جاباما
۹۵۴۲۴۱
۳۳ نظر
۵۰۱۵
۳۳ نظر
۵۰۱۵
پ

پشت‌ پرده کنسرو‌های ماهی ۷ هزار تومانی

در جــاده گلبهار، وانت بار‌هایی که به فروش کنسروماهی مشغولند، به فاصله چند کیلومتری از هم متوقف‌انـد و پلاکارد‌های بزرگی روی هر کدام از آن‌ها نصب شده که رویشان این جمله به چشم می‌خورد: «تن ماهی ۷ هزارتومان».

روزنامه خراسان: در جــاده گلبهار، وانت بارهایی که به فروش کنسروماهی مشغولند، به فاصله چند کیلومتری از هم متوقف‌انـد و پلاکاردهای بزرگی روی هر کدام از آن‌ها نصب شده که رویشان این جمله به چشم می‌خورد: «تن ماهی ۷ هزارتومان».

در این محل، در حالی کنسرو ماهی ۱۸۰گرمی به قیمت ۷هزار تومان فروخته می‌شود که روی قوطی‌ها، قیمت کنسرو ۱۱ تا ۱۴هزارتومان بر اساس برند و کارخانه تولیدی، درج شده است.

از آن جا که تفاوت قیمت روی کالا و قیمت فروش این کنسروها، کمی عجیب است، برای بررسی موضوع، به‌همراه بازرسان سازمان صمت سراغ یکی از وانت‌ها می‌رویم. تعداد زیادی کنسرو ماهی با نام و برندهای ناشناخته، درون وانت چیده شده و هر از گاهی راننده خودرویی که قیمت پایین کنسروها توجهش را جلب کرده، توقف و خرید می‌کند. بدون این که خودمان را معرفی کنیم، چند کنسرو می‌خریم و توضیح می‌دهیم برای تکمیل جنس سوپر مارکت‌مان در شهر، تعداد زیادی کنسرو می‌خواهیم و قیمت آخر کنسروها چند است؟ بعد از کمی چک و چانه، فروشنده قبول می‌کند قیمت هر کنسرو را تا ۵هزار تومان هم پایین بیاورد. وقتی بیشتر تخفیف می‌خواهیم، فاکتوری از جیبش بیرون می‌آورد که براساس آن، قیمت خرید هر کنسرو از یکی از کلی فروشی‌های شهر، ۴۵۰۰ تومان درج شده؛ یعنی حدود ۱۰هزارتومان تفاوت قیمت بین چیزی که روی کالا درج شده و چیزی که فروخته می‌شود.

نشانی کلی فروشی مذکـور را می‌گیریم و در ادامه بررسی‌هایمان، از صاحبان وانت بارهای بعدی که کنار جاده به فروش همین کنسروها مشغولند، محل خریدشان را می‌پرسیم و هر کدام، یک منطقه از شهر را اعلام می‌کنند؛ انگار موجی از کنسرو ماهی‌ با قیمت‌های غیرواقعی وارد شهر شده.

از آن جا که هم اکنون، قیمت هر کنسروماهی ۱۸۰گرمی درجه‌یک با برند معتبر، بین ۱۳ تا ۱۵ هزارتومان است و قیمت هر کنسروماهی ۱۸۰ گرمی درجه دو و سه، حدود ۸-۷هزارتومان، درباره کنسروهای حاشیه جاده، این سوال پیش می‌آید که این‌ها درجه یک هستند یا درجه دو؟ اگر درجه یک‌اند و قیمتِ روی کنسرو حاکی از کیفیت است، پس این تخفیف عجیب برای فروش به چه دلیل است؟ اگر درجه دو است، چرا قیمت درجه‌یک بر آن درج شده؟ و اصولا وزن واقعی و کیفیت این کنسروها، چگونه است؟

برای پاسخ به این سوالات، چند نمونه خریداری شده را به سازمان صمت منتقل می‌کنیم. هم کم‌فروشی، هم تخفیف کاذب و هم گران فروشی.

«مهدی مقدسی» کارشناس دفتر نظارت و بازرسی سازمان صمت، توضیح می‌دهد: «طبق بررسی‌های مقدماتی، در فروش این کنسروها که تولیدی ۱۰ کارخانه مختلف واقع در بندرعباس و بندرامیرآباد است، کم‌فروشی، تخفیف کاذب و گران فروشی اتفاق افتــاده. در حالی که باید وزن محتوای خالص کنسرو، به گواه عددی که روی جعبه درج شده، ۱۸۰ گرم باشد، کل وزن هر کنسرو با ظرف ۱۶۰گرم بود. ضمن این که وقتی محصولی با قیمت ۴۵۰۰تومان به فروش می‌رسد، نشان دهنده این است که قیمت تمام شده تولید این کنسرو برای کارخانه همین بوده و قیمت ۱۱ یا ۱۴هزارتومانِ درج شده، غیرواقعی است.

این می‌تواند یک شگرد تبلیغاتی باشد که یک قیمت غیرواقعی روی یک کالا درج شود اما در فروش، اصطلاحا این قیمت را بشکنند و به‌ دلیل یک تخفیف دروغین، مشتری را فریب دهند. برای این که کارخانه تولید کننده این کنسروها، خارج از استان خراسان قرار دارد، ما پیگیری‌هایی از طریق سازمان صمت و سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده استان مربوط، اولا برای آزمایش روی محتوای کنسرو و ثانیا برای کشف دلایل عرضه این محصولات با چنین قیمت‌هایی را شروع کرده‌ایم و این استعلام‌ها و نامه‌نگاری‌ها برای برخورد قاطع با تولیدکنندگان این کنسروها همچنان ادامه دارد، اما به دلیل خارج از استان بودنِ این کارخانجات، روند پیگیری‌ها زمان‌بر است.»

وی در ادامه، درباره گران فروشی این کنسروها هم می‌گوید: «بازرسان ما در بازرسی ها، مبنا را قیمت فاکتور خرید قرار می‌دهند و درصد سود تعریف شده را به این مبلغ اضافه می‌کنند و اگر کالا با مبلغی بالاتر از این رقم فروخته شده باشد، گران فروشی محرز می‌شود. با این نوع محاسبه، فارغ از کم‌فروشی و تخفیف دروغین، فروشندگان کنسرو جاده گلبهار، مرتکب گران فروشی هم شدند و کنسروی را که باید به قیمت ۵۱۰۰ تومان به فروش برسد، هفت هزارتومان می‌فروختند که در ادامه بابت تمام این موارد، با کارخانه تولید کننده برخورد خواهد شد.» متعاقبا، جزئیات به‌دست آمده از آزمایش‌های انجام شده روی این کنسروها و نتیجه پیگیری‌های بازرسان سازمان صمت استان، در گزارشی اعلام خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      باز جای شکرش باقیه که فاسد و دور ریختنی نبوده


      هر چند همه موارد بالا جرم هستش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگر تحقیقات کامل بشه احتمالا مواد داخل کنسرو دور
        ریختنی هم باشند خدا میداند.

      • بدون نام

        خدا رو شکر گوشت الاغ نبوده

      • بدون نام

        توی اروپا از یه آدامس جویده شده ۵ هزار ساله، تا شماره شناسنامه طرفو درآوردن! بعد وزارت صمت فقط جعبه کنسرو را وزن کرده و فهمیده وزنش کمتر از روی جعبه است ۲۰ گرم! بقیه مسائل رو هم حدس زدن. چون کارخانه در شهرستان است نتیجه گیری زمانبر است! انگار از کره مریخ میخوان نمونه بیارن! حالا برو ببین چقدر بودجه یامفت میگیرن و چه دم و دستگاهی دارن!!!!!!

    • پ

      بعضی هاشون تاریخ گذشته هستن اتیکت عوض میکنن ارزون میدن که زود فروش برن

    • محمد

      متاسفانه بعلت بی توجهی سازمان های نظارتی یاتبانی باتولید۹۰درصدکالاقیمت فروش کاذب روی آن درج شده!!این یک تقلب است اماکسی توجه ندارد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مشکل مصرف کننده ها همین موارده که گفتین بی توجهی بی لیاقتی مدیران دردرج قیمت وانقضا

      • بدون نام

        اون دفعه زیتون پرورده گرفتم دقیقا حجمش نصف شده بود دیگه کم فروشی هم جرم هست و گناهی بزرگ

    • x

      فکر کردم میخواید از جنبه بهداشتی بررسی کنید. دوست داره ارزان بده. هرکس جنسش را به قیمت مناسب به مردم داد شما پدرش را در میارید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یه ضرب المثل هست میگه گربه هم برای رضای خدا موش نمیگیره

      • جعفر

        شما هیچ گالای خارجی دیدید که دروی ان درج قیمت داشته باشد اینها همه از درج قیمن کاذب وگران بروی این گالاها است مثل رب گوجه وکنسرف رب درج قیمت دارد 17000 تومان در فروشگاهای بزرگ وارزانگده تخفیف می خورد 8800 تومان درواقع قیمت خرید کارخانه است 6500 تومان مقصر اصلی خوده وزارت صمع است عاقبت ایجاد فروشگاه بزرگ همین است این قیمتها گاوبندی بین کارخانه دار و فروشگاهای بزرگ است که با پدید امدن این فروشگاها 4 میلیون نفر ازمغازهای کوچک تا سه سال دیگر بی کار می شوند

    • بدون نام

      کاش من هم اونجا بودم چند تایی میخریدم

    • خدا

      چرندیات طرف رو دیدین؟؟؟ 12 درصد از وزنش کم بشه قیمت اش 150% کاهش پیدا میکنه!!!

    • بدون نام

      این داستان سالهای زیادی مطرح میشه......د.........داخل فروشگاهها دزدی النی میکنن......قیمت روی تابلو یه چیز......پای صندوق چیز دیگری......

    • بدون نام

      موضوع به این مهمی را میگید راه دور هست و زمان بر است، آقا بلند شید برید کارتون رو درست انجام بدید ، راه دور یعنی چی؟

    • بدون نام

      نظارت صفره قیمت الکی ک میزنن هیچ تاریخ تولید و انقضا هم الکی تر میزنن خدا میدونه چی به خورد مردم میدن

    • زب

      این یعنی چشم بندی واقعیی

    • بدون نام

      از این موارد کم نیست دیروز به تاریخ 5 بهمن در محدوده امام حسین تهران وانتی پنیر لیقوان کیلویی 19000 هزار تومن رو داشت می فروخت والا مشتریاش هم بودند برا خرید

    • بدون نام

      آدم از دستتون دیونه میشه میخواد جیغ بزنه آخه از خدا بی خبر کنسرو ماهی با اون حجم کمش 10 تا 15 هزار تومن آخه آدم چی بگه فقط میگن تورم پایین اومده با این قیمتهای نجومیشون ای خدا باعث و بانیش و لعنت کنه

    • ماشالله

      عزیزم اون کنسروها تاریخ مصرف گذشته هستند تعدادی مال سالها قبل است اتیکت آن را عوض کردن بجای معدوم کردن بخورد مردم میدن

    • بدون نام

      وزارت صمت افتخار هم میکنه!!! من خودم کارخانه رب داشتم بدلیل اینکه اکثر کارخانه های بزرگ زد و بند دارند و همین کارها را به راحتی انجام می دهند کسی هم جلو آنها را نمیگیره؛ بیچاره شدیم! فقط با تولیدکنندههای کوچک برخورد می شود.

    • اُپرا

      خب آخه مسئول به اصطلاح محترم
      وقتی جرم و خطا مشخص و محرز شده،چرا اسم اون کارخونه و برند خطا کار عنوان نمیشه؟!!
      این چه سبک رسیدگی هست آخه
      حتما فوقش یه جریمه هم شاملش میشه و بعد همچنان جیب مردم رو مورد تاراج قرار میدن و مجدد یه جریمه دیگه و این گردونه کماکان ادامه خواهد داشت!!!!
      عجبا از چنین برخوردهایی

    • بدون نام

      چندتا برای ما میخرید حالا نه اینکه بقیه کنسروها وزن واقعی قیمت واقعی دارن

    • بدون نام

      همون دیگه وقتی میگن باید خلاق باشین خودتون درامدتونو ببرین بالا و دروفگویی رو رواج میدن انتظار دیگه ای داشتین

    • همشهری

      مملکت بی صاحب همینه کی به کیه بی وجدانها کنسرو 4 هزارتومانی را بیکباره 4 برابر کردن وحالا اینطور سر مردم کلاه میذارن سازمان حمایت هم مرده

    • بدون نام

      اصلا منطقی نبود ...من قانع نشدم

    • حق گو

      این آخربی شرمی بی شرفی اقتصادکثیف ومسئولین حرام خوار شاغل درصنف شیلات وغیره هست چطورمیشودکه مملکتی که چهارطرف توش آب وماهی هست یک قوطی کنسرورایک خانواده معمولی ومستضعف نتوانددرسبدغذائیش بگنجاند؟این راهم به این گزارش برترینهااظافه کنیدکه اکثراین تنهاکه درسوپرهاومارکتهاباقیمت بین ۸۰۰۰تا۱۲۰۰۰میفروشنداکثراداخلش آب وروغن مایع هست وآن مقدارکم گوشت داخلش هم ماهی های مانده پرورشی وبه اصطلاح ماهی جوبی هست نه تن ماهی دریای آزاد.

    • تنها

      هر دم از این باغ بری میرسد

    • بدون نام

      وقتی تخم مرغ می خری و میبینی که تاریخش برای چندماه آینده هستش،یعنی خانم مرغه قرار بوده تازه شش ماه بعد تخم کنه و از الان پیش فروش شده !!!!!!! اینا که دیگه چیزی نیست

    • بدون نام

      چجوری وقتی 20 گرم از وزنش کم بشه قیمتش باید 5100 بشه؟...بنظر این گزارش یه زد و بند درون گروهیه و خراب کردن بازار رقیبه تا دلسوزی برای ملت...

    • عبدالمجید

      وقتی ۹۰نماینده خاطی داریم بین۳۵۰نفر کنسرو ولکن بابا اون مسئله انحرافیه

    • بدون نام

      مملکت اگر حساب رس داشته باشدو‌‌ باسواد
      بجای گرانی بنزین همان مبلغ تفاوت را از
      بغل تن ماهی وامساله در بیاره نه‌‌بنزین که
      باعث نون و درآمد مردم بشه

    • بدون نام

      گوشت کوسه بدمزه هست بالاخره شکم مابایدپربشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج