۹۵۴۸۸۴
۲۱ نظر
۵۰۱۰
۲۱ نظر
۵۰۱۰
پ

مهاجری به تندرو‌هایِ مجلس یازدهم: نوش جان‌تان!

محمد مهاجری؛ فعال سیاسی در روزنامه ایران نوشت: ظاهراً باید از الان پیروزی بخش تندرو یک جناح سیاسی را تبریک گفت و به تعبیر دیروز رئیس جمهوری به آن‌ها گفت: نوش جان‌تان.

محمد مهاجری؛ فعال سیاسی در روزنامه ایران نوشت: در انتخابات اسفندماه می‌توانست مثل همیشه یک اتفاق تکراری بیفتد. یعنی؛ یا راست پیروز شود، یا چپ یا هر دو جناح قدرت را با گروهی که اسمش اصطلاحاً مستقلین است تقسیم کنند. اگر چنین پیش‌بینی حتی به‌صورت احتمال ضعیف، امکان وقوع داشت نگرانی‌ها از بین می‌رفت. اما من دلشوره دارم و به گمانم مجلس یازدهم نگران‌کننده است، خیلی بیش از مجلس دهم.

انتخابات مجلس یازدهم حتی اگر در شرایط عادی و معمولی برگزار می‌شد به‌دلیل مشکلات اقتصادی و نارضایتی‌های حاصل از آن، که بروزش را در ناآرامی‌های آبان ماه شاهد بودیم، خطر استقبال کمرنگ مردم را به همراه داشت. اما متأسفانه شوکی که شورای نگهبان به انتخابات وارد آورد، نه فقط مقبولیت مجلس دهم که مشروعیتش را هم با چالش روبه‌رو کرد.

ردصلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات از هر دو جناح (که باز هم طبق معمول تیغه چاقویش، به اصلاح‌طلبان بیشتر اصابت کرد) و حذف حدود ۶۰ درصد از کاندیداها فضایی یخ زده را بر انتخابات مجلس یازدهم تحمیل کرد.

حالا نه اصلاح‌طلبان که اصولگراها هم از تصمیم شورای نگهبان ناراضی اند. طبق شنیده‌ها آنها معتقدند نتیجه روشن و واضح و از پیش تعیین شده برای ترکیب مجلس بعدی، نه تنها افتخاری برای جناح اصولگرا نیست که باید ۴ سال متلک‌های افکار عمومی و رقیب سیاسی را تحمل کند. از سوی دیگر مجلسی که همه سلیقه‌های سیاسی در آن مشارکت داشته باشند، سند اقتدار نظام در برابر دنیاست و می‌تواند موضع جمهوری اسلامی را در بسیاری از تعاملات بر سکوی برتر بنشاند اما، این پرچم خیلی زود از دست ملت گرفته شده است.

گمان نمی‌کنم این حرف بدبینانه باشد که با فرآیند موجود، مجلس بعدی نه در رأس که در قعر امور خواهد بود و ترکیب کاندیداهایی که بعضی از آنها از هم‌اکنون برای قرارگرفتن در فلان لیست برای هم شاخ و شانه می‌کشند، نشان می‌دهد پارلمانی نامقتدر را انتظار می‌کشیم. اگر از مجلس دهم به‌خاطر ضعف‌هایش گلایه داریم، مجلس یازدهم به مراتب ناتوان‌تر خواهد بود و این یعنی دورخوردن مجلس، به بازی نگرفتن آن و محل نگذاشتن به مصوباتش.

تأسف انگیز است اگر بگویم با ورود برخی افراد به مجلس، فضای پارلمان، صحنه «اره بده، تیشه بگیر» خواهد شد. چنین پدیده‌ای اگر در سال‌های اول انقلاب کم عیب شمرده شود، در چهل سالگی آن‌که باید طعم پختگی داشته باشد سراسر عیب است. فرقی هم نمی‌کند که اسم افراد تندرو بداخلاق را (به دروغ) انقلابی بگذاریم یا هرچیز دیگر.

ممکن است پرسیده شود بخشی از نامزدها افراد وجیه، با سابقه، خوشنام، موقر و متین هستند. اصلاً منکر نمی‌شوم اما، وقتی فضا به مناقشه می‌کشد چنین آدم‌هایی رخت خود از معرکه بیرون می‌برند و آبروی خود را از بازار حراج بی‌آبرویی خارج می‌کنند و بازار می‌افتد به دست افراد احساسی و جناحی و بداخلاق.
ظاهراً باید از الان پیروزی بخش تندرو یک جناح سیاسی را تبریک گفت و به تعبیر دیروز رئیس جمهوری به آنها گفت: نوش جان‌تان.

اگر آنچه که آقای روحانی نسبت به آن هشدار داد اتفاق نیفتد و انتخابات با همین شیوه‌ شورای نگهبان برگزار شود، خداحافظی کردن با جمهوریت نظام است. شاید همین الان هم برای تغییر تصمیم شورای نگهبان دیر باشد چون روحیه مردم بشدت آسیب دیده و بعید است با وصله پینه در برخی نتایج تعیین صلاحیت‌ها ترمیم شود.شاید بعضی از دوستان اصولگرای من، از اینکه در انتخاباتی بی‌رقیب پیروز شوند، توی دلشان قند آب شود اما خردورزان و آینده‌نگرها در خشت خام چیزهایی می‌بینند که دیگران حتی در آینه شفاف هم نمی‌توانند مشاهده کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      شما تو خشت خام این وضع اقتصادی رو می دیدی نماینده ها کجا بودم تیم اقتصادی دولت رو جوابگو کنند مجلس دهم فقط وکیل الدوله بود

    • ایران

      نمایند دزد از آب در اومد اینا میگن بذارید باز بیاد بدزد

    • بدون نام

      هرچی باشه از مجلس فعلی بهتر میشه یه مشت خاعن بودند هیچ کار مثبت نکردن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دمت گرم گل گفتی

    • شهریار

      مجلس های ما که هیچوقت مقتدر نبودن، شاید همون بهتر که تعارفها کنار گذاشته بشه و ماهیت واقعی شرایط خودشو واضح معرفی کنه، اینجوری زودتر تعیین تکلیف میشه

    • علی

      شورای نگهبان بهترین کار رو انجام داده

      من کاری به حزب و حزب بازی ندارم اما نماینده فاسد نه تنها باید رد صلاحیت بشه،بلکه باید پوست سرش رو بکنند که دیگه از اعتماد مردم و امکانات کشور سو استفاده نکنه

    • محمد صادق

      از همین الان درصد مشارکت مشخصه

    • بدون نام

      سیر نمیشوید از این همه چرند گویی.نتیجه را مردم مشخص میکنند.جوجه را آخر پاییز میشمرند.دماغ سوخته میخریم.اصلاح سرگردنه

    • بدون نام

      اینشاهلا خدا کمک کند به امید موفقیت اصولگرایان یزیز

    • معاد

      بابام جان وقتی بیشتر نماینده ها مفسد هستند میخواهید شورای نگهبان انها را تأیید صلاحیت کند.اینجوری که خیلی بدتره

    • بسیجی مخلص حسین خوش بیان

      نمی دانم چرا اصلاح طلبان این قدر جنجال آفرینی می کنند چهار سال مجلس شورای اسلامی در چنان شما ها بود چکار مثبتی انجام داد ید اینقدر نگران نباشید اگر کاری از دست تان بر میاد همکاری کنید جنجال آفرینی کار خوبی. نیست

    • بدون نام

      بیچاره ملت شدیم حالت دست سلیقه ای آقایون این نیز بگذرد

    • بدون نام

      تو چه کاره مملکتی که دلشوره داری.یه کمی حداقل با خودتون رو راست باشید و خودتونو گول نزنید.آخرتی هم هست آنجا چه کار میخواد بکنید.انسان اگر با خدا خود صادق بود همانند شهید قاسم سلیمانی محبت اون به دلها نفوذ میکنه به اذن پروردگار اما چرا شماها و رییس‌جمهور در دل ملت جایی ندارید نه اینکه با خدای خود صادق نیستید.

    • مردم

      حالا که بدلیل سوابق درخشان این چند ساله اخیر رد صلاحیت شده اید و یکبار هم بجای جنجال آفرینی نگفته اید آقا ما راضی هستیم مستندات رد صلاحیت ما رو منتشر کنید فقط با شعار مظلومیت جو جامعه را ملتهب می کنید چطور دو دوره ای که تایید شدید و به پست و مقام رسیدید شورای نگهبان خوب بود و می گفتید باید به نظر آنها احترام گذاشت و... ترابخدا اینقدر بخاطر منافع شخصی و حزبی با سرنوش این ملت و مملکت بازی نکنید دین ۸۰ میلیون گردن شماست چند سال بالا و پایین همه رفتنی هستیم یک لحظه خودتان را اون دنیا در دادگاه الهی ببینید چه جواب می دهید چه سرنوشت ابدی آنجا در انتظارتان هست. بخدا این دو روز دنیا و پست و مقام نه ماندنی است نه ارزش جزای سنگین اون دنیا را داره تا شاید چند سالی فرصت و عمرمان بدنیا هست تجدید نظری در اعمال بکنیم. واسلام. ترا بخدا منتشر کنید شاید تاثیری بر روش بعضی ها داشته باشد.

    • مردم

      در ادامه.. می بینید تمام حرفها و فکر باصطلاح نمایندگان مردم شده. مجلس مال شما نوش جانت!! فلانی این را گفت اون را گفت @@! اون دزدی کرده حزب ما نکرده!!! تعداد اونها بیشتر شد برنده میش!!! و ...!!!!!! آخه از خدا بترسید پس مردم این وسط چکاره اند؟؟ بخدا درست نیست خدا از حق مردم نمیگذره. یکی تون فقط یکی تون توی این مدت گفت می خواهیم برای مشکلات مردم چیکار کنیم. یک کمی وقت بگذاریم راهی برای بدبختی مردم پیدا کنیم . مردم اول خدا دوم به تلاش و دلسوزی ما امید بستن. اون پدر یا مادری که شرمنده بچه هاشه با سن و سال بالا بدون خانه درآمد جوان بیکار خودش بیکار و.. هزاران مشکل داخلی و خارجی .. همش بفکر تعداد کاندیدا . کی پیروز میشه . کیو رد کردن . و.... بسه دیگه از خدا بترسید خدا ازتون نگذره . بخدا ما هیچ کدوم از امثال شما را نمی خواهیم و شب و روز نفرینتان می کنیم. برید دست از سر این ملت بردارید. کی شما رو وکیل داءمی این مردم کرده؟

    • مجید طاهرخانی

      به نظر می آید ایشان به هیچ‌وجه در جریان نظرات طبقه میانی جامعه نیست. مردم از رد صلاحیت این و آن آقای چپ و راستی که سالهاست نامشان به کرات شنیده شده نه تنها ناراحت نیستند بلکه خوشحال هم هستند! یعنی حضرات رد صلاحیت شده از هر دو جناح اینقدر در شکل گیری مجلسی قدرتمند موثر بودند که نبودشان موجب زیر سوال رفتن جمهوریت نظام میشود؟ خیلی از مردم به زبان ساده دنبال آدمهای جوانتر و تازه نفس هستند نه مردانی تکراری و امتحان پس داده که حالا نتیجه رفتارهای قبلشان شده رد صلاحیت!!!

    • بدون نام

      همه می دانیم که خودشان بخاطر قدرت وریاست بجان هم می افتند حال باید امثال اقای پناهیان برایشان یاد اوری اخلاق نداشته شان را بکنند

    • بدون نام

      مطمءنم که کاری در مجلس بجز کل کل وبد اخلاقی ندارند وملت را سرگرم رجز خوانی های می کنند

    • بدون نام

      سوزش

    • بدون نام

      بابا هشت ساله مملکت دست شمست ویران کردین دست بردارین دیگه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        روزنامه ایران پول دولت میخورسنگ دولت و ب سینه میزنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج