۹۴۹۲۵۲
۵۵ نظر
۵۰۱۶
۵۵ نظر
۵۰۱۶
پ

کاپیتان شهبازی: صمیمانه از مردم عذرخواهی می‌کنم

خبرگزاری تسنیم در تاریخ ۱۹ دی از زبان «هوشنگ شهبازی» خلبان شهیر کشور با اشاره به سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی نوشت: «بنده ۳۵ سال سابقه پرواز دارم، چنانچه به این هواپیما موشک می‌زدند همان بالا در آسمان پخش می‌شد و قطعات آن در زمین، کیلومتر‌ها از همدیگر فاصله داشتند».

دیدارنیوز: در همین خصوص با هوشنگ شهبازی در مورد صحبت‌های اخیرش گفت‌وگو کرده است. وی گفت: متأسفانه بعضی از خبرگزاری‌ها مثل تسنیم و همینطور بخش خبر صدا و سیما از صحبت‌های من سوء استفاده کردند. من با صدا و سیما صحبت کرده و همه دلایل را گفته بودم، ولی فقط یک جمله من را کات کردند و آن جمله را پخش کردند، در حالی که من گفتم به هیچ عنوان با قطعیت نمی‌شود این پرواز را تحلیل کرد، چون هنوز جعبه سیاه هواپیما بازخوانی نشده است و باید منتظر باشیم. حتی من با مسئولین محترم امنیت فضایی کشور هم صحبت کردم و آن‌ها هم شلیک موشک یا شلیک پدافند را انکار کردند. در حضور جمعی در سازمان هواپیمایی کشوری با «آقای رضایی‎فر»، مسئول امور سوانح سازمان هواپیمایی کشوری صحبت کردم و ایشان هم انکار کردند. تا دیروز صبح در هواپیمایی کشوری بودم برای اینکه ذهن مردم را روشن بکنم، اما همه انکار کردند. من چه کار می‌توانستم انجام دهم».

پرستو بهرامی‌راد: زمستانی سرد و تاریک را در کشور شاهد هستیم و آنقدر سرعت مصیبت‌ها زیاد شده است که فرصت عزاداری کردن درست و درمان را هم نداریم. صبح چهارشنبه بود که خبری شوکه کننده در فضای خبری کشور منتشر شد: «سقوط بویینگ ۷۳۷ با ۱۷۶ نفر مسافر و خدمه در نزدیکی تهران.»

بلافاصله گمانه زنی‌ها در مورد علت سقوط هواپیما شروع شد و هر کسی برداشت خود را بیان می‌کرد: از نقص فنی گرفته تا برخورد موشک با آن! هر گمانه و نظر نیز حامیانی داشت که استدلال خود را بیان کرده و از آن دفاع می‌کردند. در همین راستا خبرگزاری تسنیم در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۹۸ از زبان «هوشنگ شهبازی» خلبان کشور با اشاره به سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی نوشت: «بنده ۳۵ سال سابقه پرواز دارم، چنانچه به این هواپیما موشک می‌زدند همان بالا در آسمان پخش می‌شد و قطعات آن در زمین، کیلومتر‌ها از همدیگر فاصله داشتند». مشابه همین نظرات را اکثر مسئولین کشور در سه روز گذشته و بعد از سقوط هواپیمای مسافربری شرکت اوکراینی بیان کردند.

اما صبح امروز، ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد که سقوط هواپیمای مسافربری شرکت اوکراینی که به کشته شدن ۱۷۶ نفر از هموطنان ایرانی و اتباع سایر کشورها انجامید با اشتباه انسانی پدافند ایران صورت گرفته است. در بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح تصریح شده است که به جهت دریافت برخی اخبار در باب مشاهده اهداف هوایی به سمت مراکز راهبردی کشور و شناسائی برخی تحرکات هوایی در صفحات راداری، مجموعه پدافند هوایی حساسیت بیشتری پیدا کرد و در نهایت با چرخش نابهنگام و نزدیک شدن هواپیمای مسافربری به یک مرکز حساس نظامی بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد، هواپیمای مذکور مورد اصابت قرار می‌گیرد.

بعد از پخش این خبر، موجی از نا‌امیدی در جامعه به سرعت تکثیر شد و افکار عمومی از خلاف گویی سه روزه مسئولین و افراد دیگر صحبت به میان آوردند. هوشنگ شهبازی کارشناس حمل و نقل هوایی، از افرادی بود که به ارائه اطلاعات نادرست در مورد این حادثه متهم شد.

دیدارنیوز در همین خصوص با هوشنگ شهبازی در مورد صحبت‌های اخیرش گفت‌وگو کرده است. در این گفت‌وگو کاپیتان شهبازی چندین بار بغض کرد و گفت: «برخی خبرگزاری‌ها مثل تسنیم و صدا و سیما صحبت‌های چند روز اخیر من را با تحریف پخش کردند».

امنیت فضایی کشور و امور سوانح سازمان هواپیمایی کشور تا دیروز صبح شلیک موشک را انکار می‌کردند

شهبازی در مورد گفته‌های منتشر شده خود در خبرگزاری تسنیم بیان کرد: «این جمله‌ای که از قول من منتشر شده و در آن گفته شده که «من با ۳۵ سال سابقه، این امکان را رد می‌کنم»، جمله خبرگزاری تسنیم است نه جمله من. صحبت‌هایی که با خبرگزاری تسنیم داشتم را ضبط شده دارم و من این جمله را نگفته‌ام. ضمناً از نظر کارشناسی، این پرواز در روز اول به صورت یک گلوله آتش در هوا بود، ولی بعد از آن، فیلم‌هایی در فضای مجازی پخش شد که در مورد شایعه اصابت موشک بود. من در تمام صحبت‌هایم در تمام خبرگزاری‌ها این را عرض کردم که با قطعیت نمی‌توان شرایط این پرواز را تحلیل کرد، باید منتظر بازخوانی جعبه سیاه بمانیم. ضمن اینکه این پرواز یک پرواز اینترنشنال است و هیچگونه پنهان کاری امکان ندارد.

همچنین توصیه و اعتراض کردم که در فضای جنگی کشور، هواپیمای کشوری باید اجازه پرواز تمام هواپیما‌های مسافری کشوری را لغو می‌کرد. متأسفانه بعضی از خبرگزاری‌ها مثل تسنیم و همینطور بخش خبر صدا و سیما از صحبت‌های من سوء استفاده کردند. من با صدا و سیما صحبت کرده و همه دلایل را گفته بودم، ولی فقط یک جمله من را کات کردند و آن جمله را پخش کردند، در حالی که من گفتم به هیچ عنوان با قطعیت نمی‌شود این پرواز را تحلیل کرد، چون هنوز جعبه سیاه هواپیما بازخوانی نشده است و باید منتظر باشیم. حتی من با مسئولین محترم امنیت فضایی کشور هم صحبت کردم و آن‌ها هم شلیک موشک یا شلیک پدافند را انکار کردند. در حضور جمعی در سازمان هواپیمایی کشوری با «آقای رضایی‎فر»، مسئول امور سوانح سازمان هواپیمایی کشوری صحبت کردم و ایشان هم انکار کردند. تا دیروز صبح در هواپیمایی کشوری بودم برای اینکه ذهن مردم را روشن بکنم، اما همه انکار کردند. من چه کار می‌توانستم انجام دهم».

این خلبان با سابقه با صدایی که از بغض می‎لرزید، گفت: «من به نوبه خودم بابت اینکه گفتم این هواپیما اینجورین فایر (Aircraft Fire Engine) بود و موتورش آتش گرفته از مردم صمیمانه عذرخواهی می‌کنم.»

شهبازی در مورد توجیه عدم شناسایی هواپیمای مسافربری از هواپیمای نظامی بیان کرد: «به هیچ عنوان این قابل توجیه نیست که در سیستم پدافندی، هواپیمای مسافربری شناسایی نشود. به نظر من آقای رئیس جمهور روز اول و یا ساعت اول، بعد سانحه بایستی شفاف‌سازی و روشنگری می‌کرد و اطلاعیه را باید نیرو‌های مسلح و آقای رئیس جمهور چند ساعت بعد از آن پرواز می‌دادند؛ نه اینکه سه روز کل کشور را بهم بریزند و اعصاب همه را خرد بکنند. مردم این روز‌ها در کشور کم داغ ندیدند و این هم مزید بر علت شد و این یقیناً اشتباه است».

وی در مورد احتمال نقص فنی هواپیما اظهار کرد: «نقص فنی در این هواپیما وجود نداشته و من بار‌ها در مصاحبه‌هایم گفتم این هواپیما یکی از ایمن‌ترین و سیف‌ترین هواپیما‌های موجود در دنیا است».

کاپیتان هوشنگ شهبازی در پایان در خصوص جعبه سیاه و اطلاعات آن گفت: «دیگر به اطلاعات جعبه سیاه نیازی نیست. وقتی هواپیما با موشک یا پدافند زده شده است، نیازی به اطلاعات جعبه سیاه نیست. هر اطلاعاتی هم باشد، دیگر مهم نیست. این هواپیما با موشک زده شده است».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • منتظر مراغه ای

      سلام جناب شهبازی مردم شما را به چشم یک قهرمان
      می دیدند،شما چرا؟
      به شعور ملت و جهان بی احترامی و بی توجهی کردید.

      پاسخ ها

      • ترسو

        ٣٠ سال آبرو ، يك لحظه اي به باد رفت !!!!! چي دادي و چي گرفتي ؟!

      • بدون نام

        کدوم مردم؟
        لطف کن من را از جمع این مردم استثنا کن
        من هرگز امثال این شخص را به چشم قهرمان ندیده ام
        او فقط یک پاچه خوار است. نه کمتر و نه بیشتر

      • بدون نام

        تا ابد خودش خراب کرد

      • بدون نام

        خودفروخته

      • بدون نام

        هنوز جعبه سیاه بررسی نشده است .

    • مهدی

      به قول خودت ۳۰ سال سابقه کار داشتی ولی درست تشخیص ندادی شایدم فشار روت بوده خدا می‌دونه این مملکت ولله محال دیگه درست بشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ٣۵

    • مسعود. الف

      آقای شهبازی، عزیز من، مگه مجبور بودی صحبت کنی؟ وقتیکه مستندات و دلایل و شواهد کافی نداشتی چه اصراری به صحبت و کارشناسی داشتی؟ خوب شما هم مثل دیگران سکوت میکردی یا حداقل با قاطعیت صحبت نمیکردی!!!!!

    • شهرام

      اینو بی خودی بزرگ کردن ...ملت خودشون مو را از ماست بیرون‌میکشن ...این ملت بودن که اصرار داشتن هواپیما را ساقط کردن

    • بدون نام

      چه وعده ای تر بی وجدان کرد پیشگو شدی

    • بدون نام

      جعبه سیاه باید بررسی شود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دیگه لازم نیست
        همه چیز روشن شد

    • بدون نام

      واقعا که مثلا کاپیتان مملکتی من حرفهای شمارو خوندم و باور کردم یعنی شما صدا و سیمای میلی را نمیشناسی!!!! یا تو فکر میزتون بودین؟؟؟؟!!!

    • ابوالفضل

      سلام، کلا تو این مملکت مده مردم و مسئولین ندونسته حرف بزنند
      آقا راجع به چیزی که اطلاعات ندارید، یک کلام بگید نمی دونم، حالا چه پشت تریبون باشه چه بالای منبر
      راجع به همه چیز اظهار نظر کردن این عاقبت را هم داره، الان هم زیادتر از دانش و علمت صحبت کردی، ترکت نمیشه نه؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چقدرباصراحت دروغگویی میکنن با چه رویی باز پیام عذرخواهی میدهی.واقعا که

    • بدون نام

      واقعا که از شما بعید بود
      متاسفم برای شما وابروی کاری شما

      پاسخ ها

      • ف آ

        من خدم همه هرف ها این آقارا ازشبکه خبردونبال کردم همچین باچه قوروری مبگوفت من من با 35 سال صابغ خدمت که آتش گرفت است

    • مهرداد

      دوباره هم اشتباه کردی کاپیتان
      جعبه سیاه باز هم باید باز و بازخوانی بشه

    • بدون نام

      قبلش باید فکر میکردی و اظهاراتت رو تکذیب یا تصحیح یا توضیح میدادی الان که فایده نداره

    • بدون نام

      شرم کن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شرم؟

    • بدون نام

      دروغ دروغ دروغ.الانم بازم دروغ میگید

    • تمینی ابوبکر

      متاسفم برات.. فقط همینو میتونم بگم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آخه هواپیمای ۲۰۱۶به این مفتیا نقص فنی پیدانمیکنه اکرایین هم کشوردرپیتی نیست که هرهواپیمایی راتاییدکنه میمونه ذات خراب بعضیا!!!

      • بدون نام

        بنده خدا سنش بالا رفته هوش وحواسش جای خودش نیس شما کوتاه بیاین

      • بدون نام

        بنده خدا سنش بالا رفته هوش وحواسش جای خودش نیس شما کوتاه بیاین

      • وانک علا خلق عظیم

        بابا سقوط هواپیما که تحلیل وجعبه سیاه و سفید نمیخواد بچه کوچک هم میدونه ساقط شده یک اشتباه بلاخره کاری که شده انکار وپیچ وخم نمیخواد چرا با آبروی نظام اسلامی انقلاب اسلامی ایران بازی میکنید هواپیما با سه سال سابقه کار به این سادگی که نمیشه کل موتورهاش بسوزند وسرنگون بشه ولی هواپیماهای 50 سال سابقه کار خودمان دارند مسافر میکشند مشکلی هم ندارند

    • بدون نام

      هرچی به نفعتونه منتشر می کنید همه نظرات را منتشر کنید اگر بیطرفید

    • بدون نام

      تو این مملکت همه چیز را می شود با پول خرید. غیرت مردونگی شهامت

    • بدون نام

      به قول خودتون اون دنیاهم هست اونموقع چه جوابی می دین

    • بدون نام

      شرم کن مرد حسابی...ماست مالی کردی حالا آبرو نداری

    • بدون نام

      آبروتو چقدر فروختی ؟ سرسپرده..

    • بدون نام

      یه تجربه به تجربیاتت اضافه شد مگه بده جناب خلبان

    • بدون نام

      چرا گول خوردی؟؟؟؟اگر اطلاعاتی از اون پرواز نداشتی نباید اظهار نظر میکردی کاپیتان...

    • بدون نام

      این مردم اینجوری هستند. یک روز بلندت می کنند و می پرستند و روز دیگر فحش می دهند. این اقا خطای بزرگی نکرده، تلاش داشته چیزی که درک کرده رو بگه. خود شما خوبید مردم با تمدن ایران

    • سپهر

      حیاء کن .به چه قیمتی خودتو فروختی ؟

    • بدون نام

      غلط می کنی شعور مردم رو دست کم می گیری و اینقدر شعر می گویی

    • بدون نام

      مجبور نبودی مصاحبه کنی وقتی طمع قدرت و شهرت کورت کرده هر کاری میکنی ولی الان ملت به عنوان یه فرد فریبکار و دروغگو نگاهت میکنن شرم بر تو باد

    • بی نام

      مدرکتو بده همونایی که موشک پروندن لاش سبزی بپیچن برات . خخخخ

    • بدون نام

      عذر خواهی به چه دردی میخوره خدا خودش جای حق نشسته . میبینه ، میشنوه و از نیت همه آگاهی داره

    • بدون نام

      آقای شهبازی مزدوری ثابت شد

    • احمدی

      کاپیتان شما در ان حدی نبودی که نظر بدهید شرمت باد

    • سعيد

      سلام جناب شهبازي ديكر عذرخواهي فايده ندارد
      جون من كه يك ادم عادي بردم فقط جون مدرك ليسانس مخابرات دارم فهميدم كه اينا دارن الكي ميكن با اين مستنداتي كه بود قشنك مشخص بود كه هوابيما يك دفعه از رادار خارج شده ولي شما با اين همه سابقه و كار كردن نفهميديد اين دو حالت داره يا شما بلانسبت خيلي تعطيل هستيد و يا اينكه .....

    • بدون نام

      دیگه ریختتو نبینم ، برو و خودتو گم و گور کن تا عاقبت بخیرشوی

    • فدک

      کاپیتان شهبازی شما با اطلاعات خودت این نظرو دادی.ناراحت نباش.

    • مبشری

      مرد
      ک دروغگو

    • عدالتخواه

      آقای کاپیتان میتوانستی ازطریق شبکه مجازی موضوع وواقعیت رابه اطلاع مردم برسانیدنه رسانه های حکومتی البته اگه راست بگی.....

    • کریم کچل

      قدیما می گفتن یک عمری آبرو جمع میکنی بچه ات یک شبه اون آبرو را می بره حالا شما خودت آبرو خودت را بردی

    • ویلا

      با سلام . جناب کاپیتان ، وقتی از چیزی صد در صد اطمینان ندارین لطفا نظریه کارشناسانه ندهید و سابقه سی و چندساله تان را خدشه دار نفرمایید //

    • بدون نام

      همین الان هم نظر غیر کارشناسی میدی ، مگه میشه بدون دونستن جزئیات بگین دیگه نیازی به باز خوانی جعبه سیاه نیست ؟!!!

    • بدون نام

      فکر میزش بوده مثل بقیه

    • بدون نام

      حالا به فرض خلبان به عمد به طرف مرکز نظامی برفته سپاه حق نداشت به آن شلیک کند چون هواپیما غیر نظامی بود اگر توجیه تون موجه است پس توجیه آمریکا هم که به هواپیمای ایرانی در دهه 60 شلیک کرد موجه است.و در این مورد آمریکا کار بسیار درست را انجام داد.

    • بدون نام

      برو بابا آبروی خودتو خیلی ارزان فروختی مفت مفت

    • بدون نام

      خیلی برات متاسفم که بدجور ازتخصص ت برای توجیه ودروغ درواقع سوءاستفاده کردی خصوصا دلائل ابکی.....!هواپیما شعله ور و وسایلش پرت میشده همه دیدن جالبه یکی فیلم گرفته میگن این اونجا پول گرفته باشه !!!!!! هر ادمی هواپیمای شعله ور را دیده عکس گرفته برخی هم از تصاویر ضبط شده مدار بسته منتشر کردن ، اما شما کاپیتان همه را با انگ گونه رد میکردی ؟!ضمنا اون پولک مرمی شلیک نمیشه وچاشنی نیست و با آرپی چی اشتباه گرفته بودی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج