۹۴۷۹۹۹
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

امید‌ها برای توکیو ۲۰۲۰ به خط شدند

رقابت‌های فوتبال مقدماتی المپیک توکیو از امروز در کشور تایلند شروع شده و ۱۶ تیم حاضر در مسابقات برای صعود به المپیک ۲۰۲۰ توکیو کار خود را آغاز خواهند کرد.

فرهیختگان: رقابت‌های فوتبال مقدماتی المپیک توکیو از امروز در کشور تایلند شروع شده و ۱۶ تیم حاضر در مسابقات برای صعود به المپیک ۲۰۲۰ توکیو کار خود را آغاز خواهند کرد. بر همین اساس تیم امید ایران نیز که با فراز و نشیب‌ها و تغییرات زیادی برای این مسابقات آماده شده، از ساعت ۱۳:۴۵ امروز اولین مسابقه خود را در برابر ازبکستان انجام خواهد داد تا به این ترتیب استارت رسمی خود برای حضور در این رقابت‌ها را مقابل یک تیم مدعی زده باشد.

فلش‌بکی به آخرین صعود

ایران چگونه برای آخرین‌بار، راهی المپیک تابستانی شد؟ گل‌ها را چه کسانی زدند و در خط دفاع، کدام‌یک از فوتبالیست‌ها‌ مانع از گلزنی مهاجمان حریف شدند؟ مهم‌تر از آن، آخرین کسی که ما را به این افتخار رساند، چه کسی بود؟

ایران برای صعود به المپیک ۱۹۷۶ مونترال، ۴ بازی انجام داد و در سه بازی به برتری رسید. بحرین، عربستان و عراق تیم‌هایی بودند که یارای مقابله با شاگردان فرانک اوفارل را نداشتند، اما کویت یک تساوی در ورزشگاه آزادی گرفت که البته در پایان، تاثیری در سرنوشت تیم‌های صعودکننده نداشت. بی‌تردید شیرین‌ترین بازی دیدار مقابل عربستان سعودی بود که با پیروزی ۳-صفر ایران همراه شد تا تیم ملی در اولین تقابل با سعودی‌ها، یک پیروزی بزرگ را رقم بزند.

نکته جالب درباره مقدماتی المپیک ۱۹۷۶ این است که داورانی از قاره‌ها و کشورهای مختلف ازجمله ایتالیا و بلغارستان قضاوت مسابقات را برعهده داشتند.در این بازی‌ها غلامحسین مظلومی چهار گل به ثمر رساند تا کفش طلای مسابقات را به دست آورد. همچنین علی پروین، کاپیتان تیم فرانک اوفارل بود. درواقع در آن سال‌ها به خاورمیانه درس فوتبال دادیم و با شکست آنها آخرین صعود را جشن گرفتیم.

دردسرهای شیرین استیلی

تیم ملی امید بازیکنان بعضا غیرمطرح، اما کارساز و موثری دارد؛ بازیکنانی که هرکدام از آنها درصورتی که مورد اطمینان کادرفنی قرار بگیرند، می‌توانند قابلیت‌های خود را به‌خوبی به نمایش گذاشته و چه‌بسا مقدمات موفقیت‌های تیم ملی را درنهایت کامیابی که همانا صعود به المپیک است، فراهم کنند. در این بین با حضور بازیکنان آماده کادرفنی و در راس آنها حمید استیلی کار سختی برای انتخاب ترکیب نهایی برای دیدار مقابل ازبکستان دارند.

فرعباسی باتجربه‌تر از گلر سابق استقلال

در درون خط دروازه با وجود آنکه معراج اسماعیلی، گلر اول تیم امید مصدوم شده و این بازی را از دست داده، اما برای گام اول دو گلر خوب یعنی حبیب فرعباسی و مهدی نوراللهی می‌توانند جایگزین معراج شده و قابلیت‌های خود را در این دیدار به نمایش بگذارند. فرعباسی، دروازه‌بان نفت مسجدسلیمان طی دو فصل گذشته عملکرد خوبی در این تیم داشته است.

او تا قبل از اینکه سوشا مکانی پیراهن نفت را برتن کند، گلر اصلی تیم مهدی تارتار بود و چند کلین‌شیت هم در کارنامه‌اش ثبت کرد. با این شرایط خوب حالا فرعباسی امیدوار است به تیم ملی امید کمک کند. از سوی دیگر نوراللهی، گلر فعلی سایپا و فصل گذشته استقلال در این سال‌ها با تمرین بین گلرهای بزرگی مانند رحمتی و حسینی در استقلال از تجربه خوبی برای همراهی امیدها برخوردار است.

زوج خط دفاعی مجرب

برای خط دفاعی نیز حمید استیلی ۳ مدافع میانی در اختیار دارد که ازجمله آنها می‌توان به عارف آغاسی و امید نورافکن و البته شاهین طاهرخانی، مدافع استقلال اشاره کرد. عارف آغاسی همان‌طور که در تیم ملی جوانان فیکس بود، در تیم امید هم فیکس است و نورافکن نیز به‌عنوان زوج خط دفاعی او را همراهی خواهد کرد.

کاپیتان تیم امید در سپاهان در پست هافبک دفاعی بازی می‌کند، اما قرار است در تیم امید در پست مدافع میانی و در کنار عارف آغاسی بازی کند، چراکه به عقیده استیلی بازیکنی با این کیفیت در پست دفاع وسط کمتر پیدا شده و نورافکن می‌تواند از تجربیاتش در آخرین بخش دفاعی زمین برای موفقیت تیم ملی امید استفاده کند.

شرایط مشابه چپ و راست دفاع!

در بخش راست خط دفاعی و برای فیکس شدن رقابت بین مجتبی نجاریان و حسین ساکی هست که البته ساکی در دور مقدماتی نیز امیدها را همراهی کرد. اما نجاریان که بازیکن فیکس فولاد به شمار می‌رود، در شرایط بهتری برای مسابقه قرار دارد. ساکی نیز به دلیل مصدومیت این فصل از لیگ را از دست داده، اما یک بازیکن ملی‌پوش در رده‌های سنی مختلف با تجربه بین‌المللی فراوان است و درنهایت باید دید استیلی کدام‌یک را برای بازی اول ترجیح می‌دهد.

در دفاع چپ نیز مهران درخشان‌مهری قرار دارد که امسال فرصت حضور در لیگ را پیدا نکرده، اما تجربه حضور در لیگ قهرمانان آسیا همراه با ذوب‌آهن را در کارنامه دارد و حتی در جام‌جهانی جوانان نیز از شاگردان امیرحسین پیروانی به شمار می‌رفته، اما در این‌سو متین کریم‌زاده‌ای قرار دارد که شرایط مشابهی مثل نجاریان دارد و امسال به صورت ثابت پارس جم را همراهی می‌کند.

با این حال به واسطه سرعت متین کریم‌زاده به نظر می‌رسد شانس بازی او بیشتر باشد. او درحالی در لیست نهایی تیم امید جای گرفت که حمید استیلی به روی نام‌هایی چون ابوالفضل رزاقپور و محمد مسلمی‌پور قلم قرمز کشید.

کمربند میانی زمین و اعتماد به دو لیگ برتری

در خط میانی ترافیک نسبتا جدی وجود دارد. در پست هافبک دفاعی ۲ بازیکن به نام مهدی مهدی‌خانی و رضا دهقانی حضور دارند که هر دوی آنها می‌توانند در پست وینگر نیز امیدها را همراهی کنند. البته دهقانی در نساجی نیز در پست هافبک دفاعی به میدان رفته و استیلی از آنها برای استفاده در این پست کاملا رضایت دارد، اما سینا زامهران و محمد خدابنده‌لو را نیز برای استفاده در پست هافیک دفاعی در اختیار دارد و می‌تواند در مواقع لزوم از آنها هم استفاده کند.

گفتنی است مهدی‌خانی در جام‌جهانی جوانان در سال ۲۰۱۷ زننده گل پیروزی‌بخش تیم ملی در برابر کاستاریکا بود. با این حال او قرار است در تیم امید در پست هافبک دفاعی بازی کند. او در شهرخودرو در پست بال راست و چپ بازی می‌کرده است. این درحالی است که دهقانی هم در این پست بازیکن باتجربه‌ای است.

نیمه هجومی و نقطه قوت امید

بدون‌شک نیمه هجومی تیم امید با حضور بازیکنانی مانند امیرحسین حسین‌زاده، امیر روستایی و محمد محبی در جناح راست و گزینه‌هایی مانند جعفر سلمانی و علی شجاعی در جناح چپ بخش هجومی به‌عنوان وینگرهای راست و چپ را می‌توان به‌عنوان نقطه قوت این تیم یاد کرد.

وینگرهای راست تیم ملی امید هر ۳ بازیکن سابقه حضور در لیگ و گلزنی در این رقابت‌ها را دارند و هر سه، بازیکنان موثری برای تیم‌های خود به شمار می‌روند و البته در این بین بازیکنی مانند محبی نیز با حضور در تیم ملی بزرگسالان و با گل زده ملی که در کارنامه دارد، از اعتمادبه‌نفس خوب و بالایی برای همراهی امیدها برخوردار بوده و قطعا او از مهره‌های تاثیرگذار استیلی در این رقابت‌ها به شمار می‌رود و تیم امید برای صعود به المپیک حساب ویژه‌ای روی این بازیکن باز کرده است.

قائدی، بزرگ‌ترین معمای استیلی

برای خط حمله تیم امید نیز بازیکنان کارساز و مطرحی مانند مهدی قائدی و الهیار صیادمنش حضور دارند. در این میان حضور قائدی در ترکیب اصلی تیم امید شاید قطعی باشد، اما اینکه یکی از آقای گل‌های مقطعی لیگ برتر در کدام پست به میدان برود، از ابهامات این تیم در فاصله چند ساعت مانده به دیدار با ازبکستان به شمار می‌رود. قائدی در استقلال در خط حمله و در امیدها پشت مهاجم بازی می‌کند و باید صبر کرد تا مشخص شود کادرفنی از این مهاجم ریزنقش و تکنیکی در کدام پست در دیدار با ازبکستان استفاده می‌کند.

در کنار این دو بازیکن، رضا شکاری آماده و رضا جبیره حضور دارند که باید صبر کرد و دید به کدام‌یک از آنها برای حضور در ترکیب اصلی امید برای دیدار مقابل ازبکستان اطمینان می‌شود. رضا شکاری در ترکیب تیم امید در پست پلی‌میکر بازی خواهد کرد. رضا پیش از این در جام‌جهانی جوانان ارائه‌گر بازی‌های خوبی بود و دروازه تیم‌هایی چون زامبیا و پرتغال را باز کرد.

او در بازی‌های تایلند هم یکی از مهره‌های قابل اتکا تیم امید خواهد بود. از سوی دیگر صیادمنش، مهاجمی که شاهد بازی‌های درخشانی از او در ترکیب تیم ملی نوجوانان در جام‌جهانی نوجوانان در سال ۲۰۱۷ بودیم، در این بازی‌ها یکی از بازیکنان موردتوجه خواهد بود. او قرار است تک‌مهاجم تیم امید در بازی‌های انتخابی المپیک ۲۰۲۰ توکیو باشد.

همه به خط برای طلسم‌شکنی

۲۳بازیکنی که از حدود ۲ هفته قبل در اردوی امیدها حضور یافتند، حالا با ‌انگیزه زیادی خود را برای دیدار حساس مقابل ازبکستان و استارت قدرتمندانه برای این رقابت‌ها آماده کرده‌اند. این درحالی است که بازیکنان امید که خیلی از آنها حتی نام‌آشنا نیستند، فشار سنگینی روی شانه‌های خود احساس می‌کنند؛ فشار نرفتن به المپیک به بیشتر از ۴ دهه رسیده و این موضوع می‌تواند کار را سخت و از سویی با طلسم‌شکنی همراه کند.

۲۳ جنگجوی حمید استیلی خوب می‌دانند که اگر جواز حضور در المپیک را به دست آورند، طلسم‌شکن خواهند شد و بی‌تردید در این روزهای حماسی، خاطره‌ای پررنگ را در فوتبال ایران به ثبت خواهند رساند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج