۹۴۱۴۹۸
۹ نظر
۵۰۱۴
۹ نظر
۵۰۱۴
پ

هزینه شب یلدا چقدر آب می‌خورد؟

شب یلدا به عنوان بلندترین شب سال، یکی از سنت‌های دیرینه ایرانی‌ها است که خانواده‌ها با جمع شدن در کنار هم و پهن کردن سفره شب چله و خوردن خوراکی‌ها و تنقلات متنوع با پاییز خداحافظی می‌کنند.

ایسنا: شب یلدا به عنوان بلندترین شب سال، یکی از سنت های دیرینه ایرانی ها است که خانواده ها با جمع شدن در کنار هم و پهن کردن سفره شب چله و خوردن خوراکی‌ها و تنقلات متنوع با پاییز خداحافظی می‌کنند.

هزینه شب یلدا چقدر آب می‌خورد؟

مطابق رسم گذشته هندوانه، انار، خرمالو، نارگیل، آناناس، آجیل و سبزی‌پلو با ماهی و ... مهمترین خوراکی‌های شب چله است و با وجودی که نهادهای مربوطه از نظارت بر بازار می گویند، اما به گفته مردم که شاهدان اصلی بازار هستند گویا نظارتی وجود ندارد و هر چه به این شب نزدیکتر می شویم قیمت ها سلیقه ای افزایش می یابد.

درحالی‌که تنها چند ساعت تا شب یلدا باقی مانده در بازار اصفهان هر کیلو پسته فندقی بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان، پسته احمدآقایی بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان، پسته اکبری بین ۱۴۰ تا ۱۷۰ تومان، فندق بین ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان، مغز بادام ایرانی بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ هزار تومان، بادام هندی بین ۱۴۰ تا ۱۸۰ هزار تومان، نخودچی و کشمش بین ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان، انجیرخشک بین ۶۵ تا ۱۴۰ هزار تومان، برگ زردآلو بین ۴۰ تا ۷۰ هزار تومان، برگ هلو بین ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان، تخمه گل آفتاب 13 هزار تومان و مغز گردو از ۱۲۰ تا ۱۷۰ هزار تومان است، همچنین قیمت هر کیلو برنجک ۱۸ هزار تومان، گندمک ۱۰ هزار تومان و شکوفه ۲۰ هزار تومان است. قیمت هر کیلو آجیل شب یلدا نیز بسته به کیفیت آن بین ۱۰۰ تا ۱۴۰ هزارتومان است.

چشمک میوه های گران شب یلدا

از سوی دیگر در بازار میوه، اگرچه مسئولان اتحادیه میادین میوه و تره بار می گویند قیمت ها براساس کارشناسی تعیین شده و نظارت دقیق انجام می شود، اما در مغازه های سطح شهر قیمت ها متفاوت و رو به بالا است. آنچه مشخص است طی روزهای گذشته افزایش تقاضای هندوانه و انار، این دو میوه پرطرفدار شب چله را گران تر از قبل کرده است و در سطح مغازه‌ها هر کیلو هندوانه حتی بیش از ۴۲۰۰ تومان و انار نیز ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و حتی بالاتر فروخته می‌شود.

تلخی شیرینی های گران

در سمت شیرین بازار نیز باوجود قیمت‌های بالای، خریدوفروش در قنادی‌ها همچنان رونق دارد و خانواده‌های نوعروسان علاوه بر شیرینی، کیک‌های انار و هندوانه را سفارش می‌دهند. اگرچه نسبت به پارسال قیمت ها بالا رفته اما شیرینی‌جات هنوز طرفداران خود را برای شب یلدا دارد.

شب یلدا، با شام یا بدون شام؟

اما با توجه به نوسانات قیمت در سال جاری باید دید یک خانواده چهار نفری برای شب‌نشینی یلدا چقدر هزینه می‌کند؟ در صورت خرید معمولی، این خانواده با تهیه ۲ کیلوگرم انار و جداگانه یک کیلو پرتقال، نارنگی، خیار، سیب و یک هندوانه متوسط چهار کیلویی و یک پاکت یک تا یک و نیم کیلوگرمی آجیل، برنجک، گندمک، شکوفه و یک کیلوگرم شیرینی می‌تواند سفره یلدایی خود را پهن کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اصلا چه اجباری هست که شب یلدا این همه خرج کنید... اصلا نیازی نیست . یه شب که صدشب نمیشه .. حالا میشه جوری دیگه گذروندش.. وقتی همه دور هم جمع شدند یه چای دم میکنی و هر کسی گرسنه شد نون و پیاز وسلام دیگه نمیخواد تو فکر پول باشی که از کجا جورش کنی برای یه شب بدهی بالا بیاری ... حقمون فقط نون و پیازه .. اون آجیلهای گرون هم برای از ما بهترون و ژن خوبها..پس این شب هم مثل هر شب میشه گذروند و با شکم خالی با بچه هاتون بخوابید زودتر که ۷۰ ثواب داره ..

    • بدون نام

      دوکیلو انار شد ۱۸ تومن ،اینا که گفتید۱۵۰ میشه البته هندوانه تا هنداونه فرق داره

    • بدون نام

      واسه من هیچ وقتی توان خرید نداشته باشم تنها شرمنده خانواده

    • حامد

      خسته نباشید ولی اولین باری که آناناس و نارگیل رو جزو میوه های شب یلدا میبینم
      آخه آناناس و نارگیل از کی تا حالا سنتی حساب میشن

    • بدون نام

      شب یلدایی برای پر کردن جیبهای گشادتان وجود ندارد.

    • م ف

      والا بخدا ماباداشتن چند نوه کوچک که میان خونه ماحتی عیدهم اجیل مزه نمی کنیم چه برسه به شب چله نوشجان پول دارا

    • بدون نام

      یلدامونم ازمون گرفتن ادم جرات مهمونی دادن نداره از کجا بیاریم

    • بدون نام

      واسه من که هیچی آب نخورد اخه اصلا برام مهم نیست هه

    • بدون نام

      این قدرتبلیغ‌یلدا را نکنید .عده زیادی هستند‌نان خوردن ندارندچه رسد‌جشن یلدا بگیرند ازخدابترسید به داد مردم بیگناه برسید آنها چه گناهی کرده اند .تاوانش برایشان مرگ است یا خودخوری وشرمنده‌شدن پیش زن و بچه ایش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج