۹۴۷۳
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

از تهران تا نیویورک

بورس های بزرگ جهان

بازار های بورس مالک سهام شرکتها نمی باشند بلکه بازارهای پیشرفته و با تکنولوژی بالایی هستند که خریداران و فروشندگان همدیگر را در این بازار ملاقات می کنند .

بازار های بورس مالک سهام شرکتها نمی باشند بلکه بازارهای پیشرفته و با تکنولوژی بالایی هستند که خریداران و فروشندگان همدیگر را در این بازار ملاقات می کنند .

در کنار بانک های مرکزی بورس هر کشور نمادی از اقتدار و توانمندی های اقتصادی آن کشور محسوب می شود. در این گزارش شما را با شکل ظاهری و برخی از مشخصات 10 بورس مشهور جهان و البته کشور خودمان آشنا می کنیم.

معروفترین بورس های جهان عبارت اند از:

1.بورس نیویورک

بورس های بزرگ جهان

بزرگترین و با اعتبارترین بورس دنیا بورس نیویورک می باشد بصورتی که ارزش بازار شرکتهای موجود در بورس نیویورک برابر 18 تریلیون دلار می باشد . ورود به لیست شرکتهای پذیرفته شده در بورس نیویورک منتهای آرزوی بسیاری از شرکتهاست همانند ورود به لیگ برتر فوتبال هر کشور که منتهای آرزوی باشگاههای فوتبال است . شرکتها با ورود به این بورس از حیثیت و اعتبار خاصی برخوردار می شوند و به سرعت معروف و مشهور می شوند. شاخص اصلی اقتصادی بازار نیویورک، داوجونز است.

ورود به این لیست الزامات خاصی را می طلبد و بعد از پذیرفته شدن در بورس نیویورک شرکتها باید الزامات مشخص شده را رعایت و گزارشهای منظم را به بورس ارائه دهند. به عنوان مثال برای ماندن در این لیست باید ارزش سهام شرکتها بالای یک دلار و ارزش بازاری آنها بالای ۵۰ میلیون دلار باقی بماند. علاوه بر این سرمایه گذاران بورس نیویورک از تمهیدات انجام شده برای حفاظت از حقوق آنان برخوردار هستند . در میان الزامات متعددی که بورس نیویورک برای شرکتهای پذیرفته شده در آن وضع کرده است . دو مورد ذیل حائز اهمیت بیشتری می باشند .

1 - شرکتها برای اجرای طرح هایی مثل اعطای اختیار خرید سهام به عنوان تشویق به کارکنان که بوسیله آن بتوانند تعدادی سهام به قیمت پایین تر از قیمت رایج بازار بخرند بایستی از سهامداران تاییدیه داشته باشند . در گذشته این کار به اجازه سهامداران نیاز نداشت و عدم اطلاع در مورد میزان اختیارهای موجود در بازار ، سهامداران را برای اخذ تصمیم گیریهای سرمایه گذاری با مشکل مواجه می ساخت .

۲ - اکثریت هیات مدیره باید مستقل باشند ( اگر چه ممکن است هر شرکت در مورد معنی و مصداق مستقل بودن تعابیر مختلفی داشته باشد که بعضا به بحث و جدلهای زیادی انجامیده است ) علاوه بر این اعضای کمیته پاداش حتما باید تماما از اعضای مستقل تشکیل شده باشد و یکی از اعضای کمیته حسابرسی باید در رشته مالی و حسابداری خبره باشد .

2.نزدک

بورس های بزرگ جهان

نزدک (به انگلیسی: NASDAQ) یک بازار بورس سهام در آمریکا است.

این بازار بزرگ‌ترین بازار معاملهٔ الکترونیک سهام در آمریکا است که با حضور بیش از ۳۲۰۰ شرکت در آن، بیشترین مقدار معاملهٔ سهام را نسبت به هر بازار بورس دیگری در جهان دارد.

این بازار در سال ۱۹۷۱ توسط انجمن ملی معامله‌گران اوراق بهادار NASD پایه‌گذاری شد. اما آنان در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱، با یک سری فروش خود را از این بازار بیرون کشیدند.

این بازار بورس در نیویورک مرکزیت دارد و با بازار بورس نیویورک تفاوت دارد.

3.بورس لندن

بورس های بزرگ جهان

بورس لندن یا LSE یک بازار بورس اوراق بهادار واقع در شهر لندن، پایتخت پادشاهی متحده! است. این بورس در ۱۸۰۱ تأسیس شده و با فهرست‌هایی بُرون‌کشوری مانند شرکت‌های بریتانیایی، یکی از بزرگ‌ترین بورس‌های جهان به شمار می‌رود. بورس لندن بخشی از گروه بورس لندن است.

بنیان‌های کنونی آن در میدان پاترنوستر نزدیک کلیسای جامع سنت پائول در شهر لندن است.
۴.بورس توکیو

بورس های بزرگ جهان

(به ژاپنی: 'Tōshō، 東証) یابورس توکیو (東京証券取引所 Tōkyō Shōken Torihikijyo), نامیده می‌شود Tōshō (東証) یا به اختصار TSE در توکیو، ژاپن واقع شده‌است و سومین بازار بورس دنیا با ۲،۲۹۲ شرکت فهرست شده و بازاری به ارزش ۳٫۸ ترلیون دلار به حساب می‌آید.

۵.بورس فرانکفورت

بورس های بزرگ جهان

بورس سهام فرانکفورت (آلمانی: Frankfurter Wertpapierbörse یا FWB) یکی از بازارهای بورس سهام است که از لحاظ سرمایه بازار، در رتبه دوازدهم در دنیا قرار دارد و در فرانکفورت آم ماین، آلمان واقع است و توسط بورس آلمان اداره می‌شود و البته از شهرت بالایی برخوردار است.

۶.بورس پاریس

بورس های بزرگ جهان

مردم شهر تولوس، در سال ۱۲۵۰ میلادی تشكیلاتی را تحت عنوان societe des Moulins du Bazacle یا به عبارتی جامعه‌ای تحت عنوان صنف شركت‌های آسیابانی تشكیل دادند. در حدود ۹۶سهم از سهام آن شركت‌ها به قیمت‌هایی كه مطابق با وضعیت اقتصادی و محصولات شركت‌های آسیابانی در اطراف رودخانه گارون (garonne) آن زمان انجام می‌گرفت، مبادله می‌شد.

با این وجود كه هیچ‌گونه سازمان بورسی شكل یافته‌ای در پاریس وجود نداشت، اولین گزارش از سوی نمایندگان انجام مبادلات در سال ۱۶۸۴ به پادشاه ارائه شد.

این روزها بورس پاریس آرام و بی صدا به فعالیتش ادامه می دهد.

۷. بورس شانگهای

بورس های بزرگ جهان

بورس شانگهای پس از توسعه اقتصاد چین اهمیت بالایی یافته و از سوی اهل بازار سرمایه رصد می شود.سالهای سال درهای بازارسرمایه چین به روی سرمایه گذاران خارجی بسته بود اما این روزها اوضاع در حال تغییر است.

۸.بورس تهران

بورس های بزرگ جهان

بورس تهران این روزها جانانه در مقابل تاثیرات جهانی بحران مالی ایستادگی می کند و در مقایسه با اوضاع نابسامان بسیاری از بورس های جهان اوضاعش بدنیست. تلاش های همه جانبه برای خصوصی سازی هرچند به سمت شبه دولتی شدن پیش می رود اما بازار را نجات داده است.

۹.بورس استرالیا

بورس های بزرگ جهان

این بورس در سال 1871 تاسیس شد و مقر آن نیز در شهر زیبای سیدنی قراردارد.بورس استرالیا در اختصارasx نامیده می شود و روزانه در حدود 500 هزار معامله درآن انجام می شود.

۱۰.بورس امارات

بورس های بزرگ جهان

بخش عمده ای از سرمایه در گردش این بورس از سوی سرمایه گذاران ایرانی تامین می شد. این بازار به شدت وابسته به بازار جهانی است و با کوچکترین تغییر بازار نیویورک متحول می شود.


منبع : بانکی
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی عشقی

      باسلام...
      ممنون از سایت خوبتون و اطلاعات موفیدی ک گذاشتین خوبه مرسی ازتون...¤

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج