‌ ای بی‌ و وزارت بهداشت به وزارت امور خارجه وکالت دادیم که از طرف خانواده آوا موضوع فوت بیماران ای بی‌ را به‌خاطر اثر تحریم‌ها بر عدم دسترسی بیماران به پانسمان در مجامع بین‌المللی مطرح کنند با این هدف که با تأمین بموقع پانسمان بیماران پروانه‌ای این بیماران در دوره‌ای که زندگی می‌کنند بدون درد و رنج به زندگی‌شان ادامه دهند.

به‌گفته پدر آوا، که به علت مراقبت دائمی از فرزندش از شغلش در یک شرکت رآکتورسازی استعفا داده است، پس از افزایش نرخ دلار و تحریم‌ها امکان تهیه پانسمان از طریق آشنایان ساکن در کشورهای خارجی نیز فراهم نبود چرا که هر «شیت» پانسمان را باید به قیمت ۲۵۰ یورو خریداری می‌کردند که عملاً تأمین این هزینه برای بسیاری از این خانواده‌ها غیر ممکن است.‌

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ای مزدوران آمربکا این است سند جنایت اربابتان .....مرگ بر آمریکا و مزدورانش ....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چراااا؟ایران که به ما ضمانت داده بود تحریم ها هیچ اثری نداره رومون

      • بدون نام

        این که در عین جنگ به سه چهارم دنیا ، عرضه ساخت یک پانسمان هم نداریم ، سند جنایت ماست نه دیگران

      • بدون نام

        بالاخره تحریمهاتاثیرداشت .بعد نگه مردم دوام میارن وقویی تر هم شدن دربرابرتحریم گناه این بچه به گردن مقصرش

    • حکیمه پسندی

      خب چرا ایران نمیتونه خودش این پانسمان تولید کنه:؟؟؟

    • بدون نام

      قبل از تحریم های کشورهای خارجی مسئولین و دزد های داخلی خطرناکترن

    • موحدی

      آخه میگن تحریم‌ها اثر ندارد، لعنت خدا بر کاسبان تحریم ،

    • بدون نام

      شما که هر روز تو تلویزیون ادعای خودکفایی و بی نیازی از محصولات خارجی می کنید.
      چقدر دروغ میگین.......

      پاسخ ها

      • نظامزاده قائم شهر

        البته همه کشورها تو همه زمینه ها خودکفا نیستند خود امریکا هم همینطور و ربطی ندارد
        پس صادرات و واردات بخاطر چیه؟؟؟

    • بدون نام

      خدا لعنتتون کنه

    • بدون نام

      مشکل همین نگفتن هست . چرا نباید مردم دنیا بدونند چه تحریمهای ظالمانه ای برای ایران اعمال شده و چقدر بیماران برای دریافت دارو با مشکل مواجه هستند. شما که توی خارج نشستی صدای مردم ایران باش. ترکیه رو ببینید چقدر رئیس جمهورشون مرتب سخنرانی میکنه و از همه چیز یه جنجال به نفع خودش درست میکنه

    • بدون نام

      خدا به باعث بانیش لعنت کنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الاهی امین

    • دختر ایران زمین

      بخاطره خودخاهی یک عده مردم دارن تاوانشومیدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه بچه یه مسول و نماینده هم بودواقعااینطورمیشد

    • بدون نام

      قبل امریکاشماتحریم کرده بودین داروباگران کردن وندادن انبارکردن

    • بدون نام

      ضمنا ازدواج های فامیلی رو برای همیشه فراموش کنید تا بچه هاتون عذاب نکشن

    • برترینها چاپ کن دلم پره

      برپدرومادرت لعنت ترامپ وحشی. آقایان مسئول چرا میگوییدتحریم اثر نداردشماروبه خدا تاکی میخواهیدبا تمام دنیادشمنی کنیدبابا مردم گناه دارن شماها که درد ندارین اگر هم داشته باشید میرین اونور درمان میکنید گریه کردم و نفرین همتون رو. خدامریضهاروشفابده.

    • سکینه

      تا کی اخه مردم باید جور مسئولان رو بکشند

    • شریعت مداری

      تحریم ها هیچ اثری بر ما ندارد

    • مهدی

      دنبال تحریم باعث چه میشود هستین ولی دنبال باعث تحریم کی بود و هست نیستین !!

    • بدون نام

      بعد میگن نگید مرگ بر آمریکا .بابا مرگ بر آمریکای جنایتکار کودک کش

    • بدون نام

      حالا بعد از سالها مردم ایران معنی شیطان بزرگ که امام اشاره کرده بود را درک کردند

    • بدون نام

      مرگ بر آمریکای جنایت کار که به کودکان رحم نمیکند

    • بدون نام

      چقد این تخت روانچی مهربونه ومن در موردش فکرای بدی کردم
      یعنی شما دلسوز مردمید؟!!!!
      کولبر نوجوان مریوانی فدای بی تدبیریهای دولت نادان شد

    • بدون نام

      شرم بر آقا زاده های فاسدی که میلیونها دلار برای واردات لوازم پزشکی رانت می‌گیرند و به جایش اتومبیل لوکس وارد میکنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مقصر اصلی شبنم نعمت زاده است

    • satanicheel

      لعنت بهتون.بازم بگید تحریم بی اثره اره روزندگی شما که روگنج نشستید بی اثره ولی زندگی مارو فلج کرده مردم فقط این وسط قربانی میشن

    • بدون نام

      این تحریم اصلأ چی هست؟!!!تحریم اصلأ نمنه دی

    • امیر

      یعنی انقد جون مردم براتون مهمه که به یک دختر ۲ساله فوت شده هم اهمیت میدین این دلسوزیاتون رنگ بوی کثافت میده بوی سیاست برای منافع خودتون نه ملت وگرنه این همه جوان بیکار که معتادن یا این همه طلاق یا این همه ....چرا از اونا یاد نمی کنید چون کودک معصومه اسمش مثل بمب صدا میده تو مجامع بین الملل واقعا متاسفم براتون مثل انسان پا پیش بزارید برا مذاکره قبول کنید که شکست خوردین تمام.

    • هادی مهربان

      بازم بگین تحریم هیچ اثری نداره...

    • امیر

      این نظر قبلیمو که راجع به کودک گفتم ثبت نکنی کلا برنامتو از تو گوشی خودم بابام خواهرم و داداشم پاک میکنم هرچه میگم تایید نمیکنی که

    • بدون نام

      ببینید سیاسیون دو کشور چطور با جون ملتهاشون بازی میکنن.

    • Jam

      تحریم شامل دارو و لوازم پزشکی نمی شود و این فضا سازیها و مظلوم نماییها خریدار ندارد .فرضا هم چنین باشد مسئول مستقیم تحریمها خود مسئولین ایران هستند که بخاطر ماجراجویی های خود مردم وکشور را به فلاکت کشانده ..... لطفا به شعور مردم توهین نکنید.

    • بدون نام

      تحریمها قبول اما مسوولین خواب تشریف دارن . اقایون چرا یقه دلالان بیشرفی که با ارز دولتی کالا و بخصوص دارو وارد میکنن و با احتکار و گرانفروشی با جان مردم زندگی میکنن . دلالان دارو ، دارویی که وارد میکنن با سود 700 درصد میفروشن . جنایت دلالان و محتکرین از جنایات امریکا بیشتر و درداورتره

    • حمید

      اقای روانچی خودتی هزاران هزار اوا در ایران گرسنه وبی لباس وبیمار هستند دل شما به حال مردم ایران نمیسوزد به فکر کسری جیبهای خودتان هستید ...

    • هالو

      شما ک ادعاتون زیاده تولید کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ادم وقتی تحریم قبول میکنه که خودش خودکفاباشه .خبرازوضع مملکت ندارن خودشون که سفر به کشورهای خارج دارن هیچ غمی ندارن

    • بدون نام

      خدا لعنت کنه دختر وزیر را که دارو ها را انبار میکرد تا گرانتر بفروشه.دارو تحریم نیست آقازاده‌ها انبار میکنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

      • بدون نام

        انشاءالله خودشونن مصرف کنن

    • اسدی

      مرگ بر ظالم.

    • بدون نام

      لعنت الله اعلی قوم الظالمین.....

    • بدون نام

      چرا بايد تحريم جهاني شويم ؟

    • بدون نام

      مرگ بر امریکا و نادان ها

    • بدون نام

      لعنت یه ظالمان

    • بدون نام

      لعنت خدا بر ترامپ جنایتکار

    • بدون نام

      لعنت به امریکا کفتار شرفش از ترامپ بیشتره

    • ZAPATA_70

      باعثش تندروهاي داخلي هستن که دودستي چسبيدن به قدرت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بله مقصرداخلیاهستن که بادمیدازن به غبغبمیگن ما احتیاج به امریکانداریم ..فکرعواقبش نمکنن

    • بدون نام

      می تونم ساعت ها زار بزنم...برای این مردم...برای این خاک

    • سکوت

      مسئولین واقعا خجالت بکشند .این خیلی درد اوره بیچاره مردم باید با ظلم بمیرن

    • بدون نام

      مرگ بر امریکا,یه روزی پشیمان خواید شد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه بفهمم که خوبه

    • بدون نام

      کاری به تحریم و اینا ندارم ولی مردم اگه ازدواج فامیلی نکنن یا قبلش آزمایشات مربوطه انجام بدن بهتر نیست تا خیر سرشان همین طور تولید مثل کنن تقصیر والدین کمتر از این تحریم ها نیست

    • بدون نام

      شما اگه به فکر مردم بودید این وضعمون نبود ....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج