جاباما
۹۵۲۶۳۷
۸ نظر
۵۰۰۸
۸ نظر
۵۰۰۸
پ

اعتراضات عراق؛ التهاب در شهر‌های مرکزی و جنوبی

اعتراض های خیابانی امروز سه شنبه با بستن جاده های درون و برون شهری و آتش زدن حلقه لاستیک در بغداد و برخی شهرهای جنوب و مرکز عراق نیز ادامه یافته است و این اعتراضات تاکنون حوادث و درگیری هایی را نیز در پی داشته ‌است.

ایرنا: اعتراض های خیابانی امروز سه شنبه با بستن جاده های درون و برون شهری و آتش زدن حلقه لاستیک در بغداد و برخی شهرهای جنوب و مرکز عراق نیز ادامه یافته است و این اعتراضات تاکنون حوادث و درگیری هایی را نیز در پی داشته ‌است.

گروه های معترض که روز گذشته با پرتاب سنگ و کوکتل مولوتف، ۱۴ نیروی امنیتی را در بغداد زخمی کرده بودند، امروز با استفاده از سلاح بی صدا یک نیروی امنیتی را زخمی کردند.

فرماندهی عملیات امنیت بغداد در بیانیه ای اعلام کرده است که این نیروی امنیتی از ناحیه شکم با سلاح بی صدا زخمی و به بیمارستان انتقال داده شد.

برخی از فعالان شبکه های اجتماعی تصاویری از فرد زخمی شده منتشر کرده اند.

گروه های معترض تلاش کرده اند که شهرهای مختلف جنوب و مرکز از جمله بغداد را به تعطیلی بکشانند و لوله انتقال نفت در شمال ذیقار را منفجر کردند.

بر اساس گزارش مقام ها ذیقار، لوله انتقال نفت در جنوب شهرستان «الشطره» از توابع استان در اقدامی خرابکارانه منفجر شد.

همچنین تعدادی از معترضان در ناصریه برای دومین روز پیاپی جاده بین المللی ناصریه به بغداد که بصره را به پایتخت و استان های شمالی متصل می کند، بستند.

بستن این جاده منجر به اخلال در نقل و انتقال کامیون ها بین بنادر بصره و دیگر شهرهای شمال عراق از جمله بغداد شد.

جاده بندر «ام القصر» در بصره برای ساعاتی بسته شد که با تلاش نیروهای امنیتی اکنون این جاده گشایش یافت و رفت و آمد در آن جریان دارد.

در العماره مرکز استان میسان نیز گروه های معترض توانستند باعث تعطیلی اجباری در این استان شوند و تنها دستگاه‌های خدماتی مانند بهداشت و شهرداری به علاوه ادارات امنیتی و انتظامی از آن مستثنی شدند.

در نجف اشرف نیز اعتراضات با بستن خیابان ها، تقاطع ها، پل و تعطیلی برخی از مدارس ادامه یافت اما نتوانست فعالیت عادی همه شهروندان را متوقف کند.

در بغداد نیروهای امنیتی توانستند که دوباره یکی از خیابان های اصلی شهر موسوم به «محمد القاسم» را بازگشایی کنند و به گروه های اعتراضی اجازه ندادند که این خیابان بسته شود.

در همین راستا، فرماندهی عملیات امنیت بغداد برای نخستین بار تصاویر تعدادی از افراد متهم به اغتشاش و برهم زدن نظم عمومی را که در جریان اعتراضات روزهای اخیر بازداشت شده بودند، منتشر کرد.

برخی منابع غیر رسمی مدعی کشته شدن دستکم یک تظاهرکننده در اعتراضات امروز بغداد شده اند اما مقام های امنیتی عراق تاکنون چنین ادعاهایی را تایید نکرده اند.

منابع مخالف دولت عراق از جمله رسانه های غربی و عربی مدعی شده اند که در اعتراض های سه روز گذشته دستکم ۱۵ معترض در استان های مختلف این کشور کشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شده اند؛ ادعایی که مقام های امنیتی تاکنون آن را تایید نکرده اند.

کربلا و دیوانیه نیز امروز شاهد تلاش گروه های اعتراضی برای اخلال در نظم عمومی در این دو شهر بوده است.

گروه های معترض و مخالف با شعار «میهن نیست، کار نیست» همچنان می کوشند ادارات و مدارس را تعطیل و شهروندان مختلف را به تعطیلی اجباری مجاب کنند.

با وجود این تلاش ها همچنان به سبب همراهی نکردن بخش وسیعی از مردم با این اقدام ها، آشوبگران در تحقق خواسته های خود عاجز مانده و ادارات و مدارس در اغلب شهرهای جنوب و مرکز عراق از جمله بغداد به روال طبیعی به کار و خدمات خود ادامه دادند.

اعتراض های عراق که دور تاره آن از روز جمعه گذشته آغاز شده پس از حدود دو ماه شدت بیشتری یافته است و بر پایه برخی گزارش ها تاکنون چندین کشته و دهها زخمی به همراه داشته است.

معترضان خواستار معرفی فوری نخست وزیر به دور از گروه های سیاسی و احزاب کنونی، انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات آزاد هستند.

اعتراض های عراق در استان های شیعی مرکزی، جنوبی و شرقی که از یکم اکتبر ۲۰۱۹ (دهم مهر ۹۸) در ناکارآمدن توصیف کردن دولت، تبعیض، فقر، بیکاری و فساد مقام های حکومتی آغاز شده همچنان با فراز و فرود در این مناطق ادامه دارد.

به دنبال این اعتراض ها، «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق شش هفته پیش از سمت خود استعفا کرد و هنوز جایگرین او به علت اختلاف های سیاسی درون حاکمیت تعیین نشده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد آبادانی

      چرا فوتبال اینها محروم نمیشن

    • محمد آبادانی

      چرا فوتبال اینها محروم نمیشن

    • بدون نام

      درود بر مردم نترس عراق ضد حکومت دیکتاتوری

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا"

      • بدون نام

        کدام یکتا توری مردم خودشان انتخاب کردن فکر کنم تو هیچ اطلاعات ندارید

    • بدون نام

      چطوراینهافراخوان میتونن بدن ولی ایرانیانمیتونن

    • آزاد

      مردم عراق به این نتیجه رسید ه اند که اگر اعتراضاتشان دوام نیاورد خیانت به خون دیگر انقلابیها کرده و مثل برخی کشورها آ ینده سخت و مسئولین فاسد بر آ نها حکومت خواهند کرد «همچنین خواهان بیرون کردن تمام قدرتهای خارجی از قبیل ایرلن و لبنان و..هستند

    • بدون نام

      پس آقای صدر ادامه تظاهرات کشورت را نابود می کند آیت الله سیستانی هم گفته مردم تظاهرات کنید .این طوری که مردم پیش میروند پیدایش داعش صددر صد است و امریکاه برنده این تنش است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج