۹۴۶۶
۱ نظر
۵۱۲۳
۱ نظر
۵۱۲۳
پ

پیشنهاد هفته: موزه جواهرات بانک مرکزی

تخت‌ نادری در خیابان فردوسی!

برخی تصور می‌کنند که چون این تخت، نادری نام دارد، پس به احتمال زیاد مربوط به نادرشاه افشار است، در صورتی که نادر در زبان فارسی به معنی کمیاب است. نه به خاطر نادرشاه بلکه به خاطر کمیاب بودن و زیبایی منحصربه‌فردش به این نام شهره شده است.

تخت‌ نادری در خیابان فردوسی!
تخت‌ نادری در خیابان فردوسی!

برخی تصور می‌کنند که چون این تخت، نادری نام دارد، پس به احتمال زیاد مربوط به نادرشاه افشار است، در صورتی که نادر در زبان فارسی به معنی کمیاب است. نه به خاطر نادرشاه بلکه به خاطر کمیاب بودن و زیبایی منحصربه‌فردش به این نام شهره شده است. این تخت فوق‌العاده زیبا به فرمان فتحعلی‌شاه قاجار ساخته شده و بسیاری از نقش‌های آن زمان در آن دیده می‌شود. تخت‌نادری یکی از نفیس‌ترین آثار هنری دوره فتحعلی‌شاه است.


این تخت، دو پله مرصع و میناکاری شده دارد که شامل 22 هزار سنگ و جواهر قیمتی است و پشت‌انداز آن با ترنج و جواهرات درشت و خوشرنگش، آن را مجلل‌تر نشان می‌دهد.

این تخت برای آخرین بار در تاج‌گذاری رضاشاه پهلوی در چهارم آبان ماه 1346 خورشیدی در تالار سلام کاخ گلستان مورد استفاده قرار گرفت و در این سال‌ها در تالار موزه کاخ گلستان جای داشته و اخیرا به «خزانه جواهرات سلطنتی ایران» در بانک مرکزی منتقل شده است.

همان‌طور که ذکر شد، این تخت هیچ‌گونه رابطه‌ای با نادرشاه ندارد. در میان جواهرات گردآورده نادری که در آغاز سلطنت سلسله قاجاریه فراهم شده، به هیچ‌وجه نام و نشانی از این تخت نیست و حتی در زمان سلطنت آقا محمدخان قاجار نیز این تخت وجود نداشته است. دلایل محکمی در دست است که تخت فعلی در زمان فتحعلی‌شاه ساخته شده است.

کتیبه‌هایی که در اطراف محل جلوس بر تخت دیده می‌شود، دارای نوشته‌هایی است که ساختمان تخت را صریحا به فتحعلی‌شاه نسبت می‌دهد.


قصد فتحعلی‌شاه از ساختن این تخت

بیشتر نشان دادن شکوه و جلال دربار خود به هموطنان و نیز به فرستادگان خارجی بوده که شاه را در ییلاق اطراف تهران ملاقات می‌کردند. به همین منظور این تخت به صورت قطعات جداگانه و قابل حمل ساخته شده که جمعا دوازده پارچه است. تعداد جواهرات آن ۲۶۷۳۳ قطعه است.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

تخت‌ نادری در خیابان فردوسی!


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • Kian

      با سلام و خسته نباشید.
      دوست عزیز این تخت که به اسم تخت طاووس یا تخت نادری معروفه تخت سلطنتی و مرصعی بود که نادرشاه به عنوان غنیمت جنگی از کشور هندوستان با خود به ایران آورد که عکسش و شما زحمت کشیدید و گذاشتید. علت نامگذاری این تخت بدلیل وجود طرح دو طاووس پرگشوده که در پشت آن قرار دارد به این نام شهرت یافت. و طبق فرمایشات شما خاندان پهلوی از این تخت در مراسم تاجگذاری استفاده میکردند.
      و اما تخت طاووس قاجاری قاجاری که در سال ۱۲۱۶ بدستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شد ابتدا نام این تخت ، تخت خورشید بود بخاطر تصویر خورشیدی که در صدر آن قرار دارد به این نام شناخته شد .اما بعداز ازدواج فتحعلیشاه قاجار با طاووس تاج الدوله نام این تخت به تخت طاووس تغییر یافت.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج