جاباما
۹۴۲۱۰۹
۳ نظر
۵۰۷۵
۳ نظر
۵۰۷۵
پ

خانه‌ای که به دنبال خورشید می‌چرخد!

در تپه‌های شمال ایتالیا در نزدیکی ورونا، یک خانه «L» شکل به نام «ویلا جیراسول» وجود دارد که در زبان ایتالیایی به معنای «گل آفتابگردان» است؛ و درست مثل آفتابگردان روی یک صفحه گردون بزرگ به دنبال خورشید می‌چرخد.

برترین‌ها : در تپه‌های شمال ایتالیا در نزدیکی ورونا، یک خانه «L» شکل به نام «ویلا جیراسول» وجود دارد که در زبان ایتالیایی به معنای «گل آفتابگردان» است؛ و درست مثل آفتابگردان روی یک صفحه گردون بزرگ به دنبال خورشید می‌چرخد. مالک و معمار آن، آنجلو اینورنیزی، آن را طراحی کرده تا خانه‌اش تا حد ممکن همیشه پر از نور باشد و از خواص خورشید حداکثر استفاده را ببرد.

خانه‌ای که به دنبال خورشید می‌چرخد!

این زمانی بود که اطلاعات جدیدی در مورد فواید نور خورشید و تاثیر مثبت آن بر سلامتی به دست آمده بود. در سال ۱۹۳۰ در فرانسه، دکتر ژان سیدمن یک سولاریوم گردان ساخت تا بیمارانی که از سرطان، سل و سایر بیماری‌ها رنج می‌بردند را با نور آفتاب درمان کند. این سولاریوم شامل یک بازوی افقی بود که بالای یک ستون مرکزی می‌چرخید تا مسیر خورشید را در طول روز دنبال کند.

ایده ویلا جیراسول در سال ۱۹۲۹ مطرح شد، همان سالی که دکتر سیدمن اختراع ساختمان سولاریوم خود را ثبت کرد. آنجلو اینورنیزی، مهندس راه آهن، دانش خود در سینی دَوّار راه آهن (Railway turntable) که برای تغییر سمت و سوی لوکوموتیو یا انتقال آن به خطوط گوناگون ریلی به کار می‌رود را در طراحی خانه‌اش به کار برد.

این خانه از دو بال دوطبقه تشکیل شده که از یک ستون فقرات مرکزی که یک راه پله و یک آسانسور دارد، بیرون آمده اند. بال‌ها اتاق‌های مختلفی دارند و روی یک پایه طبل مانند می‌نشینند. همه چیز با دو موتور دیزلی و با سرعت ۲۳ سانتیمتر در دقیقه حرکت می‌کند. چرخش خانه هم با سه کلید ساده توسط ساکنان خانه کنترل می‌شود: جلو، عقب و توقف.

خانه‌ای که به دنبال خورشید می‌چرخد!

طبقه اول بخش متحرک «منطقه روز» نام دارد که شامل یک اتاق غذاخوری در انتهای بال و یک اتاق موسیقی در انتهای بال دیگر است. در کنار آن‌ها اتاق مطالعه و سیگارکشیدن آقا و خانم اینورنیزی، آشپزخانه، شربت خانه و توالت در نزدیکی برج مرکزی قرار دارند. طبقه دوم شامل اتاق خواب‌ها و سرویس‌های بهداشتی است که به صورت متقارن در امتداد هر بال قرار گرفته اند.

خانه‌ای که به دنبال خورشید می‌چرخد!

اینورنیزی برای طراحی خانه گردان خود با چالش‌های متعددی روبرو بود. او مصالح جدیدی مثل بتن و سیمان فایبر را امتحان کرد. وقتی دیوار‌های بیرونی به دلیل لرزش هنگام چرخش شروع به ترک خوردن کردند، او از ورقه‌های آلومینیومی به جای سیمان استفاده کرد. ترک‌های کوچکی هم در دیوار‌های گچی داخلی قسمت متحرک به وجود آمدند که اینورنیزی این ترک‌ها را با پوشاندن دیوار‌ها با نوعی پارچه پنهان کرد.

خانه‌ای که به دنبال خورشید می‌چرخد!

این پروژه بعد از چهار سال در سال ۱۹۳۵ تکمیل شد و افراد زیادی برای دیدن آن آمدند. همچنین قسمت تابستانی این ویلا شام یک استخر شنا، زمین تنیس، باغ میوه و سبزیجات می‌شد.

خانه‌ای که به دنبال خورشید می‌چرخد!

خانه‌ای که به دنبال خورشید می‌چرخد!

خانه‌ای که به دنبال خورشید می‌چرخد!

خانه‌ای که به دنبال خورشید می‌چرخد!

خانه‌ای که به دنبال خورشید می‌چرخد!

منبع: amusingplanet

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چقدر خوبه ما ایرانیا تو قوطی کبریت و بدون آفتاب و با این حجاب که باعث کمبود ویتامین دی نرمی و پوکی استخوان سرطان مشکلات هورمونی و جسمی و جنسی و هزاران درد و مرض دیگه هست برترین ها سانسور نکن

    • بدون نام

      خیلی عالی

    • میبو

      یه خونه با همین تکنیک تو" دروس" تهرانه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج