جاباما
۹۴۲۷۲۷
۲۷ نظر
۵۰۶۵
۲۷ نظر
۵۰۶۵
پ

نقد و نظر‌ها در آلبوم بی‌نام چاوشی

آلبوم بی نام محسن چاوشی که البته اسم اولیه‌اش آلبوم قمارباز بود با تاخیر یک هفته‌ای منتشر شد و دوستداران کار‌های محسن چاوشی توانستند تجربه‌ی جدید او را که با اشعار کلاسیک از مولانا و سعدی همراه بود بشنوند. این آلبوم از ابتدا با حواشی بسیار زیادی همراه بود و بعد از وقفه‌های بسیار برای انتشار حالا با نقد‌ها و نظر‌های بسیار زیادی مواجه شده است.

برترین‌ها: آلبوم بی نام محسن چاوشی که البته اسم اولیه‌اش آلبوم قمارباز بود با تاخیر یک هفته‌ای منتشر شد و دوستداران کار‌های محسن چاوشی توانستند تجربه‌ی جدید او را که با اشعار کلاسیک از مولانا و سعدی همراه بود بشنوند. این آلبوم از ابتدا با حواشی بسیار زیادی همراه بود و بعد از وقفه‌های بسیار برای انتشار حالا با نقد‌ها و نظر‌های بسیار زیادی مواجه شده است.

نقد و نظر‌ها در آلبوم بی‌نام چاوشی

روزنامه های همیشه منتقدان پر و پا قرص هنرمندان و آثار هنری بوده اند و آلبوم جدید محسن چاووشی هم از این موضوع مبرا نبود. واکنش برخی از روزنامه های را در ادامه می خوانیم:

تیتر روزنامه خراسان : معجون مولوی و سعدی با «نی انبان» و «گیتار الکتریک»!

در چند سال گذشته اشعار و ترانه‌های انتخابی چاوشی برای آثارش از چند حالت خارج نبوده است؛ حسین صفا یا شاعران کلاسیک به خصوص مولانا. او این بار برای آلبوم جدیدش، مسافر قرن‌های دور و نزدیک شده است؛ ابتدا به سعدی و مولانا سری زده و بعد به قرن دهم و وحشی بافقی. این سفر را ادامه داده است تا به شعر معروف «همه هست آرزویم که ببینم از تو رویی» فصیح الزمان شیرازی، شاعر دوره قاجار برسد.

صدای سازهای فولکلور می‌رسد به گوش

حضور سازهای فولکلور در «بی‌نام» اتفاق تازه و تحسین‌برانگیزی است. نی‌انبان‌نوازی‌های محسن شریفیان، سرپرست گروه لیان به قطعه‌های ریتمیک آلبوم، مانند «قند منی» هویت داده است. همچنین صدای سازهای کردی تنبور و دیوان و همچنین باغلاما، ساز اصیل آذری‌ها، توسط سید محمد کاظمی جاسمی بیشتر از گیتار الکتریکِ عادل روح‌نواز که در چند آلبوم قبلی چاوشی به یک عنصر همیشگی تبدیل شده بود، به گوش می‌خورد.

شاید ضعیف‌تر از خود اما جلوتر از دیگران

محسن چاوشی در هر آلبوم یک ژانر را دنبال می‌کند. به عنوان مثال، آلبوم قبلی او به نام «ابراهیم» را می‌توان در دسته اجتماعی‌ قرار داد. اما چاوشی در این آلبوم با چند قطعه طرب‌انگیز، محزون و تامل‌برانگیز به دنبال ارائه ترکیبی مانند آن چه در آلبوم موفق «امیر بی‌گزند» رخ داد، بوده است. نکته‌ای که کاربران در فضای مجازی نیز به آن اشاره داشته‌اند؛ به عنوان مثال نوشته‌اند: «همین طور که «ابراهیم» نتونست به «پاروی بی‌قایق» برسه اما همچنان خوش‌ساخت و پرمغز بود.

تیتر روزنامه صبح نو: شیطنت با «بی‌نام» و «قمارباز»

شاید طرح مینیمالیستی کاور آخرین آلبوم محسن چاوشی با نام «بی‌نام» که هنوز یک هفته از انتشارش نگذشته است، برایتان ابهام‌آمیز شده باشد. طرحی که مرکز آن، یک صفحه با گوشه تاشده و یک ضربدر قرمز در مقابلش را نشان می‌دهد. اگر نسخه فیزیکی این آلبوم را دیده باشید و در جریان حواشی تغییر نام آلبوم از «قمارباز» به «بی‌نام» هم باشید، معنی طرح شیطنت‌آمیز این کاور، بیشتر روشن می‌شود. کافی است کاغذ را از جلد خارج کنید و آن را برگردانید تا رمز روی کاور گشوده شود.

نقد و نظر‌ها در آلبوم بی‌نام چاوشی

مشکلات اخلاقی-سیاسی!
اگرچه هنوز هم جنس موسیقی و برخی عبارات اشعار آلبوم ابراهیم، حسی از اعتراض را در شنونده برمی‌انگیزند اما چون محتوای اشعار چندان صریح نیست، صحت گفته‌های محمدعلی بهمنی، رییس شورای ترانه را درباره علت حواشی این آلبوم تقویت می‌کند: «چند واژه در این ترانه‌ها مشکل عریانی دارد، مانند «آغوش» که ممنوع است.

از این کلمات در این ترانه‌ها وجود داشت ولی تا جایی که به‌خاطر دارم، کلمات سیاسی نبوده‌است.» اما نهایتا با همکاری مستقیم مدیران ارشاد، «ابراهیم» هم مانند دیگر قطعات ساخته آقای خاص در دسترس مخاطبان و علاقه‌مندانش قرار گرفت؛ همانطور که باز هم با همکاری مدیران ارشاد، آلبوم «قمارباز» به دست مخاطبانش رسید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضا یوسفی

      محسن جان از سعدی و حافظ و مولانا و....بکش بیرون .اشباع شدی افتادی تو ورطه تکرار.برگرد به حال و هوای ژاکت لنگه کفش پاروی بی قایق....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا من عاشقشم اما نظرم با ایشان یکیه

    • بدون نام

      البوم مضحک و خسته کننده.ارزش ندارد
      از اعتبار البوم های قدیم خود استفاده کرده و به اینجا رسید

      پاسخ ها

      • Lou

        وقتی هیچی از موسیقی نمی دونی/:

      • جواد

        حرفهای تو مضحکه .اشعار به این پر معنایی و صدای محسن چاوشی معجزه کرده.تو برو همون اردک تک تک تو گوش کن

      • علے مقتدرے

        ...فردی دارای کمبود

      • سجاد

        چه داند انکه اُشتر میچراند...

    • palchemi

      آلبوم نسبتا خوبی بود

    • علیرضا

      بهترین آلبومی بود که با اشعار کلاسیک خوانده شده

    • بدون نام

      چرااا فک میکنی عقل کلی؟!! چرا تو همچی نظر میدین؟!! چرااا فک میکنین عالی هسین؟!! خدااا لعنتتون کنه که شماییم که دنیااا رو به لجن کشوندین..... آخه بیچاره کم گذاش برا این مرز و بوم... آهنگ باید معنی داشته باشه نه اینکه بعد دو روز یادت بره خوانده اصلا کی بود.... شعر باید معنی داشه باشه نه اینکه فقط حرف این باشه که تو رو خدااا نرو بمون خواهش میکنم

      پاسخ ها

      • پارسا

        چی میگی شما
        انقدر عمیقه شما فکر میکنی بی معنیه

    • امین داودابادی

      مگه داریم آهنگ قشنگتر از در آستانه پیری آلبوم ابراهیم
      روزی دو سه بار گوشش میکنم

    • Mb1

      بینظیر بود،چاوشی رو میشه شبیه به فردوسی دید.با تفاوت اینکه فردوسی از زبان فارسی پاسداری کرد،چاوشی هم داره زیبایی های شعر اصیل ایرانیو به رخ میکشه و مردمو باهاش بیشتر آشنا می کنه

      پاسخ ها

      • کوثر

        فردوسی!!! کم کنید از این دست و دلبازی در تعریف و تمجید

    • ساوپاولو

      عالی بود عالی واقعا این البوم بیشتر از اینا قیمت و ارزش داره.تک تک کلماتش ادمو می بره تو فکر.برعکس بیشتر اهنگای امروزی که همش سطحی بی معنیه حیف که واقعا از خوانندهای خوبمون حمایت نکنیم و همش دنبال رایگان دانلود کردن باشیم.از طرفی شرایطمونم ت..خ...م...ی...ه

    • پارسا

      این البوم بی نام از نظر من یکسری مشکلات رو داشت
      مثلا تو آهنگ قندمنی بعد از اینکه یک دقیقه تقریبا جلو میویم شاهد این هستیم که خیلی کلمات رو سریع و بد ادا میکنه
      باقی خوب بود

    • عرفان

      آلبوم بی نام پر از حرفه و باید چندین بار هر قطعه ای رو گوش کرد و زمان زیادی میبره تا این موسیقی و شعر رو درک کرد و شاید فهمید !، از لحاظ موسیقی و تنظیم آن بی نظیر بود و محسن چاووشی از نظر خیلی از بزرگان و اساتید موسیقی ایران تو کار خود نمونه نداره و حالا جدا از موسیقی خود شخصیت محسن چاووشی و روح بزرگ آن مطمعنا سالهای سال زبان زد این مردم خواهد بود و در تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم تا ابد باقی خواهد ماند.

      پاسخ ها

      • سیاوش

        درمورد دسته ی اخر هم مثال فوتبالی دارم..یه وقت بارسلونای گواردیولا بینظیرترین فوتبال رو ارائه میداد وبحثی هم درش نبود..ولی خیلیا بخاطر ابنکه این بارسا بی رقیبه یجوری خودجوش دشمنش شده بودن..دوست داشتن نابودشه این بارسا..چون رقیبی نداشتن...درمورد چاوشی الان همینجوره..خیلیا دوست دارن هرجورشده زمینش بزنن..چون بی رقیبه

      • سیاوش

        درمورد آلبوم بی نام باید گفت که اهنگ قندمنی دقیقن همون ملودی وتنظیم قطعه ی شیدایی توالبوم ابراهبم رو داره..اهنگ برسلطان هم با یکی دیگه از سینگل های ریتمیک چاوشی تواین سالهای اخیر مشابهت داره...درکل توساخت قطعات با اشعار مولانا محسن چاوشی بسختی ملودی پیدامیکنه بخاطر همین طی چهارپنج سال اخیر مجبورشده اشعار مولانا رو ب حالت ریتمیک دربیاره که خیلی شبیه همم هستن..وازین بابت تکراری بنظرمیاد..ولی بابد متوجه شد که هیچکسی نمیتونه همچین اشعاری رو تبدیل ب اهنگ کنه وبراش ملودی بسازه ..ولی محسن توبی نام کارشو فراتربرده وتونسته اشعارمدلانا رو با ملودی های جدید بخونه...بحث اینجاست ک اگه اشعار مولانا رو ب هرکدوم از خواننده ها بدیم ..میگن چکارکنیم الان..اینا رو نمیشه براش تحریرداد..ملودی سازی نمیشه روش داد...اصلن معنا ومفهومشون رو نمیدونتیم که بخوایم حس بگیریم ودرک کنیم و طبق اون بتونیم بخونیم...تنها راه میمونه آواز خوانی که بحثش با سبک پاپ راک متفاوته...

      • سیاوش

        درادامه درمورد قطعات بی نام باید گفت ..دوسه تا از قطعاتش رو ملودی وتحریرهایی که محسن روشون پیاده کرده اگه ک جنوبی باشین براتون آشنا پنداری بوجودمیاره..چاوشی تونسته با هنرمندی تمام رواین قطعات تحریر هایی که موقع نوعی از عزاداری ها توماه محرم انجام میشه ..مثل پامنبری خوندن و نوحه خوانی های خاص جنوبی..خصوصن بوشهری...بهمین سبک استفاده کرده و تونسته ملودی های مربوط ب عزاداری رو با تحریرهای این نوع..مکمل هم کنه...و این عالی بوده..

      • سیاوش

        مجموعن یازده قطعه اللبوم رو درنظربگیریم...قطعات راز وچنگ وعقل وخرد وزاهد و گنجشک پریده رو بمرور ازشون خوشتون میاد شک نکنید...بقیه قطعات هم ازاون سبکهاییه که یهو خاطره ساز میشن وروش غوطه ورمیشید...یادتون باشه قطعاتی که توآلبوم های قبلی هم داده شد بیرون همینجوریا بود..یعنی درابتدا نقدمیشد که فقط قطعه ی امیدبی گزند باحاله یا اهنگ چنگیز وباروی بی قایق خوبه و...ولی بمرور عکض میشد...هر یک ماه یکی از قطعات میشد بهترین..ودرمجموع بعد یکسال که از البوم میگذشت میدیدیم تمام اهنگها رو بهترین قلمدادمیکردن...تواین البوم هم همینطوره...شنونده های امروزی موزیک رو که نفهمه چی گفته رو دوس نداره..ولی همون موزیک وقتی درقالب کلیپ باشه ..بهترین میشه..مثل البوم شهرزاد....پس بابد ابتدا سطح فکری ونگرش ها بازسازی بشه وبعد نقد جامع ودقیق ومنصفانه ای انجام داد....سوال اینجاست ک آیا محسن چاوشی خوب واز بد تشخیص نمیده؟ شک نکنید قطعات البوم رو میدونسته ک شنونده لذت میبره ازش هرچند با گذر زمان..والا البوم نمیداد بیرون..کمی حوصله بخرج بابد داد...یه مثال دیگه بزنم تا متوجه ی طرزوسبو تفکرها بشید..مثلن الان برید تو سایتها درمورد نظرات درمورد بهترین قطعه..و دراین بین قطعه ی راز یا چنگ یا عقل وخرد رو بگن بهترینه وتعریف بدن....شک نکنید ..کاملن موثره تو بهتر گوش دادن ..وانگیزه میشه برا بهتر درک کردن ترانه....و اده بعد چندبار گوش دادن..از همون ادم بپرسید میگه بهترین قطعه..رازه یا ...همونا که اسم بردم..
        پس خیلی مسایل مهمهی وجود داره تا یه البوم نمره بالا یا پایین یا عادی بگیره..میشه ی البوم خوب رو راحت بدترین البوم کرد..میشه با یک فیلم مثل لاتاری..روزبه بمانی رو بهترین کرد و البومشو فروخت ..و...

    • بدون نام

      در این که چاوشی یکی از بهترین هاست شکی نیس اما این البوم به اندازه قبلیا خوب نبوده

    • سیاوش

      درمورد آلبوم بی نام میشه ازچندمنظر نقد کرد..تمجید کرد..یا باحالت ادمای فکاهه بطور سطحی شیطنت گونه حرف زدوهمچنین لازمه گفت که بعضیها هم کاملن احساسی وبدون تامل وتفکر وتخصص با یه حالت لجبازگونه فقط بخاطر سبک فکریشون که دنبال تابو شکنی هستند حرفشونو پیاده کنن..این دسته ی اخر بنوعی بیماری دارند وافراد وچیزهای بینظیر که تداوم دارن و درحال اسطوره شدن هستن مشکل دارن.

    • محسن

      قمار باز فوق العاده ست.

    • رسول

      جونم سلطان چاوشی ،پاینده باشی آقای خاص دردت ومالم بالا برز

    • خاا

      والا

    • رضا

      من جزچاوشی وفرخ قریب نمی تونم آهنگی دیگه گوش کنم...
      فقط موندم تورمان نوشتن آقاسیاوش دوست خوبمون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج