۹۴۶۰۹۷
۲ نظر
۵۰۰۹
۲ نظر
۵۰۰۹
پ

سرنوشت کنکور در دستان شورای انقلاب فرهنگی

سرنوشت کنکور ۹۹ در دستان شورای عالی انقلاب فرهنگیسال‌هاست ساماندهی سهمیه‌های کنکور و سرنوشت داوطلبان، موضوع داغ جلسات دست‌اندرکاران آموزش عالی است، اما این‌بار و در کنکور ۹۹ آینده بسیاری از کنکوری‌ها به تصمیم‌گیری‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی گره خورده است.

عصرایران: سرنوشت کنکور ۹۹ در دستان شورای عالی انقلاب فرهنگیسال‌هاست ساماندهی سهمیه‌های کنکور و سرنوشت داوطلبان، موضوع داغ جلسات دست‌اندرکاران آموزش عالی است اما این‌بار و در کنکور ۹۹ آینده بسیاری از کنکوری‌ها به تصمیم‌گیری‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی گره خورده است.

در گذر سال ها، ۱۹ سهمیه برای کنکور به تصویب رسید و هر سال این سهمیه ها شانس تعدادی از داوطلبان را برای ورود به دانشگاه بیشتر یا برای عده ای کمتر می کند.

بعد از حواشی حذف کنکور و اعلام این خبر که ۸۵ درصد رشته‌ ها به داوطلبان شانس قبولی بدون کنکور می دهد، ساماندهی سهمیه های کنکور در لیست اخبار پُربازدید این روزهای رسانه ها قرار گرفت و باز هم تنور حاشیه های کنکور را داغ تر کرد.

سهمیه زلزله زدگان

ماده واحده «اختصاص سهمیه به داوطلبان مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی(اهر، هریس، ورزقان و خاروانا)» که در جلسه ۷۳۲ مورخ ۹۲/۰۱/۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنا به پیشنهاد مورخ ۹۱/۱۰/۰۹ رئیس سازمان سنجش آموزش کشور به تصویب رسیده است، به‌ شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:

ماده واحده- «به داوطلبان آزمون سراسری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور در مناطق زلزله‌زده استان آذربایجان شرقی (اهر، هریس ورزقان و خاروانا) برای مدت پنج سال سهمیه اختصاص می‌یابد.
تبصره- آیین نامه مربوط به تعیین میزان و تعداد سهمیه این ماده واحده توسط وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه و تصویب خواهد شد».

سال ۹۸

آخرین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص کنکور به مناطق سیل زده اختصاص دارد که در ادامه به مصوبه ابلاغ شده از سوی رئیس جمهوری اشاره می شود.

ماده واحده «تکمیل و تعمیم شمول ماده واحده اختصاص سهمیه به داوطلبان آزمون سراسری در مناطق زلزله‌زده کشور (مصوب جلسه ۷۳۹ مورخ ۱۳۹۲/۸/۲۸) به تمام مناطق «درگیر بلایای طبیعی»، که در جلسه ۸۱۷ مورخ ۱۳۹۸/۳/۷ و بر اساس پیشنهاد مورخ ۹۸/۱/۶ سازمان سنجش آموزش کشور به تصویب رسیده است، برای اجرا ابلاغ می‌شود.

ماده واحده به داوطلبان آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در شهرها یا بخش‌هایی که دچار بلایای طبیعی اعم از زلزله، سیل یا آتشفشان همراه با خسارت مستقیم جانی و مالی شده‌اند، ظرفیتی به میزان حداکثر پنج درصد مازاد بر ظرفیت دوره روزانه دانشگاه‌های واقع در آن مناطق و در صورت نبود رشته در آن مناطق در دانشگاه‌های استان‌های همجوار در رشته‌های مورد تقاضای استانداری‌ها به مدت حداکثر سه سال و با اخذ تعهد خدمت به میزان دو برابر تحصیل، اختصاص می‌یابد.

تبصره ۱- شهرها یا بخش‌هایی که دچار بلایای طبیعی همراه با خسارت جانی و مالی شده‌اند توسط وزارتخانه‌های کشور، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین می‌شوند.

تبصره ۲- آیین‌نامه اجرایی این ماده واحده به طور مشترک توسط وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ظرف مدت حداکثر دو ماه از تاریخ تصویب این مصوبه تهیه و به تصویب خواهد رسید.

چه کسی این گره را باز می کند؟

سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که ۱۷ دی ماه امسال یک سال از حضورش در این شورا می گذرد، برای نخستین بار در مردادماه امسال به خبرگزاری ایرنا خبر داد که سال هاست بر تصویب نوع دیگری از ارزیابی برای ورود دانش آموزان به دانشگاه تاکید می شود اما تاکنون موفق عمل کرده ایم.

عاملی این نکته را هم اشاره کرد که سهمیه های کنکور پله به پله مصوب شد و اگر از ابتدا برنامه یکپارچه ای برای این سهمیه ها وجود داشت، مشکلات فعلی ایجاد نمی شد اما وی بازنگری سهمیه های کنکور را به منصور کبگانیان قائم مقام ستاد علم و فناوری این شورا واگذار کرده است.

کبگانیان هم پیش از این به ایرنا اعلام کرده بود که برخی مصوبات نسخ شده در سال های گذشته و امروز، مصادیقی ندارد و سهمیه بندی ها باید نظم و نسقی بیابد.

طبق راهبرد کلان شماره ۶ نقشه جامع علمی کشور، این موضوع و بحث سنجش و پذیرش از تکالیف نقشه جامع علمی کشور است و بر همین اساس سال گذشته کارگروهی در ستاد راهبری این نقشه با محوریت دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضویت وزرای علوم و بهداشت، روسای کمیسیون های آموزش، تحقیقات و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی تشکیل شد تا برای سهمیه های قطار شده از چند سال قبل کنکور، چاره اندیشی کنند.

سد راه بررسی این مسأله سرنوشت ساز در آینده کنکوری ها این است که رتبه های متفاوت و با فاصله زیاد سال ۹۷ در رشته های یکسان پذیرفته شدند که بخشی از این مساله ناشی از سهمیه هاست.

با تقدیم لایحه ساماندهی سهمیه‌های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی از سوی وزارتخانه های علوم و بهداشت به دولت، این استرس و نگرانی در دل داوطلبان کنکور ۹۹ ایجاد شد که بالاخره آنها با سهمیه یا بدون سهمیه های موردی وارد دانشگاه می شوند. در تبعیت اسناد بالادستی سیاست های کلی علم و فناوری مبنی بر اصلاح نظام پذیرش دانشجو و توجه ویژه به استعداد و علاقه مندی دانشجویان در انتخاب رشته تحصیلی و توزیع عادلانه فرصت ها و امکانات تحصیل و تحقیق در آموزش عالی سراسر کشور این لایحه به دبیرخانه هیأت دولت ارسال شد.

آینده کنکوری ها در پیچ و خم ساختمان یک شورا

چشم ها همه به دنبال تصمیم گیری هیأت دولت درباره این سهمیه ها بود تا اینکه ابراهیم خدایی رییس سازمان سنجش آموزش کشور اوایل هفته گذشته به خبرنگار ایرنا اعلام کرد که هیأت دولت لایحه ساماندهی سهمیه ها را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع داده است.

سه شنبه ۱۰ دی ماه جلسه نقشه جامع علمی کشور در محل شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد و در غیاب سعیدرضا عاملی، منصور کبگانیان که عهده دار ساماندهی این سهمیه ها است در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا گفت:‌ اصل واقعیت این است که نامه دو وزیر خطاب به دولت برای این بود که لایحه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع شود.

وی اظهار داشت: وزیر علوم در جلسه عصر دوشنبه ۹ دی ماه نقشه جامع علمی کشور اعلام کرد که دو وزارتخانه نامه ای مبنی بر بررسی ساماندهی سهمیه های کنکور در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه داده اند و حسین سیمایی صراف دبیر هیأت دولت این لایحه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع داد.

کبگانیان ادامه داد: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین اعلام کرد که در روز دهم دی ماه نحوه ورود به این لایحه و بررسی آن را آغاز کرده ایم.

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوال ایرنا درباره تاثیر این سهمیه ها در کنکور ۹۹ تاکید کرد: شاید تصمیمات کوچکی برای بهبود روند اجرای سهمیه ها در کنکور ۹۹ گرفته شود.

اجرای سهمیه در کنکور ۹۹؛ آری یا خیر؟

وزیر علوم هم در حاشیه جلسه نقشه جامع علمی کشور به خبرنگار ایرنا اعلام کرد که تغییرات در سهمیه های کنکور به سال ۹۹ نمی رسد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی از شهریورماه امسال به تعیین سیاست گذاری برای کنکور هم ورود کرد و قول داد تا پایان سال برای برگزارکنندگان آموزش عالی نقشه راهی به منظور اجرای سیاست های منطقی تر در کنکور اعلام کند.

به نظر می رسد، ‌ این روزها نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوال ها و ابهامات داوطلبان کنکور پررنگ ‌تر شده است، نقشی که اگر بسترسازی آن بر مبنای حق و حقیقت صورت گیرد، این نگرانی نخ نما شده از روی دوش کنکوری ها و خانواد های آنها رخت بر می بندد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا خیرشان نده

    • بی نام

      زمان به سرعت سپری میشه زندگی هر کسی بالاخره در این دنیا تمام میشه ولی وای به حال کسانی که این نا حقی ها را در حق بچه های مردم ایجاد می کنند .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج