جاباما
۹۵۱۴۱۸
۶ نظر
۵۰۲۸
۶ نظر
۵۰۲۸
پ

اندر عجایب بهبهان؛ ویلاسازی با مجوز مرغداری

تپه‌ماهور‌های بهبهان را تراشیده‌اند و در گودیِ میان بلندی‌ها دیوار کشیده‌اند. این ساخت‌وساز در دومتری معدن سنگ‌شکن جاده شیرعلی رو‌به‌روی پیست موتورسواری بهبهان را چه کسانی و با چه مجوزی انجام داده‌اند؟

روزنامه شهروند: تپه‌ماهورهای بهبهان را تراشیده‌اند و در گودیِ میان بلندی‌ها دیوار کشیده‌اند. این ساخت‌وساز در دومتری معدن سنگ‌شکن جاده شیرعلی رو‌به‌روی پیست موتورسواری بهبهان را چه کسانی و با چه مجوزی انجام داده‌اند؟ تصاویری که به دست «شهروند» رسیده، نشان می‌دهد که تپه‌ماهورها را تخریب و تسطیح کرده‌اند، چند تپه دیگر را تراشیده‌اند، جاده‌ای برای عبور ماشین ساخته‌اند و برق هم به منطقه کشیده‌اند.

زمین این منطقه به ١٤ قطعه تقسیم شده و میان قطعات دیوار کشیده‌اند. منابع طبیعی می‌گوید اینها زمین‌های جهاد کشاورزی است و جهاد کشاورزی می‌گوید این زمین‌ها شخصی است. شنیده‌های «شهروند» از منابع آگاه اما حاکی از آن است که در تپه‌های سرسبز شیرعلی، با مجوز مرغداری، شهرک ویلایی می‌سازند.

تپه‌های تخریب‌شده جاده شیرعلی از چشم‌ها پنهان است. باید دقیقه‌ها راه رفت و از بلندی‌ها گذر کرد تا آن طرف جاده، در عمق زمین، تپه‌های تراشیده را دید. محمد داسمه، وکیل محیط زیستی بهبهان از این تپه‌ها گذشته و حصارها را دیده است: «تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی در بهبهان بسیار زیاد اتفاق می‌افتد؛ ده‌ها و بلکه صدها تغییرکاربری و سازه‌های غیرمجاز به جان طبیعت چنگ انداخته است. آنها که می‌خواهند زمینی از اراضی ملی را به تصرف دربیاورند، ابتدا کاربری‌اش را عوض می‌کنند.

در شیرعلی و لاسبید صدها مورد می‌توان پیدا کرد اما هیچ‌کدام چنین وسعتی ندارد.» این هم تخلف دیگری است، شبیه ساخت‌وساز در بستر رودخانه مارون و ساخت شهرک گردشگری در منطقه حفاظت‌شده خاییز که پیدا نیست با مجوز پیش رفته یا در خفا و بی‌اجازه؛ مسئولان مربوطه هم نمی‌دانند. روح‌الله زندی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بهبهان به «شهروند» می‌گوید که دادستانی یک دستور کلی خطاب به منابع طبیعی صادر کرده تا این تخلف را بررسی کند.

این زمین‌ها مربوط به کدام سازمان است؟ مسئولان استانی نمی‌دانند که دقیقا از کدام جغرافیا و چه تخلفی صحبت می‌شود. عبدالستار جلالی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهبهان به «شهروند» می‌گوید: «این زمین‌ها جزو اراضی کشاورزی است. باید موضوع را از جهاد کشاورزی پیگیری کرد.» تخلف آن‌قدر ناپیداست که با ساخت‌وسازهای دیگر اشتباه گرفته می‌شود. کامبیز محسنی، رئیس اداره جهاد کشاورزی بهبهان، به اشتباه آدرس شهرک گردشگری چاه‌ماری را می‌دهد: «این زمین شخصی است و مجوز ساخت‌وسازش را هم از میراث فرهنگی گرفته. باید از آنجا پی‌اش را گرفت.» اما زمین‌های قطعه‌بندی‌شده در تپه‌ماهورهای جاده شیرعلی، در نزدیکی معدن سنگ‌شکن‌اند که از اراضی ملی است و ساخت شهرک گردشگری در این نقطه عجیب به نظر می‌رسد.

حرف‌ها متناقض است. داسمه که دبیر کمیته حقوقی شورای هماهنگی تشکل‌های محیط زیستی و منابع طبیعی استان خوزستان نیز هست، آدرس درست را می‌دهد: «این ساخت‌وساز ۶ کیلومتر بالاتر از شهرک گردشگری چاه‌ماری است. تپه‌ها را تراش داده‌اند و برای ساخت یک جاده خاکی به این منطقه رحم نکرده‌اند. سنگ‌شکن در فاصله صدمتری شهرک ساخته شده است؛ با توجه به آلودگی معدن سنگ‌شکن، فرضیه گردشگری‌بودن این شهرک منتفی است. به علاوه اینکه سازه‌ها بلوکی‌اند و جنبه توریستی ندارند.» روزانه، مسئول روابط عمومی اداره جهاد کشاورزی بهبهان می‌گوید: «کارشناسان ما در حال بررسی‌اند تا ببینیم این زمین‌ها به منابع طبیعی مربوط است یا جهاد کشاورزی. زمین در منطقه‌ای قرار گرفته که میان تپه‌ماهورهاست و ساخت‌وساز‌ها دور از چشم این دو نهاد انجام گرفته است.»

تماس‌های پی‌‌درپی بالاخره به جواب می‌رسد. رحیمی‌خواه، فرمانده یگان حفاظت اداره منابع طبیعی شهر بهبهان، می‌گوید: «این زمین‌ها جزو اراضی کشاورزی است و با مجوز مرغداری واگذار شده. نمی‌دانیم بعدش چه تصمیمی گرفته‌اند و چرا زمین را قطعه‌بندی کرده و دیوار کشیده‌اند. نمی‌دانیم که صاحب زمین طرح گردشگری گرفته و می‌خواهد ویلا بسازد یا نه. این را جهاد کشاورزی باید بداند.» جهاد کشاورزی دیگر پاسخ نمی‌دهد. از گفته‌ها این‌طور به نظر می‌آید که نه جهاد کشاورزی و نه منابع طبیعی اشرافی بر تخلف رخ‌داده در منطقه ندارند و تنها از احتمالات می‌گویند.

بعد از پیگیری‌های انجام شده، ماکان دیده‌بان، مدیر حراست جهاد کشاورزی خبر می‌دهد که برای بررسی وضع قرار است روز شنبه بازدید مشترکی از سوی جهاد کشاورزی و منابع طبیعی صورت بگیرد چون «منابع مشترک است». دیده‌بان به همین بسنده می‌کند اما دست، آخر داسمه از او نقل می‌کند که کاربری این زمین کشاورزی است و از کمیسیون تبصره یک ماده یک هیچ‌گونه مجوزی ندارد و ساخت‌وساز آن باید تخریب شود. براساس این گفته‌ها تخلف در زمینی اتفاق افتاده که بخشی از آن به جهاد کشاورزی و بخش دیگر به اراضی ملی تعلق دارد. از طرف دیگر قطعه‌بندی میان تپه‌ماهورها برای ساخت ویلا انجام گرفته، جهاد کشاورزی بهبهان از متخلفان شکایت کرده و پرونده اکنون در شعبه دادیاری است.

تپه‌های تخریب‌شده جاده شیرعلی از چشم‌ها پنهان است. باید دقیقه‌ها راه رفت و از بلندی‌ها گذر کرد تا آن طرف جاده، در عمق زمین، تپه‌های تراشیده را دید. محمد داسمه، وکیل محیط زیستی بهبهان از این تپه‌ها گذشته و حصارها را دیده است: «تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی در بهبهان بسیار زیاد اتفاق می‌افتد؛ ده‌ها و بلکه صدها تغییرکاربری و سازه‌های غیرمجاز به جان طبیعت چنگ انداخته است. آنها که می‌خواهند زمینی از اراضی ملی را به تصرف دربیاورند، ابتدا کاربری‌اش را عوض می‌کنند»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      زمین مال خداست واین زمینها مال یه عده خرمایه اگر یه ندار یه متر بتونه از این زمین خدارو تصاحب کنه پدرش رو در میارن خدایا چرا بین بنده هات انقدر فرق گذاشتی کی جواب بنده های بد بختت رو میدی

    • بدون نام

      پولدارهای هر منطقه ویلاسازی میکنن مجوز و ...هم میگیرن ویلاهای لواسان مال مردم عادی لواسان نیست مردم عادی فقط تو ویلاها کار میکنن

    • حمید

      آقایون دارن پولشون رو توی مملکت خودشون خرج میکنن. حتما باید برن ترکیه و دبی ملک بخرن...

    • بدون نام

      یک بند قانون محکم میخواهد تا این معظل حل شود که متاسفانه ذینفعان قانون نویس شدند والا چرا نکردند.
      هربنای غیر قانونی مصادره و ده برابر ارزش ملک نیز جریمه و مدتی زندان مشکل را حل میکند والا تخریب کردن فقط ویرانی طبیعت و امکانات و زمانبر است و در عمل بی حاصل

    • بدون نام

      شما اگر تونستین جلوی ساخت و سازهای غیر مجاز که بیخ گوش مسئولین هم هست مثل لواسان و بقیه اطراف تهران که دادستان و امام جمعه و غیره اعتراض و اعلام کردن و اتفاقا میلیاردی هم خرید و فروش میشه بگیرین!!!!!

      اونوقت
      میتونین به قول خودتون لای اون تپه ماهور ها رو هم جلوشو بگیرین

      ضمنا چندروز دیگه هم ، مسئولین عزیز میگن تقصیر با خود شیر علی (نام اون منطقه) بوده که ول کرده و رفته

      بیچاره شیر علی یه چیز هم بدهکار میشه

    • بدون نام

      بعد 700 هکتار زمین کشاورزی مال خانواده مارو تدی بهبهان سالهاست تصرف کردن پرونده همینطور روی میز قاضی داره خاک میخوره خدا ازتون نگذره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج