جاباما
۹۵۱۸۴۷
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

فصل تازه تحولات اقتصادی با آغاز عملیات بازار باز

بازارهای ایران یکی از پرنوسان ترین دوره های خود را طی دو هفته پایانی دی ماه پشت سر گذاشتند.

خبرآنلاین: بازارهای ایران یکی از پرنوسان ترین دوره های خود را طی دو هفته پایانی دی ماه پشت سر گذاشتند.

در حال حاضر نیز با تصویب قانون عملیات بازار آزاد توسط شورای پول و اعتبار، فصل تازه ای از تحولات برای اقتصاد رقم خواهد خورد. این طرح با هدف کنترل نرخ تورم و نقدینگی ایجاد شده و اگر به شکل صحیح و در کنار آن مشکلات ناترازی نظام بانکی نیز برطرف گردد، می تواند تا حدودی وضعیت اقتصادی را بهبود بخشد. در این موضوع ریسک های منطقه ای و بین المللی نیز بایستی مد نظر قرار گیرد که بر ارزش پولی ملی اثرگذار است.

در هفته گذشته به واسطه افزایش تنش‌ها در خاورمیانه جهش قیمتی قابل توجهی در دلار و طلا به ثبت رسید. اما در طول هفته با کاهش احتمال حملات نظامی میان ایران و آمریکا و احتیاط معامله گران در بازار، اندکی از رشد قیمتی دلار تعدیل شد و نرخ آن در سطح ۱۴۰۵۰ تومان ثابت ماند. به نظر می رسد بازار ارز با وجود اتفاقات رخ داده در صحنه منطقه ای و بین المللی که می توانست منجر به جهش یکباره گردد، ظرفیت قیمت های بالاتر ندارد.

بازار سکه به دلیل انتظارات کاهشی با فروش بیشتر مواجه شد و بدین ترتیب قیمت سکه با کاهش قابل توجه ۳۵۰ هزار تومانی روبه رو شد. این بازار در هفته گذشته مستقل از ارز عمل کرده و افزایش تمایل افراد به خرید سکه نسبت به دلار به دلیل عدم وجود بازارساز در این بازار زمینه را برای ورود تقاضای احتیاطی به بازار سکه فراهم کرده است. فعالان بازار معتقدند که سکه در بازار ظرفیت بیشتری نسبت به دلار برای افزایش قیمت دارا می­باشد.

به طور کلی در هفته جاری نوسانات قیمت­ها پایین بوده است و رفت و برگشت قیمت­ها در دامنه محدود ادامه داشته است. تخلیه اثرات شوک­های غیراقتصادی، کاهش التهاب در بازارهای جهانی، عرضه بازارساز و ورود سرمایه به سایر بازارها از جمله بازار سهام از جمله دلایل عمده آرامش بازارها در هفته جاری بوده است. به‌دلیل وابستگی مستقیم و غیرمستقیم بیش از ۶۰ درصد بازار سرمایه به بازار جهانی، تحرکات این بازار نیز بر روند بازار سرمایه اثر گذار خواهد بود.

آن چه مشخص است تحریم ها عمدتا بر هزینه های شرکت های فعال در بازار سهام تاثیر داشته تا میزان فروش آنها. در هفته ای که گذشت بازار سهام با رشد ۱۳ درصدی مواجه بود و بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون به بیش از ۱۲۳ درصد رسید. تخلیه اثرات شوک‌های سیاسی در کنار وضعیت مطلوب روند قیمت‌های جهانی، ابلاغ آیین‌نامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و تداوم تقاضای سرمایه‌گذاران حقیقی در رشد قابل ملاحظه شاخص کل سهام در این هفته بسیار تأثیرگذار بوده است. به نظر می رسد روشن شدن وضعیت توافقنامه برجام و نرخ‌های جهانی کالاها از عوامل مؤثر بر بازدهی شاخص سهام در روزهای آتی خواهند بود.

در هفته گذشته با اعلام ایالات متحده مبنی بر افزایش موجودی نفت این کشور و پیش بینی آژانس بین المللی انرژی از مازاد عرضه در سه ماهه نخست سال میلادی، قیمت نفت خام تا حدودی کاهش و به مرز ۵۸ دلار در هر بشکه رسید. با توجه به اینکه وابستگی کشورهای توسعه یافته به نفت اوپک کاهش یافته، تنش های منطقه خاورمیانه همانند گذشته بر قیمت اثر شوک آمیز نخواهد داشت. با این حال انتظار بر این است که با بهبود مذاکرات چین و آمریکا تقاضا برای نفت افزایش و در نتیجه شاهد افزایش قیمت طلای سیاه در هفته های آتی باشیم.

در شرایط فعلی بازارها با چند ریسک عمده مواجه هستند. نخست تنش های سیاسی و ژئوپلتیکی خاورمیانه دوم آینده روابط چین و آمریکا و سوم انتخابات آینده آمریکا که هر یک از آنها بر بازارهای مالی، نفت، سیستم بانکی و سرمایه گذاری به شدت تاثیر گذار هستند. عوامل داخلی همچون احتمال عدم تصویب لوایح مربوط به FATF و عدم تحقق درآمدهای پیش­بینی شده دولت در بودجه سال آینده بر تغییر انتظارات معامله‌گران مؤثر خواهد بود. از طرفی، استدلال می­شود با نزدیک­تر شدن به پایان سال جاری نقش عوامل انتظاری در بازار پررنگ‌تر خواهد شد و نحوه عملکرد بازارساز برای کنترل انتظارات در روزهای آتی حائز اهمیت است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج