جاباما
۹۵۴۳۹۹
۹ نظر
۵۰۱۴
۹ نظر
۵۰۱۴
پ

لغتنامه آذری در سفر رئیس جمهور، مغفول ماند

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: در سفر رئیس جمهور متاسفانه ذره‌ای به موضوع تدوین لغتنامه آذری بها داده نشد و این کار باعظمت مورد غفلت قرار گرفت.

ایسنا: نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: در سفر رئیس جمهور متاسفانه ذره‌ای به موضوع تدوین لغتنامه آذری بها داده نشد و این کار باعظمت مورد غفلت قرار گرفت.

آیت الله سیدحسن عاملی بعد از ظهر امروز ششم بهمن در مراسم گرامیداشت ۱۹ ژانویه روز جهانی آذری‌های مسلمان جهان در اردبیل اظهار کرد: انتظار داشتیم که در سفر رئیس جمهور برای تکمیل این لغتنامه منابع خوبی اختصاص یابد که متاسفانه با فضایی که در این سفر شکل گرفت، هیچ ارزش و بهایی به این کار باعظمت داده نشد ولی امیدواریم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و متولیان حوزه فرهنگ از این حرکت پشتیبانی کنند.

وی خاطرنشان کرد: تنها در حرف «الف» برای این لغتنامه بیش از ۵۳ هزار کلمه جمع‌آوری شده و از ترکیه و آذربایجان محققان زیادی برای تدوین آن اعلام آمادگی کردند که از این ظرفیت نیز استفاده خواهیم کرد.

لغتنامه آذری در سفر رئیس جمهور، مغفول ماند

امام جمعه اردبیل به تاریخ باعظمت حاکمیت صفویه در ایران و شکل‌گیری اسلام عرفانی در آناتولی و گسترش مکتب بغداد و خراسانی با محوریت زهد و عشق اشاره کرد و افزود: نفوذ شیخ اسحاق صفی‌الدین اردبیلی در منطقه به حدی بوده که ما شاهد حضور ارادتمندان و علاقمندان این شیخ پاک نفس در کشورهای مختلف به ویژه ترکیه، عراق و آذربایجان هستیم و بیش از هر زمان دیگر این مکتب نفوذ معنوی و ارزشی خود را حفظ کرده است.

عاملی ضرورت طراحی و جانمایی نماد قزل‌باش‌ها در میدان تازه بازگشایی شده اطراف بقعه شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی را یادآور شد و بیان کرد: ما باید عظمت قزل‌باش‌ها را که خدمت بزرگی به اهل بیت و عشق و محبت به خاندان رسول‌الله داشتند، نشان دهیم و زمینه اعتلای نام و جایگاه آنها را به شایستگی فراهم آوریم.

وی ادامه داد: بعد از سلسله صفویه که به یکپارچگی کشور ایران مجاهدتی حقیقی داشتند و با قتل نادرشاه افول کشورمان در عرصه سیاسی آغاز شد به طوری که حضور پادشاهان ناصالح و نالایق در راس این کشور زمینه تقسیم و تجزیه ایران را فراهم آورد.

امام جمعه اردبیل گفت: در کشور ترکیه تاکنون چهار کتاب با محوریت اردبیل چاپ و منتشر شده و تدوین 50 جلد کتاب دیگر نیز در دستور کار است که برای هیچ شهری از ایران تاکنون به این تعداد کتاب در خارج از کشور به رشته تحریر درنیامده است.

عاملی افزود: بیش از 5 هزار و 200 سند از آرشیو دولت عثمانی در این کتاب‌ها در اختیار محققان و پژوهشگران قرار گرفته تا جایگاه باعظمت اردبیل و حکومت صفویان بیش از گذشته تبیین و تشریح شود.

وی تلاش دولت روس را بعد از جدایی بخشی از آذربایجان به کشور روسیه یادآور شد و اظهار کرد: آنها با دو موضوع دین‌ستیزی و ایران‌ستیزی سعی کردند تا به مردم آذربایجان القا کنند که تاریخ و تمدن آنها متفاوت از ایران است ولی تحریف تاریخی آنها بی‌نتیجه ماند و در 19 ژانویه آذری‌ها با حرکت به سمت زادگاه خود ایران سعی کردند تا بعد از 70 سال به هویت دینی و اعتقادی خود علاقه نشان دهند.

امام جمعه اردبیل افزود: امروز نیز تهدید جدی با هویت اروپایی، آذری‌های آن سوی مرز را با چالشی جدی روبرو کرده اما ضرورت دارد مردم آذربایجان با مطالعه تاریخ پرفراز و نشیب خود به سرزمین آبا و اجدادی خود احترام گذاشته و زمینه وحدت و همدلی بیشتر را به دور از تحریف‌های شروع شده به وجود آورند.

عاملی تصریح کرد: کشور ایران متعلق به همه آذری‌هاست و هر آذری موطن خود را ایران معرفی می‌کند و در 19 ژانویه با جلوگیری از تحریف تاریخی آذری‌ها به هویت ایرانی و اسلامی خود همواره می‌نازند.

وی مفاخر منطقه آذربایجان در عصر معاصر را در ارادات به قرآن و اهل بیت یادآور شد و خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی در تفسیر قرآن و علامه امینی صاحب کتاب الغدیر از خطه آذربایجان بزرگترین عظمت و افتخار را برای جهان اسلام خلق کرده‌اند.

امام جمعه اردبیل در پایان با گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر گفت: ملت ایران با نهضت بی‌نظیر خود پای استکبار جهانی را از این کشور برای همیشه قطع کرده و با عزت و افتخار تمام مشروعیت دایمی به حاکمیت اسلام و قرآن در این کشور دادند.

در این مراسم که با گرامیداشت روز جهانی آذری‌های مسلمان برگزار شد، شعرخوانی شد برنامه سرود به همت جوانان اجرا شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناصر گل احمدی از تبریز

      دکتر عاملی یکی از دانشمندان بدون ریا واز ذخائر اسلام وانقلابی است وولایت مدار و حافظ زبان مادری میباشد

    • غضنفر

      یاشاسین آذر بایجان

    • بدون نام

      همین سلسله صفویه ایران را به این روز انداختند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اول تاریخ رو مطالعه کن بعد نظر بده...

    • بدون نام

      کجایی حاجی ؟!؟!؟
      در آسمان ها سیر میکنی و با افلاکیانی؛ زمین گیرها را چاره خواهی؟!؟!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زبان فقط فارسی ولاغیر

      • بدون نام

        ما بخیل فارس فارسی نیستیم ولی ارزش ها ، سنن ، رسوم اجداد آباد و خوبیها را باید پاس داشت

    • بدون نام

      از خدمات ارزشمند دانشمند محترم مرحوم حضرت آیت الله محمد صادق صادقی گیوی خلخالی اولین قاضی شرع دادگاه انقلاب اسلامی یاد نکردید؟

    • بدون نام

      می بینم که قصد دارین ۱۹ ژانویه رو تحریف کنین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج