۹۵۰۴۰۷
۳ نظر
۵۰۰۶
۳ نظر
۵۰۰۶
پ

بورل: هدف مکانیسم ماشه بازگشت تحریم نیست

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید مکانیسم ماشه یک سازوکار حل اختلاف است و آنگونه که رسانه‌ای شده موضوع بازگشت تحریم‌ها در میان نیست.

خبرگزاری مهر: جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی اظهاراتی با توجه به فعال شدن مکانیسم ماشه از سوی ۳ کشور اروپایی طرف برجام، یادآور شد که این سازوکار بیش از هر چیز روندی برای حل مسائل مربوط به اجرای توافق هسته‌ای است و هدف از آن یافتن راهی برای بازگشت و تطابق کامل با چارچوب این توافق است.

بورل افزود: بنابراین آنگونه که برخی رسانه‌ها مدعی هستند؛ مسئله اعمال تحریم در میان نیست و همه اعضای باقی‌مانده در برجام بر عزم خود مبنی بر حفظ آن تاکید دارند. این اتحاد حیاتی است و من هم برای حفظ آن سخت تلاش می‌کنم.

وی ادامه داد: موضع اتحادیه اروپا این است که بدون این توافق، ما یکی از ارکان معماری عدم اشاعه هسته‌ای و یکی از اجزای مهم امنیت منطقه‌ای را از دست می‌دهیم. ناکامی در حفظ برجام فقط به تشدید تنش‌های منطقه‌ای منجر می‌شود.

گفتنی است در مکانیسم ماشه برجام، شورای امنیت در مورد قطعنامه ادامه لغو تحریم‌های ایران رأی‌گیری می‌کند. فقط کافی است یکی از سه کشور آمریکا، فرانسه یا انگلیس این قطعنامه را وتو و طی ۳۰ روز به تصویب نرسد، آنگاه به شکل خودکار، تمامی تحریم‌ها علیه ایران به کار می‌افتد.

این روند ذیل بند ۳۶ و ۳۷ برجام اینگونه تعریف شده که هر یک از طرف‌های برجام می‌توانند در صورتی که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد، موضوع را در کمیته حل اختلاف مطرح کنند.

این کمیته ۱۵ روز فرصت حل اختلاف را دارد و اگر به نتیجه نرسد با ورود وزیران امور خارجه ۱۵ روز دیگر زمان وجود خواهد داشت. البته در این جا امکان افزایش زمان رسیدگی نیز پیش‌بینی شده است.

به طور همزمان امکان طرح شکایت در شورای مشاوران وجود دارد و آنها باید تا ۱۵ روز بعد نظر غیر الزام آور خود را ارائه کنند.

چنانچه اختلافات در ۳۰ روز حل نشود؛ گام سوم، فرصت پنج روزه برای کمیته مشترک است که با کمک شورای مشاوران راه‌حلی بیابد.

اما اگر همچنان اختلافات پابرجا باشد، طرفین می‌توانند تعهدات خود را به طور کامل یا گام به گام متوقف کنند و موضوع را با ۱۵ عضو شورای امنیت در میان بگذارند.

در مرحله پنجم، پس از ارجاع موضوع به شورای امنیت، اعضای آن ۳۰ روز فرصت رأی‌گیری دارند. تا بدون رأی وتوی اعضای دائم این شورا- آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین- قطعنامه به تصویب برسد.

پس از این پنج مرحله، اگر شورای امنیت در مدت یک ماه قطعنامه‌ای صادر نکند، مکانیسم ماشه به کار می‌افتد و تحریم‌ها به طور خودکار بازمی‌گردند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کی تحریم ها رو برداشتید؟ مونتاژ پژو ۲۰۰۸ برای مردم نون و آب شد؟

      پاسخ ها

      • امید

        خدا آخر عاقبتمون بخیر کنه

      • بدون نام

        اگه مسولین دو تابعیتی و هر مسولی که بچش اونوره برکنار بشه و شفافیت رای نمایندگان اجرا بشه.کشور به زودی پیشرفت اقتصادی خواهد کرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج