جاباما
۹۵۱۹۹
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

رصد بزرگترین جرقه‌ خورشید +عکس

ماهواره طیف‌نگار تصویربرداری منطقه رابط (IRIS) ناسا شاهد قوی‌ترین جرقه خورشیدی از زمان پرتابش تاکنون بود و یکی از بزرگترین جرقه‌های خورشیدی چند سال‌ اخیرش در کلاس X را رصد کرد.

باشگاه خبرنگاران: ماهواره طیف‌نگار تصویربرداری منطقه رابط (IRIS) ناسا شاهد قوی‌ترین جرقه خورشیدی از زمان پرتابش تاکنون بود و یکی از بزرگترین جرقه‌های خورشیدی چند سال‌ اخیرش در کلاس X را رصد کرد.

بزرگترین جرقه خورشیدی سال ۲۰۱۴ در کلاس X۴.۹ در منطقه موسوم به AR۱۹۹۰ در ساعت ۰۰:۴۹ به وقت گرینویچ ( ۰۴:۱۹ به وقت تهران) روز سه‌شنبه ۲۵ فوریه (ششم اسفند) توسط رصدخانه دینامیک خورشیدی (SDO) رصد شد. حجم عظیمی از پلاسما موسوم به خروج جرم از تاج خورشیدی (CME) در زمان جرقه خورشیدی به فضا پرتاب می‌شود. جرقه خورشیدی کلاس X قویترین نوع توفان‌های خورشیدی محسوب می‌شود که باعث بروز اختلال شدید در عملکرد ماهواره‌ها، سیستم‌های موقعیت‌یاب جهانی (GPS) ، شبکه‌های برق و پرواز هواپیماها می‌شود.

رصد بزرگترین جرقه‌ خورشید +عکس

رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا این تصاویر را از فوران بزرگ خورشید در کلاس X را در ۲۱ فوریه ۲۰۱۴ به ثبت رسانده است.

رصد بزرگترین جرقه‌ خورشید +عکس

در ساعت ۰۰:۴۹ به وقت گرینویچ بزرگترین جرقه خورشیدی در سال ۲۰۱۴ از سمت چپ خورشید شعله ور شد.

محققان اعلام کرده‌اند، باتوجه به اینکه جهت منطقه خورشیدی AR۱۹۹۰ کاملا به سمت زمین نبوده است، سیاره ما تحت تأثیر فعالیت شدید آب و هوایی فضا ناشی از این جرقه عظیم قرار نخواهد گرفت؛ البته این منطقه طی هفته آینده با چرخش کامل، در نمای مستقیم به زمین قرار خواهد گرفت.

تابش رادیویی از این امواج شوک در لبه تاج خورشیدی سرعتی در حدود دو هزار کیلومتر در ثانیه دارد که اگر به زمین برسند، خسارات شدیدی را در پی خواهند داشت. در تاریخ ۲۸ ژانویه (هشتم بهمن) نیز یک منطقه فعال مغناطیسی خورشید توسط ماهواره IRIS مورد بررسی قرار گرفت تا رفتار مواد خورشیدی تحت تأثیر نیروهای مغناطیسی شدید ارزیابی شود.

رصد بزرگترین جرقه‌ خورشید +عکس

تصویری از بزرگترین جرقه خورشیدی ۲۰۱۴ را در کلاس X مشاهده می کنید.

جرقه خورشیدی در کلاس M یا متوسط در این منطقه رصد شد که دومین کلاس پرقدرت جرقه‌های خورشیدی پس از کلاس X محسوب می‌شود؛ این جرقه بسیار پرقدرت، اشعه‌ایکس و نور شدید را به فضا پرتاب کرد که در تصاویر ماهواره IRIS ثبت شده‌اند. خورشید در حال حاضر در فاز فعال از چرخه ۱۱ ساله خورشیدی موسوم به چرخه خورشیدی ۲۴ قرار دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج