۹۴۲۸
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

راه‌هاي غلبه بر ترس و استرس روزهاي ابتدايي مدرسه

همه ما كلاس اولي‌ها ...

شروع مدرسه براي بچه‌هايي كه تجربه مهدكودك و پيش‌دبستاني را داشته‌اند بسيار راحت‌تر از كودكاني است كه قبل از ورود به كلاس اول چنين دوره‌هايي را تجربه نكرده‌اند. بنابراين گذراندن اين دوره‌ها تأثير بسزايي در از بين رفتن ترس پيش از شروع مدرسه دارد.

همه ما كلاس اولي‌ها ...
همه ما كلاس اولي‌ها ...

شروع مدرسه براي بچه‌هايي كه تجربه مهدكودك و پيش‌دبستاني را داشته‌اند بسيار راحت‌تر از كودكاني است كه قبل از ورود به كلاس اول چنين دوره‌هايي را تجربه نكرده‌اند. بنابراين گذراندن اين دوره‌ها تأثير بسزايي در از بين رفتن ترس پيش از شروع مدرسه دارد. به طور كلي حضور كودكان در همان مدرسه‌اي كه دوران پيش‌دبستاني را در آن گذرانده كمك شاياني براي آماده شدن بچه‌ها به قصد حضور در مدرسه خواهد كرد.


سال اولی‌ها

اغلب مدارس برنامه‌هاي ويژه‌اي براي كلاس اولي‌ها دارند كه دراين برنامه‌ها بچه‌ها پيش از شروع سال تحصيلي با فضاي مدارس و آموزش بهتر آشنا مي‌شوند. اين اتفاق به‌خصوص درباره مدارس غيرانتفاعي بيشتر مصداق پيدا مي‌كند هرچند در مدارس دولتي هم كلاس‌هاي ويژه تابستاني وجود دارد كه اگر بچه‌‌ها ثبت‌نام كنند باعث آشنايي اوليه آنها با فضاي درس و آموزش و به طور كلي مدرسه مي‌شود.


همه ما كلاس اولي‌ها ...

اهمیت جشن شکوفه ها

آشنايي بچه‌ها با معلمان و اولياي مدرسه تقريبا يكي از واجبات كاهش استرس كلاس اولي‌ها است. در همين رابطه جشن شكوفه‌ها كه چند سالي است پيش از آغاز رسمي سال تحصيلي برگزار مي‌شود كمك بسيار مناسبي براي كم كردن ترس بچه‌ها از فضاي مدرسه دارد. در اين جشن فضاي مفرحي ايجاد مي‌شود كه مي‌تواند ذهنيت جالب توجهي از مدرسه براي كودكان بسازد. والدين هم اتفاقا بايد در اين مراسم همراه فرزندانشان باشند تا در اين ساعات ويژه، خاطرات زيبايي را همراه بچه‌ها ثبت كنند. به هر حال جشن شكوفه‌ها مترادف است با اولين حضور رسمي بچه‌ها در مدرسه.


تجربه نه‌چندان لذت‌بخش

در كودكاني كه اضطراب جدايي از مادر را دارند، اين اتفاق يعني جدايي و حضور در مدرسه نه تنها تجربه لذت‌بخشي نيست بلكه آنها را نگران و مضطرب مي‌كند. اين استرس و اضطراب درست زمان خروج از منزل و ورود به مدرسه سراغ بچه‌ها مي‌آيد و در واقع چنين بچه‌هايي بيشترين ناراحتي را درست در همين دو مقطع احساس مي‌كنند. اما نكته اينجاست كه حدود نيم ساعت بعد از حضور در مدرسه اين مشكل حل مي‌شود. پس اوج اضطراب بچه‌ها تقريبا نيم ساعت طول مي‌كشد و با عبور اين دقايق اوضاع آرام خواهد شد. البته نبايد فراموش شود كه همكاري اولياي مدرسه براي نگهداري صحيح از كودك در اين مقاطع زماني بسيار ضروري و حائز اهميت است.


با سرویس با بی‌سرویس

خيلي از پدر و مادرها به دليل نوع برنامه‌ريزي زندگي خود و البته بسته به امكانات موجود در خانواده كودكان خود را براي رفت و آمد به مدرسه به سرويس مدارس مي‌سپارند. البته بچه‌هايي كه سرويسي هستند ناخودآگاه ياد مي‌گيرند كه مستقل باشند و به طور كلي اين اتفاق به استقلال آنها كمك مي‌كند. اما در عين حال هستند والديني كه به واسطه نگراني‌هاي طبيعي ترجيح مي‌دهند بچه‌ها را خودشان به مدرسه ببرند و بياورند. هر چند بچه‌هايي كه با سرويس جا‌به‌جا مي‌شوند بهتر ياد مي‌گيرند تا چطور از پس مشكلات خود بربيايند.


از خاطرات خود برای بچه‌ها بگویید

والدين هم مي‌توانند پيش از شروع سال تحصيلي كلاس اولي‌ها را براي يكي از مهمترين اتفاقات زندگي‌شان آماده كنند. پدر و مادرها بايد فاصله نزديكي مانده به شروع سال تحصيلي از تجربيات نخستين روز مدرسه خود براي بچه‌هايشان بگويند. البته مسلم است كه اين خاطرات و تجربيات بايد خوشايند و مفرح باشد. در اينصورت بچه‌ها متوجه مي‌شوند مسائلي كه در روزهاي نخست مدرسه براي آنها پيش مي‌آيد اتفاقي نيست كه فقط سراغ آنها آمده باشد، بلكه پدر و مادرهايشان هم چنين تجربياتي را داشته‌اند.


به مدرسه سر بزنید

اگر در مدارس كلاس‌هاي تابستاني و برنامه ويژه‌اي براي كلاس اولي‌ها نبود بهتر است خود والدين دست به كار شوند. آنها بايد قبل از شروع سال تحصيلي به بهانه‌هاي مختلف فرزندانشان را به مدرسه ببرند و براي ساعاتي هر چند كوتاه هم شده در فضاي مدرسه حاضر شوند تا بچه‌ها با محيط خو بگيرند.


شنبه دردسرساز

طرح تعطيلي پنجشنبه‌ها براي بچه‌هايي كه اضطراب و ترس از مدرسه بيش از بقيه در آنها وجود دارد ممكن است مشكل‌ساز شود. خب پنجشنبه‌ها تعطيل است و پشت‌سرش هم جمعه تعطيل وجود دارد. بچه‌ها دو روز خانه هستند و روز شنبه قطعا براي بازگشت به مدرسه مشكل خواهند داشت. در چنين مواقعي توصيه مي‌شود اگر در مدرسه سرايدار وجود دارد پدر و مادرها همراه فرزندانشان به مدرسه سر بزنند. بچه‌ها مي‌توانند در حياط مدرسه بازي كنند و نيم ساعتي اسباب‌بازي مورد علاقه‌شان را سر كلاس ببرند و با آن مشغول شوند. به اين ترتيب سيكل حضور در مدرسه مختل نشده و كودك روز شنبه با آمادگي بهتري به مدرسه مي‌رود. اين ماجرا البته مقطعي است وقتي بچه‌ها كاملا با فضاي مدرسه و كلاس انس گرفتند معمولا ديگر نيازي به تكرار آن نيست.


به روانشناس مراجعه کنید

مشكل بچه‌هايي كه وحشت جدايي از مادر را دارند معمولا با گذشت يك‌ماه از سال تحصيلي حل و فصل مي‌شود اما اگر پدر و مادري متوجه شدند اين ترس و اضطراب بعد از يك‌ماه همچنان در فرزندشان ديده مي‌شود و اوضاع بهتر نشده، بايد به درمان جدي‌تري فكر كنند كه مي‌تواند همان مراجعه به روانشناس يا روانپزشك باشد تا مسأله جدي‌تر مورد بررسي قرار بگيرد. گاهی اوقات پیش می‌آید که با عبور دو سه ماه از سال تحصیلی بچه‌ها هنوز برای رفتن به مدرسه دچار استرس می‌شوند بنابراین در چنین شرایطی مشورت با یک متخصص حتما توصیه می‌شود.


عکس‌تان را به بچه‌ها بدهید

براي پايين‌آوردن استرس كودكاني كه ترس جدايي از مادر دارند راه حل ديگري هم توصيه مي‌شود. اين بچه‌ها مي‌توانند يك عكس كوچك از مادر را همراه خود داشته باشند و در كيف مدرسه بگذارند. مادرها در اين مواقع بايد به بچه‌ها تأكيد كنند زماني كه احساس دلتنگي كردند عكس را از كيف دربياورند و به آن نگاه كنند. همراه داشتن عكس مادر كمك بسيار بزرگي براي رفع دلتنگي كودكان در طول ساعاتي است كه در مدرسه به سر مي‌برند. نگاه کردن بچه‌ها به عکس مادر کافی است تا استرسی که در آن لحظه آنها را آزار می‌داده فروکش کند.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

همه ما كلاس اولي‌ها ...


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج