۹۴۲۰۸۹
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

سهم «ما» از جشنواره‌های فیلم و تئاتر فجر چیست؟

جامعه نابینایان و ناشنوایان کشور، به‌صورت جدی پیگیر مطالبه به‌حق خود از مسئولان فرهنگی برای تأمین امکانات حضورشان در سالن‌های تئاتر و سینما هستند؛ مطالبه‌ای که گویی هنوز شنیده نشده است!

خبرگزاری مهر: در سراسر جهان نابینایان، ناشنوایان و معلولان جسمی و حرکتی جزو گروه‌های خاص یک جامعه محسوب می‌شوند و برنامه‌ریزی‌ها در عرصه‌های مختلف به‌گونه‌ای است که این اقشار نیز بتوانند از امکانات رفاهی، اجتماعی، فرهنگی و هنری بهره‌مند شوند.

سهم «ما» از جشنواره‌های فیلم و تئاتر فجر چیست؟

یک مروری آماری و چند نکته

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی حدود ۴۵ میلیون نفر نابینا و حدود ۴۶۶ میلیون نفر از جمعیت جهان ناشنوا هستند. تعداد نابینایان در کشور ما هم طبق آمار ارائه شده حدود ۱۵۰ هزار نفر است که با در نظر گرفتن افراد کم بینا، این تعداد به ۷۵۰ هزار نفر می‌رسد. همچنین حدود ۵۳۰ هزار نفر از جمعیت ایران را افراد ناشنوا و کم شنوا تشکیل داده‌اند.

سهم «ما» از جشنواره‌های فیلم و تئاتر فجر چیست؟

در عرصه تئاتر نیز نمایش‌هایی که دارای قصه و دیالوگ‌محور هستند برای ارائه به نابینایان مناسب هستند و آثار نمایشی با چاپ توضیحات کلی نمایش و یا ارائه بالانویس می‌توانند فرصت حضور ناشنوایان و تماشای آثار را برای این اقشار جامعه فراهم کنند اما در این عرصه نیز نسبت به نابینایان و ناشنوایان کم توجهی شده است.

خواسته‌ای که مسئولان ناشنیده می‌گیرند

حمید حیدری فوق دیپلم برق ساختمان و صنعتی از دیگر نابینایان علاقه‌مند به سینما نیز درباره ایجاد شرایط مناسب برای استفاده نابینایان از آثار جشنواره فیلم فجر، اظهار کرد: اگر مدیران و مسئولان وزارت ارشاد و جشنواره فیلم فجر نمی‌خواهند نوبت اکران خاصی را به نابینایان اختصاص دهند، می‌توانند از چند هدفون استفاده کنند تا نابینایان با استفاده از هدفون در کنار مخاطبان دیگر فیلم‌ها را تماشا کنند.

مشکل ما این است که هیچوقت نمی‌توانیم همزمان با افراد سالم از آثار جشنواره‌های فیلم و تئاتر فجر دیدن کنیم زیرا شرایط برای حضور ما مهیا نیست

سهم «ما» از جشنواره‌های فیلم و تئاتر فجر چیست؟

هیچ سهی از جشنواره‌های فجر نداریم

مصطفی سیاهدری دیپلم علوم انسانی و دارای شغل آزاد است. وی که مخاطب و علاقه‌مند به سینماست تصریح کرد: ما هیچ سهمی از جشنواره فیلم و تئاتر فجر نداریم. از وزارت ارشاد می‌خواهیم که سهمیه ای را برای افراد نابینا و کم بینا و همچنین امکان ارائه نسخه‌های توضیح دار فیلم‌ها و تئاترها را فراهم کند.

داریوش جوادی کارشناس ارشد حقوق خصوصی و کتابدار بخش نابینایان کتابخانه کرج نیز علاقه‌مند به سینما و تئاتر است. وی اظهار کرد: خوب می‌شود که جشنواره فیلم فجر حتی الامکان برخی آثار حاضر در جشنواره را برای مخاطبان نابینا به صورت توضیح دار نیز ارائه دهد.

وی یادآور شد: تنها حقی که به‌زعم مدیران سینمایی برای مخاطبان نابینا و کم‌بینا در نظر گرفته شده این است که این مخاطبان با ارائه کارت معلولیت از بلیت رایگان بهره‌مند می‌شوند در صورتی که یک فرد نابینا حاضر است هزینه بلیت را هم پرداخت کند ولی نسخه توضیح‌دار فیلم را ببیند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج