۹۴۵۳۲
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

رکورد دیدارهای دیپلماتیک در دولت روحانی

دولت تدبیر و امید اگر در هیچ زمینه ای ادعای موفقیت نداشته باشد در زمینه سیاست خارجی این ادعا را با صراحت دارد.

خبرآنلاین: دولت تدبیر و امید اگر در هیچ زمینه ای ادعای موفقیت نداشته باشد در زمینه سیاست خارجی این ادعا را با صراحت دارد.

وقتی نام حسن روحانی از صندوق های رای بیرون آمد و کرسی ریاست دولت یازدهم به نام او زده شد، خیلی از رسانه ها تیتر زدند که «شیخ دیپلمات» راهی پاستور شده است. روحانی در زمینه دیپلماسی و مذاکره تخصص و سابقه کافی داشت و این نوید مسیر تازه در سیاست خارجی کشورمان را می داد.

از زمانی که پس از انتخابات ۸۴ محمود احمدی نژاد با مواضع خاص خود کشورهای اروپایی را از خود دلگیر کرد سردی روابط ایران و اروپا آغاز شد. این سردی روابط تا آخرین روزهای دولت دهم ادامه داشت اما به نظر می رسد در دولت یازدهم این شرایط تا حدی عوض شده است.

دفتر مطالعات وزارت امورخارجه یکی از مکان هایی است که در آن نشست های تخصصی در حوزه روابط بین الملل برگزار می شود و از آن سال تا کنون هیچ نماینده ای از کشورهای اروپایی در آن شرکت نکرده بودند. اما به تازگی نشست بررسی روابط ایران و دانمارک در این مرکز برگزار شده است .

علاوه بر این در ماه های اخیر هم هیئت های مختلف دیپلماتیک، اقتصادی و پارلمانی از همه مناطق دنیا به ایران سفر کرده اند. هیئت هایی از فرانسه، انگلستان، آلمان، ایتالیا و برخی کشورهای اروپایی دیگر از جمله این سفرها هستند. سفر برخی از این گروه ها حتی باعث برخی واکنش ها در سطح بین المللی شده است. به عنوان مثال سفر چند وقت پیش هیات ۱۰۰ نفر از فعالین اقتصادی فرانسوی به تهران با انتقاد برخی از مقامات آمریکایی مواجه شد. روزنامه لوفیگارو در گزارشی که به این سفر اختصاص داده بود نوشت: هیات اقتصادی فرانسوی که از لحاظ شمار اعضایش بی سابقه است، اولین هیات خارجی نیست که به ایران سفر کرده است زیرا پیش از آن اتریشی ها، انگلیسی ها و ایتالیایی ها و حتی آمریکایی ها نیز به تهران سفر کرده بودند.

آخر هفته هم هیات ۲۰ نفر از تجار و بازرگانان لهستانی به تهران می آیند تا اروپای شرقی هم سهمی در بازار ایران داشته باشد. «سیکرسکی» وزیر امورخارجه این کشور ماموریت دارد به تهران سفر کند. پیش از این سفر سفیر لهستان در ورشو علت اصلی این سفر را در یک جمله بیان کرد: «وزیر امور خارجه کشورمان به تهران می‌آید تا ببیند در دوره «جدید» در ایران چه اتفاقی در حال رخ دادن است.»

رفت وآمد هیات‌های سرمایه گذاری و تجاری به ایران همچنان ادامه داشته و طبق آخرین اخبار منتشر شده قرار است طی کمتر از یک ماه باقی‌مانده تا پایان امسال دو هیات آسیایی و یک هیات اروپایی وارد ایران شوند.خیلی ها بر این باورند که سخنرانی رئیس جمهور در اجلاس جهانی اقتصاد در داووس یک نقطه عطف در توجه کشورهای خارجی به اقتصاد ایران بوده است.

رئیس جمهور از روز نخست فعالیت دولت یازدهم تا کنون ۱۰۷ دیدار یا تماس تلفنی با روسا، وزرا و نمایندگان کشورهای خارجی داشته است که از این میان سهم دیدارهایی که با نمایندگان و مسئولان کشورهای همسایه و خاورمیانه ای داشته است ۵۶ دیدار است که گواه اهمیت ویژه این دسته کشورها در دیپلماسی سیاسی رئیس جمهور دارد. این سیاستی بوده است که بارها رئیس جمهور و وزیر امورخارجه اش عنوان کرده بودند. اما از همسایگان و دیدارهای خاورمیانه ای که بگذریم، رئیس جمهور با ۸ رئیس دولت اروپایی دیدار کرده است که در سال های گذشته بسیار کم سابقه بوده است. در مقایسه با سایر مناطق جهان نیز این دیدارها معنادار است. به نظر می رسد مقصد دوم دیپلماتیک دولت یازدهم اروپاست.

۳۳ دیدار رئیس جمهور در شش ماه گذشته در سطح روسای دولت ها ، نخست وزیران و روسای جمهور بوده است. سهم وزرای خارجه ۱۰ دیدار است. روسای مجلس، فرستادگان ویژه و وزرایی که ریاست هیات های دیپلماتیک را به عهده داشتند ۳۵ دیدار با روحانی داشته اند. رئیس جمهور همچنین با ۱۱ تن از روسای جمهور و یا نخست وزیران خارجی به صورت تلفنی گفت و گو کرده است که گفت و گو با باراک اوباما مهترین آن هاست. همچنین ۱۱ سفیر در دوره ریاست روحانی استوارنامه های خود را تقدیم او کرده اند. البته اخباری هم به گوش می رسد مبنی بر اینکه ایران و انگلستان قصد دارند که روابط دیپلماتیک خود را از سر گیرند و تبادل سفیر کنند.

جدول حاضر نوع ،تعداد و سطوح دیدارهای رئیس جمهور از آغاز دوره ریاستش را نشان می دهد رئیس جمهور علاوه بر این دیدارها ۷ دیدار با چهره ها و شخصیت های مهم بین المللی مانند دبیرکل سازمان ملل داشته است:

سطح/منطقه

اروپا

همسایگان و خاورمیانه

آسیا

آمریکا

آفریقا

مجموع

رئیس دولت/نخست وزیر

8

19

6

0

0

33

وزیر خارجه

3

5

2

0

0

10

رئیس مجلس/فرستاده ویژه/سایر وزرا

1

19

8

2

5

35

تماس تلفنی

1

8

1

1

0

11

سفیر

2

5

1

2

1

11

مجموع

15

56

18

5

6

100

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج