۹۴۱۷۸۲
۱۵ نظر
۹۰۰۳
۱۵ نظر
۹۰۰۳
پ

یادی از گلچین گیلانی، خالق «باز باران، با ترانه...»

با نام شاعری اش یعنی گلچین گیلانی می‌شناسیمش، نامش در اصل دکتر مجدالدین میرفخرایی بوده است. سال ۱۲۸۷ در محله سبزه میدان رشت به دنیا آمده و در تهران ادبیات و علوم تربیتی می‌خواند. بعدتر بورسیه می‌گیرد و در رشته پزشکی عمومی و تخصص در بیماری‌های سرزمین‌های گرمسیری فارغ‌التحصیل می‌شود.

روزنامه جام‌جم - زینب مرتضایی‌فرد: از باران نوشته. بارانی که در یکی از روز‌های کودکی می‌بارد و حال خوشی دارد، حالی که زیر سخاوت آسمان اغلب کودکان جهان تجربه‌اش می‌کنند. اما او که از باران نوشته، اهل شهر باران است. در شهر رشت به دنیا آمده و روز‌های کودکی اش آنقدر باران داشته که هر جای جهان هم باشد، باران برایش بشود پسکوچه‌های دوران کودکی‌اش.

بشود گردش یک روز شیرین، خوب و دیرین، توی جنگل‌های گیلان.. می‌شود تا پایان شعر را با ریتمی شاد بی وقفه خواند و رفت به کتاب کلاس چهارم ابتدایی که ما دهه شصتی‌ها وقتی کودکی ده ساله بودیم می‌خواندیمش و خودمان را زیر باران مثل راوی شاعر می‌دیدیم، کودکی ده ساله بودم، چست و چابک، نرم و نازک... شاید خیلی‌ها نام آقای شاعر را یادشان نمانده باشد، اما محال است این شعر از خاطرشان پاک شود و «باز باران» دیگر بخشی از حافظه شان نباشد.

البته در ادبیات فارسی از گذشته تا همین امروز شعر‌های بارانی بسیار داشته‌ایم، اما فضای کودکانه این شعر که در آن نه خبری از نصیحت هست و نه بیان استعاری وقایع، شاید از فرط سادگی و روانی کلام تا این حد با ما و در ما مانده است.

یادی از گلچین گیلانی، خالق «باز باران، با ترانه...»

از سبزه میدان تا پانتی ویل

با نام شاعری اش یعنی گلچین گیلانی می‌شناسیمش، نامش در اصل دکتر مجدالدین میرفخرایی بوده است. سال ۱۲۸۷ در محله سبزه میدان رشت به دنیا آمده و در تهران ادبیات و علوم تربیتی می‌خواند. بعدتر بورسیه می‌گیرد و در رشته پزشکی عمومی و تخصص در بیماری‌های سرزمین‌های گرمسیری فارغ‌التحصیل می‌شود. هر چند در لندن می‌ماند، اما جالب است بدانید مشاور پزشکی سفارت ایران شده و تمام تلاش خود را برای کمک به ایرانیانی که برای درمان راهی این کشور می‌شدند، به کار می‌گیرد. او در ۲۹ آذر ۱۳۵۱ یعنی درست ۴۷ سال پیش در چنین روزی در لندن می‌میرد و در گورستان پانتی ویل به خاک سپرده می‌شود.

شاعری منهای سیاست

گلچین هیچ وقت به چهره‌ای سیاسی بدل نمی‌شود، یک پزشک شاعر می‌ماند، آن هم شعر‌هایی که در آن‌ها می‌توان جغرافیای گیلان را به ظرافت و لطافت تماشا کرد. دوستی‌های مستمری با محمدعلی اسلامی ندوشن، صادق چوبک، هوشنگ ابتهاج، محمد زهری، مسعود‌فرزاد، محمد مسعود و پرویز خانلری داشته و تمام عمر مشغول شعر و شغل خود به عنوان پزشک می‌ماند.

چندین دفتر شعر از او منتشر شده که از میان آن‌ها می‌توان به برگ، نهفته، مهر و کین و گلی برای تو
نام برد. اما اگر بگوییم گلچین گیلانی شاعری است که با یک شعر خود این همه معروف شده است، اشتباه نکرده‌ایم.

نوشتن از رنج‌های روستاییان

یادی از گلچین گیلانی، خالق «باز باران، با ترانه...»

آقای دکتر، اما از کودکی و نوجوانی ذوق شاعری داشته و بسیار سروده است. در دوره دبستان نخستین اشعار خود را به روزنامه «صورت» در رشت می‌داد و چاپ می‌کردند و بعدتر هم از ۱۳۰۷ ش در مجله «ارمغان» به سردبیری وحید دستگردی و مجله‌های «روزگار نو»، «فروغ» و مجله سخن شعرهایش را منتشر کرده است. او اولین شاعر نوپردازی است که شعرش به کتاب‌های دوره ابتدایی راه یافته.

یکی از این شعر‌های زیبای گلچین گیلانی در روزگار نوجوانی «رنج روستاییان» است. شاعر نوجوان در این شعر، از زبان یک روستایی به درد و رنج و سختی و تیره بختی مردم روزگار می‌پردازد که آغاز این شعر کودکانه چنین است: «ای گاو عزیز و باوفایم /‌ای یاور جمله کارهایم /‌ای نور دمیده، راحت دل /‌ای یار ضعیف و بینوایم / از توست که زندگی نمایم ...»

چرا «باز باران» هنوز با ماست؟

شعری ساده که شعار نمی‌دهد، نصیحت نمی‌کند، اصلا می‌شود گفت حرف نمی‌زند و مدام فضاسازی می‌کند. فضاسازی‌هایی که مخاطب را می‌برد به فضایی تصویری و رهایش می‌کند میان جنگلی بارانی که حال خوشی دارد. روایتی کاملا ساده و عاطفی، بدون ایهام و پیچیدگی و صاف و زلال.

شعر باز باران برای اولین بار در مجله سخن منتشر شد و سپس به کتاب‌های درسی رسید. خیلی زود میان بچه‌ها جا باز کرد و از دهه ۵۰ تا امروز بچه‌ها در مدرسه با ذوق و علاقه آن را می‌خوانند. از عمر این شعر در کتاب‌های درسی حدود پنج دهه می‌گذرد و هنوز هم همان شوق ۵۰ سال پیش را در بچه‌ها برمی انگیزد و می‌شود خاطره‌ای که با خود به فردا می‌برند، انگار که گلچین گیلانی هنوز هم گوشه‌ای نشسته و با شوق برایشان می‌خواند: «بشنو از من کودک من / پیش چشم مرد فردا / زندگانی خواه روشن خواه تیره / هست زیبا هست زیبا هست زیبا.»

فراموش نمی‌شوند

یادی از گلچین گیلانی، خالق «باز باران، با ترانه...»

تصویر چند درس به یادماندنی دوران ابتدایی را هم چیده‌ایم کنار هم. درس‌هایی که کلی خاطره با آن‌ها داریم. مثلا درسی که مربوط به جبار باغچه‌بان بود به نام باغچه اطفال که محمد صادق علیزاده دبیر گروه بار‌ها این درس را به‌عنوان جریمه نوشته و دل خوشی از آن ندارد. صابر محمدی شاعر گروه هم عمری تدبر کرده در این‌که در درس «یکی روبهی دید بی‌دست و پای» چه نوع روباهی مدنظر بوده، فاطمه شهدوست عضو سابق گروه فرهنگی و یک دهه هفتادی می‌گوید درس دو کاج را هی می‌خوانده و فکر می‌کرده کاجی که از ریشه درآمده و افتاده، ادا درمی‌آورده است.

ساناز قنبری با درس «صد دانه یاقوت» عاشق انار شده، می‌نشسته و دانه هایش را نگاه می‌کرده و دلش نمی‌آمده انار را بخورد. علی رستگار هم عمری درگیر بود که ای‌بابا این شوهر کوکب خانم کجا بود وقتی بنده خدا درگیر این همه مهمان ناخوانده شد؟ آذر مهاجر هم فکر می‌کرده وقتی بزرگ شود مثل کوکب خانم کدبانو می‌شود، البته به گفته خودش وقتی بزرگ شده، پشیمان شده و تغییر رویه داده است! البته ما که دستپختش را خورده ایم می‌دانیم کوکب خانمی است برای خودش. شما هم حتما کلی تصور کودکانه از آن کتاب‌ها دارید، مثل من که هنوز نگران گوسفند‌های از دست رفته چوپان دروغگو هستم. طفلی گوسفندها...

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آخی یادش بخیر باز باران با ترانه با گهرهای فراوان می خورد بر بام خونه. اون زمان ما چقدر شعر حفظ بودیم

    • مهدی

      یادبادآن روزگاران.

      پاسخ ها

      • ملکی

        چقدر دوست دارم به دوران کودکی ام برگردم کاشکی هیچوقت بزرگ نمی شدم تی همون دوران می موندیم و می مردیم.....‌‌‌‌‌‌‌‌....

      • مهرداد

        حرفت را با آب طلا باید نوشت

    • بدون نام

      من به خاطر همین شعر باز باران که تو کلاس از حفظ خوندم بهم تو کلاس یه کتاب جایزه دادند و همین جایزه تنها جایزه عمر تحصیلیم بوده تا بحال

      یادش بخیر

    • بدون نام

      برترین ها درود برشما که ما را به دوران قدیم بردید هرچندهرزگاهی درهوای بارانی شمال زیرلب شعر باران را زمزمه میکنیم. راستی همانطور که یکی از دوستان فرمودند ان موقع چقدر تو مدرسه شعر حفظ می کردیم،و می خواندیم و چقدر هم مشق می نوشتیم، قدیمی ها حتی اگر مدرک تحصیلی بالای نداشتنداما خط بسیار زیبای داشتند. دکترجان روحت شاد،شعری به یادماندنی به یادگاراز خودبجا گذاشتی.

    • بدون نام

      روحش شاد، رسالت زندگیش سرودن بود که به زیباترین شکل این رسالت رو به پایان رسوند و دلهای زیادی رو باخودش همراه کرد.سپاس که یادی از ایشان کردید

    • بدون نام

      عکس یک پسربچه هم بود تو این عکس دورۀ ما دهۀ 60

    • دختر تاجی

      من هشتمم فک میکردم گلچین گیلانی زنننننن

    • بدون نام

      چقدر زیبا بود این مقاله چه حس قشنگی به من داد

    • .......ا

      بهشت. برین جایگاهش روانش شاد

    • ناشناس

      روح بزرگش شاد و در آرامش ابدی انشاءالله.

    • ناشناس

      گیلان همیشه جای آدمای فرهیخته بوده و هست...من گیلانی نیستم اما رشت دانشجو بودم، یادش بخیر

    • محمد

      برنامه آموزشی طوری تنظیم شده بود که این شعر تو کتاب سال چهارم نزدیک عید درس داده میشد و حال و هوای بارانی و اون زمان و بوی عید همه با هم تو خاطراتمون حک شده . چقدر عالی بود اون روزا یادش بخیر

    • بدون نام

      منم فکر می کردم زن بوده گلچین !

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج