جاباما
۹۴۷۲۵۵
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

چرا سکه از دلار سبقت گرفت؟

عده‌ای از فعالان بازار عنوان می‌کنند، با آرام شدن شرایط، سکه نسبت به دلار افت بیشتری را تجربه خواهد کرد و از آن جایی که این فلز گرانبها به مرز‌های مقاومتی تاریخی بسیار قوی نیز نزدیک شده است، احتمال اصلاح قیمت‌ها دور از ذهن نیست. با این حال دسته‌ای از معامله‌گران هم چنان به افزایش قیمت سکه امیدوارند.

فرارو: سکه در ۲ روز ابتدایی هفته واکنش بیشتری در مقایسه با دلار نسبت به افزایش تنش‌های خاورمیانه داشت.

فلز گرانبهای داخلی طی این ۲ روز بیش از ۸ درصد رشد قیمت را به ثبت رساند و پس از هفت ماه موفق به شکست مرز ۵ میلیونی شد. در مقابل دلار طی روزهای شنبه و یکشنبه تنها به رشد ۴ درصدی قناعت و پشت مرز ۱۴ هزار تومانی قرار گرفت. فعالان بازارها۴ دلیل مهم را برای سبقت سکه از دلار مطرح کرده اند؛ اولین دلیل که بر آن تاکید زیادی می‌شود، نفوذ بازارساز ارزی و مقابله فعالانه او با نوسان گیران است، حال آنکه در بازار سکه چنین امکانی از نگاه فعالان وجود ندارد.

گروه دیگری معتقدند، نوسانات افزایشی طلای جهانی سرعت رشد قیمت سکه در بازار داخلی را بالا برده است. دسته سوم، به این نکته اشاره دارند که حساسیت کمتری نسبت به معاملات سکه وجود دارد و این موضوع موجب می‌شود که خریداران بزرگ به این فلز گرانبها نسبت به دلار تمایل بیشتری داشته باشند. آنها حتی عنوان می‌کنند، سکه به واسطه ارزش مصرفی طلای آن بعضا برای قاچاق به کشورهای همسایه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این میان، دسته چهارمی نیز در بازار حضور دارند که معتقدند افزایش قیمت سکه در روزهای اخیر طبیعی بوده است و حتی با در نظر گرفتن حباب آن، این فلز گرانبها امکان رشد بیشتری را نیز داشته است.

روز دوشنبه در معاملات پشت خطی سکه به افزایش بهای طلای جهانی واکنش نشان داد ولی جالب آن بود که در همین معاملات برای دلار نوسان چندانی وجود نداشت. حتی نرخ حواله درهم نیز دیروز نوسان چندان زیادی را از خود نشان نداد.

۴ متغیر نوسانی در بازار سکه

به گفته برخی بازیگران حاضر در بازار، بازارساز از طریق صرافی‌های بانکی و حتی تزریق حواله درهم سعی می‌کند که میزان نوسانات دلار در بازار داخلی را مدیریت کند؛ ولی در معاملات سکه عمده مداخله محدود به سکه فروشان و فروشگاه‌های طلای بازار است. به گفته یکی از بازیگران بازار سکه، بازارساز مداخله مستقیمی در بازار سکه ندارد و همین عامل موجب می‌شود که این فلز گرانبها برای نوسان گیران در مقاطع تنش، ابزار بهتری برای کسب سود باشد. در واقع، وقتی نوسان گیران متوجه می‌شوند که در بازار سکه رقیب مقاومی ندارند، ترجیح می‌دهند به جای دلار به این بازار رو بیاورند.

این در حالی است که در بازار ارز، بازارساز حتی از طریق صرافی‌های بانکی اقدام به قیمت‌گذاری می‌کند و حتی برخی صرافی‌های غیر دولتی نیز روزانه از طریق بازارساز ارز را با قیمت دولتی به فروش می‌رسانند. در این شرایط می‌توان گفت سمت عرضه در بازار ارز از نظر برخی فعالان، بهتر است و همین عامل باعث می‌شود که بازار سکه برای نوسان گیران انتخاب شود.

عده دیگری از فعالان، بر این نکته تاکید دارند که جدا از متغیرهای روانی و عوامل هیجانی، برخی متغیرهای واقعی نیز در رشد قیمت فلز گرانبهای داخلی نقش داشته‌اند. به‌عنوان مثال، آنها به افزایش بهای طلای جهانی اشاره می‌کنند که در انتهای هفته گذشته به بالای هزار و ۵۵۰ دلار رسید و انتظار برای افزایش بیشتر آن در میان معامله‌گران بالا رفت. در واقع عبور اونس از یک مرز مهم حمایتی موجب شده است که انتظارات افزایشی در این بازار فعال تر شوند و به واسطه آن معامله‌گران بازار داخلی نیز تمایل بیشتری برای خرید سکه پیدا کنند.

در کنار این، گروه دیگری از بازیگران بازار عنوان می‌کنند، ارزش ذاتی سکه هم اکنون بالای ۵ میلیون و ۵۰ هزار تومان است و در صورتی که عامل مالیات ارزش افزوده را در نظر بگیریم، ارزش ذاتی این فلز گرانبها به بالای ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد. از نظر این گروه، در چنین شرایطی افزایش دو روز ابتدایی هفته سکه طبیعی بوده است. در واقع از نگاه آنها سکه در روزهایی ابتدایی هفته بخشی از جاماندگی خود نسبت به نوسانات قیمتی دلار و اونس را جبران کرد.

دسته دیگری از معامله‌گران بازار باور دارند حساسیت بیشتری نسبت به معاملات دلار در بازار وجود دارد. به گفته آنها، در زمینه خرید دلار در بازار محدودیت وجود دارد و افراد عادی تنها می‌توانند سالانه کمی بیش از ۲ هزار دلار خریداری کنند. این در حالی است که در بازار سکه چنین محدودیت‌هایی وجود ندارد و حتی افراد می‌توانند بدون کارت ملی خرید سکه را انجام دهند. این در حالی است که خرید ارز از صرافی‌ها برای مردم نسبت به سکه محدودیت‌هایی دارد.

دیدگاه‌های متناقض در مورد آینده بازارها

عده‌ای از فعالان بازار عنوان می‌کنند، با آرام شدن شرایط، سکه نسبت به دلار افت بیشتری را تجربه خواهد کرد و از آن جایی که این فلز گرانبها به مرزهای مقاومتی تاریخی بسیار قوی نیز نزدیک شده است، احتمال اصلاح قیمت‌ها دور از ذهن نیست. با این حال دسته‌ای از معامله‌گران هم چنان به افزایش قیمت سکه امیدوارند.

آنها به رشد بهای طلای جهانی تا ساعت ۳ بعدازظهر روز دوشنبه اشاره داشتند؛ در واقع از نظر آنها اگر طلای جهانی صبح روز سه شنبه نیز در محدوده بالای هزار و ۵۷۰ دلار باشد، سکه احتمال دارد افزایش بیشتری را ثبت کند. شاید تحت تاثیر چنین انتظاری بود که عنوان می‌شد فلز گرانبهای داخلی در معاملات فردایی و پشت خطی روز دوشنبه به بالای کانال ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رفته است. این در حالی بود که در معاملات پشت خطی دلار، عنوان می‌شد که نوسان خاصی وجود نداشته و قیمت در دو محدوده ۱۳ هزار و ۸۰۰ و ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان نوسانات خود را به ثبت رساند.

در هر صورت، دیروز بازار ارز و سکه رسما تعطیل بود و نمی‌توان تا شروع رسمی بازار امروز با یقین در مورد روند بازارها قضاوت کرد. ولی حداقل دیروز بازار حواله درهم تعطیل نبود و این ارز از خود نوسان خاصی را نشان نمی‌داد و عمدتا در کانال ۳ هزار و ۷۰۰ تومانی معامله می‌شد. اگر روند بازارها تحت تاثیر درهم باشد، طبیعتا روز سه شنبه بازار می‌تواند آرامش خود را ادامه دهد، ولی در صورت جدی گرفتن روند افزایشی طلای جهانی، حداقل احتمال رشد بیشتر سکه وجود دارد.

این در حالی است که برخی معامله‌گران اعتقاد دارند در شرایطی که بازار تحت تاثیر اخبار قرار گرفته است، باید در معامله احتیاط کرد؛ در مقابل، گروهی بر تغییر انتظارات تاکید دارند و عنوان می‌کنند که احتمال رشد بیشتر قیمت‌ها وجود دارد. البته در گزارش پیشین «دنیای‌اقتصاد» نیز عنوان شده بود که برخی معامله‌گران اعتقاد دارند بازارساز تاکتیک جدیدی را در پیش گرفته و به دنبال آن است که با فروش ارز در قیمت‌های بالا نوسان گیران را دچار ضرر کند و از بازار عقب براند. در یکی از آخرین واکنش‌های بازارساز، رئیس کل بانک مرکزی دیروز تاکید کرد این نهاد همچون ماه‌های گذشته با قدرت، تلاش کسانی که در آرزوی بی ثبات کردن بازارها هستند را ناکام خواهد گذاشت.

عبدالناصر همتی، در بخشی از یادداشت اینستاگرامی خود عنوان کرد، در این مرحله از جنگ اقتصادی دشمن، از هیچ تلاشی برای خنثی‌سازی فشار حداکثری آنها به مردم ایران و برای حفظ و تداوم ثبات در بازار ارز و پول و نیز سایر بازارها، فروگذار نخواهد کرد و قطعا همچون ماه‌های گذشته با قدرت، تلاش کسانی که در آرزوی بی ثبات کردن بازارها هستند را ناکام خواهد گذاشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هیچی ایران از برجام بیرون رفته وسکه ۵رد کرده بالاتر رفته دروغ میگم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج