۹۴۲۰۶۵
۸ نظر
۵۰۱۱
۸ نظر
۵۰۱۱
پ

جعفرزاده: مراقب «بیماری ونزوئلایی» باشید

غلامعلی جعفرزاده؛ نماینده مردم رشت در مجلس در یادداشتی به بررسی بودجه ۹۹ کل کشور پرداخته است.

روزنامه اعتماد: غلامعلي جعفرزاده؛ نماینده مردم رشت در مجلس در یادداشتی به بررسی بودجه ۹۹ کل کشور پرداخته است.

در حالي كه به فصل بودجه و بررسي سند دخل و خرج سالانه كشور در مجلس شوراي اسلامي نزديك مي‌شويم بايد در نظر داشته باشيم كه دولت در شرايطي بسيار دشوار قرار دارد و در چنين شرايطي، تهيه و تدوين لايحه بودجه كاري است دشوار و نيازمند بررسي‌هاي دقيق كارشناسانه. در چنين شرايطي اما به هر حال دولت موفق شده بدون فوت وقت، لايحه بودجه سال ۹۹ كل ‌كشور را در موعد مقرر قانوني تقديم مجلس كند كه اين اقدامي است، شايسته تحسين و تقدير.

چرا كه اين زمان‌شناسي دولت در عمل دست دولت را در بررسي موشكافانه و دقيق لايحه بودجه باز گذاشته و نمايندگان فرصت كافي خواهند داشت تا نسبت به اعمال جرح و تعديل‌هاي لازم اقدام كنند؛ حال آنكه متاسفانه در دولت‌هاي گذشته بعضا شاهد اين بوديم كه لايحه بودجه با مدت‌ها تاخير و در شرايطي به دست نمايندگان مي‌رسيد كه مجلس عملا امكان بررسي موضوع را نداشت. با اين همه اما به هر حال اين لايحه بودجه نيز همچون لوايح سال‌هاي دور و نزديك داراي نقاط منفي و البته مثبت متعدد است كه جا دارد با نگاهي كارشناسي و دقيق، مورد به مورد بررسي شود.

در اين مقال مختصر اما بد نيست به چند نمونه از اين موارد اشاره داشته باشيم. يكي از اين موارد بحث ماليات در بودجه است. موضوعي كه متاسفانه با كوتاهي برخي شركت‌هاي دولتي بعضا مشكل‌ساز شده است. امروز در شرايطي كه عمده تكيه دولت در تامين درآمد خود بر ماليات است، متاسفانه سازمان امور مالياتي حتي از برنامه توسعه كشور نيز عقب است. بر اين اساس منابع درآمدي پيش‌بيني شده از محل ماليات بيش از ۲۵ درصد نسبت به آنچه تكليف برنامه شش‌ساله توسعه در سال ۹۹ است، كمتر پيش‌بيني شده است.

از طرفي در حالي كه بايد سهم تامين منابع درآمدي كشور از ماليات ۴۷ درصد منابع كشور باشد، اين درآمدها حدود ۴۱ از منابع درآمدي در نظر گرفته شده است. با اين همه به نظر مي‌رسد دولت تلاش خود را انجام داده تا دست‌كم بودجه‌اي مبتني بر واقعيات بنويسد و از ارايه اعداد و ارقامي كه بي‌دليل اميدوار‌كننده‌اند، خودداري كند. امروز لازم است همه به دولت كمك كنيم و زمينه تدوين سند دخل و خرجي دقيق و كارشناسي را فراهم كنيم. همزمان در حالي بعضي نسبت به ميزان ۱۵ درصد كه براي افزايش حقوق كاركنان دولت در نظر گرفته شده انتقاد مي‌كنند، بسياري از اقتصاددانان معتقدند كه افزايش حقوق به افزايش نقدينگي در نتيجه افزايش تورم مي‌انجامد؛ روندي كه از آن به «بيماري ونزوئلايي» ياد مي‌شود.

بنابراين در مسير افزايش حقوق كاركنان بايد بحث افزايش تورم و نقدينگي را نيز مدنظر داشته باشيم. بحث مهم ديگر زيان‌ده بودن برخي شركت‌ها ازجمله سازمان صدا و سيما است. رسانه‌اي عريض و طويل كه زماني از طريق يك برنامه ورزشي يعني برنامه ۹۰، ميليون‌ها مخاطب و در نتيجه پيام بازرگاني داشت اما امروز بيش از گذشته با مشكلات مالي دست و پنجه نرم مي‌كند و به شركتي زيان‌ده تبديل شده است. معضلي كه نيازمند فكري اساسي براي جبران آن است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فقط افزایش حقوق کارکنان موجب افزایش نقدینگی. است؟ مردحسابی همین گونه است که فقرا فقیرتر می شوند ازدزدی ورانت خواری دست بکشید مملکت را رها کنید

    • بدون نام

      فقط افزایش حقوق کارکنان موجب افزایش نقدینگی. است؟ مردحسابی همین گونه است که فقرا فقیرتر می شوند ....

    • بدون نام

      زاررررت بنزین دویست بزابر شده تورم زا نیس ولی افزایش حقوق تورم زاست ....

    • عباس گلدوست

      مستمری بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی ، سالهاست بیماری حاد اقتصادی ، از دنیا و اخرت ناامیدشان کرده و یاوری جز خدا ندارند، بعد از سی سال زندگی با زجر و نداری حالا باید همسرانمان را به علت فقر طلاق دهیم تا شرمنده شکمهای گرسنه انان نباشیم ، حذف این تیتر دشمنی با خداست.

    • عمار

      مرحبا به شما وکیل الدوله ها که الحق و الانصاف دینتون رو به دولت و آقای تکرار ، تمام و کمال ادا کرده اید و می کنید
      حقوق مردم هم کشک
      اللهم العنهم القوم الظالمین

    • بدون نام

      آقای امین آبادی لطفاً میشه بفرمایید مدرک تحصیلی شما چیه که اینقدر تخصصی به معقوله بودجه میپدازی.و نظر میدی.

    • بدون نام

      همه کارتون درست و به جا فقط افزایش حقوقتون ونزوئلایی نباشه باشه عزیزم

    • بدون نام

      طبقه حقوق بگیر کارمند و کارگر بخوره اخیه ولی شما بخورین باعث شکوفایی اقتصاد هست!!!!!عجب تزیه! !!!! مریض تر از ایشون سراغ دارید!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج