جاباما
۹۵۴۶۸۴
۳ نظر
۵۰۱۶
۳ نظر
۵۰۱۶
پ

از عکس در کربلا تا ارتباط با جناح راست!

از ماه اگوست تاکنون دست کم ۱۶ دانشجوی ایرانی از فرودگاه‌های آمریکا دیپورت شده‌اند و شانس خود را برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور از دست داده‌اند. پرونده یکی از دانشجویان ایرانی در آمریکا در روز‌های اخیر جنجالی شده است.

رویداد ۲۴: از ماه اگوست تاکنون دست کم ۱۶ دانشجوی ایرانی از فرودگاه‌های آمریکا دیپورت شده‌اند و شانس خود را برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور از دست داده‌اند. پرونده یکی از دانشجویان ایرانی در آمریکا در روز‌های اخیر جنجالی شده است.

محمد شهاب دهقانی حسین آبادی دانشجوی ۲۳ ساله اقتصاد دانشگاه نورث ایسترن هفته گذشته از فرودگاه بوستون دیپورت شد و همین مساله‌زمینه ساز تظاهراتی در فرودگاه شد. بسیاری از دانشجویان و دوستان شهاب دهقانی با شنیدن خبر احتمال دیپورت همکلاسی شان در فرودگاه تظاهرات کردند و خواستار اجازه ورود او شدند.

رویداد ۲۴: وکلای دهقانی در فرودگاه بوستون، تقاضای دخالت قاضی شیفت شب را کردند تا جلوی بازگرداندنش در یک ساعت آینده را بگیرند. اما در نهایت با وجود حکم دادگاه، شهاب از آمریکا اخراج شد.

سناتور وارن کاندیدای ریاست جمهوری و نماینده مردم ایالت ماساچوست که بوستون بزرگ‌ترین شهر آن است در مجلس سنا هم در مورد شهاب دهقانی توییت کرده و خواستار توقف اخراج این دانشجوی ایرانی شد.

در اولین اظهار نظر مقام‌های دولتی بدون اینکه نامشان برده شود به نیویورک تایمز خبر دادند که اعضای خانواده محمد شهاب دهقانی در شرکتی دست دارند که تحریم شده به خاطر فرستادن سلاح به حزب الله لبنان و خودش هم ادمین یک کانال یوتیوب به اسم پالس اسلامی است که در آن خواستار انتقام خون سلیمانی شده بودند.

جریانی در توییتر مدعی شدند که شهاب دهقانی آقازاده بوده و دلیل بسیج نیرو‌های عضو شورای ایرانیان آمریکا در حمایت از او، ارتباط او با مقامات جمهوری اسلامی ایران بوده است.

برخی چهره‌های شناخته شده مخالف جمهوری اسلامی عکس‌های محمد شهاب دهقانی در کربلا و فعالیت‌های مذهبی او در شبکه‌های اجتماعی را به عنوان یکی از دلایلی که او نباید اجازه تحصیل در آمریکا را داشته باشد عنوان کردند.

از عکس در کربلا تا ارتباط با جناح راست!
تصویر محمد شهاب دهقانی در کربلا که در صفحه فیس بوک خود منتشر کرده بود


نیویورک تایمز در گزارشی تفصیلی جزییات پرونده برخی از دانشجویان دیپورت شده از فرودگاه‌های ایالات متحده آمریکا را شرح داده است: «یک اتاق کوچک، مشکل زبان و بازجوی‌هایی بعد از ساعت‌ها پروازی که بعد از چندین ماه آماده سازی برای شروع یک زندگی جدید متحمل شده‌اند. تعداد زیادی از دانشجویان ایرانی خاطرات مشابهشان را از این وضعیت با نیویورک تایمز در میان گذاشته‌اند. بسیاری از آن‌ها در بهترین دانشگاه‌های آمریکا که از بهترین‌ها در جهانند، ادمیشن دریافت کرده‌اند. وزارت خارجه آمریکا بعد از طی مراحلی که چندین ماه به طول انجامیده به آن‌ها ویزا داده، اما زمانی که به فرودگاه رسیده‌اند، ماموران مرزی مانع از ورود ان‌ها شده و آن‌ها را دیپورت کرده‌اند. برخی از آن‌ها برای مدت ۵ سال اجازه اپلای مجدد و بازگشت به آمریکا را ندارند.»

از عکس در کربلا تا ارتباط با جناح راست!


تصویر نامه دیپورت و عدم مجوز بازگشت به آمریکا برای مدت ۵ سال


بیشتر آن‌ها گفته‌اند درباره دلایل دیپورتشان به آن‌ها توضیحی داده نشده است. آنچه دانشجویان می‌دانند این است که در زمان افزایش تنش‌های دیپلماتیک بین ایران و آمریکا باید برنامه‌هایشان برای آینده را به فراموشی بسپارند. در این گزارش نام خانوادگی برخی دانشجویان به درخواست خودشان برده نشده است.

محمد ۳۰ ساله دانشجوی دانشگاه نورث ایسترن از آپریل ۲۰۱۹ است و بار‌ها بین کانادا و آمریکا سفر کرده است. این سفر اخیر او نیز یک سفر آکادمیک بوده است.

مقاله او در زمینه الکترومغناطیس برای ارائه در یک کنفرانس در پاریس برگزیده شده، اما زمانی که در فرودگاه لوگان قصد بازگشت به آمریکا را داشته، افسر مرزی با او درگیر شده و سرش داد کشیده است.

بعد از اینکه به محمد گفته شده ویزایش باطل شده، افسر‌های مرز برای ثبت رکورد عکس او را گرفته‌اند. محمد به نیویورک تایمز گفته زمانی که از من عکس می‌گرفتند می‌خندیدند. او گفته من در عکس تحقیر شده و ناراحتم.

مدارک و گوشی تلفن همراه او را از او گرفته و تا زمانی که به پاریس نرسیده به او تحویل نداده‌اند. محمد می‌گوید زمانی که به فرودگاه پاریس رسیده نمی‌دانسته چه کار باید بکند.

امین ۳۴ ساله نیز دانشجوی دکتری دانشگاه فلوریدا بوده که در ماه ژانویه قصد برگشت به آمریکا را داشته که در فرودگاه آتلانتا متوقف می‌شود.

از عکس در کربلا تا ارتباط با جناح راست!

۸ سال بعد از فارغ التحصیلی با بهترین معدل از دانشگاه تهران، امین امیدوار بوده بتواند رشته مهندسی صنایع و سیستم‌ها را در فلوریدا ادامه دهد، اما افسران فرودگاه با این دلیل که چرا آدرس ایمیل قدیمی دوران مدرسه و تحقیقات قدیمی او در فرم درخواست ویزا ذکر نشده، او را متوقف کرده و به ایران برگرداندند.

حمید ۲۲ ساله نیز در رشته دکتری پیوسته مهندسی دانشگاه نوتردام مشغول به تحصیل بوده و یازدهم ژانویه در فرودگاه شیکاگو متوقف شده است.
از عکس در کربلا تا ارتباط با جناح راست!

عکس حمید در فرودگاه امام قبل از عزیمت به سمت آمریکا

افسران فرودگاه از حمید درباره نظرات سیاسی‌اش در ایران سوال کرده اند و اینکه آیا به جناح راست تعلق خاطری دارد یا نه. از او سوال کردند نظرش درباره سقوط هواپیمای اوکراینی چیست و حمید گفته یکی از دوستانش در این هواپیما جان خود را از دست داده است. بعد از ۲۴ ساعت حمید به همراه دو افسر مسلح مانند یک تروریست مشایعت شده و به ایران برگردانده شده است.

ریحانه امامی ۳۵ ساله که قصد داشته در کالج الهیات هاروارد مشغول به تحصیل شود در سپتامبر سال گذشته از فرودگاه لوگان دیپورت شده است.

افسران از او سوالات ابتدایی‌ای کرده‌اند. اینکه او کجا کار می‌کرده و اقوامش چه کسانی هستند، اما به تدریج مکالمه ان‌ها به جا‌های باریکی کشیده است.

ریحانه به نیویورک تایمز گفته از من سوال کردند نظر مردم ایران درباره بمب گذاری در عربستان سعودی چیست؟ آن‌ها به حملات راکتی به تاسیسات نفتی عربستان که آمریکا مدعی بوده ایران در ان‌ها نقش داشته، اشاره می‌کردند.

ریحانه توضیح داده که چند روز اخیر مشغول جمع کردن وسایل سفرش بوده و وقت نکرده اخبار نگاه کند و او آدم سیاسی‌ای نیست و فقط به سوالات فلسفی علاقه دارد.

ریحانه از افسران خواسته به او اجازه دهند استراحت کند چرا که ۱۸ ساعت در پرواز بوده است. افسران به او گفتند همه مسافران همین وضعیت را داشته‌اند و یک دانشجوی هاروارد باید به اندازه کافی باهوش باشد که این وضعیت را مدیریت کند.

پگاه ۲۸ ساله که قصد تحصیل در رشته بیزینس دانشگاه سوترن نیوهمپشایر را داشته، در ماه آگوست از فرودگاه لوگان دیپورت شده است.

افسران فرودگاه هنگام ورود او بر سرش فریاد زدند که اثر انگشتش اشتباه است. یک افسر دیگر تلفن همراه، لپ تاپ و مدارک او را ضبط کرده است. افسران از او سوال کردند که ایران سلاح‌هایش را در چه کشتی‌هایی قایم می‌کنند و چرا ایران نفتکش بریتانیایی را در ماه جولای توقیف کرده است؟ افسر فرودگاه گفته ما تو را اینجا نگه میداریم و نمی‌گذاریم هیچ کس جای تو را بداند.

آرش ۳۰ ساله در رشته مهندسی الکترونیک دانشگاه ماساچوست برای مقطع دکتری اقدام کرده بود که ژانویه امسال در فرودگاه لوگان متوقف شد.

از آرش درباره تحصیلات و سابقه کار، اعضای خانواده و خدمت سربازی‌اش سوال کردند. به او و همسرش گفته‌اند که ورود آن‌ها به خاک آمریکا ممکن نیست، چرا که کمپانی‌ای که آرش مدتی در آن مشغول به کار بوده تشابه اسمی با یک کمپانی‌ای داشته که مشمول تحریم‌ها شده است.

ویزای مهلا شاه خواجه نیز با این بهانه که کمپانی ساخت محصولات پلاستیکی که او مدتی در آن مشغول به کار بوده با بخش نفتی ایران در ارتباط بوده، باطل شده است.

مهلا به نیویورک تایمز گفته من متوجه نمیشوم چرا نظر شخصی افسر فرودگاه درباره کمپانی محل کار او باید به ماه‌ها پروسه اخذ ویزا اولویت داشته باشد.

از عکس در کربلا تا ارتباط با جناح راست!

مهر ابطال ویزا بر پاسپورت مهلا

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مگه آمریکا بد نیست دشمن نیست چرا باید برم اونجا تحصیل کنن.فقط واسع مردم عادی اخه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برو اڪابر اول جمله نویسی رو یاد بگیر
        دوما اینها همه نخبه ودانشجوی عادی هستند نه بچه های مقامات تا ڪی کورکورانه نقد میڪنی اول متن رو بخون بعد نظر بده

    • بدون نام

      مگه آمریکا بد نیست دشمن نیست چرا باید برم اونجا تحصیل کنن.فقط واسع مردم عادی اخه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج