۹۴۷۶۶۸
۵ نظر
۵۰۰۷
۵ نظر
۵۰۰۷
پ

ازغدی: هنرمند بی‌طرف معنا ندارد

حسن رحیم‌پور‌ازغدی در جشنواره عمار گفت: هنرمندی را تصور کنید که مهم‌ترین موضوع برایش منافع شخصی او است و به بقیه فکر نمی‌کند؛ مطمئنا او هم نسبت به مسائل جامعه موضع می‌گیرد، چرا که اصلا هنرمند بی‌طرف نداریم.

روزنامه وطن امروز: حسن رحیم‌پور‌ازغدی در جشنواره عمار گفت: سینمای منتقد سینمایی است که نباید نقد براساس منافع شخصی در آن وجود داشته باشد. حسن رحیم‌پور‌ازغدی در نشست تخصصی با موضوع «سینمای منتقد امیدوار» در جشنواره فیلم عمار گفت: در دنیا وقتی راجع به انگیزه هنرمند بحث می‌کنند و او را از منظر اجتماعی بودن مورد بررسی قرار می‌دهند تاکید می‌کنند که برای این هنرمند مسأله مهم این است که چه چیزی درست است.

در چنین وضعیتی هنرمندی را تصور کنید که مهم‌ترین موضوع برایش منافع شخصی او است و به بقیه فکر نمی‌کند؛ مطمئنا او هم نسبت به مسائل جامعه موضع می‌گیرد، چرا که اصلا هنرمند بی‌طرف نداریم. برای مثال شما نمی‌توانید هیچ فیلمی بسازید که هیچ چیزی را نقد نکند. ممکن است سطح نقد مبتذل باشد یا نوع آن بی‌اثر باشد اما هر حرفی که بزنید یا هر حرکتی از خود نشان بدهید معلوم می‌شود که نسبت به کدام مسأله نقد دارید و با کدام مسأله موافق هستید.

وی گفت: اکثر ما می‌گوییم هنر را به شرطی می‌خواهیم که منافع‌مان را تامین کند. در نقطه مقابل اگر کسی گفت هنری را می‌خواهم که متعهد به خلق باشد از هنر ایدئولوژیک حرف زده‌ایم. با این توضیحات که گفتم فیلسوف بی‌طرف، جامعه‌شناس بی‌طرف و هنرمند بی‌طرف اصلا معنا ندارد. وی درباره تعریف سینمای منتقد تصریح کرد:‌ سینمای منتقد سینمایی است که نباید نقد براساس منافع شخصی در آن وجود داشته باشد. ما نسبت به عدالت، توزیع قدرت در جامعه، اخلاق و... مسؤول هستیم.

اگر سینمای انتقادی به این معنا نداشته باشید و دغدغه دفاع از ارزش‌های انقلاب نداشته باشید این جامعه به گند کشیده می‌شود. رحیم‌پور ازغدی در پایان گفت: در بخش دوم بحثی که در ابتدای جلسه عرض کردم توجه شما را به ضوابط امر به معروف و نهی از منکر که در قرآن و روایات به تفصیل آمده است جلب می‌کنم. اولا کسی که نقد می‌کند باید آگاه باشد و معروف و منکر را بخوبی بشناسد.

گاهی اوقات شخصی برای نقد وارد می‌شود و با کوبیدن یک ضدارزش چندین ارزش را خراب می‌کند. مسأله دوم فصاحت است. یعنی می‌فهمید ماجرا از چه قرار است اما بخوبی بیانش نمی‌کنید. حضرت موسی با آن عظمتی که دارد وقتی می‌خواهد نزد فرعون برود از خداوند می‌خواهد که فصاحت به او اعطا کند. یعنی حتی حضرت موسی هم به فصاحت در کلام متوسل می‌شود و این خواسته را از خداوند دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      استادجان مگر ما هنرمند هم داریم؟!؟

      پاسخ ها

      • ایران ویران

        راجب همه چیز و همه کس باید نظر بدی ؟! چی‌بودی چی‌شدی ؟! برگرد به گذشتت

    • بدون نام

      ممنون از نظر تو فقط منتظر بودیم تو تعین تکلیف کنی برای هنر

    • بدون نام

      هنرمند بهتر است دنبال هنرش باشد .سیاست را برای شما بگذارد بهتر است .در سیاست تعریف شده توسط شما جایی برای دیگران نیست.فقط باید شما را تایید کنند

    • بینام @

      این اقا فکر می کنه عقل کل

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج