۹۵۰۸۳۴
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

تلاش آمریکا برای اختلاف افکنی میان طوائف عراقی

آمریکایی ها به دنبال تصویب طرح خروج نیروهای بیگانه از جمله آمریکا از عراق، درصدد تلافی آن هستند. بر این اساس، برخی از ناظران با توجه به اخبار و گزارش های منتشره، معتقدند که آمریکا برای مجازات عراق در تلاش است این کشور را تحریم کند و یا از آن مهمتر، طرح هایی را برای اختلاف افکنی و ایجاد تفرقه میان طوائف این کشور به مرحله اجرا درآورد.

خبرگزاری ایرنا: آمریکایی ها به دنبال تصویب طرح خروج نیروهای بیگانه از جمله آمریکا از عراق، درصدد تلافی آن هستند. بر این اساس، برخی از ناظران با توجه به اخبار و گزارش های منتشره، معتقدند که آمریکا برای مجازات عراق در تلاش است این کشور را تحریم کند و یا از آن مهمتر، طرح هایی را برای اختلاف افکنی و ایجاد تفرقه میان طوائف این کشور به مرحله اجرا درآورد.

منطقه خاورمیانه با توجه به تحولات سریع طی چند هفته اخیر در خاک عراق، در انتظار معادلات تازه ای است. ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون فرمانده تشکیلات الحشد الشعبی عراق در فرودگاه بین المللی بغداد در روز جمعه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ با دستور مستقیم دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و پاسخ قاطع جمهوری اسلامی ایران به این اقدام تروریستی و حملات موشکی به پایگاه آمریکایی عین الاسد در استان الانبار، منطقه را وارد تنش تازه ای کرده است.

به عقیده ناظران، این اقدام تروریستی آمریکا در منطقه که حتی برخی از متحدان واشنگتن از جمله پارلمان آلمان آن را فاقد مشروعیت دانسته، می تواند زمینه را برای طرد آمریکا از عراق فراهم کند.

در همین راستا، پارلمان عراق بعد از بحث‌وجدل‌های فراوان، بالاخره پانزدهم دی‌ماه، طرح خروج نیروهای ‌آمریکایی‌ها از خاک این کشور را به تصویب رساند. علاوه بر این، دو ائتلاف بزرگ «الفتح» به ریاست «هادی العامری» و «السائرون» وابسته به جریان صدر، در تلاش برای اجرا شدن هر چه سریعتر این مصوبه هستند.

روزنامه لبنانی «الاخبار» در این باره نوشت: واشنگتن سعی دارد تصمیم پارلمان عراق را دور بزند و برای این کار به همان دو سلاح و ابزار قدیمی خود متوسل می‌شود: تحریم و گزینه تقسیم عراق و ایجاد فتنه در این کشور. واشنگتن از این طریق می‌خواهد وقت بخرد تا فرصت داشته باشد در صورت اصرار بغداد برای خروج نیروهایش، برای تغییر آرایش نظامی و استقرار نظامیانش، مکان مناسبی پیدا کند. بنابرین؛ نشانه ها حاکی از آن است که واشنگتن درصدد تغییر آرایش و استقرار نیروهایش در عراق است و نه عقب نشینی. منابع دولتی عراق احتمال می دهند که این نیروها در استان های غربی و شمالی عراق مستقر شوند تا از تیرراس آتش نیروهای مقاومت در استان های مرکزی و جنوبی دور بمانند.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا هم در سخنانی تاکید کرد که با همکاری مسئولان عراقی به دنبال «مشخص کردن بهترین مکان برای استقرار نیروهای آمریکایی» هستند.

اما،‌ مقتدا صدر رهبر جریان صدر عراق روز سه شنبه گذشته از مردم عراق خواست در تظاهرات میلیونی در محکومیت حضور نیروهای آمریکایی و تجاوز و اشغالگری آنها در خاک عراق شرکت کنند. این فراخوان با استقبال جبهه مقاومت عراق روبه‌رو شده است.

تلاش آمریکا برای ایجاد تفرقه در عراق

به دنبال این تلاش‌ها برای بیرون کردن آمریکایی‌ها از عراق، ترامپ، عراق را به تحریم تهدید کرده است. اما علاوه بر آن، زمزمه هایی از تلاش برای اجرای طرحی موسوم به تشکیل«اقلیم سنی» زیر نظر آمریکا به گوش می رسد.

در همین راستا، شبکه تلویزیونی «سومریه‌نیوز» در گزارشی از برگزاری نشستی به ریاست «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق و شماری از شخصیت های سیاسی سنی این کشور در ابوظبی خبر داد.

اخبار درز یافته از این نشست، حاکی از آن است که امور مهمی در این نشست بررسی شده که برجسته ترین آن، ضرورت تشکیل «اقلیم سنی» است.

«جمال الکربولی»، «محمد الکربولی»، «ابو مازن»، «محمد تمیم»، «فلاح الزیدان»، «رعد الدهلکی»، «زیاد الجنابی»، «محمد إقبال» و «سعد البزاز» از جمله شخصیت های سیاسی حاضر در این نشست بودند.

با توجه به افزایش بحث‌وجدل‌ها درباره نشست اخیر، «دیوید شنکر» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک، نیز از دیدارش با شماری از مسئولان عراقی در اربیل و امارات پرده برداشت. وی گفت که با رئیس پارلمان عراق دیدار کرده اما اشاره ای به طرح تشکیل «اقلیم سنی» در غرب عراق نکرد. طبق اطلاعات درز یافته، آمریکا ناظر نشست امارات بوده و این، پاسخ واشنگتن است به تصمیم پارلمان عراق در تصویب طرح خروج نیروهای بیگانه از جمله آمریکایی ها از عراق.

طبق این گزارش، گفته می‌شود که «اقلیم سنی» در مرحله نخست شامل استان الانبار و صلاح الدین عراق است و در مرحله بعدی، نینوی نیز به آن اضافه می‌شود.

البته سومریه نیوز گزارش داد که پس از طرز این اخبار و اطلاعات، الحلبوسی آن را تکذیب کرد و در پیامی توئیتری از انتشار این خبر به شدت انتقاد کرد.

روزنامه «الاخبار» لبنان نیز در این باره نوشت، در داخل عراق اتفافاتی در حال وقوع است که زمینه را برای اجرای طرح آمریکایی تقسیم طائفه‌ای این کشور مهیا می‌کند . نمونه آن، نشست امارات است. نزدیکان «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق و «جمال الکربولی» رئیس حزب «الحل» و «احمد الجبوری» استاندار سابق صلاح الدین و شماری دیگر که در نشست امارات حضور داشتند، تاکید کردند که حاضران در این نشست، «درباره آمادگی لجستیکی خود برای ایجاد اقلیم سنی در هر لحظه بحث و رایزنی کردند.» طرح تشکیل این اقلیم می تواند زمینه لازم را برای حمایت از پایگاه های آمریکایی در منطقه موردنظر فراهم کند. به ویژه اینکه واشنگتن از تابستان گذشته شروع به آموزش جوانان استان الانبار به بهانه مبارزه با داعش کرده است.

البته این تحرکات، با مخالفت قاطع و شدید «دارالافتا» اهل سنت عراق روبه رو شده است که در بیانیه ای اعلام کرد: همه بزرگان قبایل و شیوخ عشایر اهل سنت در غرب کشور مخالفت شدید خود را با طرح برخی از اعضای ائتلاف نیروهای اهل سنت ابراز کردند. آنها نمی دیگر خواهند هیچ نیروی نظامی بیگانه در عراق باشد. دارالافتا عراق این طرح را خیانت به عراق و تضعیف جایگاه کشور در جهان عربی و اسلامی دانست.

«قیس الخزعلی» دبیر کل عصائب اهل حق نیز در واکنش به این تحرکات گفت: سرزمین عراق با مردم، شهرها و استان هایش یکپارچه و غیرقابل تقسیم است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج