۹۴۵۴۰۸
۸ نظر
۵۰۰۹
۸ نظر
۵۰۰۹
پ

هاشمی‌طبا: قیاس برجام با FATF غلط است

سيدمصطفي هاشمي‌طبا؛ فعال سیاسی در روزنامه اعتماد نوشت: در شرايطي كه كشور به‌ لحاظ وضعيت اقتصادي با مشكلاتي مواجه است، ادامه بلاتكليفي همكاري‌هاي ايران با گروه ويژه اقدام مالي يا همان FATF نيز به اين مشكلات افزوده و نظام بانكي كشور را با چالشي جدي مواجه كرده است.

سيدمصطفي هاشمي‌طبا؛ فعال سیاسی در روزنامه اعتماد نوشت: در شرايطي كه كشور به‌ لحاظ وضعيت اقتصادي با مشكلاتي مواجه است، ادامه بلاتكليفي همكاري‌هاي ايران با گروه ويژه اقدام مالي يا همان FATF نيز به اين مشكلات افزوده و نظام بانكي كشور را با چالشي جدي مواجه كرده است.

در چنين شرايطي اما شاهديم كه متاسفانه برخي مسوولان نيز در اظهارنظرهايي، مسائلي را مطرح مي‌كنند كه محل تعجب است. چنانكه اخيرا رييس و دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در اظهاراتي به مخالفت با همكاري ايران با گروه ويژه اقدام مالي پرداخته و عجيب‌تر اينكه FATF را با برجام مقايسه كرده‌اند. در اين راستا بايد توجه داشته باشيم كه فارغ از اينكه اين قياس از اساس قياسي است مع‌الفارق و مقايسه دو مقوله نامربوط به يكديگر، اينكه توافق‌نامه رسمي كه جمهوري اسلامي به آن متعهد و كماكان در حال اجراي آن است را مقوله‌اي نادرست و «خطرناك» بخوانيم، تعجب‌انگيز است. چراكه در واقع برجام اساسا نه ‌تنها خطري براي كشور نداشت بلكه زمينه‌ساز رفع خطرهاي جدي از كشور شد. اين برجام بود كه زمينه‌ساز از ميان رفتن قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد شد. آيا لغو قطعنامه‌هاي شوراي امنيت كه عليه ملت و كشور بود، خطرناك است؟!

به نظر مي‌رسد، فلسفه بيان و طرح اين مقايسه مع‌الفارق از اساس باطل است. چه آنكه برجام به عنوان عامل اصلي لغو قطعنامه‌هاي خطرناك شوراي امنيت عليه ايران به سود ما و زيان دشمنان‌مان بود؛ چنانكه شاهد بوده و هستيم كه چگونه نتانياهو در گذشته و ترامپ در حال حاضر از تمام توان خود براي از بين بردن اين توافق هسته‌اي استفاده مي‌كنند و از عقد اين قرارداد عصباني و ناخشنودند.

در بحث FATF نيز بايد دقت داشته باشيم كه ادامه رويه فعلي كه مبتني بر دور زدن تحريم‌هاست به نفع كشور نبوده و با گذشت زمان شرايط را بيش از پيش دشوار مي‌كند. هر چند به نظر مي‌رسد، برخي به‌ دليل منافعي كه در صورت عدم برقراري ارتباطات بانكي و مالي مرسوم و معمول ايران با جهان به دست مي‌آورند، تمايلي به تصويب لوايح مربوط به FATF ندارند و ترجيح مي‌دهند همين وضعيت حفظ شود اما واقعيت اين است كه منافع ما در اين شرايط تامين نمي‌شود؛ چنانكه به ‌گفته رييس‌ كل بانك مركزي حتي كشورهايي همچون چين و روسيه نيز به ما پيغام داده‌اند كه در صورت عدم تصويب اين لوايح امكان همكاري مالي و بانكي با جمهوري اسلامي برايشان فراهم نخواهد بود.

همزمان فضاسازي‌هايي كه از جانب طيفي خاص از مخالفان تصويب اين لوايح صورت گرفته به ‌ويژه در ارسال پيامك‌هاي تهديدآميز به نمايندگان مجلس در مقطعي و به اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام در روزهاي اخير نمود يافته است نبايد مانع از تصويب اين لوايح شوند؛ چراكه انتظار از اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام اين است كه مبتني بر نظرات كارشناسي خود بدون ترس و واهمه از هجمه‌هاي جناحي و سياسي نظر بدهند و تنها منافع ملي را مدنظر قرار دهند. واقعيت اين است كه نبايد سرنوشت اقتصادي يك كشور با پيامك تغيير كند.

در نهايت اگرچه نمي‌توان تصميم نهايي در اين رابطه را پيش‌بيني كرد اما شخصا احساس مي‌كنم اين لوايح نيز توسط مجمع تشخيص مصلحت نظام تصويب شده و زمينه همكاري ايران با گروه ويژه اقدام مالي فراهم شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واقعا چرا انقدر این اصلاح طلبا رو دارن
      هنوزم میگن برجام سود داشت
      کار به بستن هسته ای و ضرر مادیش ندارم
      قطعنامه برداشته شد ولی آمریکا تحریم کرد اصلا اروپا بدون آمریکا چه کرده؟
      اف ای تی اف تصویب بشه صدبرابر از برجام بدتره
      یه عده نمیدونن فقط رفتن مطالب اصلاح طلبارو خوندن
      تصویبش یعنی اینکه شما بابت سربازیت باید جواب بدی چرا رفتی کربلا باید جواب بدی چرا به خیریه کمک کردی باید جواب بدی
      و درآخر تروریستی باید جواب بدی و درآخر اگه زیرش بزنی بدازبد بدتر

      پاسخ ها

      • @

        برنامه جهان آرا رو ببینید تا بفهمید FATF چی هستش

    • بدون نام

      وقتی حب و بغض وجود دارد ..دیگه فهم موضوع سخت میشه

    • بدون نام

      جناب هاشمی fatf از فرجام ننگین تر است اینو بفهمید .......

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با این کاراتون کشور را به لجن میکشین

    • رضا

      گلستان وترکمنچای ازموضع ضعف بودن ولی ما الان در موضع قدرت با برجام و fatfوطن فروشی میکنیم مردم که کاری نمیتونن بکنن شما هرچه میخاین بفروشین

    • عمار

      شما به جای دخالت در امور مردم و مملکت لطفا شعر های کودکانه بگو پسرم
      ما بچه های ایران ....خخخخخخ

    • بدون نام

      آقای هاشمی شما که ایقد سنگ اف ای تی اف رو به سینه می زنین چرا تضمین نمی دین که چه تاثیری بر زندگی مردم خواهد داشت.مگه آقای ظریف که وزیر امورخارجه هستن نگفت بنده هیچ تضمینی که تحریم ها برداشته بشه یا کالاها 20درصد ارزونتربشه نمی دم.دیگه چرا ایقد پافشاری برای اینکه این اف ای تی اف تصویب بشه داری?بزار همون برجام تون که کشور را تا سرنگونی برد دیگه بمونه. تصویب این اف ای تی اف یعنی هرکاری ایران انجام بده باید زیر نظر آمریکا و بیگانگان باشه.واز این کشورها اجازه بگیریم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج