جاباما
۹۵۲۷۵۴
۱۵ نظر
۵۰۰۱
۱۵ نظر
۵۰۰۱
پ

صداوسیما مدعی کدام تولید ملی است؟

صداوسیما در روزهای اخیر باز هم خبرساز شده. موضوعاتی مانند خبر کذب آلوده بودن شیر و لبنیات به سم «آفلاتوکسین» یا جنجال بر سر توقف پخش زنده برخی از برنامه‌های تلویزیونی مهم‌ترین دلایل این اتفاق بودند. اتفاقاتی که بررسی آنها می‌تواند تأکیدی دوباره باشد بر وجود آسیب‌هایی جدی در ارتباط با فراگیرترین رسانه کشور که سؤالاتی قدیمی اما بی‌پاسخ را برای بار دیگر زنده می‌کند.

روزنامه ایران نوشت: صداوسیما در روزهای اخیر باز هم خبرساز شده. موضوعاتی مانند خبر کذب آلوده بودن شیر و لبنیات به سم «آفلاتوکسین» یا جنجال بر سر توقف پخش زنده برخی از برنامه‌های تلویزیونی مهم‌ترین دلایل این اتفاق بودند. اتفاقاتی که بررسی آنها می‌تواند تأکیدی دوباره باشد بر وجود آسیب‌هایی جدی در ارتباط با فراگیرترین رسانه کشور که سؤالاتی قدیمی اما بی‌پاسخ را برای بار دیگر زنده می‌کند.

موضوع آلوده بودن شیر و لبنیات کشور به سم آفلاتوکسین در زمان کوتاهی آنچنان بر جامعه تأثیر گذاشت که به‌گفته محسن نقاشی، دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشور «از زمان پخش مصاحبه غیرکارشناسی که در صداوسیما پخش شد، میزان خرید شیر تا ۳۰ درصد کم شده است.» این البته جدای از تشویشی است که برای چند روز در افکار عمومی و در رابطه با یکی از اساسی‌ترین اقلام سبد غذایی خانوارها ایجاد شده است.

وجه دیگر ماجرا هم ضربه‌ای است که از جانب سلب اعتماد ناشی از انتشار این خبر کذب، از لحاظ اقتصادی و همین‌طور اعتماد عمومی به صنایع غذایی کشور وارد شده است. در شرایطی که شاهد هستیم انتشار اخبار نادرستی به مراتب ضعیف‌تر و کم اثرتر از این مورد در رسانه‌های مکتوب یا سایت‌ها با جدی‌ترین برخوردهای قضایی مواجه می‌شود، دلیل مصونیت صداوسیما و برنامه‌سازان آن از این دست برخوردها چیست؟

آن هم در حالی که شایعه پرداخته شده توسط این رسانه در شرایط تحریم فزاینده، مستقیم اعتبار تولید داخلی را هدف قرار گرفته است. با این دست اتفاقات، صداوسیما چگونه می‌خواهد خود را مدافع «تولید ملی» نشان بدهد؟
مسأله دیگر اما بعد حرفه‌ای کار است. آیا برای فراگیرترین و تأثیرگذارترین رسانه کشور که بر وجه «ملی» بودن خود اصرار دارد پذیرفتنی است که با کمترین بررسی و تخصص فنی در برنامه‌های خود موضوعاتی را مطرح کند که اینچنین جامعه و صنایع کشور را درگیر التهاب سازد؟

چرا باید در دستگاهی که بیشترین سهم را از بودجه فرهنگی کشور دارد و علاوه بر آن از صندوق توسعه ملی نیز کمک می‌گیرد، شاهد بی توجهی به ابتدایی‌ترین اصول کار رسانه باشیم؟

منظر دیگر این موضوع می‌تواند منظر «امنیتی» باشد. سال‌هاست که به کرات دیده‌ایم در رسانه‌های مختلف نشر برخی مطالب و اخبار از سوی دستگاه‌های ذی ربط با ظن ضد امنیتی بودن و پشت پرده داشتن مواجه می‌شوند. آیا این ظن صرفاً مخصوص رسانه‌های کوچک و عموماً بخش خصوصی است یا می‌تواند شامل نهادهایی چون صداوسیما هم بشود؟ آیا برای انتشار خبری که اینگونه التهابی چند روزه را در کشور رقم بزند و علاوه بر تشویش اذهان عمومی، ضربه اقتصادی هم برای صنایع کشور در پی داشته باشد، نمی‌توان ظن اقدام ضد امنیتی داشت؟

از نگاهی دیگر این دست موارد تنها یک چیز را نشان می‌دهند و آن سوء مدیریت حاکم بر صدا و سیماست. یعنی ارگانی که خود مدام و بی‌وقفه مشغول نقد بی‌پروا و عموماً یکطرفه نهادهای دیگر و توزیع برچسب «سوء مدیریت» بین مجموعه‌های مختلف نظام در قامت یک مصلح کل نشسته است.

مسأله این نیست که سوء مدیریت غیر طبیعی است یا جایی جز صداوسیما نمی‌توان آن را یافت. مسأله این است که رسانه‌ای که خود در این سطح و با این میزان تأثیر، دچار مشکل سوء مدیریت است بهتر است مدتی هم به جای حملات یکطرفه، وقتش را صرف نقد خود کند. حداقل انصاف چنین حکم می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سیدمجتبی طباطبایی

      سالهاست صدا وسیما میلی است ودقیقا متناسب با نظرات ومیل یک گروه خاص تولید برنامه دارد.

    • بدون نام

      صداوسیما مدیر ندارد اززمان ورود عسکری هرروز یک برنامه ضد ملی صداوسیما دارد

    • بدون نام

      وقتی انسان های بی کفایت مدیر ومسعول میشوند مملکت همین میشه

    • بدون نام

      دروغ ملی

    • بدون نام

      شیر سم نداره ملت دیگا از شیرای آبی هم صرفنظر کردن .مثل نون خشک خوردن که شما مسولین مرفه بی درد با پول ملت بچه های خودتون اون اب میفرستید به ما ملت سر در برف کرده سفارش شو میدید.نفرین به شما ....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خودمون مقصریم. بنزین گرون میشه جالب اینا مردم میرن اعتراض بعدد یه عده میان اعتراض به اعتراض بقیه

    • بدون نام

      بابا صدا و سيما همش دروغ ميگه شما هم دلت خوشه ها

    • سپهر

      لطفآ بیخودی وقت خود را صرف پاسخ به صدا و سیمای دروغ نکنید. آخه کسی نه نگاهش میکنه نه به صداش گوش میده. انتقاد میکنید خودشو بزرگ میبینه بی محلش کنید .تمام

    • سپهر

      لطفآ بیخودی وقت خود را صرف پاسخ به صدا و سیمای دروغ نکنید. آخه کسی نه نگاهش میکنه نه به صداش گوش میده. انتقاد میکنید خودشو بزرگ میبینه بی محلش کنید .تمام

    • بدون نام

      در کارخانه ایی ک همسرن کار میکنند بخاطر تحریم قطعه ای ک وارداتی بود کمیاب شد و به شرایط اضطرار رسیدن،در این شرایط کارخانه وطنی اعلام کرد میتونه بسازدتش،نراحل تستش انجامدشد و الان مدتهاس بجای واردات از همان کارخانه اون قطعه رو میخرن،نمیخام بگم همون کیفیت را داره ولی بسیار ارزانتره

      منتها چیزی ک واضحه دستهای پشت پرده ایی هست نمیزارن تولید انجام بشه چون واردات دست اونهاست و باتولید داخل اونا ضرر کلان میکننند
      اینم میدونیم ک اون دستها برا منوشما نیس

    • بدون نام

      تولید ملی آفتابه ودمپایی پلاستیکی

      پاسخ ها

      • ..........y.......Z.......

        '''' صدا و سیما 'مدعی تولید 'شیر ملی همراه با سم '' است!

    • بدون نام

      .. دروغگویی، ریاکاری، قانون گریزی، کلاه برداری وموشکهای رنگ آمیزی شده روسی..

    • ایرانی هستم

      تولید ملی ادعا لازم نداره . مردم باید ببینن و لمسش کنن . خیلی چیزهارو توی بوق و کرنا میکنن ولی عملا نتیجه مفیدی برای مردم نداره . صدا و سیما هم باید فکری بحال روان پریشان خودش بکنه . معایب از زمین تا آسمون داره و شمردنش وقت زیاد میطلبه که اساسا حیف از وقت .

    • بدون نام

      صدا و سیما کارش درسته.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج