جاباما
۹۵۰۰۷۹
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

خاک فوتبال ایران، خالی از خارجی‌ها

در چند ماه اخیر بیشتر خارجی‌های شاغل در فوتبال ایران به دلایل مختلف قرارداد خود را فسخ کردند و از کشور خارج شدند.

روزنامه شهروند: در چند ماه اخیر بیشتر خارجی‌های شاغل در فوتبال ایران به دلایل مختلف قرارداد خود را فسخ کردند و از کشور خارج شدند. اگر اتفاقات فوتبال ایران را با دقت دنبال کرده باشید قطعا در این مدت در جریان فسخ قرارداد افراد خارجی با باشگاه‌ها و حتی فدراسیون قرار گرفته‌اید. بررسی دقیق درباره تعداد زیاد خارجی‌هایی که از ایران رفته‌اند، نشان می‌دهد فوتبال کشور با چه شرایط پیچیده‌ای روبه‌رو شده‌ است.

تاکنون ٢٥ مربی و بازیکن خارجی که از ابتدای فصل در فوتبال ایران در حال کار بودند، قرارداد خود را فسخ کرده‌اند و چهار یا پنج بازیکن هم در آستانه فسخ قرارداد رسمی خود هستند. این موضوع بی‌شک اتفاقی ساده نیست و قطعا شرایط اقتصادی سخت باشگاه‌ها و وضع نابسامان ارز در ایران بر این جدایی‌ها تأثیر مستقیم داشته است، اما خارجی‌هایی که از ایران رفتند چه کسانی هستند؟

ویلموتس و دستیارانش استارت قصه را زدند

بر اساس وعده‌هایی که مدیران فدراسیون فوتبال ایران هنگام عقد قرارداد به مارک ویلموتس دادند،‌ قرار بود این مربی فوتبال ملی کشور را با سبکی هجومی متحول کند، اما همکاری این مربی بلژیکی و دستیارانش با تیم‌ ملی به تلخ‌ترین شکل ممکن اتفاق افتاد. او در طول ۶ ماهی که با فدراسیون همکاری کرد تنها ٢١ روز در ایران حضور داشت و ١۵ روز هم با تیم ‌ملی در سفر بود. برای این مدت ٢‌میلیون یورو به همراه دستیارانش دریافت کرد و سپس قرارداد خود را به‌صورت یک‌طرفه فسخ کرد. طبیعتا با جدایی این مربی بلژیکی، مانو فررا اسپانیایی، تیری وریانس و هرمان دی لانتشیر نیز قرارداد خود را فسخ کردند و از کادر فنی تیم‌ ملی جدا شدند.

ادامه با استراماچونی

استراماچونی هرچند شروعی ناامیدکننده با استقلال داشت، اما به مرور زمان، آبی‌های پایتخت را به بهترین تیم ایران تبدیل کرد. او به دلیل مشکلات قانونی و حقوقی به وجود آمده در دریافت پول قرارداد و مشکلاتی که در استقلال داشت درنهایت قرارداد خود را فسخ کرد و بعد از یک ماه مذاکره پرسروصدا حاضر به بازگشت نشد.

عمر دانسی و سباستین لتو دو دستیار او هم نقشی مهم در موفقیت‌های استقلال داشتند که با جدایی استرا آنها هم از ایران رفتند. بعد از قطع همکاری با کادر فنی خارجی، این‌بار نوبت به هرویه میلیچ رسید که قرارداد خود را فسخ کند. او ابتدا برای باشگاه فرصتی تعیین کرد که مطالبات معوقه‌اش را پرداخت کنند اما وقتی این اتفاق رخ نداد به‌صورت رسمی و یک‌طرفه قرارداد را فسخ و به باشگاه اعلام کرد دیگر به ایران بازنخواهد گشت.

کالدرون در مسیر سایرین

وقتی گابریل کالدرون تصمیم گرفت جای برانکو ایوانکوویچ را در پرسپولیس بگیرد، خیلی‌ها بر این باور بودند که این مربی آرژانتینی نمی‌تواند نتایج خوبی با این تیم بگیرد. فراز و نشیب‌های ابتدای فصل و شکست مقابل چهار تیم مدعی سپاهان، ‌تراکتور، شهرخودرو و نفت مسجدسلیمان هم نگرانی‌های زیادی درباره عملکرد کالدرون به وجود آورد. با وجود این، به مرور زمان او پرسپولیس را متحول کرد و دو روز قبل در شرایطی خبر رسمی قطع همکاری با او اعلام شد که تیم با سه امتیاز اختلاف نسبت به سپاهان در صدر جدول لیگ برتر قرار دارد و در جام حذفی هم به جمع چهار تیم برتر صعود کرده است.

خواکین و اینیگیو والنسیا نیز با رفتن کالدرون ایران را ترک کردند. جونیور براندئو، مهاجم برزیلی بی‌کیفیت سرخ‌ها هم که با ‌هزار امید و آرزو در ابتدای فصل قرارداد خود را ثبت کرده بود در اواسط نیم‌فصل به دلیل عملکرد بدی که داشت قرارداد خود را فسخ کرد. حالا هم بشار رسن، ستاره عراقی تیم به‌دلیل دریافت‌نکردن مطالباتش تهدید به فسخ قرارداد کرده است و احتمال دارد قراردادش را فسخ کند. البته با وجود جدا شدن این خارجی‌ها، دیروز باشگاه پرسپولیس با اوساگوانا، مهاجم نیجریه‌ای قرارداد امضا کرد.

تراکتور و جداشده‌های پرتعداد

مدیران باشگاه تراکتور با ‌هزار امید و آرزو در ابتدای فصل هدایت این تیم را به مصطفی دنیزلی، مربی مشهور ترکیه‌ای سپردند. شروع پرشورها در لیگ هم فوق‌العاده بود ولی بعد از مدتی روی دور ناکامی حرکت کردند و دنیزلی تصمیم گرفت به همراه دو دستیار هم‌وطن خود قراردادش را فسخ کند و به ترکیه برگردد. نکته قابل توجه دیگر اینجاست که محمدرضا زنوزی نام چهار بازیکن خارجی را هم در ترکیب تراکتور قرار داد، اما کوین فورچونه، مازولا و سوگیتا سه بازیکن گران‌قیمت خارجی آنها هم از این تیم جدا شدند.

سایر خارجی‌هایی که از ایران رفتند

جفرسون، بازیکن برزیلی ماشین‌سازی به‌دلیل مصدومیت تا ۶ ماه آینده امکان همراهی این تیم را نداشت و درنهایت با تصمیم مدیران باشگاه قراردادش فسخ شد. همین اتفاق برای کاخا شویلی، بازیکن گرجستانی پارس‌جنوبی جم نیز رخ داد و با اینکه او هنوز قرارداد خود را به صورت رسمی فسخ نکرده، احتمالا از این تیم جدا خواهد شد. البته هومن افاضلی، سرمربی جدید این تیم نیز اعلام کرده است فرناندو دخسوس و مگنو باتیستا دروازه‌بان و ‌هافبک برزیلی را هم نمی‌‌خواهد و باید منتظر تعیین تکلیف این دو بازیکن خارجی هم باشیم.

باشگاه فولاد خوزستان هم البته قرارداد ولید خالد بنی یاسین، مدافع اردنی خود را فسخ کرد. شاهین بوشهر نیز عذر لوکا گادرانی را خواسته است. مارکو ووکسویچ، ‌هافبک مونته‌نگرویی تیم پیکان تهران هم که برای تعطیلات زمستانی ایران را ترک کرده بود با دریافت باقیمانده قرارداد فصل جاری و فصل گذشته به‌صورت رسمی به همکاری با این تیم تهرانی پایان داد. از آذرماه امسال در رسانه‌ها عنوان شده بود کارلوس چاواریا چوچول، مهاجم ٢۴‌ساله نیکاراگوئه‌ای شهرخودرو مشهد هم در نیم‌فصل قرارداد خود را با این تیم فسخ خواهد کرد، اما این خبر هنوز به صورت رسمی منتشر نشده است.

همچنین بازیکنان خارجی ذوب‌آهن اصفهان در این فصل نتوانستند در ترکیب این تیم درخشش خوبی داشته باشند. عملکرد آنها به‌قدری بد بود که باشگاه ذوب‌آهن چند روز قبل با صدور اطلاعیه‌ای به‌صورت رسمی از فسخ قرارداد ایبو باکر و ماکائولی کریسانتوس خبر داد. ذوبی‌ها اعلام کرده‌اند با این فسخ قرارداد ۴١۵‌هزار دلار صرفه‌جویی اقتصادی داشته‌اند. گل‌گوهر سیرجان هم با تصمیم مجید جلالی از دو ماه قبل به‌صورت رسمی قرارداد کوین جانسن، ‌هافبک هلندی خود را فسخ کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج