جاباما
۹۴۸۸۸۷
۴ نظر
۵۰۱۱
۴ نظر
۵۰۱۱
پ

گفت‌وگویِ روحانی با مقام‌های کانادا و اوکراین

رئیس جمهور با اشاره به اینکه از لحظات اول همه تلاش های خود برای دستیابی به علل این سانحه را به کار گرفتیم و قدم به قدم به هر نتیجه دیگر برسیم، در اختیار افکار عمومی جهان قرار خواهیم داد، گفت: ایران از هرگونه همکاری بین المللی در چارچوب قوانین بین الملل برای روشن شدن دقیق این حادثه استقبال کرده و همه تسهیلات کنسولی را برای این منظور فراهم خواهد کرد.

پایگاه اطلاع رسانی دولت: حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی شامگاه شنبه در تماس تلفنی «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا با وی، ضمن ابراز تاسف از حادثه سقوط هواپیمای خطوط هوایی اوکراین و کشته شدن مسافران این پرواز در این سانحه، گفت: تحقیقات مفیدی برای دستیابی به دلایل این حادثه انجام شده و بررسی های تکمیلی هم تا رسیدن به نتیجه نهایی با سرعت و دقت در حال انجام است.

رئیس جمهور افزود: این سانحه برای مردم ایران و کانادا و ملت های دیگری که اتباع آنها در این هواپیما بودند دردناک و غم بزرگی بود.

گفت‌وگویِ روحانی با مقام‌های کانادا و اوکراین

روحانی اظهار داشت: از لحظات اول همه تلاش های خود را برای دستیابی به علل این سانحه به کار گرفتیم و قدم به قدم به هر نتیجه دیگر برسیم، در اختیار افکار عمومی جهان قرار خواهیم داد.

رئیس جمهور با بیان اینکه دستورات لازم برای ادامه رسیدگی‌های لازم فنی و حقوقی را صادر کردم، گفت: ایران از هرگونه همکاری بین المللی در چارچوب قوانین بین الملل برای روشن شدن دقیق این حادثه استقبال کرده و همه تسهیلات کنسولی را برای این منظور فراهم خواهد کرد و آماده ایم تا وزرای خارجه ایران و کانادا گفتگوهای خود را ادامه دهند.

روحانی افزود: علاقه مندم روابط دو کشور در آینده در راستای کمک به رفاه ایرانیان مقیم کانادا و به نفع دو ملت و نیز در موضوعات گوناگون مورد علاقه دو کشور از جمله توسعه صلح و امنیت منطقه ادامه یابد.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز امنیت در منطقه حساس خاورمیانه بر اثر دخالتها و اقدامات آمریکا به مرحله خطرناکی رسیده است، گفت: ایران در راستای کاهش تنش طرح صلح هرمز را ارائه کرده و همه باید برای بازگرداندن ثبات و امنیت کامل به این منطقه، تلاش کنیم.

روحانی با اشاره به اثرات نامطلوب توسعه ناامنی در منطقه و ترور سردار سلیمانی به عنوان فرمانده ای محبوب توسط آمریکایی‌ها بر ملتهای منطقه، گفت: راه حل برای ثبات و امنیت منطقه و آرامش مردم اینست که همه به قانون برگردند و معتقدیم امنیت این منطقه تنها با مشارکت کشورهای منطقه تامین خواهد شد.

«جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا نیز در این تماس تلفنی با تسلیت کشته شدن جمعی از مردم ایران در سقوط هواپیمای اوکراینی، گفت: باید با همکاری هم تلاش کنیم تا دلایل این حادثه به روشنی مشخص شود.

نخست وزیر کانادا با بیان اینکه آماده هرگونه همکاری با ایران در راستای انجام تحقیقات لازم درباره این سانحه هستیم، تصریح کرد: امیدوارم در آینده بتوانیم برای مسائلی که بتواند در امنیت منطقه تاثیر داشته باشد با هم گفتگوهای بیشتری داشته باشیم.

وی با تقدیر از همکاری های کنسولی با اتباع کانادایی، از گسترش تعاملات و همکاری وزرای خارجه دو کشور در زمینه های گوناگون استقبال کرد.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در دومین تماس تلفنی رئیس جمهور اوکراین با وی طی دو روز گذشته، با اشاره به انتشار بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح ایران و اعلام رسمی نتیجه تحقیقات سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی، افزود: در این بیانیه اعلام شد که خطای انسانی موجب این سانحه بوده و افرادی که در این حادثه دخالت داشته‌اند به مقامات قضایی تحویل داده خواهند شد.

روحانی با بیان اینکه همکاری‌ها برای تکمیل تحقیقات با مشارکت متخصصان اعزامی از اوکراین ادامه خواهد یافت، خاطرنشان کرد: همزمان به زودی اقدامات قوه قضائیه ایران برای رسیدگی به این موضوع آغاز خواهد شد.

رئیس جمهور افزود: همانطوری که بدلیل از دست رفتن تعدادی از ایرانیان در این سانحه بسیار متاسف و اندوهگین هستیم، به همان شدت به خاطر اینکه از سایر ملیت‌ها نیز در این حادثه جان باخته‌اند اندوهگین هستیم.

روحانی با تاکید بر اینکه ما در ایران و شما در اوکراین باید به گونه‌ای تلاش کنیم که این فاجعه و غم را برای دو ملت قابل تحمل کنیم و غم و اندوه خانواده‌ها را کاهش دهیم، گفت: در آینده نزدیک یک نماینده ویژه را به کشور شما اعزام می‌کنم تا از نزدیک تاسف و تاثر ملت و دولت ایران را رسما به شما اعلام کند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما به تمامی تعهدات حقوقی‌امان در این مسئله پایبند هستیم، گفت: به وزیر خارجه دستور می‌دهم با وزیر خارجه شما در تماس باشد و همکاری ها در این زمینه ادامه یابد.

«ولودیمیر زلینسکی» رئیس جمهور اوکراین نیز در این گفت و گوی تلفنی با تسلیت دوباره این حادثه به دولت و ملت ایران، گفت: بیانیه امروز شما برای ما بسیار حائز اهمیت بود و رفتار قانونمند و همکاری های موثر ایران در این شرایط خاصی که برای کشورتان ایجاد شده برای ما قابل تقدیر است.

زلینسکی افزود: امیدوارم همکاری های بین ایران و کارشناسان اعزامی اوکراین تداوم یابد تا بتوانیم این تحقیقات را طبق پروتکل های حقوقی و قانونی به پایان برسانیم و هر چه سریعتر پیکر جان باختگان به خانواده‌های آنان تحویل گردد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عزیزان سپاهی ما که نمیخواستند به کشور خودشون صربه بزنن خوب در شزایط جنگی مجبور بودن امیدوارم مردم خم اینو بدونن یک فصا را برا دشمن باز نکنن این عزیزا درهمه کشورها میخان امنیت به وچود بیارن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا شما هر کس که به خاطر اشتباه شما اعتراض کنه دشمن میدونین در مقابل ظلم گرانی بی عدالتی کسی اعتراض کنه منافق باب اینطور نیست اشتباه به این بزرگی کردین نباید کسی حرفی بزنه

      • بدون نام

        چه امنیتی!!!!!! اونجاها هم همینطوری امنیت بوجود میارن ؟ !!! تشخص هواپیمای مسافری از موشک کروز با تجهیزات حال حاضر رو نتونستن

    • بدون نام

      فریدون مردم کرمان دلجویی می خواستند....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج