۹۵۳۷۳۷
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

نگاهی به سی‌وهشتمین جشنواره تئاتر فجر

سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر امسال شامل هشت بخش خواهد بود. این جشنواره در بخش‌های مسابقه تئاتر ایران (صحنه‌ای)، نمایش خیابانی، دیگرگونه‌های اجرایی، رادیوتئاتر، نمایشنامه‌نویسی همچنین نمایشگاه و مسابقه پذیرای آثار هنرمندان سراسر کشور است.

روزنامه فرهیختگان: سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر امسال شامل هشت بخش خواهد بود. این جشنواره در بخش‌های مسابقه تئاتر ایران (صحنه‌ای)، نمایش خیابانی، دیگرگونه‌های اجرایی، رادیوتئاتر، نمایشنامه‌نویسی همچنین نمایشگاه و مسابقه (پوستر، عکس و اقلام تبلیغاتی) پذیرای آثار هنرمندان سراسر کشور است.

میانگین قیمت بلیت 20 تا 30 هزارتومان

«۴۰ نمایش در بخش به علاوه فجر حضور دارند که آثار خوبی از هنرمندان جوان و پرشور هستند و من در همین برنامه از عموم مردم دعوت می‌کنم حتما از آثار نمایشی این بخش دیدن کنند. ۱۱۹ نمایش در جشنواره تئاتر فجر امسال روی صحنه می‌رود که تعداد ۲۳ اثر نمایشی در بخش خیابانی و چهار اثر در بخش دیگرگونه‌ها و ۹۰ اثر هم در بخش صحنه‌ای است. قیمت بلیت‌ها نسبت به سالن‌های نمایشی متفاوت بوده و میانگین آن بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان است.» این اطلاعات را شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی شامگاه پنجشنبه سوم بهمن در برنامه «شهر فرنگ» به مخاطبان داد و اضافه کرد: « بخش‌های متنوعی در جشنواره ایجاد شده است. گاهی اوقات این بخش‌ها در مرحله عملی موفق بوده و حفظ شده و گاهی هم تجربیات مورد استقبال قرار نگرفته است. گستردگی جشنواره به‌منظور توجه به ژانرهای متنوع نمایشی در کشور است.

جشنواره در ۱۰ بخش اصلی برگزار خواهد شد، ولی بخش‌های زیادی را شامل می‌شود. ما شاید فقط تاریخ برگزاری را می‌بینیم، اما می‌شود گفت بسیاری از اتفاقات پیش از این تاریخ عملی شده است؛ مانند تئاتر استان‌ها که برآیند آن در گردهمایی با عنوان همایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌ها جمع می‌شود یا مسابقات نمایشنامه‌نویسی که با استقبال خوبی روبه‌رو شده است.جشنواره با معیار ملی برگزار می‌شود. در دو دهه اخیر معیارهای مختلفی درباره جشنواره مطرح شده است؛ ابتدا فراخوانی ارائه می‌شد و سپس داوری‌ها انجام و آثار منتخب مشخص می‌شدند، اما به مرور این شکل تغییر کرد و به شیوه تمام جشنواره‌های معتبر دنیا جشنواره تغییر رویه داد و به سمت برآیند اجرای تئاترهای سالانه کشور رفت. جشنواره تئاتر فجر در حال رفتن به سمت شکل و رویه بین‌المللی است.

ما ابتدای سال سمیناری را تحت عنوان آسیب‌شناسی جشنواره تئاتر فجر برگزار کردیم تا نقاط مثبت و منفی این رویداد را دریابیم. من در دیدگاه شخصی خودم معتقدم ما می‌توانیم برای ایجاد ‌انگیزه به این فکر کنیم که بخشی به‌عنوان تولیدات نو یا تجربی را در جشنواره داشته باشیم.»

کرمی نگاه خود را درباره رقابتی یا غیررقابتی برگزار کردن جشنواره تئاتر فجر این‌طور عنوان کرد: «باید به‌ انگیزه شرکت‌کنندگان توجه کنیم. رقابت همیشه در جشنواره‌های هنری بوده است و ما در یونان باستان هم این رقابت را می‌دیدیم. رقابت ممکن است به شرکت‌کنندگان ‌انگیزه بدهد، اما باید به یک نکته حساس توجه کنیم. در جشنواره تئاتر فجر نسل‌های مختلف با ‌انگیزه‌های مختلف شرکت می‌کنند. گاهی برای بخشی از هنرمندان رقابت‌ انگیزه ایجاد نمی‌کند و دیده شدن آثار اهمیت دارد و گاهی عکس این امر اتفاق می‌افتد.»

سالن‌ها و کشورها

مجموعه تئاتر شهر شامل سالن‌های اصلی، سایه، چهارسو و قشقایی، تماشاخانه ایرانشهر (سالن استاد ناظرزاده کرمانی و سالن استاد سمندریان)، سالن اصلی تالار مولوی، تالار رودکی، تماشاخانه سرو، پردیس تئاتر شهرزاد، تئاتر مستقل تهران، عمارت نوفل لوشاتو، تماشاخانه دیوار چهارم، تماشاخانه مهرگان، تماشاخانه ایران تماشا، تماشاخانه آژمان، تماشاخانه شانو و تماشاخانه دا میزبان آثار نمایشی و رادیوتئاترهای سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در ایام برگزاری این رویداد خواهند بود.

۶ نمایش از کشورهای لهستان، ارمنستان، بلژیک، سوئیس و یونان در بخش تئاتر ملل سی‌وهشتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر اجرا می‌شوند. همچنین ۲۵ میهمان از ۱۹ کشور شیلی، فنلاند، گرجستان، کرواسی، فرانسه، چین، بلژیک، لیتوانی، روسیه، سوئیس، ایتالیا، آذربایجان، تاتارستان، ارمنستان، تاجیکستان، دانمارک، الجزایر، عمان و هلند در پنجمین بازار بین‌المللی هنرهای نمایشی ایران که از ۱۳ تا ۱۷ بهمن‌ماه در تهران برگزار می‌شود، حضور می‌یابند.گفتنی است، سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر امسال از ۱۲ تا ۲۲ بهمن برگزار می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج