۹۵۱۲۰۸
۱۰ نظر
۵۰۰۱
۱۰ نظر
۵۰۰۱
پ

بازی سیاسی AFC پاسخ محکم می‌خواهد

همه چیز از صحبت‌های «ولید الفراج» مجری برنامه پربیننده «الدوری مع الولید» آغاز شد که در برنامه خود به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که حق میزبانی تیم های ایرانی از حریفانش در لیگ قهرمانان آسیا از سوی AFC سلب شده و این تصمیم در آستانه اعلام رسمی است.

فرهیختگان: همه چیز از صحبت‌های «ولید الفراج» مجری برنامه پربیننده «الدوری مع الولید» آغاز شد که در برنامه خود به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که حق میزبانی تیم های ایرانی از حریفانش در لیگ قهرمانان آسیا از سوی AFC سلب شده و این تصمیم در آستانه اعلام رسمی است. به این معنی که نمایندگان کشورمان باید با تمام حریفان خود چه عربستانی، چه اماراتی و ... در زمین بی طرف بازی کنند و این یعنی با ادعای یک خبرنگار عربستانی؛ حق میزبانی نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان گرفته می‌شود.

وی ضمن برشمردن دلایل این امر مبنی بر اینکه دلیل اصلی تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا برای گرفتن حق میزبانی نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان تنش‌های اخیر این کشور با آمریکاست، اعلام کرد که کنفدراسیون فوتبال آسیا به زودی حکم به میزبانی تیم‌های ایرانی از حریفان خود در بازی‌های لیگ قهرمانان در زمین بی‌طرف می‌دهد.در این خصوص نکته جالب آنجا است که تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا بدین معنا نیست که حریفان تیم‌های ایرانی هم باید در زمین بی‌طرف از آنها میزبانی کنند. در واقع فقط تیم‌های ایرانی باید بازی‌های خانگی خود را در زمین بی‌طرف انجام دهند!

رای فعلا برای استقلال و شهرخودرو؟

در این خصوص یک مقام آگاه در خصوص شایعات اخیر درباره گرفته شدن میزبانی استقلال در دیدارهای پلی آف به« فرهیختگان»گفت: «این موضوع را هم فدراسیون و هم باشگاه استقلال می‌دانستند و به آنها اعلام شده بود که در خصوص میزبانی دیدار استقلال و الکویت تصمیم گیری هایی شده و قرار است نتیجه به آنها ابلاغ شود. در این خصوص قرار است هیات رئیسه و کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا رای خود را صادر کرده و هر تصمیمی آنها بگیرند باید اجرایی شود.»

وی درباره اینکه چقدر شانس لغو میزبانی استقلال وجود دارد، گفت:« ۲۴ نفر از جمله مهدی تاج عضو هیات رئیسه کنفدراسیون فوتبال آسیا هستند و برای میزبانی یا لغو میزبانی از آنها رای گیری می شود. لزوما برای رای گیری هم نیاز به برگزاری جلسه نیست و اگر موضوع عجله ای باشد با نامه نگاری نیز می توان از اعضا نظرات‌شان را پرسید. در این خصوص می توانید با مهدی تاج هم صحبت کرده و نظر او را بپرسید اما اینکه میزبانی استقلال لغو شود یا خیر بستگی به آرای این ۲۴ نفر دارد. اگر آرا نیم درصد هم از ۵۰ درصد بیشتر باشد به طور قطع همان اجرایی خواهد شد.»

سوال اینجاست که اگر این رای صادر شود مربوط به استقلال و شهرخودرو خواهد بود یا درباره تمام نمایندگان ایران صدق می کند؟

چرا که ظاهرا ممکن است دست کم در مرحله مقدماتی میزبانی از همه تیم‌های ایرانی لیگ قهرمانان گرفته شود. این مقام آگاه در این خصوص گفت: «فعلا این رای گیری برای دو دیدار استقلال و شهر خودرو با حریفان‌شان صدق می کند و این تصمیم گیری در حال حاضر ارتباطی به مرحله گروهی ندارد.»

خبری که تایید شد

فدراسیون فوتبال با انتشار بیانیه‌ای به‌صورت رسمی خبر گرفته شدن میزبانی از تیم‌های ایرانی در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا را تایید کرد. در بیانیه فدراسیون فوتبال آمده است:

۱-‌ فدراسیون فوتبال امروز‌ (دیروز) نامه‌ای رسمی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا دریافت کرده و به موجب آن اعلام شده که کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم دارد مسابقات لیگ قهرمانان آسیا به میزبانی تیم‌های ایرانی در فصل جدید را در کشور بی‌طرف برگزار کند.

۲- فدراسیون فوتبال بلافاصله پس از دریافت نامه و در روز جمعه جلسه‌ای را با حضور کلیه مسئولان مرتبط با موضوع برگزار کرد و مراحل اولیه پیگیری ویژه در این باره به‌سرعت آغاز شد.

۳- همچنین مقرر گردید در روز شنبه جلسه دیگری در این باره با حضور مدیران چهار باشگاه نماینده ایران در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا برگزار شود و تصمیم مقتضی با اعلام نظر باشگاه‌های پرسپولیس، سپاهان، استقلال و شهر‌خودرو اتخاذ گردد.

۴-‌ موضع نهایی باشگاه‌های ایرانی ظرف روزهای آینده و پس از تصمیم‌گیری قطعی کنفدراسیون فوتبال آسیا از طریق سایت رسمی فدراسیون فوتبال اطلاع‌رسانی خواهد شد.

استقلال - الکویت در قطر؟

روزنامه «الانبا» کویت در شماره دیروز خود علاوه بر اعلام به تعویق افتادن مسابقه، یک گام فراتر گذاشته و میزبان این بازی را هم مشخص کرده است! الانبا نوشت: «پنجشنبه گزارش هایی درباره تعویق بازی الکویت و استقلال ایران در مرحله دوم انتخابی لیگ قهرمانان آسیا از روز ۲۱ ژانویه به ۲۵ ژانویه منتشر شد. انتظار می‌رود بعد از تحرکات و اقدامات گسترده باشگاه الکویت و مشکلات سفر به ایران به خاطر شرایط این کشور، قطر میزبان بازی الکویت و استقلال بشود.»

همچنین تیم الرفاع بحرین در مرحله اول پلی آف لیگ قهرمانان به عنوان حریف شهر خودرو باید به ایران و مشهد سفر کند. اما طبق شنیده‌ها تیم بحرینی بنا به همان دلایل باشگاه‌های عربستانی، حاضر نیست به ایران سفر کند و خواستار برگزاری این بازی در کشور ثالث شده است.

تضمین فدراسیون فوتبال به AFC

از طرف ایران این موضوع میزبانی در حال پیگیری است. همچنین قرار شده یکسری تضامین که کنفدراسیون فوتبال آسیا آنها را خواسته و مهم‌ترینش تامین امنیت است، فدراسیون فوتبال آنها را تحقق ببخشد تا بازی در ایران برگزار شود. فدراسیون فوتبال در حالی قرار است این تضمین را بدهد که وزارت امور خارجه، وزارت کشور، نیروی انتظامی و دیگر ارگان‌های مربوطه کمک ‌کنند تا مشکلی در این خصوص وجود نداشته باشد.

در این خصوص برخی رسانه ها این طور نوشته اند که: «به نظر می‌رسد این ماجرا‌ها بیشتر بازی روانی و فشار رسانه‌ای از طرف سعودی‌ها و برخی کشور‌های عربی است. با این شرایط می‌طلبد فدراسیون فوتبال به صورت خیلی جدی در این مورد و امنیت ایران اظهارنظر کند.» و نکته قابل توجه اینکه این موضوع را به تلاش های بی نتیجه قبلی در همین راستا درخصوص اماراتی ها مرتبط می دانند.

درست است که پیش از این نیز تلاش شده بود نماینده های امارات با نماینده های کشورمان در کشور ثالث بازی کنند (که این اتفاق محقق نشد) اما به نظر می رسد این بار قضیه جدی باشد و شاید حتی عواقب آن بیشتر از آن چیزی باشد که فوتبال‌دوستان ایرانی فکرش را می کنند.

مهدی: حاشیه‌سازی می‌کنند

سهیل مهدی، سرپرست کمیته مسابقات سازمان لیگ در این خصوص گفت: «طبق آنچه از داخل کشورمان می‌دانیم به نظر می‌رسد راه انداختن این بحث شیطنت است و می‌خواهند به فوتبال و کشورمان فشار مضاعفی وارد شود. بی شک تیم‌های رقیب به ویژه حریفانی که قرار است در مرحله پلی آف به مصاف تیم‌های ایرانی بروند با توجه به اینکه هم سطح نمایندگان کشورمان نیستند سراغ چنین بحث‌هایی می‌روند. طبیعی است حریفان باتوجه به اینکه نمی‌توانند در زمین با تیم‌های ایرانی رقابت کنند دنبال چنین شیطنت‌هایی هستند.»

بهاروند: وزیر تضامین امنیتی به AFC داد

حیدر بهاروند، سرپرست فدراسیون فوتبال درخصوص خبر منتشر شده درباره لغو میزبانی تیم‌های ایران در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا عنوان کرد:« ۳ روز قبل وزیر ورزش و جوانان در نامه‌ای مراتب تضمینی، امنیتی برگزاری رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا را به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال کرده و ما مشکلی در برگزاری بازی ها از لحاظ امنیتی نداریم. تاکنون در مورد تعویق زمان بازی یا تغییر محل بازی هیچ نامه‌ای به ما نرسیده است.»

خلیل زاده: اجازه ندهیم حق ایرانی‌ها ضایع شود

اسماعیل خلیل‌زاده، سرپرست مدیرعاملی باشگاه استقلال به سایت این باشگاه گفت: «ایران امن‌ترین کشور منطقه است و با تبلیغات دروغین کشورهای عربی این واقعیت انکار نمی‌شود. اینها بازی‌های سیاسی است که کشورهای عربی راه انداخته‌اند وگرنه امنیت کامل در ایران برقرار است و ما از کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌خواهیم اسیر این جوسازی‌ها نشود و با اینگونه اظهارات برخورد کند. نمی‌شود که بگویند برای بقیه ورزش‌ها امنیت وجود دارد ولی در فوتبال امنیت نیست. ما در حال پیگیری این موضوع هستیم و انتظار داریم بقیه باشگاه‌هایی که در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند نیز به این موضوع ورود کنند و همه باهم اجازه ندهیم با سیاسی کردن فوتبال حق باشگاه‌های ایرانی ضایع شود. با امنیت کامل لیگ قهرمانان آسیا را برگزار می‌کنیم و تضمین می‌دهیم رقبای ما با آرامش کامل در ایران حاضر شوند و با آرامش از ایران بروند و یک خاطره خوب از امنیت ایران در ذهن آن‌ها نقش ببندد.»

ادامه دردسر برای استقلال و شهرخودرو!

به نظر می رسد طی این مدت همه چیز دست به دست هم داده تا استقلال نتواند روزهای خوش را ببیند. بعد از اینکه در اواسط آذرماه استقلالی ها بعد از سال‌ها صدرنشینی در لیگ برتر را با نتایج مقتدرانه و با سرمربی ایتالیایی خود جشن گرفتند، از آن تاریخ به بعد با مشکلات زیادی مواجه شده‌ اند. بعد از جدایی استراماچونی از جمع آبی ها و تغییرات وسیع مدیریتی و فنی در این باشگاه، حالا جدیدترین مشکل و معضل برای این باشگاه این است که باید دیدارهای خود در آسیا را هم در خارج از تهران میزبانی کند. از سوی دیگر شهرخودرو نیز بعد از دست دادن سرمربی موفق خود به چنین مشکلی گرفتار شده و این تیم هم برای میزبانی از تیم بحرینی راهی کشور ثالث خواهد شد.

حمایت و موضع‌گیری انصاری فرد

محمدحسن انصاری‌فرد، مدیرعامل پرسپولیس درباره ماجراهای میزبانی تیم های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا به سایت این باشگاه اظهار کرد: «ایران تاکنون با امنیت کامل از تیم‌های دیگر در لیگ قهرمانان آسیا میزبانی کرده و برگزاری باشکوه فینال لیگ قهرمانان آسیا که با همکاری همه مسئولان انجام شد و تحسین AFC در مراسم اخیر قرعه کشی لیگ قهرمانان را به‌همراه داشت شاهدی بر این مدعاست. به هیچ وجه نه کوتاه خواهیم آمد و نه اجازه می‌دهیم که به میزبانی تیم‌های ایرانی خدشه وارد کنند. نمی‌دانم که این جوسازی برخی در کویت تا چه حد صحت دارد ولی اگر صحت داشته باشد و ما کوتاه بیاییم و آنها بگویند در ایران بازی نمی‌کنیم، اشتباه بزرگی است. یک روز مقابل عربستانی‌ها کوتاه آمدیم و الان هم اگر در قبال بازی استقلال کوتاه بیاییم، فردا این موضوع گریبان پرسپولیس و تیم‌های دیگر را هم می‌گیرد. باید جلوی این موضوع بایستیم و اجازه ندهیم که کشورهای دیگر از طریق فوتبال و به بهانه‌های واهی امنیت کشور را زیر سوال ببرند. در خاورمیانه و غرب آسیا هیچ جا امن‌تر از ایران نیست. وزیر ورزش هم تضامین لازم را به AFC اعلام کرده و ما هم در باشگاه پرسپولیس پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌ایم. قویا باید جلوی این مسائل ایستاد.»

تهدید به انصراف، ابزار منطقی ایران

طبیعتا فدراسیون فوتبال باید پاسخی منطقی به تصمیم جدید کنفدراسیون فوتبال آسیا بدهد. تصمیمی که می‌تواند تهدید به کناره‌گیری نمایندگان ایران از حضور در لیگ قهرمانان باشد چراکه قطعا عدم حضور نمایندگان یکی از قدرت‌های برتر آسیا می‌تواند سطح این مسابقات را به چالش بکشد ضمن اینکه وضعیت فعلی ایران هیچ شباهتی به اوضاع قبلی کشورهایی مثل عراق و سوریه که در وضعیت کاملا جنگی به سر می‌بردند و از انجام بازی‌های خانگی محروم شدند، ندارد.

حمایت مجازی از انصراف!

ساعتی بعد از اعلام این خبر در فضای مجازی، کانال‌های مختلف اقدام به رای‌گیری از مخاطبان در این خصوص کردند و جالب اینکه در اکثر این رای‌گیری‌ها اکثریت آرا به گزینه انصراف ایران از حضور در مسابقات اختصاص داشت.

نصیرزاده: در شرایط جنگی نیستیم، می‌توانیم انصراف دهیم

انصراف احتمالی ایران از حضور در لیگ قهرمانان آسیا چه تبعاتی می‌تواند برای ما به دنبال داشته باشد و آیا اصلا می‌توانیم انصراف دهیم؟ برای پاسخ به این سوال سراغ هوشنگ نصیرزاده، کارشناس حقوقی فوتبال رفتیم. وی گفت: «با توجه به اینکه کشور ما اساسا در جنگ نیست و اتفاق خاصی هم رخ نداده است، نمایندگان ایران می‌توانند از حضور در رقابت‌ها انصراف دهند. قطعا مدیران‌ ای‌اف‌سی به‌سختی تصمیم به جریمه و محرومیت ایران می‌گیرند چراکه فوتبال ایران به‌خاطر داشتن تماشاگران زیاد، نقطه عطف فوتبال آسیاست. ما قبلا دو المپیک را هم تحریم کردیم. قرار نیست به این سادگی فوتبال ما را از میزبانی محروم کنند و واکنشی نشان ندهیم. به‌نظر‌من بهتر است که نمایندگان ما از حضور در مسابقات انصراف دهند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      باید یک سیلی محکم هم بزنیم دهن AFC!!!

    • سیدجلال رضوی

      به نظر من به هیچ وجه من الوجوه نباید کوتاه بیاییم و اگر اصرار کنفدراسیون آسیا نظرش بر کشور ثالث باشد مسابقات را تحریم کنیم

    • سیوان

      آقای نصیرزاده ازنظرشما اتفاق خاصی رخ نداده
      یعنی جون ۱۷۰ نفر آدم اتفاق خاصی نیست
      البته AFC نباید از آب گل آلود ماهی بگیره و میزبانی حق مسلم ماست

    • mm A

      مگه عربستان درگیرجنگ بایمن نیست چرابرای اوناامنیت هست برای ماکه امنیت داریم،،،،،،

    • سهیل

      حق دارن هواپیمای مسافربری بجای موشک کروز میگیریم با موشک می‌زنیم بایدبترسن از اسمان ایران.همونهای که دسته گل به اب دادن باید جواب گو باشن

    • بدون نام

      انصراف از بازیها جواب قاطعی است که میدهیم . این توهین است

    • بدون نام

      بازیهارو تخریم کنید اما خواهشا با ابروی ایرانی بازی نکنید و ما رو ذلیل تکنید

    • بدون نام

      وقتی یه کشور یک میلیونی با یک کشور هشتاد میلیونی از نظر رای برابر باشند نتیجه میشه فشار کشورهای کوچک به کشورهای بزرگتر

    • ح. شیرانی

      با سلام،کلا اینها تراژدی عربی و دلارهای نفتی عربستان و اماراته ،باید به مسوولان AFC و FIFA نامه نوشت ،که ایران جنگ نیست اشتباهی در ساعاتی خاص شد ،ولی عربستان و امارات که با یمن درگیرن و در کشورهایشان جنگ هست،و حتی همین دیروز هم موشکهای یمن یکی از پهبادهای سعودی را مورد اصابت قرار داد و سرنگون کرد،،،خلاصه اینکه دلیل برای کنسل کردن این طرح وقاحت بار کنفدراسیون وجود داره،جا داره بخاطر غیرت ایرانی ،پول زیاد خرج کنیم ،و ابنمورد را بنفع ایران عزیزمان بپایان ببریم.

    • بدون نام

      مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج