جاباما
۹۵۱۱۳۲
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

سناریوی اروپا در برجام شبیه «اسب تروا» است

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اقدامات اروپا برای برجام گفت: سناریویی که اروپایی‌ها در برجام در پیش گرفتند، بسان «اسب تروا» بود.

خبرگزاری مهر: مصطفی انتظاری کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص بیانات مقام معظم رهبری در نماز جمعه مبنی بر عدم اعتماد به اروپا، اظهار داشت: همانگونه که رهبر انقلاب اشاره فرمودند، ما شاهد هیچ گونه اقدام عملی اروپایی‌ها در طول مدتی که آمریکا از برجام خارج شده است، نبوده‌ایم و آنها اقدامی برای نجات توافق هسته‌ای انجام ندادند.

وی ادامه داد: آنچه ما شاهد بوده‌ایم، این است که اروپا در طول این مدت تنها به ایران فشار آورد تا با آمریکا مذاکره کند و به نحوی برای حفظ برجام، راه فشار بر ایران را انتخاب کردند. در این مدت ما چیزی جز چند موضع‌گیری ضعیف از اروپایی‌ها ندیدم که به تعبیر مقام معظم رهبری حقیرانه بود.

سناریوی اروپا در برجام شبیه «اسب تروا» است

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: طبیعی است که بی عملی اروپایی‌ها در انجام تعهدات خود در برجام و همچنین اقدام آنها در آغاز اجرای مکانیزم حل اختلاف، حلقه بی اعتمادی که رهبر انقلاب فرمودند را تکمیل کند. به نحوی ما شاهد بودیم که سناریویی که اروپایی‌ها در پیش گرفتند، بسان اسب تروا بود.

انتظاری افزود: شاهد بودیم ابتدا آمریکا از برجام خارج شد و بعد از آن نیز بی‌عملی اروپا در اجرای تعهدات آغاز شد و در طول ۲۰ ماه گذشته ادامه یافت. این بی عملی به نحو تحریک آمیزی ادامه یافت تا ایران گام‌هایی را برای کاهش تعهدات خود برداشت. حالا و با توجه به اقدامات ایران، اروپایی‌ها می‌خواهند با فعال کردن مکانیزم حل اختلاف و همچنین بعد از آن، مکانیزم ماشه به نوعی تقصیر خروج از برجام را گردن ایران بیاندازند.

وی بیان کرد: اروپایی‌ها به نیابت از آمریکا اقدامات خود را انجام دادند. به این ترتیب که ابتدا آمریکا از برجام خارج شد؛ ولی اروپایی‌ها در توافق ماندند تا در عمل ایران را به نقض برجام متهم کنند.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب در خصوص تلاش برای پیشرفت کشور اضافه کرد: در این میان موضوع نگاه به شرق و بهره‌گیری از ظرفیت این کشورها و همچنین کشورهای منطقه که نگاه همکار محوری با ایران دارند، باید در قالب دیپلماسی اقتصادی پیگیری شود و طبیعتاً برای کشورمان منافعی خواهد داشت.

انتظاری تاکید کرد: اما آنچه در این میان از اهمیت بیشتری برخوردار است، تکیه بر داخل و توان خودمان است. همانگونه که رهبر انقلاب نیز فرمودند، ایستادگی بر روی پای خودمان باید به واقع پیگیری شود تا چنان که حضرت بیان داشتند، از نفت بی‌نیاز شویم.

وی افزود: ما باید با تکیه بر توان بومی به جایگاهی برسیم که نگرانی از فروش نفت خود نداشته و یا از عدم تمایل شرکت‌های خارجی با خود دچار مشکلات اقتصادی شویم. این اتفاق که اقتصادمان در سراشیبی قرار نگیرد، تنها در حالتی به دست می‌آید که ما یک اصلاحات ساختاری اصولی را در کشور به اجرا دربیاوریم.

کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: متأسفانه هیچ گونه مبارزه جدی با ساختارهای فساد زا از سوی دولت انجام نگرفته و جز برخورد قوه قضائیه با پرونده‌های فاسدان اقتصادی، دولت اقدام جدی و عملی در این زمینه اجرا نکرده است.

انتظاری در خاتمه خاطرنشان کرد: برای رسیدن به پیشرفت‌های مطلوب مورد نظر مقام معظم رهبری باید پیش‌فرض‌ها و زیرساخت‌هایی فراهم شود که با تکیه بر توان داخلی، به پیشرفت و توسعه دست یابیم؛ ولی متأسفانه دولت در سیستم مدیریتی و ساختار اجرایی خود این پیش‌فرض‌ها را ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج