۹۵۳۰۷۷
۱۹ نظر
۵۰۱۷
۱۹ نظر
۵۰۱۷
پ

نشانه‌های مثبت در روابط ایران و عربستان

نشانه‌های مثبتی در روابط ایران و عربستان دیده می‌شود، نشانه‌هایی که از پایان چند سال قهر دیپلماتیک میان این دو کشور حاشیه خلیج فارس حکایت دارد.

ایرنا: نشانه‌های مثبتی در روابط ایران و عربستان دیده می‌شود، نشانه‌هایی که از پایان چند سال قهر دیپلماتیک میان این دو کشور حاشیه خلیج فارس حکایت دارد.

فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان روز چهارشنبه اعلام کرد که کشورش آماده مذاکره با ایران است. وزیر امور خارجه عربستان در سخنانی تاکید کرد ما از مذاکرات استقبال می کنیم. او در عین حال این را هم به تمایل کشورش به مذاکره با ایران اضافه کرد که «ما استقبال می‌کنیم، به شرط اینکه ایران با خشونت از برنامه‌ها و گروهای که در منطقه دارد، حمایت نکند.»

فیصل بن فرحان در ادامه افزود: «کشورهای زیادی برای گفت وگوی بین ما با ایران پیشنهاد میانجی‌گری دادند. ما خوشحالیم که منطقه از تنش و درگیری با ایران خودداری کرده است.»

این سخنان حاکی از آن است که عربستان پس از چند سال شدت تنش در روابط، سینگنال های مثبتی را برای آغاز گفت وگو و کنار گذاشتن اختلافات ارسال کرده است.

سیدمحمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهوری نیز امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: «هیچ وقت بحث این نبوده که میان ایران و عربستان پیامی تبادل نشود و ارتباطی نداشته باشیم، موضوع رابطه با عربستان نباید شبیه رابطه تهران و واشنگتن شود. عربستان همسایه ماست یک مشکلی برای یک مدتی پیش آمده است و جنگ عربستان با یمن هم مزید بر علت شده و گرفتاری به وجود آمده است، سیاست ایران همواره داشتن روابط خوب با همسایگان از جمله عربستان است.»

او اضافه کرد: «عربستان یک کشور اسلامی است و ما در گذشته روابط خوبی با ریاض داشتیم اکنون نیز معتقدیم که به نفع منطقه است که دولت و ملت دو کشور است که مشکلات خود را با یکدیگر حل کنیم و اجازه ندهیم رژیم صهیونیستی و دشمنان کشورهای اسلامی از این شکاف سوءاستفاده کنند.»

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز چند روز پیش در جمع تجار هندی در شهر بمبئی طی سخنانی در پاسخ به امکان میانجیگری هند برای حل اختلاف بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی گفته بود: «ما برای مذاکره با عربستان سعودی و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس آماده ایم و حاضر به ارائه پیشنهادات در خصوص امنیت در این منطقه به ویژه در تنگه هرمز بودیم و پیشنهاداتی برای ایجاد آرامش و صلح در تنگه هرمز را نیز ارائه کرده ایم.»

عربستان سعودی در چند سال گذشته و به خصوص پس از حمله نظامی به یمن و روی کار آمدن دونالد ترامپ، همواره از تعامل دیپلماتیک با ایران دوری کرده بود و مواضع تهاجمی در قبال ایران اتخاذ کرده بود. اما سخنان اخیر وزیر خارجه عربستان نشان دهنده تغییر در این مواضع است.

سخنان اخیر مقامات ایران و عربستان به منظور بهبود ارتباط با یکدیگر سبب شده تا زمزمه هایی مبنی بر ارتباط احتمالی میان این دو کشور قوت بگیرد. در این میان عمران خان، نخست وزیر پاکستان، تلاش های زیادی برای بهبود روابط دو کشور انجام داد.

تا کنون چند بار بحث مذاکره پشت پرده میان ایران و عربستان مطرح شده است اما همواره عواملی مانع از برقراری ارتباط میان این دو کشور قدرتمند در حاشیه خلیج فارس شده است. اکنون در صورت آغاز مذاکرات رو در رو میان این دو کشور منطقه شاهد آرامش و ثبات بیشتری خواهد بود.

زهرا نزهت امیرآبادیان

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دروغ میگه عربستان بازی آمریکا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عربستان داره از اهرم صلح با ایران برای فشار اوردن به طرف امریکایی یهودی استفاده میکنه شایدم همش یه بازی کثافت وقت کشی مثل برجام هست درهرصورت این ال سقوطی های یهود تبار ادم قابل اعتماد نیستن

      • hassan.h

        با عربستان باید مذاکره کنیم

    • نمکی

      انشاالله که عربستان به نتیجه برسد همکاری باایران هم به نفع ۲کشور هست هم به نفع منطقه اگرعربسنان عقلانی فکرکند منافع کل مسلمانان هست میتوانن این دوکشور هم امنیت منطقه را تظمین کنن هم به جنگهای برادر کشی مسلمانان پایان دهند تا کی باید غربیها دربین مسلمانان فتنه انگیزی کنن وکشته کشتار راه بندازن به امید آینده بهتر

    • سرباز ولایت

      ضرب المثلی هست قدیمی که میگوید:سگه از ناتوانی مهربان هم میشود. عربستان سعودی خیلی دوست داشت که آمریکا یی ها به ایران حمله کنند الآن هم که خواهان دوستی است از ایران ترسیده است که پیشنهاد دوستی میدهد

    • حسن

      درمدتی که سفارت عربستان درعراق تعطیل بسته بودهیچ خبری از انفجار وبمبگذاری وکمربندهای انفجاری هم درعراق تعطیل شده خبری ازخرابکاری ها نبود ازموقعیکه جریان صدر با عربستان دیدارکرد وسفارت عربستان درعراق مجددا بازگشایی شده خرابکاری ها وانفجارات وبمبگذاریهاهم شروع شده که کاملا نشاندهنده دخالت عربستان عراق میباشد. ازمسئولین محترم حکومتی ودولتی خواهشمنداست به کشور عراق توجه کنید وازارتباط وبازگشایی سفارت عربستان درایران عزیز خودداری کنند

    • شکاریان

      به امید بیداری دولت ها و ملت های منطقه
      و آگاهی از تفرقه ایجاد شده توسط آمریکا و اسرائیل

    • مهدی کریمی

      خدا رو شاکرم

    • بی خانمان

      از این به بعد شعار مرگ بر آل سعود بایگانی می شود. (بقول معروف سیاست پدر و مادر
      ندارد)

    • بدون نام

      خداکنه اینجوریه. عربستان هم دست از سر یمن برداره

    • بدون نام

      بخاطریمن ،،حرام است رابطه باآل سعودکودک کش

    • حجت

      باسخنان شفاهی کاری ندارم ولی ماباید سعی کنیم با کشورهای مسلمان علی الخصوص عربستان عملا تعامل وارتباط داشته باشیم ضمنا اگربه نوع حکومت همدیگر زیاد ایراد نگیریم بهتر میتونیم خواسته های خودمان را بقبولانیم.

    • حسن

      بله همیشه عواملی هست

    • بدون نام

      خدا کنه دیگه بعضی ها ساز اختلاف نزنن

    • بدون نام

      من هم موافقم... اینها بازی سیاسی است.. ممکن است عربستان، آمریکا را وادار به جنگ با ایران کند و خودش با این کار مبرا بداند... در یه زمان هم با سوریه و هم با ایران رابطه برقرار کردن نکاتی دارد که ان شااله مورد توجه قرار بگیرد..

    • sh.

      میخواد شما یه کم خوشحال بشید

    • بدون نام

      رابطه عربستان با ایران یعنی بریده شدن دستان آمریکا و اسرائیل در منطقه و این شدنی نیست.

    • بدون نام

      خاک برسراون که میخواد با عربستان رابطه داشته باشه امریکا بهتراز عربستانه

    • ا. ع

      یقین داشته باشید عربستان دنباله رو سیاست های آمریکا واسرائیل است بعد ازاین همه خاطرات تلخ مانند شهادت حجاج و جنگهای جاری که ظاهرٱ عربستان دامن زده است بنظربنده بوی مکروحیله جدیدی به مشام می‌خورد همینکه حجاج بنا به مصلحت برای حج واجب بروند کفایت است وابهت ایران هم بهتر حفظ می‌شود.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج