جاباما
۹۵۴۲۷۱
۲۴ نظر
۵۰۰۸
۲۴ نظر
۵۰۰۸
پ

یکی از مهمترین پروژه‌های موشکی ایران را بشناسید

امروز دانش ساخت موشک بسیار پیچیده و فقط در اختیار چند کشور است.

باشگاه خبرنگاران جوان: امروز دانش ساخت موشک بسیار پیچیده و فقط در اختیار چند کشور است.

توانمندی فضایی که برای به دست آوردن آن توان زیادی صرف شده، امروز به درختی تنومند تبدیل گشته که دیگر هیچ قدرت جهانی نمی‌تواند آن را از جمهوری اسلامی ایران بگیرد.

جمهوری اسلامی ایران به واسطه حضور بزرگمردانی همچون شهید حسن طهرانی مقدم روزی کار ساخت موشک‌های بومی را آغاز کرد، اما شاید هیچ کسی نمی‌دانست در تفکر این دانشمند موشکی، برنامه فضایی هم وجود دارد، برنامه‌ایی که باعث می‌شود تا ایران بدون نیاز به کمک هیچ کشوری، ماهواره بومی را با ماهواره‌بر کاملا ایرانی در مدار قرار دهد.

برنامه‌ریزی‌ها چنان دقیق بود که ایران در سال‌های نخست دهه دوم انقلاب اسلامی، فرآیند دستیابی به فناوری فضایی را آغاز کرد و در شروع دهه سوم انقلاب نیز این رویا با پرتاب کاوشگر ۱ به واقعیت تبدیل شد و مدتی پس از آن هم اولین ماهواره‌بر ایرانی با نام سفیر امید به فضا رفت، اما این تازه ابتدای راه بود.

اولین ماهواره‌بر ۴ مرحله‌ای ایران با نام قائم

اگر از مردم کشور بپرسید شاید از دستاوردها، تلاش‌ها و مجاهدت‌های شهید طهرانی مقدم در عرصه دفاعی سخنان فراوانی بگویند، اما شاید کمتر کسی از بزرگ‌ترین پروژه‌اش خبر ندارد، سخن درباره مهم‌ترین پروژه پدر موشکی ایران است که یک موشک سوخت جامد ۴ مرحله‌ای به نام قائم نام دارد.

قائم یک پروژه بسیار سنگین و پیچیده است که هدف آن طراحی و ساخت ماهواره‌بری برای پرتاب ماهواره‌هایی با جرم بیش از ۱۰۰ کیلوگرم در مدار هزار کیلومتری اعلام شده است.

نباید از یاد برد که در ابتدا جمهوری اسلامی ایران، پروژه‌های مشترک فضایی با کشورهایی چون روسیه و ایتالیا برای کسب دانش فوق پیشرفته طراحی و ساخت ماهواره‌ها اجرا کرد که این موضوع باعث شد تا در ادامه با فراگیری دانش طراحی و ساخت ماهواره‌ها، پروژه‌های مختلفی، چون امید، مصباح-۲، زهره، طلوع، رصد-۱، فجر و نوید علم و صنعت ساخته شوند، اما در کنار این موضوع ساخت ماهواره‌‍‌برِ قدرتمند هم لازم بود.

ماهواره‌بر قائم یکی از آخرین پروژه‌های در حال پیگیری توسط شهید حسن طهرانی مقدم و شاید مهم‌ترین آن‌ها بود که به صورت ۴ مرحله‌ای و سوخت جامد عمل می‌کرد و بنا بر اطلاعات منتشر شده قطر مرحله اول آن حدود ۳.۵ متر و ارتفاع آن نزدیک ۲۰ متر بود و برای رساندن محموله به مدار هزار کیلومتری طراحی شده است.

یکی از مهمترین پروژه‌های موشکی ایران را بشناسید

نکته مهم این است که اصل استفاده از موشک‌های چند مرحله‌ای آن هم با سوخت جامد در چند کشور بزرگ دنیا آزموده شده و امری غیر معمول نیست، پس متخصصان کشورمان هم دست به کار شدند تا این فناوری را بومی سازی کنند، جوانان ایران اسلامی قصد داشتند تا در موشک قائم از ساختار پشت سر هم استفاده کنند که این موضوع نیاز به دانش بالایی داشت.

البته می‌توان حدس زد که موفقیت در طراحی و ساخت نمونه‌های سابق، چون سجیل که سال‌ها قبل ساخته شده بود انگیزه و نقطه عطف اصلی در ورود ایران به باشگاه طراحی موشک قائم بوده باشد، که گامی چند برابر بلندتر از مواردی، چون سجیل محسوب می‌شود.

ویژگی‌های بارز قائم

همان طور که گفته شد نمونه‌هایی از موشک‌های چند مرحله‌ای در کشورهایی، چون چین و روسیه تست شده که با در نظر گرفتن برخی ویژگی‌های قائم مانند طول و قطر می‌توان گفت هدف اصلی طراحی و ساخت چنین موشکی صرفا رسیدن به یک ماهواره‌بر قدرتمند برای پرتاب ماهواره به مدارهای بالاست.

یکی از مهمترین پروژه‌های موشکی ایران را بشناسید

از طرف دیگر مقایسه قائم با ماهواره‌برهای هم رده، موید این قضیه است که توانایی حمل محموله توسط قائم به مدارهای بالا در حدود چند صد کیلوگرم خواهد بود.

اما به جرات می‌توان این ماهواره‌بر بومی کشور را تنها موشک ۴ مرحله‌ای دانست که تماما به سوخت جامد اتکا دارد، از طرف دیگر مقایسه‌ها نشان می‌دهد موتور این موشک نسبت به برخی از موتورهای راکتی سوخت جامد ساخته شده در کشورهای دیگر بزرگ‌تر است، پس از این حیث هم ایران دست برتر را دارد.

یکی از مهمترین پروژه‌های موشکی ایران را بشناسید

با چنین ویژگی‌هایی می‌توان دریافت اقدام به طراحی و ساخت ماهواره‌بر قائم، حرکتی سنجیده و حتی گامی جلوتر برای کشور بود، همانطور که در نگاه شهید طهرانی مقدم رسیدن به یک دستاورد در دنیا به معنی شدنی بودن آن برای متخصصان ایرانی با صرف تلاش و کوشش لازم بوده است.

نیاز کشور، پرتابگر جدید برای قائم

تا امروز به جز برای ماهواره‌بر سیمرغ، برای سایر موشک‌های بالستیک و ماهواره‌برها، پرتابگرهای بومیِ توسعه یافته در معرض دید قرار داده شده اند و باید گفت که پرتابگرها برای موشک‌هایی که در دو قطر ۰/۸۸ متر یا ۱/۲۵ متر ساخته شده‌اند یکی هستند، اما برای سیمرغ با قطر مرحله اول ۲/۴ متر و قائم با قطر ۳/۵ متر قاعدتاً باید خودروهای حمل ویژه‌ای طراحی شود.

یکی از مهمترین پروژه‌های موشکی ایران را بشناسید

یکی از مهمترین پروژه‌های موشکی ایران را بشناسید

به همین خاطر باید پرتابگری متناسب و منحصر به فرد برای این ماهواره‌بر غول‌پیکر ایرانی ساخته شود که با توجه به تجربیات کشورمان در توسعه تجهیزات زمینی متناسب با رشد ابعاد موشک‌ها این موارد نیز قطعاً به صورت بومی قابل تحقق است.

از طرف دیگر برای پرتاب چنین موشک‌هایی به سکوهای پرتاب بزرگ و ویژه‌ای هم نیاز است، البته در چند سال گذشته برخی رسانه‌های خارجی تصاویر ماهواره‌ای از منطقه‌ای در ایران منتشر کرده‌اند. در این تصاویر سکوی پرتاب بزرگی به چشم می‌خورد که شبیه محل پرتاب موشک‌های ماهواره‌بر بزرگ خارجی است که در آن یک کانال بتنی بزرگ و طولانی برای هدایت گازهای حاصل از شلیک موشک دیده می‌شود.

یکی از مهمترین پروژه‌های موشکی ایران را بشناسید

نکته مهم این است که نحوه اتصال مراحل، پیچیدگی‌های فرایند جدایش و مکانیزم‌های آن، موتورهای ترمزی سوخت جامد در هر مرحله، استارت ایمن موتور هر مرحله و سایر فرایندهای وابسته به پرواز هر مرحله باید ۴ مرتبه در طی مأموریت تکرار شوند تا محموله نهایی وظیفه خود را انجام دهد.

این فناوری بسیار پیچیده که امروز در اختیار جوانان جمهوری اسلامی ایران قرار دارد باعث می‌شود دروازه جدیدی پیش روی کشور باز شود، دروازه‌ای که نتیجه آن می‌تواند پرتاب انسان به فضا باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پس مال خودمان چرا عمل نمیکنە

      پاسخ ها

      • من

        اگه شما آیه یاس نخوانید عمل می‌کنه.
        خارجیها اسهال هم بشن بعضیا میگن اسهالشون از مال ایرانیا خوشرنگتره.
        یکم نسبت به ایران و ایرانی بودنتون تعصب داشته باشید.

      • رضا

        آخه مال شما دچار زوال شده لذا عمل نمی کند جوانان برومند ایران این مشکل را حل کرده اند لذا شما خیلی بخودتان زحمت ندهید ضمنا تولید موشک یک فن آوری پیچیده است که بعنوان اسرار کشور محسوب می شود و انتشار حقایق آن در رسانه های اجتماعی خلاف عقل است و شما نیز انتظار بیشتر از گزارش برترین ها نداشته نباش

    • احمد

      موفق باشید

    • بدون نام

      یه رکزی بیا که بجای تبلیغ موشک تبلیغ اتومبیل سواری با کیفیت خوب رسم بشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ان شاالله اگه به جوانها میدون بدن میشه خوبشم میشه

      • m kmz

        اخ حرف دل منو گفتی،
        فقط کلا بلدن موشک بسازن
        بقیه صنایع تعطیل
        کم کم رو خر بوق و چراغ میزارن بجا ماشین میفروشن
        اونم ۱۰۰ میلیون به بالا

      • بدون نام

        تا وقتی مردم تنبل و غرغرو داریم بعیده

    • بدون نام

      عالی بود

    • شراره

      پس چرا برای خودمان عمل نمیکنه

    • بدون نام

      اگر موشک امنیت و رفاه و پیشرفت به دنبال داشت الان کره شمالی از همه کشورهای جهان برتر بود ولی برعکس همشون با فلاکت زندگی میکنن مثل ما

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مثل مرد زندگی میکنن امنیت کشورش بر قراره بس امریکا ازش میترسه

      • من

        نخیر.
        اون قدر هم فلاکت‌بار زندگی نمیکنن که شما میگید.
        سنتی تر زندگی میکنند.
        فرهنگشون رو هم حفظ کردند.
        همه دنیا که سلفی اینستاگرامی نیست.

      • رضا رضایی

        گفتی مردم کره شمالی با فلاکت زندگی میکنند... خب این حرف کاملا دروغ است... اما اگر راست هم باشد، همین مردم با شرف و غیرت زندگی کردند و در طول ۷۰ سال گذشته و بر خلاف همسایه جنوبی، شاهد این نبودند که ناموسشان تو بغل سربازان آمریکائی باشه... مرده مردند

    • بدون نام

      ما مثل مرد داریم زنده میمونیم نه اینکه زندگی میکنیم در ضمن امنیت یعنی امنیت همه چیز اقتصادی اجتماعی فرهنگی امنیت آزادی امنیت آزادی احزاب بیان مطبوعات و ... که خدا رو شکر هیچکدوم تو ایران نداریم اونایی که امنیت امنیت میکنن بهتر حرف نزنن بیشتر بررسی کنن رفتارشون رو خجالت بکشن همه که جیره خور دولت و حکومت نیستن

    • بدون نام

      نمیخواهم بشناسم . رهایم کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کی گفته این خبرو باز کنی؟

    • رضا

      کشور عزیزمان ایران که چندین دهه است تحت فشار و محاصره وتحریم اقتصادی ونظامی وسیاسی وانواع و اقسام فشار قرار دارد و سران قبل و فعلی آمریکا از تمام امکانات بهره میبرند که ملت و حکومت ایران را زمین بزنند و این فشارها از جنبه سیاسی گذشته وتبدیل به عقده و کینه شخصی نسبت به ملت ایران شده است چنین خبر و گزارشاتی قابل تحسین میباشد و بزودی باید منتظر دولتمردان وکارشناسان و رسانه های آنها و همچنین عده ای در داخل بود که مرغ همسایه غاز است؟

    • علی

      کره شمالی و پاکستان از شما بهتروش دارن خیلی مردین و سواد دارین بشین کره جنوبی و المان و ایتالیا و با تکنولوژی پیشرفته و خلق ثروت و رفاه برای مردم ادعای پیشرفت کنین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه تو ایرانی نیستی که می گی شما خودت چی؟

      • بدون نام

        شما اگر ما ژاپن هم بشیم بازم با امریکا مشکل داشته باشیم شما ایه یاس میخونی.خدا رو شکر که جوانانمون اینقدر باغیرت هستن و در راه قدرتمند شدن کشور قدم بر میدارن

    • بدون نام

      چطور ما از نظر موشک در سطح اول دنیا هستیم ولی یک پراید از رده خارج نمیتوانیم بسازیم جای خیلی تعجب است

    • بدون نام

      دست خدا بهمراهتان

    • بدون نام

      خدا قوت دلاور مردان وطن ....لعنت خدا بر بدخواهان و مزدوران .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج