جاباما
۹۵۲۷۵۷
۲۷ نظر
۵۰۱۰
۲۷ نظر
۵۰۱۰
پ

جمعه ناجوانمردانه سرد است!

افت دمای شدیدی در راه است. سرما از روز جمعه میهمان بیش از ۲۰ استان می‌شود، آیا دستگاه‌های اجرایی و مردم آمادگی مواجهه با افت دمای حدود ۱۰ درجه‌ای را دارند؟

روزنامه ایران: افت دمای شدیدی در راه است. سرما از روز جمعه میهمان بیش از ۲۰ استان می‌شود، آیا دستگاه‌های اجرایی و مردم آمادگی مواجهه با افت دمای حدود ۱۰ درجه‌ای را دارند؟

شواهد نشان می‌دهد، اوج سرما در روز شنبه در اردبیل و ارومیه پیش‌بینی شده است. به طوری که دمای هوای استان‌های آذربایجان غربی و شرقی در این روز به ۱۲- درجه سانتیگراد می‌رسد.

عنوان شده که موج سرمای جمعه و شنبه «کم سابقه»است، اما برخی از مسئولان آن را تکذیب می‌کنند، فرقی نمی‌کند چه بی‌سابقه و چه باسابقه، مساله این است که مصرف گاز به شدت افزایش می‌یابد.

مصرفی که همین حالا هم در اوج بد مصرفی است و ۳ برابر گازسوزی ترکیه و ۱۰ برابر مصرف گاز در کشور آلمان برآورد می‌شود. یعنی دو کشوری که جمعیتی تقریباً برابر با ایران اما صنعت گسترده تری دارند، کمتر از کشورما گاز مصرف می‌کنند.

واقعاً چرا در روزهای عادی یا سرد سال باید کشور با مسأله مصرف بی‌رویه گاز رو به رو باشد؟

اگر چه مسئولان شرکت ملی گاز می‌گویند که آمادگی لازم برای تأمین حداکثر مصرف بخش خانگی در هر شرایطی را دارند، اما واقعیت این است که کشور الگوی مصرف گاز نداشته و همین باعث شده است که بازیگر اصلی در بازار جهانی گاز نباشد.

در آستانه شب سرد زمستان امسال، پیش‌بینی می‌شود که مصرف بخش خانگی و تجاری از ۶۰۰ میلیون متر مکعب در روزعبور کند و احتمالاً از روز جمعه تقاضا برای این سوخت فسیلی پاک، به بیش از ۶۰۵ میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید، حجم مصرفی که در دنیا برای بخش خانگی یک کشور بی‌سابقه است! این رقم معادل تولید ۲۱ فاز میدان مشترک پارس جنوبی است که برای استحصال گاز از آن، میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری شده است.

هر کشوری که این مقدار گاز را تولید کند، نامش در صدر صادرکنندگان گاز جهان قرار می‌گیرد. اما سومین تولیدکننده گاز جهان، یعنی ایران، نه تنها در کنار امریکا، روسیه و قطر نامش در لیست بزرگترین صادرکنندگان گاز دنیا قرار نمی‌گیرد؛ بلکه به ناچار میزان گاز تحویلی به بخش تولیدی خود یعنی صنایع و نیروگاه‌ها را کاهش می‌دهد، تا پاسخگوی تقاضای افسارگسیخته بخش غیرمولد خانگی باشد. هرچند که سوخت نیروگاه‌ها و سایر صنایع، در نبود گاز طبیعی تأمین می‌شود و اختلالی در تولید آنها رخ نمی‌دهد، اما این تأمین از محل انرژی گران قیمت و آلاینده یعنی سوخت مایع انجام می‌شود.

معضل گازسوزی بی‌رویه در ایران هر سال تشدید می‌شود و هر زمستان شرایط ناگوارتر! خبر ناخوشایند دیگر آنکه، با ادامه این روند مصرف، ایران به‌زودی به یک میدان گازی بزرگ دیگر مانند پارس جنوبی برای تأمین مصرف داخلی، نیاز خواهد داشت. میدانی که اگر پیدا نشود، باید واردکننده گاز شویم.آیا پیش‌بینی می‌کنید که سومین تولید‌کننده گاز در جهان وارد‌کننده گاز باشد؟بعید نیست، مثل همین چند سال قبل!

اما راهکار منطقی دیگری نیز وجود دارد که تمام کشورها بویژه توسعه یافته‌ها آن را دنبال می‌کنند. آن راه حل چیزی نیست، جز کاهش شدت مصرف انرژی و بهینه‌سازی مصرف.

اگرچه بخشی از بدمصرفی گاز در ایران، نشأت گرفته از غیراستاندارد بودن سازه‌ها و وسایل و تجهیزات گازسوز است، اما همگی در تشدید این بدمصرفی نقش داشته‌ایم. مثال‌های کوچک آن گرم کردن خانه‌ها بیش از دمای رفاه، یعنی ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتیگراد، باز گذاشتن پنجره‌ها در اوج سرمای زمستان و قندیل بندان‌ها، استفاده از در و پنجره‌های بدون عایق حرارتی و به‌طور کلی عدم رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان است. این مسأله باعث اتلاف ناخواسته نعمتی خدادادی می‌شود که در سال‌های اخیر و در اوج تحریم‌ها و فشارهای خارجی، با هزاران ساعت کار بی‌وقفه و میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری به سرانجام رسیده است.

اما اکنون باید این روند را تغییر داد. پیش از آنکه دیر شود و کشور با بحران جدیدی روبه‌روشود. در کشورهای توسعه یافته آنچه تغییردهنده روند مصرف بوده، قوانین و مقررات سختگیرانه، قیمت‌های بالا برای انرژی همراه با وضع عوارض‌ها و مالیات‌ها بر تولید دی اکسید کربن بوده است. در کشور ما به خاطر دسترسی به منابع انرژی، سوخت ارزان است تا فشار کمتری به سفره خانوارها وارد شود و همین موضوع مصرف غیربهینه را رقم زده است. غافل از اینکه، بدمصرفی کشور را با تنگنای تأمین پایدار انرژی مواجه خواهد کرد. درست مانند روزهای سرد سال ۱۳۸۶ که با اوجگیری سرمای هوا، ترکمنستان شیرهای گاز خود را به‌روی ایران بست و کشور را با بحران مواجه کرد.

افت سرمای روزهای آتی می‌تواند یک تمرین برای سال‌های بعد باشد؛ تمرینی ساده، ممکن و آینده ساز. تنها کافی است که اقدامات کم هزینه‌ای انجام دهیم. مثلاً از گرم کردن محیط‌هایی که استفاده نمی‌شود، پرهیز کنیم و دمای رفاه را ۱۸ تا ۲۲ درجه نگه داریم. لباس بیشتری بپوشیم و درزهای درها و پنجره‌ها را با عایق بپوشانیم. فراموش نکنیم که «هوا بس ناجوانمردانه سرد است» و مصرف بی‌رویه، ممکن است هزینه‌ای بیش از قطع گاز خانه‌ای دیگر داشته باشد.آیا متوجه شکل‌گیری یک بحران جدی در کشور هستیم؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حتما ميخواين گرون تر كنين كه تو خبرا هي سوسه ميان مصرف بالاس. گرسنگي رو با نان خالي ميگذرونن مردم بيچاره ديگه سرما نندازين مردم رو.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این عزیز نفرمود که چرا در و پنجره عایق حرارتی تو این مملکت اینقدر گرونه که مردم وسع خریدش رو ندارن و اجبارا از اجناس ضعیف استفاده میکنن.دولت اگر گمرکی رو از واردات این صنایع برداره و رقابت ایجاد بشه این معضل حل میشه.الان دولت از جنس خوب گمرکی زیاد میگیره و تولید داخل هم از این مسئله سواستفاده میکنه و از کیفیت کم میکنه تا سود بیشتر ببره و در نهایت این مردم هستن که باید گاز بیشتر مصرف کنن و مول بیشتر هم بپردازن.

    • بهزاد

      دست وزیر نیرو درد نکنه که پیشنهاد بینظیری داد و طرح تعویض کولر گازی قدیمی با جدید را جهت کاهش مصرف گاز داد
      درود بر این نخبه علمی

    • سید

      وقتی تکنولوژی بخاری سازیمون و مواد اولیه ساختمان سازی ۵۰ ساله بدون تغییر مونده همین میشه دیگه ... بخاریهایی که همه گرماش از لوله میره بیرون و در و دیوارایی که نازکه و همیشه سرده مردم مجبورن بخاریو تا ته زیاد کنن وگرنه با این پولای نجومی قبوض کسی خنگ نیست تو زمستون پنجره باز بزاره

    • بدون نام

      بنظر عمده ترین دلیل نبود عایق حرارتی و برودتی مناسب و استاندارد ساختمان ها می باشد و لازم است تدابیری اتخاذ شود که نظارت دقیق تر بر ساخت و سازه صورت گیرد و بعنوان یک اصل عایق سازی الزامی شود

    • بدون نام

      اینطور که بوش میاد کمکم دارید مردم رو یرا گرونی گاز هم اماده میکنید اره همینه بنزین که گروت شد از خورد وخورک ولباس میزنیم الحمدالله تفریحم که نمیریم گاز رو هم گرون کنید البته کشورهای پیشرفته ببخشید توهین نشه پیشرفته میگم مسئولین مثل ما عقب مونده نیستن از وسایلی استفاده میکنن سوخت بهینه مصرف میشه ساخت خونه ها درست وحسابیه تابستون خنک وزمستون گرمی منازلشون داره چون بلدن چگونه خونه بسازن یه کم یاد بگیرین

    • بدون نام

      اگه دوست دارید بگید گرونش کنن

    • گرگانی

      اینی که شما گذاشتین یکی از مسئولین ببینه شک نکن قیمت گاز رو چند برابر میکنه

    • بدون نام

      فقط این چیزا رو مقایسه می کنید با آلمان؟

    • بدون نام

      خام تو سرها ، باز شروع مقدار مصرف را کردید ، علت را جویا شوید صنعت ساخت ، ساز و مصالح ساختما را مقایسه کنید .

    • سیبو

      مردم عادت کردن به اصراف کردن

      پاسخ ها

      • m

        مردم ما اسراف کارن دمای خونه روزیادمیکن پنجره هاروبازمیکنن کلا ماایرانیااسرافکاریم

      • بدون نام

        خود مُاولین این متن را نوشتند و حتما گرون میشه ولی بی خبر ،قبض بعدی را ببین

    • ازاردبیل

      دراردبیل۳۲درجه راهم تجربه کردهایم اینقدرتبلیغ نکنید

    • بدون نام

      سلام اداره کاز چه چرد میگه مردم به اندازه مصرف میکنند که خونه کرم شود اکر شما زمستان کازو کمتر بفروش به کشورهای دیکر

    • بدون نام

      سرما رو چگونه باید تحمل کرد یا گاز یا در مناطقی که گاز نیست برق باید مصرف کر د امکانات دیگه ای هست

    • بدون نام

      ...گازمون رواینقدر،رایگان ندیدبه کشورهای خائن دوست و همسایه...بحران نداریم.

    • بدون نام

      مسئله سرما نیست شما میخواین گاز رو گرون کنید

    • بدون نام

      اگر سازندها به جای سفالهای قدیمی که داخل دیوار مصرف میکنن از بلوکهای جدید که هم عایق هستن و هم سبک استفاده کنن انقدر انرژی از دست نمیره . مشکل از ریشست

    • بدون نام

      لازم نیس همه اطاقها رو گرم کنیم .

    • بدون نام

      نقشه های هواشناسی تغییر کرده و دیگه اون افت شدید رو نداریم. البته مثلا برای تهران تا منهای 4 زده بود که بی سابقه هم نبود ولی الان منهای یک شده!!!

    • بدون نام

      اینم دارین برای چند دهمین بار گرون میکنین....خدا نسازه براتون...

    • بدون نام

      روحانی میگه من خواب بودم نفهمیدم جوابش معلوم

    • فرید

      ...حالا نوبت گاز شده؟؟؟؟؟؟
      شخصا در حوزه پالایش گاز فعالیت دارم، صراحتا عرض میکنم گاز تا دلتون بخواد زیاد داریم.

    • محمد

      به نظر من تمام گاز را پکیج های شوفاژ دیواری مصرف می کنند چون استاندارد نیستند

    • بدون نام

      همه راه حلها برای فشار آوردن به مردمو خوب بلدید گرون کنیم تا درسشون بشه ولی وای به حال روزی که اهمالهای این مسئولا از در و دیوار رو کشور هوار بشه نه راه حلی نه تهدیدی نه اخطاری فقط ملت خفه خون بگیرن و بسازن وبسوزن مثل رسیدگی به حقوق نجومی بگیرها مثل اختلاس ها و رانت ها فاصله طبقاتی مسئولان با مردم مثل رفاه آقازده ها در برابر فرزندان مردم و خیلی چیزهای دیگه

    • ایران

      تصویب شد..گران کنید بره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج